Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lady62 schreef:Als je alles in eigen beheer hebt ben je inderdaad meer kwijt per maand.
Hier gaat best veel tijd in zitten dus alleen aan te raden voor mensen die de tijd en het plezier erin hebben om alles zelf te doen.
Het voordeel hiervan is wel dat je het precies zo kunt doen als je zelf wilt en veel met je paardje bezig bent.
Ik persoonlijk vind het heerlijk lekker bezig zijn en ook in het weekend vroeg je bed uit vind ik geen probleem.
Zou echt niet anders meer willen.
Vlas haal ik zelf en het hooi word gebracht tegen een vaste prijs ik hoef alleen maar even te bellen als het bijna op is.
Maar inderdaad verkijk je niet op de kosten.
max66 schreef:Picassox schreef:Wij hebben twee paarden aan huis
Havens brok €10,00 per zak, doen 1 maand met een zak
Stro €4,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 3 baaltjes per week
Hooi €5,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 1 baaltje per dag
Bemesten van het land 2 à 3 keer per jaar totaal €150,00 (inclusief kunstmest strooien)
Mestafvoer €120,00 per leging (gemiddeld 1x per 3 maanden)
€260,- ongeveer maandelijks voor 2 paarden (KWPN'er en een Fjord) aan het puur thuis kunnen laten staan.
Da's dus exclusief hoefsmid, tandarts, ontwormen, enten.
Je moet écht alles zelf doen, dus houdt ook rekening met de tijd die er ervoor hebt: je bak slepen, je bak sproeien, de stallen mesten, weiland mesten, terreinonderhoud algemeen (opknappen jaarlijks van houtwerk, takken snoeien, etc.), onderhoud aan de trekker (of laten doen), reparaties bij ongeluk (bijv. kapot lint of hek, geknapte waterleiding, etc.), enzovoort.
Kortom, je bent er aardig druk mee!
Ben wel benieuwd hoe en waar jij die mestafvoer geregeld hebt. Is er een vergunning van de gemeente nodig voor die mesthoop? Mag ook per pb hoor.
Maar 1 zak brok (hoeveel kilo?) per maand? Bij mij gaat er drie kilo per dag (voor 1 paard) doorheen en een zak broek kost 8,50 voor 25 kilo...
Als ik jouw kosten optel kom je op 224,50 per maand. Jij hebt het over 260?
lady62 schreef:nee ik bedoel inderdaad meer per maand
met het hooi en bodembedekking ben je er nog niet.
wat denk je van een deugdelijke afrastering met reserve onderdelen want het blijven slopers
de eventuele bak aanleggen en onderhouden.
het gras onderhouden inzaaien en bemesten, mest afvoer enz
Dit kost meer dan je denkt.
Als je dit gaat optellen en bekijken op maandbasis dan ben je echt meer kwijt dan je denkt.
Want het zijn wel werkelijke kosten.
lady62 schreef:je bedoelt koeienmest toch