Wat vinden jullie van stand-stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:37

Misschien is het voor mensen handiger (minder vies), maar hoe zal jij het vinden als je je kont niet kon keren en gewoon recht moest blijven staan? Je legt je erbij neer, maar het zal veel fijner zijn om toch echt te kunnen bewegen door stappen te zetten.. En paarden slapen zoals eerder gezegd echt niet de hele nacht aan een stuk door.. ze gaan misschien op rust maar ze vallen niet zomaar in een diepe slaap hoor. Dus ik zal het gewoon lekker bij je stal houden, en anders gewoon ook snachts buiten laten staan!

melissa_b

Re: Wat vinden jullie van stand-stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:42

Een stand om je paard de overige uren na en voordat ze in de paddock/land kan laten leven? Het is niet mijn ideale manier van paarden houden. Veel te klein.. Denk maar eens aan jezelf, blijf jij heel de dag op je kamer van 3mx3m? poept, eet en slaapt daar? Vast niet!? Waarom niet? Je verveelt je dood!
In mijn ogen zijn deze drie punten het allerbelangrijkste om op een gezonde, natuurlijke en eerlijke manier paarden te houden. 1: Voldoende/continu goed ruwvoer. 2: Soortgenoten voor het sociale contact, dus niet het snuffellen tussen de trallies van de stal door. Maar echt lichaamscontact en kunnen ravotten. 3: Voldoende beweging buiten het rijden om. Zoals in een paddock paradise, of groot gedeelte van de dag in het land/paddock.

Ik vind een standgrootte alleen acceptabel om paarden mee te vervoeren, hiermee bedoel ik de trailer dus!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:56

Ik zie steeds meer reacties over het slapen en slaapritme van paarden. Ik wist niet dat paarden 's nachts ook 'leven', maar nu inmiddels wel, gelukkig. In de box geef ik mijn paarden 's avonds laat nog hooi zodat ze 's nachts ook nog wat te doen hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:19

Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:
· 60% eten (al lopend)
· 20% staan
· 10% liggen
· 10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

En dit is wat een stalpaard doet:
· 47% eten -- stilstaand
· 40% staan
· 10% liggen
· 3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

Zelfs als we die 10% van liggen en 20% van staan wat paarden van nature doen bij elkaar optellen. Zelfs dan is dat hooguit 7 uur per dag. Die zouden ze dan ook nog achter elkaar moeten doen. En dat zou dan betekenen dat als je ze om 12 uur 's nachts op stal zet, je ze er om 7 uur weer uit moet halen.
Immers in een stand kunnen ze niet anders dan staan of liggen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:23

Bij ons op stal staan er nog pony's in stands, vier. Dit zijn manegepony's. Ze komen zeker twee uur per dag de stal uit. Maar dat maakt niets goed natuurlijk, hun ketting staat wel laag. Ik zie ze ook gewoon liggen.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:05

ik vind 2 uur per dag uit de stal veeeeeel te weinig

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:28

Ik vind een 3x3 box voor mn paard al te weinig. -O- Denk dat dat wel genoeg informatie is voor mijn mening.

Naatjee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:34

ik zou zeker kiezen voor een box. ik ben geen voorstander van stands. ik heb gezien hoe paarden op mijn vorige manege vast hebben gelegen in de stands dat is gewoon te zielig voor worden. x

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 00:27

Eigenlijk best wel raar, want ik weet niet of een van jullie ooit eens bij de Hollandsche Manege aan het vondelpark (Amsterdam) is geweest,
maar daar staat 70% van de paarden gewoon in een smalle stand. Daarbij kunnen de paarden niet naar buiten en worden af en toe
losgegooid in de binnenbak. In de zomer is de manege gesloten en staan de paarden in de wei ergens buiten Amsterdam. ???

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 00:38

Louise1990 schreef:
Eigenlijk best wel raar, want ik weet niet of een van jullie ooit eens bij de Hollandsche Manege aan het vondelpark (Amsterdam) is geweest,
maar daar staat 70% van de paarden gewoon in een smalle stand. Daarbij kunnen de paarden niet naar buiten en worden af en toe
losgegooid in de binnenbak. In de zomer is de manege gesloten en staan de paarden in de wei ergens buiten Amsterdam. ???

Ik ken ook zo'n manege: pony's staan heel de winter dag en nacht in de stand, en komen 1 a 2 x per week eruit voor een les...

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:03

Ik vind stands eigenlijk ook absoluut niet kunnen, maar toch staat mijn paard sinds kort (maximaal) 5 uur per dag in een stand.

