Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Paardje aan huis.. De indeling en benodigdheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:53

@diaz: ik heb niet zo naar de maten gekeken :D
Overigens kun je een mestput ook verdiept aanleggen. Dat hebben mijn buren en dat is reuze handig, je kiept het gewoon in een gat in de grond. Voor de loonwerker ook geen enkel probleem en dan is zelfs een schutting van 1 meter hoog genoeg.
Hier kon dat jammer genoeg niet, omdat de mestput aan het eind van de paddock ligt en ik het risiko niet wilde lopen dat er een paard in beland.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:53

de tekening die je gemaakt hebt is dat ook echt gebaseerd op de kadastrale tekening van je perceel?

Ik had gelezen hoe groot het gedeelte van de paarden wordt en niet echt gelezen hoe groot het perceel totaal is.
En myrthe heeft wel een punt.
Op die 20m2 een huis, schuur is heel weinig.
Heb je het vanuit de kaart van het kadaster gedaan dan klopt het, anders zou ik toch nog eens nameten.
Het zou zuur zijn als het toch anders is. :)

En soms eens grazen in de rest van de tuin...euuh, je hebt geen rest :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:09

Hoi, Zelf heb ik een paddock waar de paarden snachts en de hele winter op staan. deze is 20x10 voor de paddock ligt nog een stuk straat met inloopstal van totaal 10x6. en verder heb ik een stukje gras achter de paddock dit is nog 20x 75 m Maar dit gebruiken ze alleen van voor tot najaar overdag .

nu zijn we aan het verbouwen daar. en de wei wordt straks 20 meter korter en de paddock verdwijnt. Omdat dit eenb uitenbak wordt.
in de winter krijgen ze dan de straat met schuilstal van 10x 6 met nog een klein stukje paddock van 12x6 ernaast.

in onze voortuin komt dan nog een postzegelgrasje van 10x 23 waar de 2 paardjes enkele dagen een paar uurtjes op kunnen om de "wei" rust te gunnen.

Kortom geen grote plek, Maar omdat er paarden zijn die hele grote weilanden hebben, mogen we onze paarden niet hier stallen? Er zijn ook paarden die alleen maar op 3x3 stal staan met af en toe een keer losgooien in buitenbak. Nee hoor je moet het voor jezelf kunnen verantwoorden en niet voor anderen.

succes met je plannen!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 13:21

@ little king :
De plattergrond is precies het kastrale perceel + google maps overgetrokken, dus 100% accuraat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:26

Ik schop mijn paard elke dag en ik dat best verantwoorden voor mezelf.
Mijn buurman schopt zijn paard tenminste 3 keer per dag dus die van mij heeft het heel goed.

Wat diaz wil maken daar kan een paard nog in rennen.
10 bij 6 is gewoon een grote buitenstal, meer niet.
Dus niets meer als die stal waar je op afgeeft.
En van mij zouden er zeker regels mogen komen dat houden van grote dieren als paarden gebonden zijn aan afmetingen.
En daarmee besef ik me heel goed dat diverse mensen problemen gaan krijgen.
Maar ik vind het raar dat overal maar grote grazers (grazers, wat een paard is) het hele jaar door gehouden kunnen worden.

maar dit is teveel offtopic.
Mijn excuses daarvoor.
Maar de zin je moet het voor jezelf verantwoorden is daarmee wel gewoon bullshit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:27

Diaz schreef:
@ little king :
De plattergrond is precies het kastrale perceel + google maps overgetrokken, dus 100% accuraat.

dat is mooi, kom je daar tenminste niet voor nieuwe verassingen te staan, dat zou erg zuur zijn. :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:32

Nee die zin is geen bullshit. Die zin gaat over dat zodra men hier iets plaatst gelijk iedereen begint te mekkeren dat het Veel te klein is. Ja ik vind het fijn als paarden een heel groot stuk hebben.
Echter vind ik alles groter dan een stal van 3x3 (of vooruit 4x4) al beter dan...
En dat is het aan de persoon zelf of deze goed nadenkt of dat voor hem haalbaar is.
Dus vandaar voor jezelf kunnen verantwoorden.

