moeilijk te ontwormen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:46

Ik gebruik rintalkorrels, gewone biksjes die ze zo zonder problemen opeten. En dan in t najaar de gewone spuit. Helemaal ideaal als je ook andere dieren heb zoals geitjes of varkens ofzo

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 07:47

Ik had er hier ook zo een..Je moet er geen gevecht van maken, want dat geeft niet echt een positieve ervaring met het ontwormen..Bedenk ook dat als je die spuit er te lomp indrukt dat het ook pijnlijk kan zijn wat veel weerstand geeft..Bij mijn paard hielp vooral rustig blijven erg goed, eerst even de wormenspuit tegen de mond houden tot ze rustig zijn dan de spuit in de mond houden tot ze rustig zijn en dan leeg drukken en meteen hand onder de kin en het hoofd iets omhoog..

Ipsilonka

Re: moeilijk te ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:13

Ik heb een paar weken terug voor het eerst ontwormd met tabletten. van de 4 aten er 3 de tabletten zo uit mijn hand op :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:16

Ook ik heb de tabletten en die gaan er als snoepjes in. :j Eerste paar keer waren ze nog een beetje achterdochtig maar daarna ging het gewoon erin. :oo

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:26

volgende week moet meneertje weer ontwormd worden , dus zal eens proberen al mijn tijd te nemen.. al duurt het een uur of 2.
ik zal en moet proberen om alle tijd ervoor te nemen zodat hij weet dat het niet om pijn te doen is maar voor zijn eigen bestwil.
Als dat niet werkt dan zal ik die pilletjes bestellen waarmee je ook kunt ontwormen!

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:04

M.i. is het accepteren van een wormspuit of andere medicatie (pijnstillers, antibiotica) iets wat je een paard heel goed kunt en ook moet leren. Daarvoor moet je je realiseren dat een paard dat angstig voor iets is of iets niet prettig vindt èn een manier vindt om er ook effectief onderuit te komen, dit gedrag de volgende keer nog eerder en heftiger zal laten zien. Dat heeft immers geholpen de vorige keer en zo wordt het verzet steeds heftiger, want het paard heeft geleerd dat dit helpt. Lukt het je daarentegen wel om je paard het te laten accepteren, dan zal het de volgende keren steeds gemakkelijker gaan. Vergelijk het met zadelmak maken of trailer laden.

Leer je paard dat hij jou (ook) bij alle andere bezigheden altijd moet gehoorzamen en dat slaan, losrukken, etc. uit den boze is. Grondwerk, ook poetsen, overal kunnen aanraken en aan de hand leiden, is hiervoor een goede methode. Dit kan ook met een veulen, enter of twenter. Ga dan het geven van een wormspuit in kleine stapjes oefenen. Leer het paard eerst jouw vingers in zijn mond (tandeloze deel!) accepteren (belonen met voer bv stukje appel, want dat is de sterkste motivator) en iedere dag herhalen tot het geen probleem meer is. Leer daarna het paard de lege spuit in de mond accepteren op dezelfde manier en blijf elke keer goed belonen. Als dat ook goed gaat, doe dan eens wat water in de spuit en spuit dat in de mond van het paard. Pas als dit ook zonder problemen gaat, geef dan de echte wormspuit en beloon direct nadien met voer.

Ook mijn paarden vinden de wormspuit niet lekker, maar ze weten dat ze er niet onderuit komen. Hun verzet beperkt zich nu tot het stijf op elkaar klemmen van de lippen (heel grappig om te zien). Ik gebruik verder de methode die pleiada beschrijft (rustig en voorzichtig) met 100% overtuiging, en direct belonen nadien.