Hij staat in groepsstalling, dus kan de hele dag doen wat ie wil, maar om problemen met het voeren te voorkomen worden de paarden 2x per dag (voor ca. 2,5 uur) in voederstands gezet om hooi, mineraalvoer en evt. krachtvoer te eten. De stands zijn gescheiden door hoge schotten en ze staan er niet aan hun hoofd in vast, maar er zit een ketting achter dicht, eigenlijk zoals een paard in een trailer staat.
In het begin had ik erg mijn bedenkingen, maar nu ik het zo meemaak is het eigenlijk een hele fijne oplossing. Elk paard heeft even zijn rust momentje en kan op zn gemakkie eten en tussendoor uitbuiken, net zoals hij wil en zonder dat hij gestoord wordt. Nog een groot voordeel is dat je op deze manier de porties hooi, mineraalvoer en krachtvoer per individu kan afstemmen.
De rest van de dag zijn de kettingen gewoon open en kunnen ze erin en eruit net zoals ze willen. De paarden associeren de stands met rust en gaan dus ook op andere momenten vaak in de stands staan om even te rusten.
En de rest van de dag staat er onbeperkt voederstro van goede kwaliteit ter beschikking, dus honger hoeft hij nooit te hebben. En buiten die 5 uurtjes in de stand is hij vrij om te doen waar hij zin in heeft. :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:39

Christah, dit begrijp ik niet. Alleen om te eten en 'n rustmoment heeft een paard geen 5 uur nodig.
Dus waarom nu precies die vijf uur dan?

Het voordeel van allemaal apart eten en ieder dier krijgt precies wat hij/zij nodig heeft, dat begrijp ik wel.
Alleen de tijdsspanne dus niet?

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:33

Ik vind het heel goed dat je open staat voor andere meningen! En dat je bedenkt dat een box beter is voor je paard, omdat anderen met argumenten komen.
Ik neem aan dat Forums er voor zijn om vragen te stellen en ideeën te delen. En dat mensen het nodig vinden om heel aanvallend te reageren, daar schiet niemand wat mee op. Dus lekker negeren en aandacht besteden aan mensen die het wel goed bedoelen en wat jij er zelf van vind!

Zelf ben ik ook geen voorstander van standboxen. Ik heb zelf ook een stal gekend die dit had. Maar daar waren heel veel hoefzweren, peesblessures , stalondeugden etc. Dit viel mij gewoon erg op. De paarden waren of een bommetje omdat ze hun energie dus niet genoeg kwijt konden, of ze werden echt heel erg sloom van het 'staan'.

Ik vind het heel goed dat je nu gekozen hebt voor een normale box! Je zult merken dat hoeveel je paard beweging krijgt, hoe gelukkiger hij word. én gezonder.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:37

Christah schreef:
Ik vind stands eigenlijk ook absoluut niet kunnen, maar toch staat mijn paard sinds kort (maximaal) 5 uur per dag in een stand.

Hij staat in groepsstalling, dus kan de hele dag doen wat ie wil, maar om problemen met het voeren te voorkomen worden de paarden 2x per dag (voor ca. 2,5 uur) in voederstands gezet om hooi, mineraalvoer en evt. krachtvoer te eten. De stands zijn gescheiden door hoge schotten en ze staan er niet aan hun hoofd in vast, maar er zit een ketting achter dicht, eigenlijk zoals een paard in een trailer staat.
In het begin had ik erg mijn bedenkingen, maar nu ik het zo meemaak is het eigenlijk een hele fijne oplossing. Elk paard heeft even zijn rust momentje en kan op zn gemakkie eten en tussendoor uitbuiken, net zoals hij wil en zonder dat hij gestoord wordt. Nog een groot voordeel is dat je op deze manier de porties hooi, mineraalvoer en krachtvoer per individu kan afstemmen.
De rest van de dag zijn de kettingen gewoon open en kunnen ze erin en eruit net zoals ze willen. De paarden associeren de stands met rust en gaan dus ook op andere momenten vaak in de stands staan om even te rusten.
En de rest van de dag staat er onbeperkt voederstro van goede kwaliteit ter beschikking, dus honger hoeft hij nooit te hebben. En buiten die 5 uurtjes in de stand is hij vrij om te doen waar hij zin in heeft. :)

Ik vind 5 uur ook wel lang, maar op zich is het wel een mooie oplossing! Je geeft hem de 'luxe' (paardluxe dus) van een groepsstalling, maar bewaakt zo wel dat hij in alle rust kan eten en voldoende voeding binnenkrijgt

Vind 5 uur alleen wel erg lang, 3 uur is toch lang zat?

