Lange manen altijd in vlecht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Re: Lange manen altijd in vlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:28

Ik heb altijd begrepen dat een vlecht kan zorgen dat je paard zijn hele manen eraf schuurt, of als ze spelen, dan word er niet een plukje uit gebeten maar dus de hele vlecht..? :=

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 04:58

En hoe zit het dan met de praktische kant van de manen? Zijn de manen niet ook een beetje bedoeld om vliegen weg te jagen?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 05:46

Love_Mirra schreef:
En hoe zit het dan met de praktische kant van de manen? Zijn de manen niet ook een beetje bedoeld om vliegen weg te jagen?

Ja dat dacht ik ook nog idd. :j

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:52

Ja daarom doe ik in de zomer meestal grote vlechten, dus dat ze haar nek nog beschermen. Maar als het extreem heet is dan wel de dubbele hengstenvlecht, haar manen zijn zo dik dat ze dan juist meer last heeft van de warmte dan door de vliegen. Want zelfs onder dat kleine stukje bovenaan, zweet ze dan heel erg.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:49

novito schreef:
Lowara schreef:
Bullshit :+
Ik heb twee merries met manen van ruim 1.90m en 1.50m lang, en die hebben 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een hengstenvlecht erin zitten.
Dikkere mooiere manen kom je niet tegen, juist doordat er geen klitten inkomen, en men eraf blijft mbt borstels en ander spannend spul, blijven de manen juist gespaard :j

maar die hengsten vlecht zit dan niet strak?

Bij mij wel, heb ze zo strak mogelijk, alleen aan het einde bij de schoft iets losser ivm bewegings vrijheid
En qua vliegen wegjagen..... Ze hebben beide zomer exzeem ( jajaja... Met zulke manen :') ) dus dragen zomers zo'n boettdeken waardoor ze geen last hebben van vliegen. Ongeacht of ze lange of korte manen zouden hebben.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:54

Mijn paard heeft meestal vlechten in, zo af en toe heeft hij zijn manen los. Hengstenvlecht zakt bij hem toch uit omdat hij een hap uit zijn manen heeft en daardoor zit het daar niet stevig.

Ik haal ongeveer één keer per week de vlechten er wel uit trouwens, als je het te lang laat zitten heb ik toch het idee dat de haren afbreken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:58

EliseBrouwer schreef:
AS1999 schreef:
Het klopt wel, dat als je een pony 24 per dag met een vlecht laat lopen, dat zijn haren dan afbreken

Als je ze niet te strak vlecht niet hoor! ;-) Oja, en het elastiekje moet natuurlijk ook niet té strak.

Tot voor kort liep ik zelf ook ongeveer 24/7 met een vlecht in mijn haar..
Behalve die überlelijke slag die erin komt is er aan mijn eigen haar ook niks veranderd :')

Mijn eigen haar werd er zelfs veel dikker van, omdat het niet meer afbrak op de plek waar het elastiek normaal zit!
Bij mijn paard zijn de manen ook langer en voller geworden door het vlechten, dus als je het niet te strak vlecht, moet het geen probleem zijn hoor!

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:34

mijn paard heeft heel af en toe een hengsten vlecht in maar meestal is het los. ik behandel haar manen ook gewoon normaal (net zoals paarden met korte manen en mijn eigen haar zeg maar) ik gebruik over het algemeen eigenlijk nooit anti-klit spray (alleen voor de staart wel) en haar manen zijn ongeveer 1 meter lang. maar zodra je de manen in een hengsten vlecht zou doen zouden ze langer worden. dit komt omdat ze anders tijdens het grazen de onderste haartjes van hun manen opeten. te minste dit heeft mijn paard want op het moment dat ik haar manen en voorpluk invlecht (opsteek) zie je heel goed dat de voor pluk zodra het los is over haar neus heen loopt maar dit is na een aantal dagen op de wei staan ook weer weg. volgens mij is dit ook de reden waarom alle paarden met hengstenvlecht lopen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:27

amoj schreef:
Ik haal elke week minstens 1x de vlecht er uit. Dan kam ik en vlecht het weer in.

