Temperatuur te fris voor weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Temperatuur te fris voor weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:45

Onvoorstelbaar dat "vermenselijken" van paarden.

Een paard heeft RECHT op vrije buitenloop/weidegang. Al dan niet met een deken op. Dat is buiten ruim ruwvoer (hooi) en geregelde hoefverzorging de minimale behoefte van een paard of pony.

Een paard is een dier dat er lichamelijk op gebouwd is om zo veel mogelijk te bewegen.
En geestelijk om zo veel mogelijk VRIJ te mogen zijn.

De verantwoordelijkheid van een paardeneigenaar, is nu juist, dit zo veel mogelijk te kunnen aanbieden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:48

Matheno schreef:
smurffie schreef:
Een paard met hoefkatrol ontsteking moet veel op harde ondergrond stappen?
Dus natuurlijk laten bekappen en zo min mogelijk op stal, daar wordt het niet beter van?

Natuurlijk bekappen, daar krijg ik de griezels van
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/

Meest 'kort door de bocht' opmerking van het jaar :')

(Misschien of niks zeggen als je er niks van weet, of íets meer onderzoek doen, want dit is 1 dom linkje in zo'n groot iets. Net zoveel enge dingen te vinden over traditioneel bekappen en alle andere dingen.)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:59

terpentijn schreef:

Dit dus.

ArjenDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:06

Citaat:
Bij ons zijn de pension klanten - lees met paarden 23uurs stalgang heel anders ingesteld..

Hier zou ik dus sowieso mijn paarden niet willen hebben staan.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:16

ArjenDL schreef:
Citaat:
Bij ons zijn de pension klanten - lees met paarden 23uurs stalgang heel anders ingesteld..

Hier zou ik dus sowieso mijn paarden niet willen hebben staan.

Soms heb je niet veel keus, hier in de regio zie je bijna niets anders

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:25

Meningen zullen altijd verdeeld blijven wat dit betreft.

Mijn paard hoef je niet de hele dag buiten te zetten.. die wilt na 2 uurtjes al weer naar binnen. Ze wordt dan erg onrustig en loopt tig keren heen en weer langs het hek.
Ik zelf ga niet zo snel uit van andere mensen en hun meningen..
Ik kijk hoe het weer is en als de grond niet te nat is of glad doe ik haar naar buiten. Al is het maar voor een half uurtje.
Verder als het buiten niks is gooi ik haar los in de binnenbak of longeer haar.
Ga gewoon zelf kijken wat het beste is voor je paard en probeer het uit.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:24

SalliBalli schreef:

Mijn paard hoef je niet de hele dag buiten te zetten.. die wilt na 2 uurtjes al weer naar binnen. Ze wordt dan erg onrustig en loopt tig keren heen en weer langs het hek.
Ik kijk hoe het weer is en als de grond niet te nat is of glad doe ik haar naar buiten. Al is het maar voor een half uurtje.

Waarom denk je dat die naar binnen wilt, voor te eten natuurlijk

Die van mij wou ook zogenaamd heel graag naar binnen vroeger tot die op een stal kwam waar ze buiten gevoerd werde, denk je dat nog iemand hem te pakken kreeg voor naar stal te brengen??

Mensen als jullie moesten zelf opgesloten worden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:28

Waarom gooi je er een 400 grams deken op als je paard alleen binnen staat, als ik vragen mag?

Daarnaast kan hij gewoon lekker naar buiten hoor, het is prima weer voor de paardjes.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:39

terpentijn schreef:

Een paard heeft RECHT op vrije buitenloop/weidegang. Al dan niet met een deken op. Dat is buiten ruim ruwvoer (hooi) en geregelde hoefverzorging de minimale behoefte van een paard of pony.

Een paard is een dier dat er lichamelijk op gebouwd is om zo veel mogelijk te bewegen.
En geestelijk om zo veel mogelijk VRIJ te mogen zijn.

De verantwoordelijkheid van een paardeneigenaar, is nu juist, dit zo veel mogelijk te kunnen aanbieden.

