Schapen bij paard in de wei ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Schapen bij paard in de wei ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:25

Enkel die dieren ontwormen die teveel eitjes in de mest hebben is een advies dat ik vaker tegen kom, maar willekeurig? dieren niet ontwormen is nieuw voor mij.

Volgens mij is de ouderwetse graasvolgorde eerst de koeien, dan de paarden en dan de schapen. Wat ik hoor over samen pony's en schapen op 1 wei is dat hoe kleiner de pony hoe groter de kans op opjagen en gestreste schapen. Achter elkaar aan weiden lijkt mij dan ook het beste.

Naast de regels heb je ook zeker een UBN nummer nodig (kost dacht ik 35 euro per jaar) en een schaapproof omheining. Die omheining is vrijwel zeker van schapengaas (duur!), want stroomdraad met een dikke wolvacht werkt niet altijd genoeg. En schapen vangen zonder hond in een stress-situatie is comisch voor toeschouwers, maar niet voor jouw zelf.

Er zijn zat schapenrassen om uit te kiezen, maar net als met pony's : hoe groter ze zijn hoe meer ze eten en zoveel land heb je niet. Alleen houden kan ook niet, dus 2 of 3 stuks is minimum. Kies dus een klein ras uit wat je niet geheel arm vreet aan extra hooi. Bedenk daarbij wel dat een aantal kleine rassen goed kunnen springen (omheining minimaal 1.20m hoog dus). Daarvan zijn zowel Soays als shetland schapen rassen die hun vacht nog "loslaten" en geplukt kunnen worden. Shetlands hebben daarbij nog eens hoge kwaliteit wol en die raak je aan hobbisten nog wel kwijt. Voordeel van zo'n vacht is ook dat je geen naakt schaap hebt in het onvoorspelbare nederlandse weer (of onderkoeld door regen of verbrand in de zon door blote huid eerste paar dagen bij scheren).

Wil je alleen 1x per jaar je weides kort hebben zodat ze mooi gelijk het voorjaar in gaan, zet dan een advertentie in lokale blaadje/kaartje in de supermarkt. Schapenboer regelt dan alles en jij hebt er alleen de voordelen voor je weide aan zonder regels, kosten, etc.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:43

ponylief staat ook bij 20 a 60 schapen ( ligt er wel eens aan hoeveel er in een ander weide staan ) , gaat prima :j
ze speelt ook vaker met de lammeren ( of jonge ooien )
als ik er niet op zit komen de schapen gewoon na haar toe.
maar als de schapen bij elkaar moeten worden gedreven ga ik achter de kudde
aan en dat gaat dan ook weer prima ( voorheen moesten we de schapen met 3 a 4 man drijven , nu kan ik het alleen *\o/*

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 10:40

Allemaal bedankt voor de reacties, het zijn er zoveel ga dus niet op alles reageren.
Maar heb wel alles gelezen! :P
Ik wil de schapen echt voor altijd houden zeg maar, dus niet 1x per jaar van iemand even in de wei hebben, we willen 2 schapen en ik denk dat het gewoon 2 lammetjes worden van m'n schoonvader. We willen ze graag een beetje mak hebben dus willen we ze van jongs af aan in de wei.
UBN nummer weet ik van af, en het ontwormen en scheren etc. ook. Dit kan ik allemaal regelen met mijn schoonvader en iemand van school komt ze scheren en bekappen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:46

Top dan toch! Alleen nog een plekje regelen dat ze veilig weg kunnen komen als de paarden de gekke 5 minuten hebben, maar dat is zo te doen, of hok waar je paarden niet in kunnen of een stukje afzetten waar de schapen onderdoor kunnen en de paarden niet.

Mijn pony heeft ook een tijd met een aantal schapen gestaan. We hadden voor haar een afdak waar ze onder kon en de schapen konden binnen een omheining komen waar ook het hok voor hen stond. Prima oplossing. Die van mij jaagt er niet echt op maar ff dollen gebeurd natuurlijk wel af en toe.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:48

Ik heb al 14 jaar schapen lopen bij mijn pony's die varieren van 72 cm tot 1.42 (en we hebben tot 1.57 gehad).

Nooit angstige schapen of schapen gehad die gestresst waren. Geef ze wel de mogelijkheid een ruimte voor zichzelf te hebben.

