Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Louise1990 schreef:Eigenlijk best wel raar, want ik weet niet of een van jullie ooit eens bij de Hollandsche Manege aan het vondelpark (Amsterdam) is geweest,
maar daar staat 70% van de paarden gewoon in een smalle stand. Daarbij kunnen de paarden niet naar buiten en worden af en toe
losgegooid in de binnenbak. In de zomer is de manege gesloten en staan de paarden in de wei ergens buiten Amsterdam. ???
Christah schreef:Ik vind stands eigenlijk ook absoluut niet kunnen, maar toch staat mijn paard sinds kort (maximaal) 5 uur per dag in een stand.
Hij staat in groepsstalling, dus kan de hele dag doen wat ie wil, maar om problemen met het voeren te voorkomen worden de paarden 2x per dag (voor ca. 2,5 uur) in voederstands gezet om hooi, mineraalvoer en evt. krachtvoer te eten. De stands zijn gescheiden door hoge schotten en ze staan er niet aan hun hoofd in vast, maar er zit een ketting achter dicht, eigenlijk zoals een paard in een trailer staat.
In het begin had ik erg mijn bedenkingen, maar nu ik het zo meemaak is het eigenlijk een hele fijne oplossing. Elk paard heeft even zijn rust momentje en kan op zn gemakkie eten en tussendoor uitbuiken, net zoals hij wil en zonder dat hij gestoord wordt. Nog een groot voordeel is dat je op deze manier de porties hooi, mineraalvoer en krachtvoer per individu kan afstemmen.
De rest van de dag zijn de kettingen gewoon open en kunnen ze erin en eruit net zoals ze willen. De paarden associeren de stands met rust en gaan dus ook op andere momenten vaak in de stands staan om even te rusten.
En de rest van de dag staat er onbeperkt voederstro van goede kwaliteit ter beschikking, dus honger hoeft hij nooit te hebben. En buiten die 5 uurtjes in de stand is hij vrij om te doen waar hij zin in heeft.
Louise1990 schreef:Eigenlijk best wel raar, want ik weet niet of een van jullie ooit eens bij de Hollandsche Manege aan het vondelpark (Amsterdam) is geweest,
maar daar staat 70% van de paarden gewoon in een smalle stand. Daarbij kunnen de paarden niet naar buiten en worden af en toe
losgegooid in de binnenbak. In de zomer is de manege gesloten en staan de paarden in de wei ergens buiten Amsterdam. ???
Christah schreef:Countrygirl, mijn paard komt ook uit zo'n paradijs, hij stond eerst bij mijn ouders, samen met mijn shet. Dat was ook 24/7 buiten met toegang tot inloopstal en hooi (in slowfeeder). Nu is hij met me mee verhuisd en staat dus in een groepstalling, waar ze dus 2x per dag 2,5 uur in de voederstands staan en verder onbeperkt toegang tot voederstro. Kan nu niet zeggen dat hij het hier slechter heeft.
Enige nadeel ten opzichte van hoe hij thuis stond, is dat zijn deken sneller naar de knoppen gaat, ik alleen maar kan duimen dat zijn lange manen eraan blijven zitten en dat hij wellicht een keer sneller een wondje kan hebben. Maar dat neem ik voor lief, daarvoor is hij nu wel bij me en anders was hij 400 km van me vandaan.