1+ :j

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:44

Blondie_ schreef:

Die van mij wou ook zogenaamd heel graag naar binnen vroeger tot die op een stal kwam waar ze buiten gevoerd werde, denk je dat nog iemand hem te pakken kreeg voor naar stal te brengen??

Nee dat heb je verkeerd.. er is onbeperkt hooi in de wei want er is geen gras.
Niet alle paarden zijn hetzelfde! Mijn paard komt ook vanwege een andere reden niet de hele dag buiten.
Maar goed wat je laatste opmerking betreft.. oordeel niet te snel als je niet weet hoe of wat ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:51

Een paard dat minder dan een half etmaal (dat is 24 uur) buiten komt, opgesloten moet staan, in een box van 3,5 bij 3,5, hoe goed er ook voor gezorgd wordt, lijkt me niet een paardvriendelijk bestaan, in welke situatie dan ook
Ieder moet het vooral voor zichzelf weten, maar ik vind het gezien het wezen paard, en voor de behoeftes van een paard: armoedig.
Gezien het wezen en hoedanigheid van een paard zou die meer buiten dan binnen behoren te staan.
Binnen is helemaal niet erg (bij voorbeeld in de nacht), is ook nog nooit een paard van dood gegaan, maar dan wel overdag naar buiten.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:58

Sorry hoor, maar nogmaals: hier in de regio is het al 20 jaar hetzelfde.
Altijd datzelfde gedoe...

SalliBalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:00

Als er een reden voor is dan is dat zo ;)
Ik wil er verder niet meer op in gaan wat mijn paard betreft.. wat ik al eerder schreef "Meningen zullen hierin verdeeld blijven"
Dit is een topic van TS dus laten we het daarbij houden :j

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:02

Juist, er gaan hier al zoveel topics over.
TS ik zou 't paard gewoon naar buiten doen zolang 't niet vriest :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:15

ten eerste : een paard kan zichzelf prima warm houden als deze voldoende rumvoer krijgt.
ten tweede: het paard met de slechtste weerstand van nederland staat hier ook onder max 300 gram en zit enorm strak in zijn velletje, moet echt niet warmer ! smelt je paard niet weg daaronder?
ten derde: moet een paard met hoefkatrol niet vrij kunnen bewegen en niet op stal staan, maar met een inloop?
ten vierde: gewoon lekker iedere dag zo mogelijk toch meer dan 4 uurtjes eruit !

o ja, ik ben natuurlijk ook heel zielig mijn paardjes staan met z'n 2en de hele winter in hun hok van 4 bij 4 en komen hier zelden uit. ( maar doen dit wel vrijwillig en hebben een heel weiland tot hun beschikking )

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:23

een paard heeft (itt een mens) niet alleen een vacht, maar is ook veel groter. daarom heeft ie relatief een veel kleiner oppervlak voor zijn volume (en warmtegeneratie):
(square-cube law: een gelijkvormig ding dat twee keer zo lang wordt krijgt 4 keer zo groot oppervlak, maar 8 keer zo groot volume, per saldo dus 2x zo veel volume per oppervlak)

Vrienden van ij hebben hun paarden in Noorwegen de hele winter buiten staan. ijs staat gewoon op hun vacht, hetgeen (omdat het niet smelt) laat zien hoe goed die isolatie is. met -15 nog steeds heel gelukkig buiten en blijven doodleuk uit de verwarmde inloopstal.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:23

SalliBalli schreef:
Blondie_ schreef:

Nee dat heb je verkeerd.. er is onbeperkt hooi in de wei want er is geen gras.
Niet alle paarden zijn hetzelfde! Mijn paard komt ook vanwege een andere reden niet de hele dag buiten.
Maar goed wat je laatste opmerking betreft.. oordeel niet te snel als je niet weet hoe of wat ;)

Waarom zou t paard dan binnen willen???

