Kosten paard thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:53

Wij zijn maximaal 100 euro kwijt per paard..
De zomermaanden zijn "goedkoper" en minder werk omdat ze dan 24/7 buiten staan op gras..
Maar de winter maanden voeren we meer hooi en is het veel werk! (wat ik geweldig vind om te doen dus helemaal niet erg)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:54

Ik heb mijn mesthoop achter op het land. Tot nu toe heeft er nog niemand iets van gezegt (woon wel niet in NL)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:55

En vooral ook als je alles al moet kopen, wanneer je in 1 keer grote balen stro (400kg) kunt laten komen, ben je goedkoper uit dan kleine baaltjes kopen met 20 per keer. Zelfde geldt voor hooi natuurlijk.

Wij zijn begonnen met kleine hooi en stro opslag. Kon maximaal 30 hooi en 30 stro in. Dus iedere maand rijden naar de fouragehandel. Kost veel tijd en geld. We hebben toen onze schuur vergroot (moest toch al vernieuwd worden, dus vergroten kostte niet veel méér) en nu kunnen we gerust voor een heel jaar hooi en stro opslaan. Dat scheelt veel tijd en geld.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:56

hotchocolat schreef:
Ik heb mijn mesthoop achter op het land. Tot nu toe heeft er nog niemand iets van gezegt (woon wel niet in NL)

In Nederland mag dat volgens mij voor particulieren in ieder geval niet als daar een sloot vlak bij zit. (En voor bedrijven sowieso niet)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:58

Hooi stro oplag hebben wij ook geen problemen mee. Koop ook gelijk voor het hele jaar.
Stro heeft ik voor de volgende twee jaar ook nog genoeg.
Vorig jaar voor het eerst grote rechthoekige balen gehad. Dat wil ik dit jaar weer. is mij veel beter bevallen dan die kleine baaltjes op de zolder.

FlyAway

Re: Kosten paard thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:01

Ja die grote balen bevielen ons op zich ook wel, maar afgelopen zomer konden we de stro die we nodig hadden direct van het land bij ons naast halen, dat was ook wel heel makkelijk. Dus dit jaar toch weer kleine baaltjes :D
Voor dit jaar willen we met de eigenaar van het graanland proberen af te spreken dat hij ze in grote balen perst. Maar eens zien.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:06

Als je alles in eigen beheer hebt ben je inderdaad meer kwijt per maand.
Hier gaat best veel tijd in zitten dus alleen aan te raden voor mensen die de tijd en het plezier erin hebben om alles zelf te doen.
Het voordeel hiervan is wel dat je het precies zo kunt doen als je zelf wilt en veel met je paardje bezig bent.
Ik persoonlijk vind het heerlijk lekker bezig zijn en ook in het weekend vroeg je bed uit vind ik geen probleem.
Zou echt niet anders meer willen.
Vlas haal ik zelf en het hooi word gebracht tegen een vaste prijs ik hoef alleen maar even te bellen als het bijna op is.
Maar inderdaad verkijk je niet op de kosten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:10

lady62 schreef:
Als je alles in eigen beheer hebt ben je inderdaad meer kwijt per maand.
Hier gaat best veel tijd in zitten dus alleen aan te raden voor mensen die de tijd en het plezier erin hebben om alles zelf te doen.
Het voordeel hiervan is wel dat je het precies zo kunt doen als je zelf wilt en veel met je paardje bezig bent.
Ik persoonlijk vind het heerlijk lekker bezig zijn en ook in het weekend vroeg je bed uit vind ik geen probleem.
Zou echt niet anders meer willen.
Vlas haal ik zelf en het hooi word gebracht tegen een vaste prijs ik hoef alleen maar even te bellen als het bijna op is.
Maar inderdaad verkijk je niet op de kosten.

Volgens mij bedoel je dat je minder per maand kwijt bent? Tenzij je inderdaad álles tot en met de hypotheek er in mee gaat rekenen. Maar dat is natuurlijk niet realistisch. Wij wilden zelf ook in het buitengebied wonen, in een mooie rustige omgeving met veel ruimte en dat staat los van de paarden aan huis houden. Daardoor is onze hypotheek een stuk hoger dan hij met ons rijtjeshuis was, maar om dat nou volledig toe te rekenen aan de paarden zou niet fair zijn. Net als die oldtimer trekker. Die had ik sowieso gekocht, gewoon omdat ik dat leuk vind. En zo zijn er tal van dingen die niet voor rekening van de paarden komen, maar gewoon omdat wij het ook leuk vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:13

Nou, ondanks dat ik graag "vrij" woon, heb ik toch wel dit huisje gekocht voor mijn paardenhobby.
Onze trekker is ook een werktuig, die ik niet voor mijn plezier heb...

