Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soraaybieber

Re: Paarden hele winter in de stal, zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:19

is er geen mogelijkheid om naast het rijden ook te longeren of iets?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:21

Bij ons op stal komen ze ook in de winter niet op de wei. Hier staan zo ongeveer 50 paarden?
Dit is altijd zo geweest hier.
Natuurlijk zou ik haar het liefste de hele dag buiten willen hebben maar dit gaat nu eenmaal niet.
Dus ik zelf zorg dat ze dagelijks minimaal een uurtje buiten loopt.
Buiten dit krijgt ze op haar stal wel veel frisse lucht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:23

Het is gewoon heel moeilijk op veel stallen.
Maar als ik op sommige stallen dan zie dat paarden kosten wat kost welk weer dan ook, de hele dag in een blubber paddockje staan, vaak zelfs zonder eten.
Nee dat vind ik ook niks en mijn paard ook niet.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:28

Dan zoek je toch naar een goede tussenweg, er zit meer tussen 24/7 ophokken en een blubberpaddockje zonder eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:31

max66 schreef:
Bedoel je koeien? Die komen niet buiten nee. Heb jij je nooit afgevraagd waar al die koeien zijn in de winter?

De koeien van de boeren die ik ken in de omgeving hebben een fiks oppervlak aan beweegruimte. Een prachtige grote, frisse loopstal met waterbed, borstel voor de jeuk en allemaal koeienvriendjes :) Dat is nog een luxe onder dak staan, waar menig paard jaloers op zou zijn :D

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:34

zou dat echt niet willen mijn paard maar een uurtje vrijen beweging geven en voor de rest op stal.die van mij staan in de winter op een winter land over dag. met slecht weer halve dagen.in de zomer hebben we twee weilanden waar ze op staan.die van mij gaan rustig in de blubber rollen geven ze niks om.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:34

judith370 schreef:
Dan zoek je toch naar een goede tussenweg, er zit meer tussen 24/7 ophokken en een blubberpaddockje zonder eten.

Dat vind ik nou ook. Als ik naar mijn brave, werkwillige, vriendelijke paarden kijk, die bij de hele dag op de wei staan (mits geen noodweer) en 's nachts samen een stal met uitloop hebben en de vaak chagerijnige, stakende of mega onstuimige paarden die zowat over de kop gingen als ze elke dag 45 min. buiten mochten staan, op de stallen waar ik gewerkt heb dan weet ik wel wat ik liever heb :j .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:36

Koeien hebben idd vaak grote loopstallen, gezellig in kudde verband, onbeperkt eten, borstel om langs te gaan, voerstations. Zo was t bij ons op de boerderij iig. Soort van overdekt paddock paradise/hitactief achtig idee. Heel wat anders dan alleen in n 3x3 stal.

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:36

nou ik zou zegggen veel rijden nee hoor ik bedoel het is niet zo heel erg zielig want dan kunnen ze zicht niet verwonden maar natuurlijk ze hebben beweging nodig en dan stem ik toch voor de wei :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:38

Hier in de buurt heb je serieus niets waar ze de wei op mogen of de hele dag in een paddock.
Als het zou kunnen had ik het zeker gedaan :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:43

Koeien stonden een paar jasr geleden vooral in stands heel de winter...

Sommige paddocks zijn net grote stallen zonder dak. Kun je beter de ramen open zetten.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:48

Is ook zo superwoman, sommige zijn inderdaad erg klein.
En ook nog iets, altijd als mijn paard op de paddock staat, staat ze de hele tijd stil bij het hek tot ze weer eruit mag...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:50

