Opzegtermijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:52

Ik vind een opzegtermijn een geweldig idee. Aan de ene kant om de pensionklant te beschermen, je kunt met een opzegtermijn immers niet van vandaag op morgen van het erf af gegooid worden. En aan de andere kant om de pensionhouder te beschermen, hij loopt niet het risico dat zijn klanten zomaar vertrekken.

Overigens heeft iedereen te maken met een opzegtermijn, dit hoeft je niet apart verteld te worden en hoef je ook niets voor te ondertekenen. Wettelijk gezien is het zo dat de betalingstermijn is de opzegtermijn, dus als jij per maand betaald heb je ook een maand opzegtermijn. Het is aan de pensionhouder hoe flexibel hij/zij daarin wil zijn. De ene accepteerd het alleen als je voor de eerste van de maand opzegt, de volgende vindt het prima als de je 5de nog aankomt.

En uiteraard is niemand verplicht om ook daadwerkelijk een maand te blijven na het opzeggen, je bent alleen wel verplicht om te betalen, en als jij zomaar vertrekt bij een kwaadwillende pensionhouder kan je dat een rechtzaak opleveren. Mocht er sprake zijn van contractbreuk (je paard krijgt geen eten terwijl dat wel is afgesproken oid) dan zal je die rechtzaak winnen, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat dat gebeurde.

Overigens ben ik zelf 2x van stal gewisseld. Bij de een ben ik van de ene op de andere dag vertrokken, maar ik heb nog wel mijn komende maand betaald. Bij de ander heb ik het iets meer dan een maand van de voren verteld, en daar werden zowel mijn paard als ik nog net zo keurig en vriendelijk behandeld nadat ik het verteld had. Ik kon zelfs de trailer nog huren voor het verhuizen.
Ik ken ook een ook stal (van horen zeggen) hier in de omgeving waar er geen opzeg termijn is. Als je verteld dat je gaat wordt je geacht direct te vertrekken, en de stalhouder houdt zich ook het recht voor om je van vandaag op morgen van zijn erf af te gooien. Geen plek waar ik zou willen staan.

Apple

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:58

Een maand opzegtermijn is heel redelijk, naar beide kanten toe.

Nu wordt er in dit topic gedeeltelijk vanuit gegaan dat je weg wilt van een stal omdat je niet meer tevreden bent. Er zijn zoveel redenen dat je weg wilt van een stal en dat kan echt gewoon in goed overleg :-)
Wat dacht je bijvoorbeeld van 'verhuizen dus op zoek naar stal in andere woonplaats' of 'baan kwijt dus op zoek naar goedkopere stal' of 'verhuizen naar stal waar je instructrice ook les geeft' noem maar op. Het hoeft lang niet altijd onvrede met de huidige stal te zijn.

In die maand opzegtermijn is het aan jou om te besluiten of je het paard dan ook daar wilt laten staan of dat je het paard al eerder verhuist :-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:00

Ik ben idd verhuisd omdat ik besloten had mijn paard naar de andere kant van het land te halen. De laatste keer dan, de eerste keer heb ik het idd gedaan vanwege onvrede over de stal. En ook toen heb ik betaald. Ik ben degene die weg wil, dan heb ik me gewoon de houden aan de afspraken.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:01

Heeft iemand een wettelijk linkje toevallig, dat ik alles eens na kan lezen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:03

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:06

kimberly1995 schreef:
KimD schreef:
Ik vind niet dat je redelijk bent. :n Een stalhouder krijgt er wel vaker mee te maken dat mensen komen en gaan, hij zal jou daardoor echt niet scheef aankijken...

Een maand opzegtermijn vind ik niet meer dan redelijk, jij besluit weg te gaan en zo kan hij ook nog kijken of hij zijn stal gevuld krijgt.

Daarbij is jou mening totaal overbodig, want als het in je huurcontract staat ben je het gewoon verplicht. Anders kan de verhuurder je ook nog eens pakken als hij dat wil.

Geloof me maar dat ik wel heb gezien dat er scheve gezichten kwamen als mensen wilde gaan of iets dergelijks. Daarnaast is het misschien maar relatief, om meteen iemand te vinden die de stal weer opvult.. Ik vraag me af in hoeverre dat dus realistisch is: ene maand gaat iemand weg en de volgende dag staat er een nieuwe..