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:19

nee ik bedoel inderdaad meer per maand
met het hooi en bodembedekking ben je er nog niet.
wat denk je van een deugdelijke afrastering met reserve onderdelen want het blijven slopers
de eventuele bak aanleggen en onderhouden.
het gras onderhouden inzaaien en bemesten, mest afvoer enz
Dit kost meer dan je denkt.
Als je dit gaat optellen en bekijken op maandbasis dan ben je echt meer kwijt dan je denkt.
Want het zijn wel werkelijke kosten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:21

Vlas is nu veel goedkoper, maar een jaar geleden betaalden wij nog 7,15 euro per baal, nu 5 euro per baal.
Hooi is er nu in overvloed, maar de prijzen zijn ook al eens 70 euro per grote baal geweest.

Wij schommelen daardoor tussen de 110 en de 185 (!) euro per maand per paard aan basiskosten hooi, stalbedekking en krachtvoer.

Daarbij voeren wij wortels in de winter en krijgen ze wel eens duurder voer, zoals extra zakken slobber bestellen, duurdere muesli, ander voer erbij voor paard op rust, etc. Dat zit niet in de berekening.

Weideonderhoud is prijzig. Wij hebben het geluk dat een boer ons land pacht en het in ruil daarvoor onderhoudt. Deze boer neemt tevens onze mest mee, dus de afvoer van mest zit nog niet in deze kosten.

Wij krijgen hooi van eigen land, maar dat tegenwoordig niet meer genoeg om een jaar van te voeren, dus moeten we bijkopen. Helaas is dat afgelopen jaar bijzonder ongunstig uitgepakt. Allemaal rotte balen, terwijl die van eigen land perfect zijn.

De schrikdraadspullen en weidepalen zijn helemaal duur. Een jaar wat extra werk aan de omheining kost ons zo 2000 euro (niet in berekening).

Water en elektra heb ik nooit berekend, dus die kosten zitten er ook niet bij.

Aanleg van gedraineerde paddock en longeercirkel zal ik buiten beschouwing laten, daarvoor hadden de paarden een hele poos in pension kunnen staan.

Wij hebben geen tractor of andere hulpmiddelen. Ook wonen we in een vrij dure plaats, waar bijna geen weiland te krijgen is, dus we zijn zeer blij met slechts 2 hectare.

Het werk laat ik ook buiten beschouwing.

Wij houden de paarden wel vrij duur door de kleinschaligheid (3 paarden) en beperkte opslagruimte, aangezien we nog geen nieuwe stal hebben gebouwd. In dure jaren (hoge vlasprijs en hoge hooiprijs) zou een pensionplek bij ons zelfs te duur zijn in verhouding tot de faciliteiten! En dan heb ik het over een stalprijs die alleen de meeste kosten dekt, geen vergoeding geeft voor het werk. Maar gelukkig is het voor ons echt hobby. Wij hebben alleen eigen paarden.

3 paarden in pension had ik niet kunnen betalen (300 euro per paard per maand), maar aan de andere kant hadden we ook meer tijd gehad om te werken. ;)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-03-13 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:22

Mijn rekensommetje. Stel voor dat ik daar nog 200,00 bijleg voor het onderhoud van de omheining. Dan ben ik nog steeds goedkoper uit toen ik nog mijn paard in een pensionstalling had

20x 1,20 =24,00
4x8,50 =34,00
10x 50 =500,00
Dit is 558,00
weide onderhoud 150,00
water/stroom 100,00
mestafvoer 30,00
pacht 35,00
Totaal 873,00 per jaar delen door 12 maanden is 72,75 voor een haflinger, welshcob (bijna jaarling) en een shet.
Dit is 24,50 per maand per pony. Vroeger betaalde is vor de haf 225,00 aan stalgeld excl. krachtvoer.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:24

max66 schreef:
Picassox schreef:
Wij hebben twee paarden aan huis

Havens brok €10,00 per zak, doen 1 maand met een zak
Stro €4,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 3 baaltjes per week
Hooi €5,00 per baaltje, moet gehaald worden (tijd en benzine aan kwijt!), wij gebruiken 1 baaltje per dag
Bemesten van het land 2 à 3 keer per jaar totaal €150,00 (inclusief kunstmest strooien)
Mestafvoer €120,00 per leging (gemiddeld 1x per 3 maanden)

€260,- ongeveer maandelijks voor 2 paarden (KWPN'er en een Fjord) aan het puur thuis kunnen laten staan.
Da's dus exclusief hoefsmid, tandarts, ontwormen, enten.