Dat dacht ik toch, 3 maanden zittenlaten, whut? :')

Citaat:

Ik hoop toch dat die van jou in de zomer vliegenspray of een deken heeft, verder, als de manen tegen de vliegen zijn, waarom hangen ze dan (vaak) naar één kant?

Citaat:
Ik heb altijd begrepen dat een vlecht kan zorgen dat je paard zijn hele manen eraf schuurt, of als ze spelen, dan word er niet een plukje uit gebeten maar dus de hele vlecht..? :=

Dat klopt jammer genoeg wél, maar als de paarden in de wei niet bijten is het geen probleem.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 01:09

xSlvna maar niet bijten op de wei kun je niet voorkomen. Ivm rangorde of als ze spelen bijten ze sowieso al naar elkaar..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:49

Als je niet te strak vlecht kan het paard ze prima 24/7 dragen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:37

TammyVN schreef:
xSlvna maar niet bijten op de wei kun je niet voorkomen. Ivm rangorde of als ze spelen bijten ze sowieso al naar elkaar..

Bij onze kudde word onderling NIET gebeten in de manen hoor... :')

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:48

de paarden met de mooiste manen zijn vaak juist de paarden die bijna altijd gevlochten op de wei en in stal staan. let daar maar eens op.
Die van mij staat ook meestal met een vlecht, en ik heb nog nooit problemen gehad met breken/ schuren/ bijten oid.

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:22

ik ben altijd bang als ze aparte vlechtjes in hebben dan eraf schuren ofzo

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:19

Als je de vlechtjes bovenaan bij de aanzet een beetje 'losser' laat dan zal je paard er geen last van hebben, wel zijn de elastiekjes niet zo goed voor de manen. Een goede tip is om die zachte elastiekjes die je voor kinderen in allerlei kleuren hebt te gebruiken (die zonder ijzertje en van een soort stof) beetje lastig uitleggen zo maar denk dat jullie wel weten wat ik bedoel. Hierdoor breken er minder haren af als je ze uithaalt en het klit niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:47

Ja ik snap wat je bedoelt! Met uithalen van de elastiekjes breken er idd wel wat haren af, ik heb nu gewoon van die witte 'wedstrijdelastiekjes' (weet niet hoe ze echt heten maar zo noem ik ze altijd, jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel ;) )Dankje voor de tip! :D

MickeyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:38

Ik ken paarden die gewoon met een hengstenvlecht op de wei en stal staan! Kan geen kwaad.

ILSExHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:19

Mijn haflinger heeft ook de laaste tijd steeds vlechten in.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:21

Kan best hoor!

Even offtopic : Is het ook bullshit dat als je ze gevlochten heb dat ze sneller langer worden ? :+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:24

Mijn verzorgpony's hebben et ook. Maar meer omdat ze al hun manen kapot schuren.
Maar volgens mij had dat "slecht voor de manen"gedoe met de wortels te maken. En dan met de groei of iets. Ik weet het niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 14:45

Nu ja, het gaat er natuurlijk helemaal om, hoe je paard "staat"/"gehouden wordt" (al dan niet met "knabbel en babbel" vriendjes) of het een wijs idee is om in te vlechten.

Tegen knaagvriendjes is niets opgewassen behalve een een halsdeken-of een meter draad er tussen- of een lading azijn/Cribox over de manen.

Maar paarden kunnen ook op hun eigen merites de boel er af WILLEN schuren: ik hoef bijvoorbeeld bij mijn BJ geen drie tot vijf losse vlechten te maken en die een dag of wat te laten zitten. Dan is hij inmiddels allang aan zijn waterkuip (of aan wat dan ook!) gaan schuren en nee, hij heeft absoluut geen Zomerexczeem, hij haat het gewoon, dat die boel "vast zit", hoe los ik het ook probeer te doen.
Met geheel losse manen doet hij dit nooit.

Hij draagt vaak standaard een halsdeken om de manen (waarvan een deel ook wit) te sparen, want zonder dan heb je al weer gauw dat door vocht en gerol de boel in binnen 1 dag in de "kabouter" knopen raakt. Ook wel bekend als "heksenvlechten". Iets dat overigens zelden ooit gebeurt bij paarden of ponies met hele dikke maanbossen, maar juist vaak met die paarden/ponies die weliswaar vrij lange, maar sprietige manen hebben.

