Haren, haren en nog eens haren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:52

Kartel zweetmes en poetsblok. En ook de rosborstel. Al naar gelang ik tijd en zin heb. Ook de deken van mijn paard zit van binnen onder het haar. Deze maak ik gewoin schoon met een harde borstel. Dan krijg je al heel eat haar er uit. Op de hardnekkige plekken gebruik ik op de dekens en dekjes ook wel eens het poetsblokje. Werkt super.

Diaz

Re: Haren, haren en nog eens haren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:28

furmunator idd.. ik zou nu wel een paardenstofzuiger willen proberen!

tumtum96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:41

Ik gebruik een stalen rosborstel

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:16

Dat zweetmes, hoelang duurt het dan vooraleer ze helemaal uit hun haren zijn? :P
Ik roskam hem nu al een hele week maar er komt geen einde aan :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:25

Hoelang een paard verhaart is per paard verschillend. De ene is er in een week doorheen, de ander doet er een maand (of langer) over :)

NathalieK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:18

Die van mij is nog helemaal niet aan het verharen!
Zal toch ook een dezer dagen wel moeten gaan beginnen?
Gebruik trouwens altijd zo'n vierkant grijs poetsblok.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:28

Nou vanmorgen weer een poets-sessie van jewelste, begonnen bij mijn bonte Tink x Fries met de ovale rubberen rosborstel, daar vlogen de vlokken al weer met elke streek vanaf. Daarna de Furminator, daarna de harde varkensharen borstel, tenslotte voor de benen tot aan de sokken het poetsblok.
Het poetsblok hoef ik echt niet mee te beginnen, dat zit na vijf streken "verstopt" met haren.
Daarna staart en manen van pluk en rommel ontdaan (klein klusje, die had ik al helemaal uitgeplozen en ontward).
Tot slot sokken met fijn kammetje uitgekamd. Dit jaar gelukkig geen spoor van mok/rasp/rainrot of andere ellende gehad, ondanks het barre natte weer. En drekkige modder weilanden.

Toen naar de merrie, daar was ik gauw klaar, die verhaart stukken minder, maar toch ook nog even een lekkere schrobbering met de rubberen rosborstel (vinden ze heerlijk zo'n massageachtige beurt), en daarna dezelfde route: bij haar heb ik de Furminator er uit gelaten: niet nodig.

Hoe snel paarden/ponies verharen: dat is inderdaad heel individueel.
Mijn Shetlanders staan sedert een paar dagen zwaar te verharen, dus die zijn morgen aan de beurt: een hele klus, want die hebben effe wat dikkere vachten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:09

Ik heb net ook weer een emmer haar eraf gefurmi'd :D
Zelfs mijn ouwetje is aan het verharen (iets wat ze de afgelopen 3 jaar niet gedaan heeft).

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:19

Zweetmes en een klein beetje lijnzaadolie door het voer heen.
Werkt super! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:21

@DubbelDun: NIET verhaard? Hoe kan dat bij het ouwetje? Of minimaal zodat het niet merkbaar was?
Overigens blij dat ze nu wel weer flink verhaart, het hoort bij de seizoens-cyclus van een een gezond paard.
Overburen hebben een 26-jarige Haflinger, Heidi, dat is ook zo'n aparte, gelukkig was ze dit jaar de 1e van de 4 Haffen en 1 Fries die de verharing in ging.
Maar dan ook met emmers tegelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:27

@terpentijn: de afgelopen jaren begon ze gewoon niet met verharen en dan was het buiten 15 graden en dan stond ze te zweten in haar dikke jas. Dus toen is ze geschoren. Nu zijn de nachten nog te koud en met die vieze wind had ik het maar zo gelaten. Maar u verhaard ze dus *\o/*
Overigens is ze IR/Cushing dus het is niet zo vreemd dat de boel wat van streek is :D

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:30

ik heb vandaag mijn dekje maar is haren vrij gemaakt. Aangezien je bijna geen dekje meer zag aan de onderkant maar alleen nog maar haren. Het werkt dan heel goed om met het borsteltje wat aan je hoevenkrabber zit eroverheen te schrobben. Iemand hier nog meer tips voor om je dekje haarvrij te krijgen? Dit neemt best veel tijd in en is niet fijn voor je rug. stofzuiger lukt niet trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:37

Een deken nemen met een nylon binnenkant :D Daar blijven hoegenaamd geen haren aan plakken en wat er aan zit veeg je er zo af :)
Voor mij nooit meer een deken met een wollen/fleece binnenkant iig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:04

@DubbelDun: ja, IR plus Cushing dan is het volkomen te begrijpen. Ik bedoelde natuurlijk ook alleen gezonde paarden met mijn posts.
Fijn dat ze nu weer "normaal" meedoet, het zal haar goeddoen!