Je moet écht alles zelf doen, dus houdt ook rekening met de tijd die er ervoor hebt: je bak slepen, je bak sproeien, de stallen mesten, weiland mesten, terreinonderhoud algemeen (opknappen jaarlijks van houtwerk, takken snoeien, etc.), onderhoud aan de trekker (of laten doen), reparaties bij ongeluk (bijv. kapot lint of hek, geknapte waterleiding, etc.), enzovoort.

Kortom, je bent er aardig druk mee! :)

Ben wel benieuwd hoe en waar jij die mestafvoer geregeld hebt. Is er een vergunning van de gemeente nodig voor die mesthoop? Mag ook per pb hoor.
Maar 1 zak brok (hoeveel kilo?) per maand? Bij mij gaat er drie kilo per dag (voor 1 paard) doorheen en een zak broek kost 8,50 voor 25 kilo...

Als ik jouw kosten optel kom je op 224,50 per maand. Jij hebt het over 260?

De mest wordt opgehaald door een plaatselijke boer, die gebruikt die mest zelf.

1 zak brok in de maand, ik geef niet zoveel krachtvoer. Halfje per dag voor de KWPN'er, handje voor de Fjord. Ik betaal 10 euro voor 25 kilo.

Ik heb m'n kosten als volgt geteld:
€10,- zak brok
3 baaltjes stro x 4 weken = 12, dus 12 x 4 euro is €48
30 dagen x €5 voor hooi baaltje = €150
€150 : 12 maanden = €12,50 voor landonderhoud door de boer
€120 : 3 maanden = €40 voor mesthoop laten legen

Kom ik op €260,50.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:30

Mest wordt wel steeds latiger.
Dit moet de boer ook opgeven en wordt strenger op gecontroleerd.
Echter is kunstmest nu heel duur en willen boeren de paardenmest soms best hebben.

Ik heb de mest op een groter (trekker-)aanhanger. kruiwagen omhoog met de lift en dan leeggooien.
Boer komt hem voor 100,- weer halen (in de winter vaak ;) ) en 300,- voor huur van de kar per jaar.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:35

lady62 schreef:
nee ik bedoel inderdaad meer per maand
met het hooi en bodembedekking ben je er nog niet.
wat denk je van een deugdelijke afrastering met reserve onderdelen want het blijven slopers
de eventuele bak aanleggen en onderhouden.
het gras onderhouden inzaaien en bemesten, mest afvoer enz
Dit kost meer dan je denkt.
Als je dit gaat optellen en bekijken op maandbasis dan ben je echt meer kwijt dan je denkt.
Want het zijn wel werkelijke kosten.

Ik weet heel goed wat wij kwijt zijn. Tot op de eurocent nauwkeurig, dus ik weet heel goed waar ik over praat.

En het hangt dus helemaal af van de manier waarop je het doet. Je hoeft namelijk helemaal niet meer kwijt te zijn.
Natuurlijk, je kunt alles hagelnieuw kopen, alles laten doen en voor ieder wissewasje naar de welkoop rijden. Maar het kan ook anders!
En dat "anders" is wat wij een sport vinden om te doen.

Onze rijbak is gewoon een gekeerd weiland, 1,5 meter diep gekeerd, heeft 750 euro gekost, 5 jaar geleden.
Die onderhouden wij met een triltand van 90,- en een goedkope baksleep van 250,-. Die machines schrijf je in 15 tot 20 jaar af.
Onze eigen mest werd eerst opgehaald a 100,- per keer omdat wij dat gemakkelijk vonden. Even bellen en ze komen het halen. Maar na een babbeltje met de buurman bleek dat hij het wel wilde hebben voor zijn eigen weiland Dus nu komt hij het zelf ophalen. We geven hem een lekker buitenlands biertje als dank.
Onze weilandpalen hebben 0,50 cent per stuk gekost. Partij overtallig spul bij een handelsmaatschappij hier vlakbij. Gelijk 250 meegenomen, kunnen we een paar jaar mee vooruit.
Schrikdraad kopen we ook zoveel mogelijk in opheffingsuitverkopen etc. Je moet een beetje opletten met dat soort dingen.