Ik vind het altijd erg gezellig. Wij hebben er ook kippen en geiten bij lopen. En het gaat allemaal prima.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:50

Wij hebben 4 vrouwtjes schapen en 1 mannetjes schaap bij mn verzorgshet staan.
Gaat opzich wel goed alleen wordt de shet af en toe een beetje jaloers als de schapen wel brood krijgen en hij niet.
Schapen komen niet echt in de buurt van de pony maar grazen wel gewoon lekker samen op het weiland :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:50

annibel schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties, het zijn er zoveel ga dus niet op alles reageren.
Maar heb wel alles gelezen! :P
Ik wil de schapen echt voor altijd houden zeg maar, dus niet 1x per jaar van iemand even in de wei hebben, we willen 2 schapen en ik denk dat het gewoon 2 lammetjes worden van m'n schoonvader. We willen ze graag een beetje mak hebben dus willen we ze van jongs af aan in de wei.
UBN nummer weet ik van af, en het ontwormen en scheren etc. ook. Dit kan ik allemaal regelen met mijn schoonvader en iemand van school komt ze scheren en bekappen!

als je echt makke schapen wil hebben kun je denk ik het beste kijken naar flesselammeren :j :D

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 15:53

Echt fijn de reacties!

We zetten sowieso een stukje af waar alleen de schapen kunnen komen en ze krijgen een hok waar de paarden ook niet in kunnen komen.
Flessenlammeren denken we ook over, maar die hebben wel vaak een achterstand omdat ze geen 'echte' moedermelk hebben gehad.
We denken er nog even over na, de paarden gaan pas in de zomer naar mijn moeder dus ik heb nog even!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:57

ja , flessenlameren blijven vaak toch een stukje kleiner , soms moet je ze een
jaar laten overlopen voor ze gedekt kunnen worden zodat je nog kunnen doorgroeien :j

vaak kun je flessenlammeren bij een boer goedkoop krijgen , ( als ze net geboren zijn )
omdat de kunstmelk duur is , en er veel werk in zit :j

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:00

Mijn pony stond ook bij de schapen, dat is altijd goed gegaan. Het was een nogal temperament volle ruin haha, maar is altijd goed gegaan

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:19

romyloverrr schreef:
ja , flessenlameren blijven vaak toch een stukje kleiner , soms moet je ze een
jaar laten overlopen voor ze gedekt kunnen worden zodat je nog kunnen doorgroeien :j

vaak kun je flessenlammeren bij een boer goedkoop krijgen , ( als ze net geboren zijn )
omdat de kunstmelk duur is , en er veel werk in zit :j

flessenlammeren blijven inderdaad wel echt kleiner, mijn texelaar ooi van 2 jaar terug was een flessenkind met een afwijking.
en is nog steeds absoluut de allerkleinste en nog steeds met afwijking :+
februari dit jaar haar eerste lammetje gekregen, ook een ooi, dus ik ben helemaal gelukkig <3

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:23

niet om af te schrikken maar even de andere kant te laten zien:
Mijn merrie heeft in een koppel paarden gestaan waar ook schapen in de weide liepen.
Schapen gingen aan de beentjes van de paarden onderzoek uitvoeren, in 1 jaar 3 doodgetrapte schapen in de weide gehad.
1 goede klap en ze zijn weg.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:24

oei , wat erg !

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:34

Wat akelig! Hier gelukkig nooit gehad in die 14 jaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 07:06

Onze ervaring is dat de meeste flessenlammeren helemaal niet kleiner blijven. En wij hebben er jaarlijks een stuk of 5. Eigenlijk alleen die afstammen van een drieling, maar daar bij is er vaak eentje kleiner dan de andere 2.