Nu staat hij weer ruim 2 weken "bloot", dat gaat goed, het is nu hier droog.

Met zo'n paard als mijn B.J. kun je de boel dus beter niet in vlechten doen, want als ze DAN gaan schuren, knakt/breekt alles meteen bovenaan op de bijeen genomen pluk af en ben je dus inderdaad alles kwijt.

Ter geruststelling: Arabo Friese stal paar boerderijen verder heeft ALLES standaard ingevlochten, ZONDER halsdeken, afwisselend hengstenvlechten of meerdere vlechten, en daar gaat alles goed zonder halsdeken, ik zie die manen daar jaar na jaar langer worden (wel eens per WEEK loshalen, rustig uithalen (niet kammen!) en op nieuw LOSJES invlechten) de meeste paarden laten hun vlechten met rust. Ze zitten ook niet aan mekaars manen.

In het algemeen wordt dus aanbevolen de manen losjes in te vlechten.

Maar tussen aanbeveling en praktijk zitten natuurlijk factoren als: mede-weidegenoten, erfelijke aanleg (niet elk paard heeft de aanleg om maar lange volle manen te ontwikkelen, al doe je nog zo je best) en gezond verstand.

Ik weet dat mijn B.J. nooit een volle dikke bos manen zal krijgen, alleen een vrij lange sprietige toestand, terwijl hij een staart heeft waar 2 Friezen nog niet tegenop kunnen. Dat is gewoon een stukkie genetisch materiaal.

Wil je om toch de manen te sparen (bijv. knagende weidegenoten) een dunne halsdeken op doen, zorg dan dat je de manen vet hebt ingespoten met iets als Cowboy Magic, of een ander "gladmakend "product over de hele bovenkam en dat goed hebt doorgemasseerd, anders schuurt door de hals van de deken alsnog het bovenstuk er af. Zorg dat de deken heel ruim valt over schoft/schouder lijn, en ook voor een goede zijdezachte voering in je deken, of gebruik een vliegen/exzeemdeken, die wegen niets qua hals op de manen.

Succes!

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 14:31

Vlechten zijn alles behalve slecht, zolang je het niet te strak doet en ook het elastiekje niet. Zodat het toch nog los kan raken, mocht er een paard aan trekken tenminste. ( een keer meegemaakt, trok elastiekje mee inplaats van pluk haar gelukkig xd)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:08

Mijn paardje heeft in de zomer ook altijd een vlecht in, omdat hij anders zijn manen eraf schuurt door de zomerexceem. Hij heeft gewoon mooie manen :)

Lowara schreef:
Bullshit :+
Ik heb twee merries met manen van ruim 1.90m en 1.50m lang, en die hebben 24 uur per dag, 365 dagen per jaar een hengstenvlecht erin zitten.
Dikkere mooiere manen kom je niet tegen, juist doordat er geen klitten inkomen, en men eraf blijft mbt borstels en ander spannend spul, blijven de manen juist gespaard :j

Ik heb even op je profiel gekeken en wat een prachtige manen heeft jou paardje! Wauw echt om jaloers op te zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:15

Zorg er wel voor dat hij nergens achter kan blijven haken!
Mijn paard had een vlecht in zijn staart en ik had hem op de poetsplaats gezet, meneer draait zich om en de vlecht raakt vast in de deurklink, paard in paniek! Hij had zijn halve staart kapot getrokken omdat hij zich los probeerde te wurmen. Nu heeft ie echt nog maar een heel iel staartje :(

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:22

Ik vlecht de manen van mijn haf ook al een poosje. Altijd losse vlechten. Een keer is een hengstenvlecht gedaan, dag erna een hele pluk eruit. Of het nou gewoon stom toeval was of niet, ik durf het niet meer. Hij staat trouwens ook 24/7 buiten in een groep met 30 paarden. Dus het risico is er natuurlijk gewoon, maar wel eeuwig zonde. Nu staat hij gewoon weer met losse vlechten.