staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: staan jullie liever op een kleine of grote pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:40

Het klinkt alsof de kans erg groot is dat jouw paard het er minder naar de zin gaat krijgen, en jij ook.
Bovendien moet het paard er wonen.

Volgens mij wegen deze beide belangen veel zwaarder dan je dochter die zichzelf even zal moeten vermaken :)

Als ze zich nou echt zo vreselijk verveelt daar dan zou ik eerder daarvoor oplossingen zoeken, zodat ze zich daar beter kan vermaken of dat je haar bvb. niet altijd meeneemt maar haar ergens dropt waar ze het meer naar d'r zin heeft en met andere kinders kan spelen of doen?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:48

martine0503 schreef:
Ts, als ik je zo hoor. Lekker blijven staan waar je nu staat.

Precies wat ik dacht eigenlijk het enige voordeel van de grotere stalling is dichterbij....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 13:08

idd is dat een voordeel, ik kan er dus vaker naartoe. Ook is een voordeel dat je lid kan worden van de rijvereniging en twee keer per week les krijgt. Ook is er een binnenbak.

Dit zijn idd de enige voordelen die ik kan bedenken.

Mijn dochter verveeld zich niet op onze huidige stal hoor, ze rijdt zelf ook onze merrie en we doen alles samen. Zo'n rijvereniging met allemaal kinderen en georganiseerde (onderlinge) wedstrijdjes is natuurlijk wel leuk voor haar, dat wel....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:18

max66 schreef:
idd is dat een voordeel, ik kan er dus vaker naartoe. Ook is een voordeel dat je lid kan worden van de rijvereniging en twee keer per week les krijgt. Ook is er een binnenbak.

Dit zijn idd de enige voordelen die ik kan bedenken.

Mijn dochter verveeld zich niet op onze huidige stal hoor, ze rijdt zelf ook onze merrie en we doen alles samen. Zo'n rijvereniging met allemaal kinderen en georganiseerde (onderlinge) wedstrijdjes is natuurlijk wel leuk voor haar, dat wel....

Ik hoor alleen maar voordelen voor jullie en niet voor het paard. Wie staat er 24/7 op de stalling? Het paard. Kies dan voor het paard. Ik ben voor mijn paard naar een andere stalling die verder weg is. Nu staat hij elke dag buiten het hele jaar, ruimere stal, veel contact met andere paarden.
Wat laat ik? Geen binnenbak meer, geen kantine met van alles te verkrijgen en veel gezelligheid voor mijn kinderen. Verenigingsles opgezegd. Nu gewoon wekelijks priveles door instructeur naar eigen keuze. (is dan weer een voordeel)
Wat krijg ik er voor terug? Een happy paard die elke dag heerlijk staat te spelen en met rijden veel lekkerder loopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:22

Natuurlijk is dat leuk voor haar, maar zij lijkt mij niet de belangrijkste factor hier :)

Paard komt op 1, die moet er immers dag en nacht doorbrengen.
Daarna de eigenaar.
En dan pas de dochter.

ZO denk ik er over hoor, het is natuurlijk het allermooist als een locatie voor alle partijen helemaal top is, maar als er keuzes gemaakt moeten worden dan kan het niet de bedoeling zijn dat bvb. paardlief zijn hok niet uitkomt en moeder zich niet op haar gemak voelt op stal, alleen maar zodat dochter wat sociale extra's heeft. Die kan ze immers elders ook wel op doen als het goed is en het is helemaal niet zo slecht om aan te leren dat je ook jezelf goed bezig kunt houden, of überhaupt dat je gewoon naar stal gaat voor het paard en niet voor de vriendinnetjes waardoor het paard ondersneeuwt...want dat risico heb je ook nog eens :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:27

Is er geen rijvereniging bij je huidige stal in de buurt?

frodo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:30

Ik zou vooral kijken waar je paard het naar zijn zin heeft, als je paard nu blij in het land staat zou ik hem vooral laten waar hij nu staat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 14:57

het paard staat nu goed waar ze staat. Als ik zou verhuizen naar die andere stal dan is voor mij het belangrijkste argument dat het maar 5 minuten fietsen is en ik iedere dag even naar mijn paardje kan gaan, alle overige "voordelen" zijn ondergeschikt.

In de winterdag komt mijn paard nu (helaas) ook niet veel buiten. Ze mogen niet de wei op en kunnen dus alleen in de buitenbak. Als de grond echter hard bevroren is of er ligt sneeuw dan doet de staleigenaar ze niet naar buiten.

