in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

Re: in de winter telkens verhuizen naar stal met binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:48

Ow sorry dat had ik even gemist.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:56

@ xSlvna Nu weten we wel wat jou mening is. Wat kun jij doordraven zeg.

Wat als de nieuwe staleigenaar dat gesleep niet wil hebben. Dan kan ts dus als ze 's winters al naar een stal met binnenbak wil, volgend jaar weer op zoek naar een andere stal. En denk dat heel veel staleigenaren niet van het gesleep tussen 2 stallen willen. Want dat kost hun alleen maar geld, omdat ze steeds een stal voor een half jaar leeg hebben staan.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:01

En toch gebeurt t hier in de omgeving regelmatig. Op mijn huidige stal staan 2 overwinteraars. Per 1 april ga ik naar een andere stal omdat het weideseizoen daar langer is en ze per dag meer naar buiten kunnen. Ik wilde eigenlijk per 1 maart over maar daar hadden ze geen stal wederom door overwinteraars.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:03

Tja, dan heb jij geluk. Ik weet dat ze het bij mij op stal niet willen hebben i.v.m. het evt. meebrengen van ziektes en dergelijke.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:10

FriesWytske schreef:
@ xSlvna Nu weten we wel wat jou mening is. Wat kun jij doordraven zeg.

Wat als de nieuwe staleigenaar dat gesleep niet wil hebben. Dan kan ts dus als ze 's winters al naar een stal met binnenbak wil, volgend jaar weer op zoek naar een andere stal. En denk dat heel veel staleigenaren niet van het gesleep tussen 2 stallen willen. Want dat kost hun alleen maar geld, omdat ze steeds een stal voor een half jaar leeg hebben staan.

mijn stal laat het ook toe,wel moet ik kale huur betalen

maar idd wat betreft ziektes, mocht je nieuwe stal besmet raken met iets kost het je mogelijke meerdere maanden extra kosten omdat je dan voorlopig niet terug mag verhuizen

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:11

Ik doe t zelf niet hoor. Hoewel m'n paard t prima trekt houd ik zelf niet van veranderingen. Bij m'n huidige stal is het beleid of in de zomer volledig doorbetalen of gokken dat er plek is. Bij de nieuwe stal weet ik niet hoe t zit. Weet wel dat t in allebei de gevallen mensen zijn die de paarden in de zomer aan huis hebben. Wat in dit geval t risico op ziekteverspreiding kleiner maakt dan wanneer er tussen pensionstallen gependeld wordt zoals ts wil gaan doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:16

Dat is dan inderdaad anders, moi22.
Ik snap mijn pensionstal wel, staan er hier ook fokmerries. Dus dan wil je het risico helemaal klein houden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:21

ik denk idd dat de stal eigenaren het niet leuk vinden. maar geef me dan maar tips hoe ik de winter door kom met een paard dat niet super geschikt is op buitenrit (alleen mischien met meerdere paarden, maar dat lukt je niet elke dag) en met een bevroren bak??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:22

Als de bak voor de vorst gesleept is. Dan kun je er wel in rijden. Alleen niet galoperen. Maar in stap en draf kun je dan ook nog heel veel doen. Ook kun je aan de hand met haar gaan wandelen als de wegen het toelaten. Blijf je zelf ook warm bij, als het erg koud is.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:05

ik weet niet of ze de bak slepen voor de vorst

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:39

Voor 3 maanden pj zou ik je paard niet verhuizen. Is behoorlijk pittig voor een paard..

Kan je paard swinters ook hele dagen naar buiten op de weide? Zonee, zou ik in eerste instantie naar zo'n stal uitkijken..en waar de bak gesleept wordt voor de vorst, zodat die mooi egaal is. Kan dan prima in gereden worden hoor..is gewenning, maar dat leren ze gauw genoeg. Zo kun je toch rijden en beweging geven en haalt ze ook wat uit haar weidegang.

