Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:45

tine10 schreef:
Madje1992 schreef:
Ik heb helaas een Shetlander die als het flink vriest of heeft gesneeuwd verplicht binnen moet staan. Als die namelijk, al is het maar een kwartier, dan buiten staat, moet hij de week daarna alsnog verplicht op stal staan en flinke pijnstilling hebben, vanwege kneuzingen in zijn hoeven. Dus die van mij gaat als het vriest of sneeuwt preventief de hele dag in stal. Misschien niet vriendelijk in de zin van ruimte, maar wel voor zijn best wil. Heb toch liever dat hij zonder pijn leeft dan dat hij buiten kan staan en de volgende dag niet meer kan lopen of staan van de pijn.

Een goede smid kan je daar voor de winter prima oplossing geven. Zou ik toch eens overleggen, anders staat hij in de winter wel heel vaak binnen.

Onze hoefsmid vond dit namelijk een erg goede oplossing, vooral ook omdat in zijn hoef de wanden los zitten en de hoef van binnen dus ook niet meer helemaal in orde is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:48

@Madje: dan wordt het inderdaad lastig. Dan maar hopen op weinig vorst en sneeuw. Of zoeken naar een bodembedekking waar hij wel op zou kunnen bij die weersomstandigheden?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:48

Blondie_ schreef:
kimberly1995 schreef:

Dat kan. Maar er zijn een hele hoop mensen die die keuze niet kunnen maken of die nog andere dingen hebben waar ze rekening mee moeten houden. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen voor wie een dier maar een dier is en niets meer/minder. Ik vind het ook vervelend dat mijn paard nu niet veel meer buiten komt, maar ik weet dat ik die compromis moet sluiten. Hier in de buurt is gewoon niets dat voldoet aan de eisen die ik stel of ik zit straks met een paard wat weer koliek heeft. Het is allemaal gewoon een stuk ingewikkelder. Goed dat jij die keuze hebt kunnen maken, maar ik kan helaas niet besluiten te gaan verhuizen.

Ja veel dingen in het leven zijn ingewikkeld maar ´niet kunnen´ is een gemakkelijk excuus want uiteindelijk kan alles.
Jouw welzijn is blijkbaar niet veel, maar vééél belangrijker dan dat je van je paard.
Ik neem het je niet kwalijk hoor, de meeste mensen voelen zich superieur tegenover dieren en beschouwen ze als een product. Je bent niet de enige.

Ik denk dat je me nu een beetje verkeerd begrijpt.. Mijn eisen zijn dus ook eisen voor mijn paard en niet eisen voor MIJ. Het zijn eisen voor mijn paard en mij samen. Voor alsnog is er voor mijn paard hier in de buurt haast niks te krijgen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:49

hier ook overdag gewoon lekker de hele dag buiten, met ijzers (alleen voor).
wel sneeuwbeslag eronder zodat de dikke klonten sneeuw er niet in blijven plakken, en we hebben nergens last van :n .
ook geen glij partijtjes, hij weet donders goed dat hij uit moet kijken ik schiet eerder in de stress als ik ze door het land zie rennen :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:34

DonCamillo schreef:
Blondie: ja hoor, jij zal het wel even veroordelen... Misschien kun je begrijpen dat niet iedereen de luxe heeft om zijn paarden binnen of buiten te zetten? De Randstad staat vol met paarden die zelden of nooit buiten komen.
Hier staan ze in de winter overdag buiten, dan maar een stukgelopen weiland. Alleen als het echt bar en boos is blijven ze een dagje binnen.

Als je een paard niet de juiste verzorging kunt bieden, dan schaf je toch gewoon geen paard aan? Ik begrijp het echt niet dat mensen dit soort dingen afdoen met "in de Randstad doet iedereen het zo". Alsof het dan ok is? Stel dat ik op een klein flatje zou wonen, fulltime zou werken en een Border Collie wil (zo leuk, zo lief, zo mooi en ik heb meer kennissen met zo'n beest). Bokt zou op z'n achterpoten staan en het mij echt afraden om zo'n dier aan te schaffen. Maar gaat het om een paard...nee joh, er zijn zoveel paarden die bijna de stal niet uitkomen in de winter, misschien ff om een uurtje op te rijden. Dat kan wel gewoon?

meggiemeg

Re: Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:44

Ik ben de winter ook meer dan spuugzat, voor mij mag langzaam aan het voorjaar wel gaan komen.
Hier komen de paarden ook elke dag buiten, sinds oktober heb ik ze aan huis en ze hebben nog geen dag binnen gestaan.
Als je goed vooruit denkt kan je met weinig land de paarden echt buiten hebben elke dag. Ik heb tot mijn beschikking een buitenbak van 20 x 40 met goede bodem, een paddock van ongeveer dezelfde m2 maar niet in een mooie rechthoek zeg maar en een weide van ongeveer 3000m2. Hier lopen dus dagelijks 2 paarden op.
Door goed de weersverwachtingen in de gaten te houden kan ik net voor de vorst de buitenbak slepen, hierdoor vriest deze mooi glad op, zodra deze hard is kan ik de paarden hier goed op laten lopen, de paddock sleep ik niet echt aan, die is vrij glad van zichzelf. Met erg nat weer gaan de paarden niet op de wei omdat deze niet goed is aangelegd, hol in het midden ipv bol, dit gaan we volgende week aanpakken. Maar juist met vorst kunnen ze prima op de wei, ze lopen dan juist niets kapot.
Ik vind het jammer dat als de wei goed is aangepakt en overnieuw ingezaaid dat ze daar een poos niet op kunnen maar ik moet wel vooruit kijken en denken, als die wei eenmaal goed is hebben ze wel weer een goede weide met goede ondergrond, daardoor kunnen ze 's ochtends in de buitenbak met paddock (deze grenzen aan elkaar en door het hek open te laten hebben ze dat samen tot hun beschikking) en gaan ze 's middags op de wei totdat ze naar binnen gaan voor de nacht.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:46

De paarden met ijzers komen bij ons met zulk weer niet buiten. De paarden zonder ijzers / met sneeuwbeslag wel.

Vind het ook wel logisch. Risico is gewoon te groot.

meggiemeg

Re: Wat een ellende zeg, ben het spuugzat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:48

Paarden passen zich prima aan naar de omstandigheden, ik had ze in het begin van de winter ook nog rondom op ijzers staan met de eerste sneeuw, dat ging prima, ze liepen gewoon een stuk voorzichtiger, geen grote uitspattingen zeg maar. Nu staan ze nog blootvoets, als ik straks weer meer op de weg ga met de marathonwagen gaan de ijzers er bij 1 in elk geval weer onder, de andere weet ik nu nog niet.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:06

De paarden komen hier ook gewoon elke dag naar buiten (of het moet zo nat, glibberig en vies weer zijn). Of het land nu bevroren is of niet, ze passen zich vanzelf wel aan.
1 Pony staat vierkant op ijzers en die gaat ook gewoon naar buiten, je moet alleen wel oppassen dat je even checkt of het niet te wild word. En als je ze naar binnen doet voordat je ze op stal zet even de hoeven uitkrabben, niks aan de hand.
Winter is nu eenmaal een kwestie van rustig aan doen, in de zomer heb je veel meer mogelijkheden maar in de winter is het altijd even op passen. Kun je niet met de trailer op stap dn?