We hadden het nu over RUIMTE dat is wat anders dan schoppen. bah wat kinderachtig...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:39

Nee het is kinderachtig te denken dat een stukje van 6 x 10 een paard in zijn loop behoefte voorziet.
Een paard is een bewegings dier en hem dat niet geven is net zoveel mishandeling als een paard een schop geven.
Die stal geeft net zoveel beweging als jou stukje, niets!

Dan heeft diaz het inderdaad heel goed voor elkaar.
Maar voor haar ben ik bang, ondanks de goede ondergrond dat het een modder wordt.
Ik woon zelf ook op droog land, maar moet in de winter juist de ruimte geven omdat het hier ook niet gedraineerd is en het anders meteen een bende wordt.

En ja ik merk ook dat de paarden hier grazen missen als ze dat niet kunnen.
Hoeft geen hele dag, maar een paar uurtjes. En als je daar zorgt voor gras dat voor paarden geschikt is, geen varkensmest erop zijn er maar zéér weinig [aarden die daar niet tegen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:43

wendyenbram schreef:
Nee die zin is geen bullshit. Die zin gaat over dat zodra men hier iets plaatst gelijk iedereen begint te mekkeren dat het Veel te klein is. Ja ik vind het fijn als paarden een heel groot stuk hebben.
Echter vind ik alles groter dan een stal van 3x3 (of vooruit 4x4) al beter dan...
En dat is het aan de persoon zelf of deze goed nadenkt of dat voor hem haalbaar is.
Dus vandaar voor jezelf kunnen verantwoorden.

We hadden het nu over RUIMTE dat is wat anders dan schoppen. bah wat kinderachtig...

En een stuk slechter dan een wei van iig 5000m2 ;)
Ik vind dat niet zo een verschil, je paard staat 24 uur per dag op die plek.
Mijn tinker verveelt zich de ziekte in een bak 24/7 , dat is ook een tinker met ZE ook nog dus ook oppassen met gras. Hij heeft in de winter een paddock met daaraan de bak van 4x 20, maar aan het einde van de winter heeft ie het daar compleet gehad. Paarden 365 per jaar in een rijbak houden zonder gras, tja, mijn ding zou het niet zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:54

Als je leest staat er dat de straat inclusief stal 6x10 is, maar dat er naast (aan vast dus) nog een stuk van 12x6 is. dus het langste deel is 22 m (is wel wat anders dan 10)
dus het gehele overwinterstuk is dan 22x6 waarvan 7x6 straat en 3x6 stal.

Zodra het weer het toelaat is er bij ons dus gras met ren mogelijkheid van 100 meter lang en op het breedste deel 24 meter breed.

Dus JA ik vind dat ik het tegen mijzelf en mijn paardjes kan verantwoorden. ookal hebben ze nu een iets grotere winterpaddock dan straks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:56

wendyenbram schreef:
Als je leest staat er dat de straat inclusief stal 6x10 is, maar dat er naast (aan vast dus) nog een stuk van 12x6 is. dus het langste deel is 22 m (is wel wat anders dan 10)
dus het gehele overwinterstuk is dan 22x6 waarvan 7x6 straat en 3x6 stal.

Zodra het weer het toelaat is er bij ons dus gras met ren mogelijkheid van 100 meter lang en op het breedste deel 24 meter breed.

Dus JA ik vind dat ik het tegen mijzelf en mijn paardjes kan verantwoorden. ookal hebben ze nu een iets grotere winterpaddock dan straks!

Ik heb het over perceel TS ;)

Ik vind grazen ook een natuurlijke manier van bezighouden, niet alleen eten en je paard dat ontzeggen, tja imo kan dat niet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:58

Sorry ik had het tegen little-king.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:01

Ik wil ook graag 2,5 hectare voor mijn jongens...helaas vond mijn bankrekening dat geen goed idee :+
Ze moeten dus met iets minder genoegen nemen...ben ik dan ook wreed voor ze?