Ik reed als kind ook bij een oudere man en ondanks dat het al heel lang terug is (ik word oud :D ) weet ik nog wel hoe de ponies gehouden werden. In een romneyloods op stands. Daar stonden ze dan de hele winter. In de zomer liepen ze eigenlijk altijd op het land.
Ik weet nog dat we heel veel werk hadden om die stands te mesten, was altijd erg vies. Sommigen hadden stalbenen (gek he) en kwamen stijf uit de stal lopen als er gereden moest worden. Want ja, ze kwamen er alleen uit om te rijden.
Het waren de opvattingen uit die tijd en zo deed men het altijd dus waarom zou hij het veranderen?
Ik weet nog dat de dekhengsten eigenlijk dag en nacht op stal stonden, die kwamen er alleen uit om te dekken of gereden te worden, wat niet zo vaak gebeurde. Ik longeerde dan nog de hengsten, puur om ze wat extra beweging te geven. Maar op het land? nee, ik heb daar nooit een hengst op het land gezien, dat gebeurde gewoon niet.
Waarschijnlijk heb jij dus ook met zo'n type man te maken. Wellicht kun je het gewoon als suggestie brengen en zeker niet omdat je het zogenaamd beter weet, maar gewoon omdat je voor die paarden het beste wilt en beweging voor paarden van levensbelang is.
Mijn dieren gaan elke ochtend rond 9.00 uur naar buiten, op het land, en als het donker wordt gaan ze weer naar binnen. En met dit weer willen ze GRAAG naar binnen hoor! :D Maar je merkt idd wel verschil tussen mijn paardjes en diegenen die het grootste deel vd dag op stal moeten staan.
Die van mij zijn (denk ik tenminste) happy en vrij evenwichtig, racen ook niet als gekken naar buiten maar dat komt natuurlijk omdat ze elke dag naar buiten gaan, weer of geen weer. Maar..'s avonds wel naar binnen. In de zomer hebben ze de keuze in of uitlopen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:52

Poess91 schreef:
En ook nog iets, altijd als mijn paard op de paddock staat, staat ze de hele tijd stil bij het hek tot ze weer eruit mag...

Paarden zijn gewoonte dieren, dus dat is best logisch, zeker zonder eten en vriendjes.

Bij ons staan de paarden met z'n zessen op de paddock van 7:00 tot 22:30 (!), ook in het pikdonker en de vrieskou :D
Geen enkel probleem..

FRSLoviees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:08

ja dat is wel bij ons staan ze er alleen niet in als het gesneeuwd heeft en geregend dan gaat de kleinste er niet in dan zakt die door :) maar anders ook bijna altijd ze hebben beweging nodig toch ?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:48

superwoman schreef:
Gypsy schreef:
Ik doe zelf ook een hoop dingen anders dan anders, maar ik houd er meestal (tenzij er naar gevraagd word) maar mijn mond over...

Ik ook. :o
Daarbij heb ik gemerkt dat je door meer ervaring er ook achter komt dat de dingen niet altijd zijn zoals ze lijken. Dat het leven gewoon niet zwart en wit is en goed en fout. Sommige (veel) dingen kunnen wel beter, maar dus ook bij mezelf ;)

Zeker wel. :j
Ik moet zeggen dat ik op de een of andere manier altijd weer binnen het natuurlijke sfeertje eindigde, bitloos, boomloos, 24/7 buiten, dekenloos, krachtvoerloos, ijzerloos, need i go on? :+ En zelfs natuurlijk bekappen heeft inmiddels mijn aandacht getrokken. Maar simpelweg omdat daarmee volgens de vele mensen die het gedaan hebben, resultaten bereikt worden die ik bij mijn tradiotonele smid niet bereik.

Tja ik weet ook niet hoe ik het doe, ik ben overal kritisch op, maar kom toch altijd in hetzelfde sfeertje uit.
Zo presteerde ik het om na mijn eerste paard (schimmel, er werd nog zo gezegd, géén schimmel je poetst je suf) gewoon als 2e paard weer een witte (appie) op de kop te tikken. :')

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 00:09

Poess91 schreef:

dat komt omdat ze er alleen is en geen eten heeft :j

waardeloos dat er niemand in je omgeving ander soort stalling aanbiedt. ik zie het als collectieve dierenmishandeling wat jullie daar doen... :(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 08:11

Amalarab schreef:
Poess91 schreef:

dat komt omdat ze er alleen is en geen eten heeft :j

waardeloos dat er niemand in je omgeving ander soort stalling aanbiedt. ik zie het als collectieve dierenmishandeling wat jullie daar doen... :(

Nou nou, zo kan die wel weer.
Het binnen staan dag in dag uit is niet iets om goed te keuren.
Niet iedereen heeft mooie droge weiden ter beschikking.
Bij ons op stal hebben we ook geluk dat een grote wei heel hoog ligt en daardoor nooit nat is.
De winter moet je vaak roeien met de riemen die je hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:47

judith370 schreef:
Poess91 schreef:

Paarden zijn gewoonte dieren, dus dat is best logisch, zeker zonder eten en vriendjes.