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:25

Blondie_ schreef:
SalliBalli schreef:

Nou, mijn merrie hoeft ook niet zo nodig altijd de hele dag buiten. Staat te springen om weer naar binnen te gaan, inderdaad om het eten. Maar als het regent buiten en je wil haar buiten zetten vertoont ze toch wel enorm ezelgedrag, daar heeft ze dus echt geen zin in en ze wil gewoon dan de stal niet uitlopen. Helaas voor haar wordt ze toch gedwongen. ~~}>

Maar TS, lekker naar buiten doen. Buiten is het niet veel kouder dan in de stal, en je paard heeft veel meer mogelijkheid tot beweging, die krijgt het echt niet koud.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 00:32

Mijn paarden staan ook altijd de hele dag buiten, heb een box met uitloop dus ze kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan..
Met sneeuw staan ze veeel liever binnen en dat is hetzelfde als het heel warm is.
We hebben ook paarden op stal die juist wel in de sneeuw gaan staan, of als het warm is buiten blijven..
Het verschilt zo erg per paard wat ze het fijnste vinden.. Toch zou ik er wel voor kiezen je paard minimaal een paar uur per dag buiten te zetten!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:38

Dat een paard naar binnen wil zegt niets. Paard is een gewoontedier en weegt niet de consequenties af van zijn kkeuzes. Paard weet niet dat als hij naar binnen wil dat hij daarna 22uur in een hok zal staan. Wij mensen weten wel dat een paard er niet voor gemaakt (en op gebouwd! ) is om langdurig stil te staan. Hoeven...benen...rug...spieren, pezen maar vooral ook de darmen hebben beweging nodig. Niet een uurtje trainen maar de dag door rondtrekkend. Veel koliekgevallen zouden voorkomen kunnen worden met veel meer weidegang of paddock. En veel goed ruwvoer

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:39

Je kan een paard makkelijk laten wennen aan mee uren weidegang. Als je er maar een gewoonte van maakt

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:53

VInd het zo grappig (of eigenlijk sneu) dat mensen nog steeds denken hun paard te 'verwennen' door ze de hele dag op stal te zetten 8)7
pff ik wil niet weten wat er gebeurt als die van mij 23 uur pd binnen staat , denk dat ze zichzelf wat aandoet (staat minstens 12 uur per dag buiten en is nog steeds een energiebom), dat zou ik zelfs doen als ik 23 uur pd in een wc hokje opgesloten zat :')
TS als je paard buiten loopt kan hij zich tenminste bewegen om warm te houden, icm beschikking tot ruwvoer (neem ik aan) en ook nog eens een 400gr halsdeken zou ik me allesbehalve zorgen maken dat hij het koud krijgt...

Watermelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:57

Fijn dat je haar naar buiten hebt gelaten. Vandaag is het ook weer mooi weer, dus het kan prima.

Alleen bij harde wind, kou en regen moet je een beetje oppassen. Tenzij er voldoende beschutting in de weide is, dan kan het prima.

Persoonlijk ben ik geen fan ( zacht uitgedrukt) van stallen waar de paarden merendeels op stal staan. Maar het gebeurd genoeg, en dat is een keuze die iedereen zelf maakt.
Bovendien is daar al voldoende over gezegd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 08:59

Hier gaan alle paarden overdag gewoon lekker naar buiten. In deze tijd van het jaar in de paddock met een bestraat stukje en onbeperkt hooi.
Koud hebben ze het niet hoor. De ene staat zonder deken buiten en de andere met. De ene met een wat dikkere dan de andere, het is maar net wat ze nodig hebben qua dikte van de deken.

En ja hier willen de paarden 'savonds ook allemaal weer graag naar binnen? Waarom? Omdat ze weten dat er weer lekker vers hooi ligt en bij de meeste ook wat wortels in hun voerbak.
En daarbij word er ook krachtvoer binnen gegeven.

Ik ben er ook geen voorstander van om je paard veel op stal te laten staan. Naar mijn mening hoort een paard toch wel een minimaal 6 uur per dag lekker buiten te kunnen lopen en lekker rond scharrelen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:10

hier hebben ze nov, dec en jan in de nachten in stal gestaan. vriest err weel net zo hard maar staan de shetten ook uit de wind. deze staan dan wel in een inloop en haf achter een open deur. in feb geeft ze dan ineens zelf aan dat ze niet meer naar binnen wilt. dus nu lekker 24/7 buiten zonder dekens ect.