Als de TS (en anderen die paarden wat kleiner hebben staan) zorgen dat de paarden voldoende afwisseling en voldoende bewegingen hebben is er niets mis mee.Wat grazen betreft...geweldig als het kan maar het is echt geen must,helemaal al niet als ze er gevoelig voor zijn.
Bovendien kun je ook aan de hand grazen,vaak is er ergens wel een berm te vinden waar het niemand interesseerd dat jouw paard daar lekker een paar happen wegsnoept :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:01

@mindim: grazen is heel natuurlijk, maar als je paard er niet tegen kan dan heb je dus weinig andere mogelijkeden dan hem met een slowfeeder zolang mogelijk bezig houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:04

Ik zou ook schrikdraad gewoon doen, wij hadden eerst ook geen schrikdraad en mijn paarden zijn toen door de omheining heen gebandjerd (gewoon omgeduwd), paarden gewoon weg, politie opgebeld, heel drama! Wil je niet hebben! We hebben nu van zo'n schapengaas en boven 1 draadje schrikdraad lopen aan de binnenkant van de weide dus daar zou je kindje alleen aan kunnen komen als hij/zij in de wei is.

Verder zou ik qua hooi kijken of je iets kunt doen wat op de grond is en niet in een hooiruif of hooinet. Wij hebben zelf een hele grote/lange bak in onze inloopstal (ook een hele grote inloopstal). En dat is naast dat het natuurlijk voor een paard is om laag van de grond te eten, ook veel praktischer dan moeilijk doen met hooiruiven en hooinetten!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:04

Zorg altijd voor een stal/ box waar je een paard apart in kunt zetten. Want zolang alles goed gaat is een groepsuitloopstal heerlijk. Maar zodra er 1 ziek of gewond is heb je echt iets nodig waar je dat paard apart kunt zetten.

Ik zou toch ook nog proberen een klein stukje gras te realiseren voor de mooie dagen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:05

Mensen zeg nou zelf.......als je de keuze had tussen je paardjes aan huis zetten waar je je eigen baas bent,geen torenhoge stallingskosten,elke dag met je dier bezig zijn,lekker buiten rijden enz enz of je staat op een dure pensionstalling,je hebt geen ruk te zeggen over het voer,dieren staan het grootste gedeelte van de dag opgesloten op 3x3mtr., een hoop stress van steeds vreemden,en in de zomer in de brandende hitte op de wei omdat ze dan zo nodig naar buiten moeten en niet meer kunnen schuilen enz enz wat zou jullie keuze dan zijn he?

Geef mij maar de optie van ts hoor!
Ik heb mijn pony's ook aan huis,elke dag veeeeeel aandacht,goede verzorging,lekker ALTIJD buiten als ze dat ZELF willen en verder geen gezeur aan mn kop van anderen..........ZALIG!!!!
En ook hier een stal van 6x9mtr en daaraan een paddock van 12x20mtr.De rest van de tuin is als lekkertje om te grazen.Ja als lekkertje want 1 heeft zwaar zomereczeem en de ander leeft bijna letterlijk van de liefde zo snel rond als die word haha.
En zijn mijn beestjes ongelukkig?Ik dacht het van niet!!!En ook hier word gerend en gespeeld hoor maar ons ouwtje heeft niet meer zoveel zin om uren te rennen en staat zowiezo uit zichzelf liever binnen ivm muggen als die er weer zijn.

Dus persoonlijk lees ik hier meer afgunst dan afkeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:08

DubbelDun schreef:
@mindim: grazen is heel natuurlijk, maar als je paard er niet tegen kan dan heb je dus weinig andere mogelijkeden dan hem met een slowfeeder zolang mogelijk bezig houden.

Paard kan niet tegen een bemeste weide, naar ik begrijp. Mijn paard is ook lastig met gras, schraal zetten kan dan ook, maar ze kunnen wel al lopend knabbelen en het houdt ze bezig. Ik vind dat weide vooral in de zomermaanden een must is. Als je je paard dat niet kan bieden thuis, dan zou ik het dier niet eens thuis willen hebben. In de winter ala, maar niet in de zomermaanden. Een volgepieste bak gaat ook vreselijk meuren trouwens, niet erg prettig voor de buren.