Moet nog afwachten of mijn vorig jaar zomer er bij gekochte Shetmerrie van nu 8 jaar eens beter door de verharing heen gaat komen dan vorig jaar... toen was het een ramp, viltplukken, kale stukken, en stukken muurvast blijven zitten, ondanks mijn "gefurminator" bleef ze er tot ongeveer de tijd dat er weer een wintervacht aangemaakt moest worden uitzien als een aangevreten mottige armoedzaaier.
Als dit nu weer zo gaat, ga ik ook scheren.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:01

week geleden een uur lang één van mijn shetten staan poetsen, en je zag nog geen verschil, en nu weet ik dus eindelijk waar zo'n metalen roskam voor dient, en wat het is, en herinner ik me dat ik er ooit zo één heb gekregen en hem wil uitproberen, heb ik mijn arm gebroken.
en die 3 beertjes van mij lopen nog zwaar verharend door de wei

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:29

Sinds kort staat mijn paard niet meer thuis, maar op een pensionstal. De furminator is nu de halve stal al rond geweest. Iedereen is fan :j

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:29

@Angela stond ik maar bij jou op stal :=

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:22

@littlesannie: Bij de action zo een rubberen borsteltje halen van een euro. Werkt super om haren van dekje en dekens te verwijderen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:27

Mijn haflinger zit niet zo dik in de haren en daar ik de furminator voor, maar mijn shet zit erg dik in de haren en daar gebruik ik eerst een zaag voor en dan de furminator voor de rest.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:15

Twee grote 24/7 buiten paarden, twee 24/7 buiten Shetten.... alles nu zwaar in de verharing... ik kan inmiddels geen haar meer zien, ik proef, eet, voel en droom "haar". Wolken, emmers, er van, het zit op mijn kleding, in mijn ogen, zelfs in mijn laarzen.... de Furminator werkt overuren.... Voor de Shetten gebruik ik voor het eerst dit jaar overigens een zweetmes met kartelrand (tip op Bokt opgepikt), dat bevalt super goed.

Was het er maar af.... de slechte-conditie Shetmerrie van vorig jaar (juni aangeschaft) lijkt nu ook redelijk gelijkmatig haar los te laten, ik ben werkelijk heel benieuwd of ze dit keer een beetje fatsoenlijk verhaart, vorig jaar was het een vreselijk drama, niet om aan te zien, en duurde zo lang, wel tot aan het al weer vormen van de wintervacht, niet normaal.
Ze is nu sowieso een heel stuk gezonder, dus ik heb goede hoop.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:18

pony lief haart al een stuk minder en staat lekker bloot in de wei. Helaas is ze wel weer begonnen met haar staart schuren -O- ben er nog steeds niet achter of het nu verveling of eczeem of iets dergelijks is... Met Efrata dode zeegel is het nog in de hand te houden, maar 1 keer niet insmeren en het is meteen weer raak. In de winter nergens last van

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:33

Tsja,@ littlesannie, dat is ook hier nog een open vraag.... vorig jaar begon de Shet merrie zich ook op staart en midden op de manenkam te schuren, maar gezien haar overall slechte toestand heb ik nooit met zekerheid kunnen vaststellen of dit de verhuis-stress was :volgens vorige eigenaren was ze IR getest (bestaat zo iets?) en had ze dat, maar had ze niet echt zomereczeem... ze kwam vorig jaar juni ook inderdaad met een normale bos manen en staart bij mij, overigens was ze ook niet te dik, maar eerder te mager.
Zodra ik begon te smeren/spuiten hield dat schuren een dag of 2 op, dan moest het weer, zo heb ik de schade goed beperkt kunnen houden. Maar die irritatie kan in haar geval net zo goed van verhuis-stress of de moeilijke verharing gekomen zijn... in de late herfst hield ze er mee op.

Dus ook ik moet afwachten hoe eea zich gaat ontwikkelen... het kan nog alle kanten op!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:45

Heb hier nog een oude stofzuiger (industrieel) staan en die gaat binnenkort mee naar stal, kijken of ik mijn plannetje werkend krijg. Ben het jaarlijks paardenhaar happen seizoen nl een beetje beu ;)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:47

@Terpentijn, we kregen de mijne op 11 maart 2012. Volgens de eigenaar nog nooit geschuurd, ongeveer anderhalve maand later begon ze met schuren op mijn toenmalige stal. Ik kreeg te horen dat er na 4e met dat warme weer kleine mugjes kwamen die in de staart gingen zitten en daar kreeg ze jeuk van en ging ze schuren. Nu rond de zelfde tijd schuurde ze 2/4 weken geleden alweer voor het eerst. Het is compleet ander weer dan vorig jaar dus denk niet dat die mugjes er al zijn. Geen idee wat het is en als ik het insmeer schuurt ze niet. Ze schuurt alleen de bovenkant van haar staart en soms ook de delen erboven van haar kont. Erg jammer want ze had een hele dikke staart. Ook kwam de mijne redelijk mager bij ons... Door de wintervacht viel het niet op maar zodra die eraf kwam zag je haar ribben. Later na veel mailen en updates was ik opeens geblokkeerd op facebook en kreeg geen reacties meer op mijn mailtjes. Heel erg raar allemaal. De mijne hield er ook mee op in de herfst. Hoor voor je dat je shetje niet meer gaat schuren dit jaar!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:18

@littlesannie: zo ongeveer het verhaal van mijn Shet merrietje dus, zeer herkenbaar.

Wintervacht afgooien is een goede graadmeter voor de algehele fysieke conditie van paard of pony, hoe dat gaat (geleidelijk, of in stukken, plukken en beetjes). Zeker er zo vaak mogelijk de pony mee helpen door dagelijks flink schuieren en als dat niet kan toch echt om de dag "de vacht" te lijf gaan. Zo krijg je ook een beter beeld van de reden van het geschuur, mocht zich dat weer voordoen (en op welk deel van het lichaam).
Sommige paarden/ponies worden dolgek van die jeuk van de nieuwe vacht...er wordt namelijk een geheel nieuwe vacht aangemaakt, dus er is allerlei activiteit in de haarzakjes. Dat kan vreselijk jeuken en kriebelen, vooral als het oude haar er nog bovenop zit. En dan kun je heftig geschuur krijgen zonder dat er van enige ZE sprake hoeft te zijn.