Hangt van de staleigenaar af :') Ken er 1 waar ik zonder overleg mijn paard heb weggehaald (was het daar zo beu, was haar zo beu...) dus hij stond er opeens niet meer toen ze thuis kwam. Maar iedereen die op heeft gezegd heeft er "minder" gestaan. Ze probeerde dan die mensen toch nog te naaien (minder hooi pakken, moeilijk doen over spullen ophalen etc.)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:11

Het gebeurt helaas wel dat er mensen zijn die dat doen zoals minder hooi geven moeilijk doen over spullen etc.. Maar uiteindelijk heb jij er voor betaald en dus zouden ze je paard ook normaal moeten voeren! En ik vind het ook dom de staleigenaar heeft zichzelf er vooral mee, zulke verhalen komen toch de wereld aan en is geen goeie reclame voor de stal..
En spullen ophalen..?? Het zijn je spullen dus die mag je ten alle tijde meenemen daar zouden ze helemaal niet moeilijk over mogen doen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:11

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:12

Een maand opzegtermijn is redelijk, naar beide zijden.
Ik ben inmiddels 2 keer van stal gewisseld en kwam de eerste keer van een stal af waar (inderdaad) als je opzei je paard minder goed verzorgd werd (lees geen biks meer kreeg). Daar heb ik het zo laat mogelijk verteld (de dag zelf) maar wel gewoon een maand betaald omdat ik dat redelijk vond. Het werd wel een hele schreeuwpartij, maar daar bleef het dan ook bij.
Mensen die er na mij zijn vertrokken hebben nog heel wat meer heibel gehad, tot politie erbij zelfs.

Op de tweede stal heb ik het tijdig verteld en dat was geen enkel probleem. Werd netjes opgelost en ik sta nog steeds op goede voet met deze mensen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:16

En gewoon al het feit dat het 'kan' gebeuren, zorgt er bij mij voor dat ik de kriebels krijg als ik een 'opzegtermijn' voorbij hoor komen. Daarnaast heeft een pensionklant de problemen door een opzegtermijn, niet de pensionhouder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:19

kimberly1995 schreef:
En gewoon al het feit dat het 'kan' gebeuren, zorgt er bij mij voor dat ik de kriebels krijg als ik een 'opzegtermijn' voorbij hoor komen. Daarnaast heeft een pensionklant de problemen door een opzegtermijn, niet de pensionhouder.

Wat zou je voor problemen hebben door de opzegtermijn? Ik vond het zelf wel fijn, ik had een maand de tijd om alles te regelen, nieuwe spulletjes te kopen, mezelf in te lezen etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:19

kimberly1995 schreef:

Opeens een lege stal zorgt niet voor extra kosten? Die hypotheek past zich echt niet aan, aan het aantal pensionklanten. Dus er is wel inkomstenverlies. De stal heb je echt niet in 1 dag gevuld, juist door het opzegtermijn heeft ook de pensionhouder een maand de tijd om vervanging voor die stal.

Het werkt echt 2 kanten op; belang pensionhouder én paard eigenaar.

Als je een baan hebt, zul je ook te maken krijgen met 'opzegtermijn' dus ik zou gewoon maar wennen aan het woord :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:21

kimberly1995 schreef:

Waarom zou je er kriebels van krijgen? Niet meer als normaal toch of zou jij blij zijn als een pensionhouder tegen jouw vandaag zegt ik kap ermee en morgen moet alles weg zijn?
Niemand verplicht je om te blijven staan, je zult alleen gewoon de maand moeten betalen? Dan is het aan jouw als klant om te kiezen wat je doet, een keer dubbel betalen of het gewoon netjes doen. Als je op goede voet staat met je stalhouder dan denk ik dat je daar 9 van de 10 keer echt wel uit komt met ze.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:24

Het is gewoon heel reëel om een maand opzegtermijn te hebben. Ben het er wel mee eens. En heb ook een pensioneigenaar gehad waar ik zo weer naar terug zou gaan als het alleen om hem was, super gast, ook toen we weggingen, 2 maanden opzegtermijn daar zelfs :) Maar die vent was wel heel fijn...

Heb ook nooit problemen daarmee gehad :) Maar helaas zijn ze niet allemaal zo... Zeg je eerlijk en netjes dat je weggaat, netjes op tijd en gaan ze moeilijk lopen doen... Tjah... Weet je, het is maar een maandje.... Even extra opletten (zit er voortaan ingebakken)...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:24

En als je er echt niet tegenkan, haal je je paard weg en betaal je nog een maand extra ;) met een beetje aardige staleigenaar hoef je alleen maar de huur van de stal te betalen...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:26

Ik vind zo'n opzegtermijn gewoon zonde van het geld. Weet je wel niet hoeveel je met dat geld kan doen, of wat je er juist voor moet laten..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:27

kimberly1995 schreef:
Ik vind zo'n opzegtermijn gewoon zonde van het geld. Weet je wel niet hoeveel je met dat geld kan doen, of wat je er juist voor moet laten..