Ik denk dat ik maar eens naar die grote pensionstal ga en hier en daar eens vraag hoe dat zit met naar buiten doen in de wintermaanden. Naar mijn idee is er niet veel de mogelijkheid tot naar buiten doen, maar misschien valt het mee?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:04

Nou heb ik zelf ook een dochter (van bijna 8), maar als ik een beslissing moet nemen over de stalling van mijn paard, gaat het er mij om dat mijn paard er happy is en dat het dus heel paardgericht is. Als mijn dochter mee gaat, dan vermaakt ze zich wel, hoor. En ik sta niet eens op een pensionstalling (moet er ook niet meer aan denken trouwens :+ ), maar wij doen het in eigen beheer met vier meiden en die andere drie hebben geen kinderen, dus....... Moet mijn dochter zichzelf vermaken en dat gaat prima. :)
Kies altijd voor je paard, want je paard staat daar 24/7 per dag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:10

Jezelf goed informeren kan sowieso geen kwaad natuurlijk :j

Wanneer je overweegt om naar een andere stal te gaan, moet je echt goed uit zien te zoeken hoe het gaat als je daar staat.

Je zal bvb. de eerste niet zijn die speciaal verhuist naar een stal met een mooie binnenbak en weet ik wat allemaal....en er dan pas wanneer je er staat, achter komen dat je er eigenlijk nooit gebruik van kunt maken omdat er bvb. altijd lessen worden gegeven rond de tijd dat jij wilt rijden...

Of inderdaad dat de paarden in de praktijk veel minder vaak buiten komen dan wat je had gedacht / gehoopt.

Bij veel grotere stallen is de mogelijkheid van buiten zetten sowieso al erg beperkt, zelfs in de zomer maar helemaal in de winter omdat andere mensen / paarden ook willen rijden en losgooien. En dan moet je al dolblij zijn als je paard 1 of 2 uurtjes naar buiten komt. Heel erg sneu :(:)

Meerdere keren per dag naar je paard kunnen heeft op zich ook weinig meerwaarde als je gewoon op een fijne verzorgde stalling staat. Paard vermaakt zich immers prima op de wei of paddock dan, heeft genoeg ruwvoer en verzorging, en heeft jouw gezelschap helemaal niet nodig. Het is dan prima wanneer je 1 keer per dag komt om even je hobby er mee uit te oefenen.

Wanneer je paard goed verzorgd wordt en lekker buiten staat met vriendjes dan hoef je maar 1 keer per dag te komen en is je paard prima tevreden, hij staat zichzelf immers niet dood te vervelen en maar te wachten totdat jij eindelijk weer eens komt :(:)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:15

Ik sta op een stal met binnenbak 20x60, buitenbak, longeercirkel, weides, poets/wasvoorzieningen, staan denk ik zo'n 30 paarden maar alles is eigen. Met mezelf erbij 3 pensionklanten en dat is echt HEER-LIJK...
Geen gezeik, geen gedoe en bovenal lekker rustig...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 15:22

pizza64 schreef:
Is er geen rijvereniging bij je huidige stal in de buurt?

Niet op loopafstand ofzo. Je moet dan toch met de trailer en aangezien wij geen trekhaak hebben en ik niet mag rijden met trailer wordt dit lastig. Ik zou dan 2 x per week iemand moeten vragen en dat vind ik een beetje te gek.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:29

Ja ik zou zeker een kijkje gaan nemen, dan pas weet je precies hoe het er reilt en zeilt.
Succes met het nemen van je beslissing!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 16:23

ik ben er al vaak geweest hoor, omdat mijn dochtertje, voordat we zelf een paardje hadden, daar les had op manegepaarden. Je krijgt dan wel het e.e.a. mee natuurlijk van de mensen die daar een paard in pension hebben, maar hoe het nu echt is daar let je dan niet zo op.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:25

Ik kies voor een middenmaatje :)
+/- 15 pensionpaarden.

Rustig maar toch regelmatig wat aanspraak. Bevalt me prima.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:31

Leuk om te lezen wat men belangrijk vind en wat minder, dat verschilt toch wel enorm.