Hier lopen de schapen apart van de paarden en weiden we ze na elkaar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:17

bij ons wel , wij hebben er in een jaar zo'n 20 :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:52

haha misschien voer ik ze meer in het begin :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:04

wij gaven ze 5 keer per dag de fles aan het begin ,
nu hebben we een melkautomaat , na de biest ( 5 keer per dag )
gaan ze aan de automaat , en kunnen ze onbeperkt drinken , dus daar zal
het niet aan liggen denk ik :D

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:07

ik heb 2 paardjes en 3 schapen ze lopen af en toe bij elkaar maar meestal als ik de paarden bij de schapen zet loopt er één van die schapen wel mank. maar verder kunnen ze het wel goed vinden. als we sprongen in de wei hbbn staan springen onze schapen d'r ook over heenXD

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:08

Sinds kort huur ik ergens anders een weide .
Heel gezellig want die weide werd als bewoond door 3 oussant dames .
De eerste dagen waren ze heel schuw , en nu komen ze vragen om een bekertje schapenmuesli .
De eigenaar wilde ze wel wegdoen toen ik het land ging huren voor de paarden .
Heb gezegd als het gewoon gaat met elkaar , laat maar lekker lopen .
Nu moeten ze wel heel nodig geschoren worden . Is 2 jaar niet gebeurd en vindt de wol gewoon ranzig .
Ben eigenlijk ook bang voor wat er onderuit komt .
Maar desondanks blij ,er de schapen in de wei .
Gezellig .
Moet alleen mezelf goed gaan inlezen in schapenverzorging .
Lang geleden op school geleerd te scheren en bekappen , en ontwormen . Maar ontwormen ed is achterhaald info die ik leerde .....
PS die kerry dinges schapen zijn wel leuk , en die bril schapen ook .
Shetlandschaap klinkt ook leuk :-)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 22:12

Zinzi_jewel schreef:
Sinds kort huur ik ergens anders een weide .
Heel gezellig want die weide werd als bewoond door 3 oussant dames .
De eerste dagen waren ze heel schuw , en nu komen ze vragen om een bekertje schapenmuesli .
De eigenaar wilde ze wel wegdoen toen ik het land ging huren voor de paarden .
Heb gezegd als het gewoon gaat met elkaar , laat maar lekker lopen .
Nu moeten ze wel heel nodig geschoren worden . Is 2 jaar niet gebeurd en vindt de wol gewoon ranzig .
Ben eigenlijk ook bang voor wat er onderuit komt .
Maar desondanks blij ,er de schapen in de wei .
Gezellig .
Moet alleen mezelf goed gaan inlezen in schapenverzorging .
Lang geleden op school geleerd te scheren en bekappen , en ontwormen . Maar ontwormen ed is achterhaald info die ik leerde .....
PS die kerry dinges schapen zijn wel leuk , en die bril schapen ook .
Shetlandschaap klinkt ook leuk :-)

Wat leuk! Ik vind Oussant heeel erg leuk! Ik heb het vorig jaar ook op school geleerd (doe dierverzorging).
Komt vast goed met je schaapjes denk ik! Misschien leuk om een keer een foto te plaatsen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:46

Haha , foto .
Eerst eens proberen wel programma ik op gsm kan zetten zodat ik simpel kan uploaden en hier plaatsen .
Schijnt makkelijk via Facebook te kunnen . Maar ben zo, n digi beet .
En wil de schaapjes eerst laten scheren . Durf ze zo niet te laten zien hoor !!!
Meer wol als schaap en echt vervilt enzo .
Maar het is te vroeg om te scheren . Mag pas in de maand mei

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:00

volgnes mij vinden ze schapen leuken dan koeien in elkgeval.... ze knuffelen altijd met de schapen over de draad maar raakten volledig in paniek toen ze een koe zagen :=

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:08

Ik had 4 schapen bij mijn paarden lopen. Twee Ouessants en twee Kerry Hills. Allen hartstikke tam. Die Ouessants zijn echt geweldig. Net honden. Liepen achter ons aan en gingen tegen ons aan staan als we een appeltje schilden. Die kleintjes zijn 14 en 16 geworden. Best oud voor een schaap volgens de veearts. Ik moet wel zeggen dat toen ze wat ouder werden de paardjes ze gingen narren. Vanuit het niets. Toen ik op een gegeven moment een shet met een schaap in zijn mond zag (aan het pootje) heb ik ze beiden uit het land gehaald en hebben ze nog twee jaar op het erf gescharreld. We hebben de ouessants van iemand gekocht toen ze 2 en 4 waren. Moeder en dochter. Het is een sober ras. Ze hebben niet veel nodig. Eens per jaar scheren en dan direct ontworden en bekappen. Als ik je een ras mag aanraden zeg ik de Ouessant! :D

Een fotootje;
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:28

Lief , die witte oussants