(je zegt wel max. 5 uur trouwens)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:39

Stands als voerstands heb ik ook geen probleem mee. Wat hier beschreven wordt is eigenlijk een low-tech versie van een hitaktiefstal.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:45

Ik heb over de tijd natuurlijk niets te zeggen, dat bepaalt de stalbaas.
Nu vond ik in eerste instantie de tijdspanne ook erg lang, zag er ook gigantisch tegenop, maar nu ik het ervaren heb zou ik het niet korter willen.
De paarden krijgen bijna allemaal dusdanig veel hooi dat ze het na die 2,5 uur nog niet eens op hebben, nu is het ook zo dat na maximaal 2,5 uur de kettingen los gaan, maar dan moet je niet denken dat de paarden eruit vliegen, er ligt tenslotte nog eten dus zolang ze er niet uitgejaagd worden blijven ze meestal gewoon nog lekker staan.

Wat het ook is, de paarden stellen zich er op in, het is hun vaste ritme. Ze weten dat ze genoeg tijd hebben en eten daardoor rustig, suffen ook wat tussendoor en nemen gewoon hun tijd.
En ook als je je paard uit de stand haalt tijdens een voerbeurt om even wat te gaan doen of je als je nog aan het rijden was terwijl de anderen al in de stand gingen, er blijft voor je paard in ieder geval genoeg tijd over om in ieder geval een goede hoeveelheid te eten. En hij kan ook als de kettingen los zijn bljiven staan natuurlijk (als hij niet weggejaagd wordt) en je weet dat hij de volgende voerbeurt wel weer alle tijd heeft.

Moet je voorstellen dat je dat doet als een voerbeurt maar 1,5 uur duurt, dan staat hij er straks nog maar een half uurtje in als je een keer komt rond voertijd. En ze worden natuurlijk maar 2x per dag gevoerd, ik vind 3 uur per dag hooi eten ook wel heel weinig, dan moeten ze (als ze niet de mogelijkheid hebben verder te eten in de stand) vervolgens wel heel veel aanvullen met stro. Denk dat het voor de hele groep een negatieve invloed zou hebben.

Paarden zijn er allemaal heel rustig onder, en super tevreden. Er is nooit gedoe rondom eten. Iedereen krijgt genoeg en dat weet ook iedereen, dat zorgt ook voor rust in de groep.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:51

Ben eigenlijk van plan mijn paard somers ook in stand te zetten ( 1 weekend op de 2 maanden).
Paard uiteraard heel veel beweging, weidegang etc overdag, snachts in de stand met veel hooi en een redelijk los touw (om zich heen kijken ed).
Dit omdat geen boxen vrij zijn bij wedstrijddagen, als ik op de zondag wedstrijd heb en dan vrijdag naar de stalling 'verhuis', en maandag weer terug verhuis... Paard zal niet doodgaan :+

Stand voor langere tijd vind ik dan wél weer onacceptabel, iedere dag weer een nacht zonder bewegen etc.
Paard staat trouwens de rest van de 2 maanden dag in dag uit in een indoor hit-actief stal :)
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 01-03-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:53

Christah, ah... OK... nu is het mij duidelijk wat je precies bedoelde. Ik dacht dat ze echt vijf uur aangebonden werden, maar dat is dus niet zo. Eh, paarden kunnen idd. wel langer als 2.5 uur over hun hooibeurt doen ja.
Ik doe het nog anders, maar ik heb er maar 2. Ze hebben gewoon onbeperkt toegang tot hooi. Dus ze kunnen de hele dag eten wat ze willen. En ook gaan en staan waar ze willen. Maar goed, hier is het een lue paradijs ;-))

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:55

ik vindt het helemaal niks. zou ze er nog niet gratis inzetten.
mijn voorkeur gaat naar een inloopstal met paddock. (hebben we ook achterom staan) en dan samen met een maatje.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:11