Dat is voor de stalhouder toch ook als hij dat misloopt? Iedereen kijkt naar z'n eigen portemonnee dus ook een stalhouder wil z'n kosten eruit hebben.
Daarbij is dat sowieso met paarden. Je haalt er als hobbymatige houder toch nooit uit wat je erin stopt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 06-03-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:28

kimberly1995 schreef:

Maar dan moet je het zo afspreken dat je voor 1 april opzegt op je huidige stal, en met je nieuwe stal afspreekt dat je per 1 mei komt. Dan is het geen zonde van je geld, want dan krijg je gewoon waar je voor betaald.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:28

Tigra_ schreef:
kimberly1995 schreef:

Dat is voor de stalhouder toch ook als hij dat misloopt? Iedereen kijkt naar z'n eigen portemonnee dus ook een stalhouder wil z'n kosten eruit hebben.

Hij hoeft er niet eens wat voor te doen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je betaald voor wat je krijgt en niet betaald, omdat hij zn hypotheek moet betalen...

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:29

Vjestagirl schreef:
kimberly1995 schreef:

Maar dan moet je het zo afspreken dat je voor 1 april opzegt op je huidige stal, en met je nieuwe stal afspreekt dat je per 1 mei komt. Dan is het geen zonde van je geld, want dan krijg je gewoon waar je voor betaald.

Moet je wel geluk hebben, dat ze de stal voor je bezet houden en dat de andere staleigenaar niet gaat lopen kloten. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:32

kimberly1995 schreef:
Tigra_ schreef:

Hij hoeft er niet eens wat voor te doen. Ik vind het niet meer dan normaal dat je betaald voor wat je krijgt en niet betaald, omdat hij zn hypotheek moet betalen...

Zoiemand werkt zijn uitgavenpatroon ook rond zijn inkomsten. Als jij ergens staat en niet opzegt dan komt hij dus in zijn totale planning ineens het bedrag tekort wat jij gewoonlijk betaald, omdat hij er vanuit gegaan was dat jij niet weg zou gaan.

Als jij je zaakjes goed regelt en goed plant hoef je nergens te betalen voor iets wat je niet gebruikt en geef je de stalhouder ook een zekerheid van zijn inkomsten, doordat hij de kans heeft iemand anders te zoeken voor jouw stal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:33

kimberly1995 schreef:
Vjestagirl schreef:

Moet je wel geluk hebben, dat ze de stal voor je bezet houden en dat de andere staleigenaar niet gaat lopen kloten. :)

Dat vind ik geen geluk hebben, dat vind ik normaal zaken doen. Een afspraak om op een pensionstal te komen staan is gewoon een zakelijke overeenkomst.

Doet de stalhouder dat niet dan is dat iemand waar je sowieso al niet wilde staan, want zo ga je niet met mensen om.

Bij mijn huidige stal heb ik een borg betaald. Zo wist ik 100% zeker dat de stal vrij gehouden werd en zij wisten 100% zeker dat ik echt zou komen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:37

Opzegtermijn lijkt me niet meer dan normaal. Het geeft zekerheid van beide kanten. Zeker voor mensen die hun volledige baan hebben als pensionhouder is het logisch dat je zekerheid inbouwt. Je gaat in principe een zakelijke/financiële overeenkomst aan, net als en abonnement op de sportschool. Daar ga je ook niet zomaar weg.

Overigens heb ik ook wel eens gevraagd of de stalhouder het akkoord vond dat ik wel eerder wegging en dat was prima. Ook wel een keer mn spullen gepakt en direct vertrokken na conflicten met de pension eigenaar, die heb ik ook niet doorbetaald. Die handelde zelf ook absoluut niet netjes dus die heb ik ook niet netjes terug behandeld

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:38

kimberly1995 schreef:
Dat vind ik geen geluk hebben, dat vind ik normaal zaken doen. Een afspraak om op een pensionstal te komen staan is gewoon een zakelijke overeenkomst.

Doet de stalhouder dat niet dan is dat iemand waar je sowieso al niet wilde staan, want zo ga je niet met mensen om.

Bij mijn huidige stal heb ik een borg betaald. Zo wist ik 100% zeker dat de stal vrij gehouden werd en zij wisten 100% zeker dat ik echt zou komen.

Tja, maar dat alles wat jij als vanzelfsprekend zit, zie ik als iets om over na te denken. Ik hou niet van risico's en het liefste dek ik mezelf in, zéker als het om mn paard gaat. Maar ik denk dat je voor de rest ook vast wel begrijpt waar ik op doel, ookal kijk jij er anders tegenaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:42

Op de nieuwe stal hebben we netjes een contract getekend waarin ook de opzegtermijn staat maar toen wij op 30 december vorig jaar op de oude stal gingen vertellen dat we vertrokken vroeg de stalbaas of we dan 1 januari weggingen. Dus toen hebben we natuurlijk gemeld dat we netjes een maand opzegtermijn aanhielden. Achteraf gezien hadden we beter METEEN onze paarden en spullen kunnen pakken maar als je alles van te voren weet is er natuurlijk ook geen lol meer aan :')