Je kunt ook je terrein laten renderen!
Wij verkopen ieder jaar walnoten, eieren, courgettes, pompoenen, etc langs de weg.
De buurman betaald ons om z`n drijfmest over het land uit te spreiden
Wij verkopen ieder jaar voor een paar honder euro hooi wat wij over hebben
Onderhoud aan machines doen we zoveel mogelijk zelf, gewoon omdat wij het leuk vinden

Kortom, de keuzes die je maakt, bepalen hoeveel je kwijt bent. Je kunt dus niet simpelweg stellen dat je duurder uitbent, want dat is een gevolg van de keuzes die je maakt.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:47

Ik ben vlak voor kerst bij m'n vriend ingetrokken op zijn boerderij.
Denk niet dat het goedkoper kan als op deze manier, alle faciliteiten zijn al aanwezig.
M'n paard verbruikt zo'n 8 balen stro, 16 balen hooi, en zo'n 2 zakken brok per maand.
Brok koop ik wel maar de rest pak ik van de 'voorraad' van het bedrijf.
Mijn paard is niet meer geschikt voor de sport en rij hem alleen nog recreatief.
We hebben ook geen bak maar wonen 5 min stappen van een groot recreatiegebied af waar je verschillende kanten op kan en uren kunt rijden over de ruiterpaden. Verder hebben we een paddock en een stuk weiland (geschikt voor paarden qua voedingswaarde) voor hem. Ik wil er met de tijd wel een (dressuur)paard bij kopen en ben druk aan het sparen. Tegen die tijd heb ik wel een rijbak nodig en kan ik gebruik maken van de rijvereniging in de buurt of buurman met binnenbak.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:51

Dat klopt wat je zegt. Ik ben ook heel inventief wat dat betreft. Je kunt dingen zo duur maken als je wilt.

Het stuk land dat wij op het oog hebben (direct achter onze tuin!) is grotedeels omheind met een hoog hek, hoeft dus ook geen stroom op. Het is maar een klein stukje land dus ik zal zomer en winter moeten bijvoeren. Veel geld aan weideonderhoud ben ik volgens mij niet kwijt.
Een bak is er niet maar ik ga dan naar de manege op 10 minuten loopafstand. De kosten zijn imo dus alleen brok, hooi/kuil en bodembedekking (stro) en afvoeren van mest (en natuurlijk de huur voor de grond).

Denk je dat ik dat ga redden met 150 euro per maand voor een e-pony en een andere (nog te kopen) pony?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:03

Ik weet niet of je het nu aan mij vraagt, maar ik antwoord toch :D

De stroom, daar zou ik mij geen zorgen over maken. Vanuit kostenperspectief is dat namelijk helemaal niet zo interessant. Voor een paar tientjes kun je 365x24 je weilandafrastering onder stroom zetten. = 25,- per jaar
Weideonderhoud, het moet natuurlijk wel regelmatig gesleept worden om de zoden open te houden, anders gaat het weiland heel snel achteruit. Als je dit niet zelf kunt doen, moet je het laten doen. Wellicht kun je een buurman met trekker en weidesleep porren. Kost het je misschien 15 euro per keer. (Voor dat bedrag zou onze buurman het wel doen) Houd rekening met een keer of 5 per jaar = 75,-
Het moet bemest worden. Als je een regeling kunt treffen met een veehouder in de buurt, dan kun je in ieder geval gratis je weide bemest krijgen en misschien betalen ze jou er zelfs voor. 0,-
Als je paarden 24x7 in de wei staan, zullen er "toiletten" ontstaan waar de paarden het gras niet kort eten. (Misschien heb je hier minder last van als je alle drollen uit de weide schept, maar dat betwijfel ik) Als je geen heel groot weiland hebt, moet je die toiletten wel kort maken (bloten, klepelen, of met de bosmaaier). Waarschijnlijk moet je voor het bloten of klepelen iemand inhuren (De buurman) kost je dan rond de 20/25 euro. Moet misschien 3 keer per jaar. = 75,-
Houd er rekening mee dat als je in het weiland bijvoert, dat je kale plekken krijgt. Dat moet je wel doorzaaien, of opnieuw inzaaien en graszaad is wel duur. Maar dat zal hooguit 1 keer per jaar zijn. Is dus ook tientjeswerk. Zeg 50,-

Dan kom je op 25+75+0+75+50=225,- per jaar voor je weiland. = nog geen 20 per maand.

Ik lees niets over huisvesting, dus daar kan ik niets over zeggen. Qua voer, daar worden berekeningen voor gegeven hierboven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:09

je wilt nu toch niet serieus gaan beweren dat je drijfmest op een paarden land laat uitrijden

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:11

lady62 schreef:
je wilt nu toch niet serieus gaan beweren dat je drijfmest op een paarden land laat uitrijden

Ondanks dat ik je vraag wat agressief over vind komen toch maar antwoorden.

Ja, waarom zou je dat niet doen?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:11

je bedoelt koeienmest toch.