Bij ons staan de paarden met z'n zessen op de paddock van 7:00 tot 22:30 (!), ook in het pikdonker en de vrieskou :D
Geen enkel probleem..

Waarom haal je ze nog binnen eigenlijk :D
Ik ben heel blij dat mijn paard nu eindelijk winterland heeft, want paddocks vindt ze behoorlijk saai, zelfs als er eten ligt. Op de winterwei staat ze, afhankelijk van het weer, vier tot zes uur per dag. Dan wil ze graag weer naar binnen. Naarmate het eindelijk eens een keer voorjaar wordt worden die uren steeds verder opgerekt en in de zomer staat ze lekker lange dagen. Maar altijd ´s nachts op stal.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:51

Goeie vraag,
wij hebben geen schuilmogelijkheden, vandaar dat ze 's avonds naar binnen gaan :)
Tevens zijn onze stallen wel helemaal 'open', geen dichtgetimmerd hout en ook geen tralies, voor optimaal sociaal contact. Daarom heeft geen een paard bij ons stalondeugden (ook een ex wever en luchtzuiger is gestopt). En zijn onze houten staldeuren nog helemaal heel :))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:59

Fijn als je t zo goed kan regelen :)

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:04

Bij ons op stal komen de paarden in de winter ook niet op de wei maar we hebben wel mooie paddocks waardoor ze toch iedere dag buiten komen.
Ik vind het belangrijk dat paarden ook gewoon lekker vrij kunnen bewegen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:07

Nikass schreef:
kimberly1995 schreef:

Omdat een paard qua andere dingen over het algemeen niks te kort komt. Het is dus puur dat ze alleen geen vrije bewegingsvrijheid hebben.
Maar een paddock is over het algemeen ook helemaal niet zo groot en dan is het verschil tussen een box en een paddock niet groot, alleen de frisse lucht.

Het is dus maar net wat de condities zijn, of het zielig is of niet.

edit: Was overigens niet persoonlijk bedoeld, qua dat zielig vinden. :)

Het is wel degelijk zielig als een paard geen bewegingsvrijgheid heeft. Een kleine paddock is beter dan niets, maar als hij daar ook zijn kont niet kan keren is dat idd ook zielig. Maar de meeste paddocks zijn nog wel net ietsje groter dan een 3x3 stal en misschien kunnen ze er samen in staan, dan hebben ze daar in elk geval lol van.
Ben wel benieuwd wat die "andere dingen" zijn, die het gebrek aan bewegingsvrijheid moeten compenseren?
En wat doe je in deze situatie met een paard dat even niet gereden kan worden? Die heeft dna een soort verplichte boxrust ofzo?

Het is een mening of je iets zielig vind of niet, houd je dat even in de gate? :)

YentlKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:15

Ligt ook aan het paard of de pony zelf.. sommigen maakt het niks uit sommigen vinden het vreselijk om hele dagen binnen te staan.. :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:22

Volgens mij valt het allemaal nog wel mee, vooral als het ruime, lichte boxen zijn met frisse lucht en dat ze elkaar wel kunnen zien. Je kunt er een enorm drama van maken maar waarschijnlijk gaat het niet echt helpen. TS is er om de dieren in de winter toch een fijn leven te geven met beweging en aandacht. Soms kan het niet anders. Soms slaan we wel erg door met zijn allen in onze dierenllievendheid.
Natuurlijk is het beter als ze elke dag op de weide kunnen maar als deze man zijn hele leven dit op zijn manier gedaan heeft, zal hij niet staan te springen om het anders te gaan doen. Dat recht heeft hij.