Countrygirl, mijn paard komt ook uit zo'n paradijs, hij stond eerst bij mijn ouders, samen met mijn shet. Dat was ook 24/7 buiten met toegang tot inloopstal en hooi (in slowfeeder). Nu is hij met me mee verhuisd en staat dus in een groepstalling, waar ze dus 2x per dag 2,5 uur in de voederstands staan en verder onbeperkt toegang tot voederstro. Kan nu niet zeggen dat hij het hier slechter heeft.
Enige nadeel ten opzichte van hoe hij thuis stond, is dat zijn deken sneller naar de knoppen gaat, ik alleen maar kan duimen dat zijn lange manen eraan blijven zitten en dat hij wellicht een keer sneller een wondje kan hebben. Maar dat neem ik voor lief, daarvoor is hij nu wel bij me en anders was hij 400 km van me vandaan. :-)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:51

op de manege bij mij in het dorp staan de manegepaarden ook nog in stands, wel 30 op een rijtje. Vast aan het halster met z'n houten klos aan het uiteinde van het touw zodat het altijd strak staat en het paard niet verstrikt kan raken in het touw.
Toen ik daar 30 jaar geleden les had stonden de paarden er ook zo bij (ik wist niet beter of het was overal zo) maar nu nog steeds dus! Ze kunnen idd nauwelijks liggen (ik heb er tenminste nog nooit 1 zien liggen), er hangen van die houten balke tussen ieder paard.

Ook het poetsen/opzadelen moet in die stands gebeuren en dit levert soms (voor kinderen zeker) levensgevaarlijke situaties op waarbij paarden elkaar bijten of trappen. Hier sta je dan tussen..... Je hebt ook veel te weing ruimte tussen die paarden in.

Nee, ik vind het echt niet meer kunnen en niet van deze tijd. Het is nog niet verboden, alleen voor nieuw te bouwen stallen volgens mij....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:30

Louise1990 schreef:

De Hollandsche manege is een monumentaal gebouw (oudste manege van Nederland) en daarom hoeven de stands, ook wanneer daar ooit een verbod op komt bij wet, niet verwijderd te worden. De paarden zijn daar natuurlijk de dupe van. Soms staan er ook grote paarden in en die liggen vaak vast (komen niet meer overeind als ze zijn gaan liggen). het idee alleen al, dat mijn paard continu vast zou staan aan een touw en een halster om zou hebben is echt onverdraaglijk. Overigens heeft de Hollandsche manege de mogelijkheid om de paarden zo nu en dan in een weiland in het Vondelpark te zetten. Dit is een heel gedoe, omdat je er goed toezicht op moet houden en er is lang niet genoeg land voor alle paarden. Ze staan dus zeker niet elke dag buiten. En paarden die niet zo vaak buiten staan gaan lekker uit hun dak als ze wel een keer op het land komen. Dit zorgt gauw voor blessures en daar zit een manegebedrijf niet op te wachten... Voor zover ik weet gaat de manege niet dicht in de zomer, maar gaan alleen de pony's het land op omdat de kinderlessen stoppen.
Stands zijn echt uit de tijd!Mijn paard heeft een box van 4x3 en dat vind ik een minimale maat voor haar (ze is 1,65 m)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:38

Christah schreef:
Countrygirl, mijn paard komt ook uit zo'n paradijs, hij stond eerst bij mijn ouders, samen met mijn shet. Dat was ook 24/7 buiten met toegang tot inloopstal en hooi (in slowfeeder). Nu is hij met me mee verhuisd en staat dus in een groepstalling, waar ze dus 2x per dag 2,5 uur in de voederstands staan en verder onbeperkt toegang tot voederstro. Kan nu niet zeggen dat hij het hier slechter heeft.
Enige nadeel ten opzichte van hoe hij thuis stond, is dat zijn deken sneller naar de knoppen gaat, ik alleen maar kan duimen dat zijn lange manen eraan blijven zitten en dat hij wellicht een keer sneller een wondje kan hebben. Maar dat neem ik voor lief, daarvoor is hij nu wel bij me en anders was hij 400 km van me vandaan. :-)

Ik vind 2 x 2,5 uur hooi eten per dag (24 uur?) erg weinig en heb liever dat mijn paard kan eten wanneer hij wil en hoeveel hij wil. Dus ook een uurtje en dan een tijdje niet en later weer es een hap enz. Voor mij zou het daarom zeker geen optie zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:43

Nikas, buiten die 5 uur hooi en brokken kan die voederstro eten. Vind het eigenlijk wel fijn, je weet zo wél 100% zeker dat je paard 5 uur lang met rust zijn eten heeft kunnen eten :)

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:47

Zal heel bokt wel achter me aankrijgen na mijn verhaaltje..
Mijn paard staat op stand. Stand waarin hij languit kan liggen, overdwars kan staan. Een met de paarden naast hem contact kan hebben. Automatische drinkbak, eigen hooiruif en voerbak.
Ik vind het ideaal. Hij heeft er van geleerd! Hij kon nooit rustig stilstaan en was altijd super druk in de box. Nu hij op stand staat staat hij ook buiten en als hij is in de box staat rustig.
Hij staat overdag vanaf zonsopkomst tot zondondergang buiten in de wei.