@ TS Als je volgende week weer moet ontwormen, moet je dus nu al beginnen met oefenen en misschien lukt het je dan volgende week nog niet, maar wellicht iets later wel. Zelf zou ik zeker niet 2 uur lopen te martelen, dat is voor je paard geen positieve ervaring. Oefen dagelijks kort en het geven van een wormspuit of andere medicatie is in 2 minuten gepiept in de toekomst.
Succes!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 17:21

Eigenlijk kan je een wormenspuit beetje vergelijken met trailer laden. Neem de tijd en dan zal het vaak minder tijd in beslag nemen.
Mijn merrie was heel erg hoofdschuw en nu alleen nog het gedeelte rondom dr mond. Op mn vorige stal deed een stalgenoot het, aangezien zij het vlug kon en mijn merrie idd overrompelde. Dat werkte echt perfect. Tegen de tijd dat ze het door had was het alweer klaar.
Afgelopen keer heb ik het zelf moeten doen en heb alle tijd genomen. Met spuit in mijn hand haar geaaid over hoofd en mijn duim in mondhoek gedaan en alles met rust. En toen kon ik m er uiteindelijk vrij makkelijk in doen.
Maar ga het gevecht niet aan, want dat win je nooit.

Heb je ook wel eens door iemand laten geven die het echt snel kan geven en kan overrompelen? En dan het liefst er zelf niet bij zijn.

En je zegt dat je ontspannen bent, maar als je op die dag je paard niet te pakken krijgt en er een half uur over doet, betekend dat dat je toch een spanning om je heen hebt hangen. Dat voel je paard prima aan. Daarom zou ik het eens proberen om alles door een ander te laten doen. Laat die persoon je paard halen en kijk of het die persoon lukt (die het echt snel en vlot kan) en blijf je zelf uit de buurt ivm je spanning.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:31

Er zijn ook hulpstukken te koop die het leven wat makkelijker kunnen maken zoals dit speciale wormkuur-bitje:

Afbeelding

Afbeelding

Het holle bit gaat in de mond, het kopstuk snoer je vast en dan spuit je de wormkuur zo in het bit, in de mond en achterop de tong. Vervolgens wordt de wormkuur nog volledig door het bit heen gedrukt door een speciaal langwerpig plastic tuitje. Als je dit niet zou doen blijft er wormpasta achter in het bitje.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:39

Mijn paard was ook zo.
Steigeren met ontwormen, in paniek bij scheren.

Het heeft me bij beide problemen een kwartier à halfuur gekost.
Met rust en approach and retreat kan ik hem nu los een spuit in zn mond stoppen en kan ik hem aan een los touwtje scheren.
Het heeft geduld nodig en een compleet andere aanpak.
Ga het gevecht niet aan, maar laat het paard weten wat je gaat doen en bouw het rustig op.

Eerst de spuit laten zien en lekker laten steigeren en meppen. Bij het rustig worden weer aaien en zijn neus aaien en dan af en toe een vinger in zn mondhoek doen. Dan de wormspuit weer pakken en daarmee zijn hele lichaam aaien. Langzaam naar zijn hoofd toewerken en vertrouwen geven dat je niet gelijk die spuit in zn mik leeg spuit. Af en toe weer met je vingers, dan met de spuit, maar niet leegspuiten en dan nog een keer en nog een keer, net zo lang tot het paard rustig wordt.
Uiteindelijk, als de tijd daar is, pas de spuit leegspuiten.

Het gaat om de mindset van de mens; ipv 'zo, dat varkentje zal ik wel eens wassen, ik laat m zien wie hier de baas is (inclusief alle 'hulp'middelen), dit: 'ik ga mijn paard laten zien dat ik te vertrouwen ben en ik overtuig hem dat het alleen gebeurt als hij er mee in stemt.' Als je dit afspreekt, lukt het.

Succes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:13

Ik vond nog een nuttig filmpje voor de mensen die geinteresseerd zijn om hun paard te trainen een wormkuur te accepteren. Het helpt als je wat clicker ervaring heb, timing van de click is erg belangrijk.

In elk geval de moeite om te kijken en wellicht een nieuw idee op te doen, aangezien veel paarden die moeilijk doen al beginnen te protesteren als ze de spuit alleen al zien.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:02

Mooi filmpje HippoLogic! En opnieuw een voorbeeld wat je met goede voedselbeloningen kan bereiken in korte tijd.