@funnyhorses, gelukkig is er ook wel betaalbare stalling met veel weidegang, dus het is niet zo zwart wit als jij schetst ;) Maar ik begrijp dat jij je paarden ook op deze manier aan huis hebt? Logisch dat je het dan verdedigd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:09

Misschien duidelijker leren schrijven dan.
Want begrijpen doe ik het nog steeds niet, want is die 20 meter nu inlc stal?

Maar goed op 20 x 6 kan een paard nog steeds niet rennen.
Hij kan namelijk niet lekker keren, dus na een paar passen moet hij alweer bijna stil staan.
Iets te scharrelen valt er ook niet, dus gaan ze wat bij de hooiruif hangen.

Die 100 bij 24 is natuurlijk wat anders, maar die beschreef je niet.

Mijn inziens moet een paard vaart kunnen maken en een keer lekker uitbokken als hij dat wil.
Kunnen grazen om zo al wandelend meters te maken.
En op paardengras zonder kunstmest en varkens drijf mest kunnen paarden daar tegen.
Helaas is het zo dat we meestal koeien gras hebben met een hoop varkens mest erop.
Nee dat werkt niet.

2,5 hectare is mooi, maar dat hoeft niet.
Maar een paard heeft wel ruimte nodig, kun je dat hem niet geven waarom dan toch een paard er neer zetten?

Ik vind olifanten helemaal geweldig, maar heb er de ruimte niet voor.
Zet ik die hier toch neer zou iedereen de dieren bescherming bellen.
Maar gaat het on de grote grazer het paard, is bijna alles veroorloofd?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:09

Ik schets de waarheid gebasseerd op mijn eigen ervaringen!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:11

ga eens op vakantie naar Spanje, Egypte of nog verder weg.... kijk daar eens rond hoeveel paarden er lopen. en hoe (niet) groen het gras daar is! (als het er al is??)
mijn paard loopt de hele winter in de wei en loopt nu ook gewoon te donderen alsof hij zich verveelt aan het einde van de winter net als wij allemaal toch?
als je paard maar genoeg afleiding krijgt en lekker iedere dag mag/kan werken lijkt het me allemaal prima!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:12

funnyhorses, vroeger stond ik op pension met zomer en winter weidegang, nu voorzie ik daar zelf in.
Dus hoe kan dat dan afgunst zijn? Kun je dat uitleggen?

Ik heb wel enkele voorwaarden zoals ik mijn paarden hou en ook altijd gehouden heb.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:12

20 x 45 en een inloopstal mogen heel veel paarden heel blij mee zijn! Wat een gezanik weer om niks. Liever dat paard + vriendje van de TS lekker heel de dag wat kunnen scharrelen in een paddock dan dat ze 24/7 gehokt staan op 3x3. Losgooien wordt ook vaak in een 20 x 40 bak gedaan en dan gaan ze echt hard zat hoor :n

@Ts: houd er wel rekening mee dat eventuele buren bezwaar kunnen maken tegen een mestput en paarden in je tuin. Als omheining doet schriklint wonderen, wel denken aan meerdere rijen en een goed sterk stroomapparaat. Tegenwoordig heb je ook groen lint, wat 'mooi' wegvalt in de omgeving.

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:13

ik vind het helemaal niet te klein hoor, paarden zat die 24 uur op stal staan het hele jaar door en alleen voor een uurtje trainen eruit komen. jij geeft aan je paardje voldoende beweging erbij te geven..dus qua oppervlakte prima te doen. Als je een weitje erbij kan huren is dat natuurlijk super !
Succes

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:15

Bij diaz kunnen ze gewoon rennen. Geloof ook niet dat er anders beweerd wordt.
Diaz moet wel rekening houden om het droog te houden. Ondanks de goede grond.

Maar beweging krijgen ze naast een lekker sprint trekken wel door grazen.
Dan wandelen ze heel veel.
Wat ze niet doen bij een voerplek.