Wooow wat een reacties en wat een discussie
In ieder geval bedankt voor alle reacties! Ik zal zo even op wat quotes reageren, maar wil eerst laten weten dat ik nu twee plekken heb bekeken die zeer goed lijken 
1. Eerste plek is in de huidige omgeving, maximaal 27 paarden: €150,- winter, €120,- zomer, excl uitmesten en krachtvoer, maar incl binnen/buiten zetten, vier keer voeren (hooi en/of kuil), grote ruime buitenbak, kantine+w.c. etc.
Nadeel is dus het zelf mesten, maar een vlasstal kan eventueel prima om de dag (bij zeer nette paarden en laat ik nou een zeer nette pony hebben
)
2. Tweede plek in een totaal andere omgeving, maximaal 12 paarden: €125,- zomer en winter (ponyprijs!), excl krachtvoer,maar incl uitmesten (gebeurt machinaal), binnen/buiten zetten, vier keer voeren (voordroogkuil), all weater buitenbak, verwarmde kantine+w.c., zadelkast.
Optie twee zag er super uit en als dat dichterbij was geweest dan had ik er gister al gestaan. De twijfel zit hem dus in de afstand en in het feit dat het een totaal andere omgeving is. Ik heb nu dus iets om over na te denken.
Goedkoper en GOED kan het dus in ieder geval!
Dees schreef:...
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten schijnt Hollanders eigen te zijn. Maar er is ook nog zoiets als eerlijkheid: de pensionhouder die goed voor jouw paard zal zorgen heeft recht op een nette beloning en verdient beter dan het absolute minimum.
Als jij als gevolg van je gezinsuitbreiding eigenlijk geen paard meer kunt betalen zou dat niet iets moeten zijn waar de pensionhouder last van kan hebben.
(oja: en een vlasstal uitmesten in 5 minuten... succes! zelf al eens een natte plek eruit moeten halen?
Het is ook zeker niet het probleem van mijn huidige pensionstal dat ik goedkoper wil staan. Het is en blijft mijn keuze, dus als ik het te duur vind en goedkoper ga staan dan ga ik gewoon weg.
En ik mest altijd mijn eigen potstal leeg, dus wat dat betreft weet ik hoeveel werk dat is.
Maar het dagelijks mestruimen uit een vlasstal is een piece of cake 
De 75 euro is dus al niet meer inclusief brok. Ik denk dat je voor een paard maandelijks wel een 20-25 euro aan brok kwijt bent (40kg per maand, dat is toch wel minimaal). Die stal is dus al duurder dan 75 euro

Mijn pony mag geen brok i.v.m. leverproblemen. Hij krijgt twee handjes muesli (met zeer laag eiwit en zetmeel gehalte) voor de lekker en zodat hij wel mee gaat met de voerbeurten van de stal (ik doe dus bijna 2 maanden met 1 zak krachtvoer). Ik ben van mening (maar dat is een heeele andere discussie) dat je een paard beter meer kwalitatief goed ruwvoer kunt geven dan een kilo brok (laat staan meer dan 1 kilo!). De darmen van een paard zijn niet gemaakt voor al die zetmeel-eiwit-en suikertroep, dat is puur een verzinsel van de mens. Maar nogmaals, dat is een andere discussie 
Terug on topic: TS heeft nu wel kunnen lezen dat het vrijwel niet reëel is om een goedkopere stalling te vinden met een vergelijkbaar hoog serviceniveau (lees: volpension, alles verzorgd).
Ik denk, TS, dat je lekker moet blijven staan waar je staat. Zo'n rare deal heb je daar niet. Imo is het zelfs goedkoop te noemen.
De optie is dus wel gevonden, namelijk stal nr. twee die ik bezocht hebt. Alleen wat ver weg, maar dat is nu de afweging die ik moet maken. De stal is volledig vergelijkbaar met mijn huidige stal, alleen hanteren zij een ponyprijs (iets wat mijn huidige stal verder niet doet).
En ik denk dat er veel reacties zijn gekomen die aangeven dat het wel degelijk mogelijk is. Het verschil zit hem allicht ook in of iemand een pensionstal voor werk doet of voor hobby. Iemand die er behalve de vaste lasten van de paarden er van moet betalen ook zijn/haar eigen vaste lasten er van moet betalen, zal absoluut meer stalgeld moeten vragen.
Elan_GV schreef:...
Je kan hem ook een jaartje of 2 zonder deken doen immers? Ik kan me niet voorstellen dat er geen stal ergens om L'wrden heen net zo is. Heb je al eens geprobeerd om zelf een advertentie op MP ofzo te zetten? Dan zelf je wensen erbij, misschien merkt zo'n kleine stal je dan op en denkt hé dat is wel wat?
Ik was nog niet zo heel actief aan het zoeken, vooral eerst oriënteren. Maar vlakbij Franeker nu een prachtige plekje gevonden die vergelijkbaar is met mijn huidige stal, alleen dan meer dan de helft kleiner en met ponyprijs.
Twijfel is dat ik 10 a 15 minuten langer reistijd heb en dat ik dan uit de omgeving ga waar ik al 17 jaar rij.
De deken blijft trouwens inderdaad voorlopig af, vind dat eigenlijk wel net zo makkelijk 
Ketly schreef:En vind het niet erg leuk dat er wordt gezegd dat voor 75 per paard, mijn paarden tekort komen. Mijn paarden zien er behoorlijk welvarend uit, en krijgen genoeg te eten, aandacht, weidegang en een schone stal. Het is misschien een erg goedkoop adres, maar de faciliteiten en de zorg van mijn paard lijdt daar niet onder.
Wil graag nog even reageren dat ik je meteen geloof! Een paard heeft vaak niet zoveel wensen, die wensen komen eigenlijk altijd bij de eigenaar vandaan 
Goed en voldoende ruwvoer, weidegang, sociaal contact, schone stal (of schuilstal) en onze paardjes zijn tevreden.
Ik denk dat jij gewoon in je handjes mag knijpen met zo’n voordelige en goede stal
Leen27 schreef:...
Weet niet wanneer je moet bevallen, maar ik zou er wel op letten dat je paard daar wel de tijd heeft om te wennen nog voor de bevalling.
...
Dat is inderdaad voor mij ook erg belangrijk.
Ik ben 24 juni uitgerekend (nu dus over de helft), maar kom nu al 2 dagen minder op stal
Een eventuele verhuizing wil ik tot uiterlijk 1 mei laten plaatsvinden, of in september (laatste maand van mijn verlof). Als mijn contract op het werkt straks met een jaar verlengd wordt, dan is de noodzaak om te verhuizen ook iets minder groot.