Toen ik in het westen woonde had ik mijn haf een half uur van huis op een redelijke drukke manege staan, kon dichterbij, maar hier hadden ze in elk geval in de zomer weidegang, dichterbij niet. Ben 5 jaar geleden naar Drenthe verhuisd, had paarden bij huis, ideaal! Ze stonden bijna hele jaar door 24.7 buiten, zoals vind ik ook het ideaalste voor de paarden is. Alleen na te veel regen en dat de paddocks zo verzadigd waren en er geen droog normaal stukkie meer te vinden was, had ik zo af en toe paar uurtjes op stal. Nu na scheiding, woon ik bij iemand anders op het erg, 2 van de paarden ook, helaas kunnen ze hier veel minder naar buiten, als ze geluk hebben een paar uurtjes per dag nu. Hier maak ik me enorm druk om, staan nu dus aan huis, maar kan ik iets voor ze vinden elders waar ze veel meer naar buiten kunnen, gaan ze daar zeker heen.

Gezelligheid van de manege mis ik zeker, geroddel en afgunst niet, voeren en mesten doe ik nu zelf, bevalt me ook prima!!!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:37

Ik zou ook niet kiezen voor een stal waar mijn paarden niet naar buiten kunnen maar waar ik nu sta staan 15 paarden maar de eigenaren zie ik vrijwel nooit. Meestal ben ik in de avond alleen daar en heb ik totaal geen aanspraak. Mijn paarden hebben het echt heel goed en komen vaak buiten, ik heb bijna altijd de bak alleen dus geen gezeur met lessen of iets maar ik mis echt wel de gezelligheid! mijn stalbaas zegt altijd dat je voor je paard komt en niet voor de gezelligheid :D

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:41

Ik zou het wel weten hoor, lekker blijven staan. Volgens mij ga je heel erg je vrijheid daar missen. (tenminste dat zou ik erg hebben). Ik sta nu bij vrienden, als enige 'pensionklant', moet idd veel zelf doen; binnenhalen savonds en mesten enzo. Maar dat heb ik graag voor over dat je alles zelf kan bepalen, hoeveel ze buiten staat, wat voor voer en hoeveel, hoe schoon de stal wordt gehouden, altijd de bak helemaal voor me alleen, heerlijk! Ik weet nu al dat ik mijn paard weg doe als zo'n grote stal de enige optie wordt. Ik heb op te veel stallen gezien hoe dat gaat, allemaal de beste bedoelingen, maar ben nog geen één pensionstal tegengekomen die aan mijn eisen zou voldoen, wachten tot je je paard even mag laten rennen, voor er weer iemand komt die wil rijden en je paard weer de hele dag op stal staat, wachtrijen voor je kan rijden, kleine beetjes ruwvoer die ze krijgen, allemaal dezelfde soort sportbrok. Kan nog wel ff doorgaan zo :D
Je kan het natuurlijk altijd proberen, hoe je paard het daar doet, maar bedenk wel goed wat je ervoor opgeeft ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:48

ik begin steeds meer te denken dat ik maar gewoon moet blijven staan ja. De vrijheid die ik hier heb die heb je op zo'n grotere stalling niet.
Onze paarden komen in de winterdag imo al niet genoeg buiten, maar bij die andere stalling zal dit minder zijn.
Ik ga binnenkort eens rondvragen daar, hoe het ECHT is om daar je paard te stallen. Daarna maak ik een definitieve beslissing....

Ik vind het trouwens wel raar dat iedereen altijd roept dat de paarden ook in de winterdag zoveel mogelijk naar buiten moet, maar hoeveel van die grotere en kleinere stallingen zijn er niet waar de paarden nauwelijks buiten komen? Wie zijn dan al die mensen die daar staan, zitten die niet op bokt ofzo? Ik hoor hier nooit iemand zeggen "mijn paard komt niet/heel weinig buiten"

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:08

Wij staan op een pensionstal waar 20 paarden staan, in de winter komen ze op de paddock en in de zomer op de wei. Nu gemiddeld 6u op een dag en in de zomer de hele dag op de wei en soms als het heel nat is op de paddock. Ze krijgen overdag ook ruwvoer op de paddock. Dus ons paard heeft het best fijn!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:23

Geen van beide, op zoek naar stalling waar paard zowel in de winter als zomer minimaal een dagdeel buiten komt :j In de buurt van Arnhem zal dat toch makkelijker te realiseren zijn dan in de Randstad omgeving.
Snap niet dat mensen uberhaupt zo iets overwegen waarbij een paard nauwelijks buiten kan komen in de winter. Als er daarnaast nog genoeg afwisseling op de dag met bv stapmolen, wandelen en rijden. Dus paar keer per dag de box uit, is het al een iets ander verhaal. Nee, van beide stallen zou ik niet blij worden -O- Je paard brengt er 24uur per dag door, jij als eigenaar slechts kortere periode. Welzijn van paard zou toch voorop moeten zijn: dus buitengang, sociaal contact, goede bodem, goed voorbeleid, stalmanagement, etc. :Y)

Ik vraag het mij soms af: http://horses.nl/algemeen/wetenschappel ... re-mensen/

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 00:45

Een kleinschalige stalling!