..en wellicht naar het voedingspatroon kijken van je paard?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 11:44

Misschien dat het allemaal wel meevalt als het paard de twee stallen eenmaal kent?
Mijn paarden zijn per 1 februari verhuisd naar een stal waar mijn Fries een jaar of 5 geleden al eens 4 maanden heeft gestaan. Hij was enorm snel weer op zijn gemak terwijl onze merrie (die 11 jaar op de vorige stal heeft gestaan) het best moeilijk heeft gehad (Leuk hier maar wanneer gaan we weer naar huis?). Ik heb ook wel vergelijkingsmateriaal want toen de Fries mee was naar de Almelose Ruiterdagen heeft hij de eerste 3 dagen nauwelijks willen eten en was erg onrustig.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 11:51

@ amy77 : de paarden komen op die stal in de winter 's ochtends in de bak. maar als de bak bevroren is is het op eigen risico. want de eigenaar wil haar eigen paarden dan niet buiten hebben want ze heeft een keer een paard moeten laten inslapen door een harde bak.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:03

Ai..das pittig..t zal toch wel erg fijn zijn als ze naar buiten kan op een stal he..dat scheelt je al veel..merk het hier wel iig, paarden staan dag en nacht buiten..ook al valt dat bewegen niet te vergelijken met rijden, maar toch biedt dit voldoening en voor mij een minder schuldgevoel:P
De oudjes staan ook 24/7 buiten, artrose etc..en die lopen ook weer stukken beter sinds ze meer dan 2 uurtjes buiten komen ;) Die rijden we overigens niet meer..maar is puur om je het verschil aan te geven in wat eventueel mogelijk is voor je ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:26

@ amy77 : dit is de enige stal die betaalbaar is. en er zijn weinig paardenstallen in de buurt. in het voorjaar, najaar en zomer komen ze wel veel meer buiten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:35

of zou ik dat toch doen dat ik haar naar buiten doe op eigen risico?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:13

Mijne is rustig, staat regelmatig in de harde buitenbak. Nooit iets gebeurd, maar heb wel eens paarden uit zien glijden, en vies hard zien vallen door de harde en gladde bodem, het is zeker een risico.
Denk dat je het zelf beter kan beoordelen, rennen jou paard en zijn 'maatjes', stijgeren en bokken ze...?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 17:30

@ xslvna : als mijn paard alleen staat is ze wel redelijk rustig ze staat vaak wat te suffen. ik weet niet of er nog meer paarden naar buiten gaan op die nieuwe stal met vorst.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:38

Staan er veel paarden, zo nee kan het best dat een stuk van de rijbak afgezet word (10 bij 20 meter bijvoorbeeld) waar het paard rustig en alleen staat zolang ze niet gewend is aan de rest van de paarden.
Denk verder niet dat de drukke paarden van stal buiten staan, te gevaarlijk.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:31

@xslvna : ja daar had ik ook al aan gedacht dat ze dan op een kleiner stuk komt te staan zodat ze niet kan sprinten maar wel lekker buiten is en wat rond kan stappen. morgen om half 3 gaan we verhuizen vind het spannend.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 19:32

zou het zo zijn dat als ik me fijn voel op de stal dat automatisch mijn paard zich ook fijn voelt?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 19:34

Zelf zou ik er geen moeite mee hebben en mijn paard ook niet :) MAAR...

- kijk wel naar voerbeurten/voer etc. --> als dat gelijk is, maakt het al makkelijker
- Hou er rekening mee dat de luxe stal vol kan zitten --> zorg voor een alternatief, en niet alle stallen staan te springen om "tijdelijke mensen" Houd ook rekening met de opzegtermijn!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 16:55

mijn paard is verhuist vanmiddag. ze wou absoluut de trailer niet in. ze trok zo hard dat het touw brak en ze er vandoor ging. maar uiteindelijk ging ze er op. ik hoop dat alles goed komt en dat ik daar veel plezier heb

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:43

Ik heb dit ook 3 jaar gedaan.
Mijn beide paarden hadden er geen last van.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 10:52

Houd in gedachten dat een paard en sowieso een half jaar tot een jaar over doet om ergens echt GOED te wennen.