Dan krijg je toch veel te rijk gras wat niet goed is voor paarden.
Hier in de buurt gaat er echt geen koeienmest op het paarden land.
Maar goed ik zal het wel verkeerd begrepen hebben.
Niet agressief bedoeld hoor.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 25-03-13 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:13

lady62 schreef:
je bedoelt koeienmest toch

Als je heel precies wilt zijn nee; kalvermest. Prachtig spul.

Even voor alle duidelijkheid, dit is waar we het over hebben met drijfmest; http://nl.wikipedia.org/wiki/Drijfmest

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:20

Als je de aanschaf van al het benodigde mee gaat rekenen dan kan het volgens mij nooit uit om paarden bij huis te houden, woning met grond is vaak een stuk duurder dan een nieuwbouw woning.

Qua kosten van onderhoud van de paarden zitten wij niet zo hoog, vermoed dat we per paard zo'n 25 euro per maand kwijt zijn.
We verbouwen al jaren ons eigen hooi/kuil, stro kopen we voor 1 euro per baal.
Hard voer is een mengsel van de ruwe producten die in brok zitten, kopen dit dus los en mengen het voer zelf.

Maar als we de kosten van de aanschaf van het land (7 ha), omheining, poorten, loopstal, verharding, stallen etc etc gaan meerekenen dan vermoed ik dat we goedkoper uit zijn op een pensionstalling, vooral als je het werk dan ook nog in uurloon zou uitdrukken, denk dat het per week al zo een uurtje of 20 in gaat zitten (alleen het voeren, schoonmaken, onderhoud, klusjes).

Enne op ons land gaat ook drijfmest, als je op zandgrond zit waar jaren lang roofbouw is gepleegt en ook nog eens omringd door bos is dit een van de weinige manieren om nog een beetje voeding in de grond te krijgen.

Ach het is een leuke hobby.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:21

Flyaway. Dat doen wij ook altijd. Wij hebben Bielzen als hoekpalen. Daartussen in paaltjes van 2.50 de stuk die ze in de fruitteelt gebruiken. Hoeven toch alleen maar de draad omhoog te houden.

Buurman vragen wij voor de dingen die ik met t kleine trekkertje niet kan en dat kost mij een paar rondjes tijdens de plaatselijke kermis en een keer een bierpakket met kerst oid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:23

Ik heb sinds kort de paarden aan huis.
Wij hebben een huis gekocht waar in alles achterstallig onderhoud zat.
De paardenstallen hebben we overnieuw op laten bouwen, direct ook groter gemaakt, de bak hebben we aan gepakt. Nu zijn we bezig om de weide aan te pakken.
Aan kosten globaal zitten we nu op: overnieuw opbouwen stal: € 4000,=, kosten voorwanden stal € 750,=, kosten bodem bak € 600,=.
De kosten om de wei te laten ploegen, egaliseren en vast rijden en inzaaien komt op € 500,= dan komen de kosten voor het graszaad er nog overheen.

Ik koop het hooi op direct bij een boer, daar zijn wij de enige die opkopen, de kosten varieren per seizoen. Hij kijkt naar wat de prijzen op dat moment doen, meestal doet hij er nog wat vanaf. Dan heb ik nog een 2e adres achter de hand waar ik de rest van het hooi afneem als ik te kort kom. Ik kan bij de stallen een 25 tot 30 balen kwijt, de resterende balen hooi sla ik op in de loods van ons bedrijf.
Het gehakselde koolzaadstro koop ik per pallet in, ook die prijs is wisselend, afhankelijk van het seizoen en de dagprijzen.
Brok en Muesli koop ik wekelijks in, omdat het in papieren zakken zit wil ik geen grote voorraad, de zakken worden best vochtig in de schuur als ze lang liggen
De mest kan ik gratis kwijt, moet alleen het transport betalen er naar toe, afgelopen maand is er voor de eerste keer 16 m3 mest opgehaald, kosten daarvan weet ik nog niet, zal geen wereldbedrag zijn. Het moest 400m verder worden gebracht. Tevens hebben we een goede mestplaats aanlaten leggen met een vloeistofdichte plaat als bodem. Die was best prijzig, zo rond de € 1400,=.

Ik heb het eigenlijk nooit naar maandprijzen omgerekend.
Wat iedereen wel vaak vergeet is dat je nu een andere hypotheek hebt als in een rijtjeshuis.
Dus ben je wel zo voordelig uit met paarden aan huis als dat je ze in pension hebt staan?
Het grote voordeel vind ik dat je nu aan de gang kan met je paard wanneer het je uitkomt, dat je niet zoveel hoeft te plannen.