Voorheen op grotere maneges/pensionstallingen gestaan.
Sinds 3 jaar staat m'n paard nu op een kleinschalige stalling met 8 paarden.
En dat bevalt heel erg goed.

Ik vind het ideaal, in het weideseizoen staan ze in 2 groepjes van 4 dag en nacht buiten.
Buiten het weideseizoen staan ze in 2 grote buitenbakken, totdat het donker wordt.

Altijd een bak om te rijden, hoogstens rij je er met 2 personen.
Geen geroddel of gedoe onderling, geen spullen die kwijt raken.
Ook voor de paarden vind ik het super.
Een stabiele kudde waar geen verloop in is, dus er heerst veel rust onderling.
De paarden zijn geen nummers maar iedereen kent alle paarden goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:03

Ik sta ook liever op een kleine/middelgrote pensionstal dan op een grote manege.
Hier in de randstad komen paarden op een manege vaak minder buiten, de bakken zijn vaak bezet en er is veel geroddel. Op pensionstallen hier in de buurt is dat veel minder, vaak heb je dan geen binnenbak maar dat maakt mij niet zoveel uit.

Is het geen optie om je dochter 1x in de week te laten lessen op de manege met leeftijdgenootjes, op jou paard of op een manegepaard? Dan heeft ze toch meer sociale contacten en kan jij blijven staan waar je staat.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 13:13

Ik neig er zeker naar om te blijven staan waar ik sta hoor, zeker na al jullie posten.

Ik heb geen auto met trekhaak en mag uberhaupt niet met trailer rijden. Ik had anders namelijk lid worden van de rijvereniging en daar zitten ook twee lessen per week bij in. Verder organiseren ze nog eens wat en dat leek/lijkt mij wel leuk. Maar dat gaat dus niet.

Vandaar dat ik ook aan het twijfelen was: zal ik toch verhuizen? Daarnaast is het maar 5 minuten fietsen en dan zou ik iedere dag naar mijn paardje kunnen, vind ik ook wel een aantrekkelijk idee...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:15

Denk dat je als enige de knoop kunt hakken. Je moet denk ik je lijstje maken met voors en tegens van deze stal waar je nu staat en het zelfde bij de grote stal. Maar zie dat je dat al regelmatig doet. En dan de volgorde van belangerijkheid zetten en strepen wat overeen komt en wat anders zou zijn en of je daarmee kunt leven.

maar alleen jij kunt de keuze maken voor jou en je paard. Kijk vooral naar het aspect paard;) Ik vind dat altijd zwaarder wegen als waar ik sta;) Leuk dat er voor jou of je dochter dingen meer zijn maar is niet het belangerijkste om te wisselen;) Belangerijker is je paard er ook zo gelukkig mee.

En als je met je dochter toch al op de manege komt voor de lessen heeft ze toch ook tijd om te spelen daar;) Die worden naar mater ze ouder worden ook zelfstandiger.

Tja..wij geven meningen en die zijn heel verschillend over wat iemand prettig vind maar kiezen zul je zelf moeten doen. Voor mij zou waar je nu staat niet verkeerd zijn en zelfs zeldzaam te vinden;) Zou het heerlijk vinden.

maar ik mag niet klagen ik heb alles aan huis en ben daar ook altijd alleen. De manege is 500 meter verder dus daar kan ik heen als ik wil maar doe het zelden:) Geniet enorm van de vrijheid thuis keuzes te maken hoe ik dingen doe enz. En ik kwam van een grote pensionstal met meer dan 40 paarden;) Dus was nog al een overgang. Maar voor mijn paard nu hemel op aarde gewoon omdat we op onze manier alles kunnen inrichten. Op een stal moet je het doen met wat ze je willen bieden en doen voor je en je betaald er dik voor terwijl je weinig invloed hebt in wat je anders zou zien liever. Je kiest voor een bepaald stal beleid als je ergens gaat staan en daar valt weinig te torren aan hoe ze het doen.