Normaal tarief pensionstal Friesland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:51

Dees schreef:
Aandacht is gratis, dat heeft niets met het pensiongeld te maken.
Een schone stal, genoeg te eten en 'zien er behoorlijk welvarend uit' is echter volstrekt subjectief.
Of het wel of niet zo is, is alleen maar te beoordelen 'in real life' en niet via internet.
Ik weet wel dat de meeste eigenaren waarbij de DB ingrijpt, ook van mening zijn dat hun dieren goed verzorgd werden en er best uitzagen. Het oog van de houder is niet altijd het meest objectief.

Het zal heus kunnen hoor dat jij voor 75 euro een prima plekje hebt gevonden voor je paarden.
De maatstaven voor wat iemand 'een goed plekje vindt', verschillen echter per houder.
Het enige wat ik zeg is dat je pensionhouder er niets aan zal verdienen en er waarschijnlijk geld achteraan moet gooien. Mazzel voor jou.

Ik heb dan misschien wat minder eisen, onze stalling is namelijk niet met marmeren vloer, heb geen beschikking over een binnenbak, maar voor mij is het genoeg luxe. Ben al blij dat ik een rijbak tot mijn beschikking heb met verlichting.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:11

Mijn paard staat nabij Heerenveen in vol pension. Paarden staan op vlas, 2 buitenbakken (1 all weather), 1 binnenbak.
165 euro excl. krachtvoer.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:50

Dees schreef:
Gelukkig krijgen je paarden maar 0,25kg Pavo Condition daags. Meer van dat spul zou ik inderdaad niet adviseren :P Ik heb begrip voor je cognitieve dissonantie, maar een kwalitatief betere keuze maken in krachtvoer is vrij makkelijk. Dat het werd geadverteerd in P&S of In de Strengen kan ik me wel wat bij voorstellen: Pavo is erg goed in marketing en is sponsor van zowel KNHS als KWPN.

Nee, dat was dus geen advertentie.. Een algemeen artikel over krachtvoer, dan aangaf dat een groot percentage dus eigenlijk gewoon veel te veel krachtvoer kreeg. Een kwalitatief goed ruwvoer, aangevuld met krachtvoer áls het paard ook daadwerkelijk wat deed. Dus deed een paard een dag niks, had die dat niet nodig..
Dus geen advertentie voor Pavo of Hartog, een algemeen artikel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 18:55

O maar dat veel paarden in NL veel te veel krachtvoer krijgen ben ik wel met jou en dat artikel eens.
Het paard dat 23 uur per dag op stal staat heeft inderdaad geen 4kg sportmeusli daags nodig.
Maar dat 1kg daags teveel zou zijn, daar ben ik het niet mee eens.

Voor een paard van 600kg (gemiddelde WPN-er) is 1kg wel een basisbehoefte, zeker als het ook nog simpele onderhoudsbrok betreft. Zo'n paard kan op 0,25kg daags niet zijn behoefte aan vitaminen en mineralen halen, no way.
In tegenstelling tot een populaire gedachte onder veehouders: een paard kan uit kuilvoer/voordroog niet genoeg vitaminen en mineralen houden. Zeker niet als het gewonnen is op de mooie groene, maar zeer eenzijdig begroeide Friese weiden.
Naast dergelijk voer moet je echt krachtvoer geven. Meer dan 0,25kg daags. Met slechts zo'n klein beetje gaan paarden echt achteruit in de bespiering. Zelfs de paarden die niet hoeven te werken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:13

Dees schreef:
O maar dat veel paarden in NL veel te veel krachtvoer krijgen ben ik wel met jou en dat artikel eens.
Het paard dat 23 uur per dag op stal staat heeft inderdaad geen 4kg sportmeusli daags nodig.
Maar dat 1kg daags teveel zou zijn, daar ben ik het niet mee eens.

Voor een paard van 600kg (gemiddelde WPN-er) is 1kg wel een basisbehoefte, zeker als het ook nog simpele onderhoudsbrok betreft. Zo'n paard kan op 0,25kg daags niet zijn behoefte aan vitaminen en mineralen halen, no way.
In tegenstelling tot een populaire gedachte onder veehouders: een paard kan uit kuilvoer/voordroog niet genoeg vitaminen en mineralen houden. Zeker niet als het gewonnen is op de mooie groene, maar zeer eenzijdig begroeide Friese weiden.
Naast dergelijk voer moet je echt krachtvoer geven. Meer dan 0,25kg daags. Met slechts zo'n klein beetje gaan paarden echt achteruit in de bespiering. Zelfs de paarden die niet hoeven te werken.

Er zijn toch zat paarden die gewoon helemaal geen krachtvoer krijgen? Die vind ik lang niet allemaal magertjes en onbespierd overkomen, als ik 's wat foto's ergens voorbij zie komen.. :P Mijn verzorgpaard kreeg toen ze stilstond (eerst kreupel en daarna vorst, dus bevroren bak) 2 keer een kwart op een dag, dus een halfje in totaal, en daar is ze echt niet op achteruit gegaan.. Ze ziet er nog steeds zeer welvaren uit :D
Op 't ruitersportcentrum waar ik stage heb gelopen kregen de pony's ook nooit brok, behalve de pony's die op dinsdag in de lessen liepen en de oudjes. De rest stond gewoon 24/7 op de wei en kregen in de winter hooi bijgevoerd en die zagen er echt toppie uit.
Maar ach... meningen verschillen :P

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:18

jemig wat een bedragen allemaal! Hier in Rotterdam kan je echt geen stal vinden onder de 250 :P En dan heb je niet eens die faciliteiten. Ga denk ik ook maar verhuizen naar het hoge Noorden ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:20

Coby schreef:
Mijn paard staat nabij Heerenveen in vol pension. Paarden staan op vlas, 2 buitenbakken (1 all weather), 1 binnenbak.
165 euro excl. krachtvoer.

stal jacobi?

joyce B

Re: Normaal tarief pensionstal Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:33

Ja, goedkoper met binnenbak en verzorging is er eigenlijk niet te vinden, dit soort prijzen zijn ook in de noordelijke provincies uitzondering. Vanaf €180,- is vaker voorkomend, maar meestal liggen de prijzen met binnenbak voor een paard en verzorging en strooisrl toch wel boven de €200,- per maand.

Hier thuis heb ik 's zomers lagere kosten dan 's winters omdat er dan minder bijgevoerd wordt als ze de hele dag op het land kunnen en als ze 's nachts ook buitenvkunnen blijven scheelt dat in strooisel. Maar kunnen ze niet veel op het gras en wil men wel elke nacht op stal, dan liggen de kosten hrt hele jaar door vrijwel gelijk. Puur aan ruwvoer en strooisel zit je al snel op €70,- voor een paard, met kleine baaltjes inkopen kom je hoger uit, dan nog krachtvoer of vitaminekorrel. Dan rekrn ik een bedrag voor kale huur waar ik het onderhoud van land, stal en omheining van moet betalen en als iemand niet kan of wil helpen met de verzorging brtaald die daar extra voor zodat ik een vriendin daarvoor kan vragen. Dan heb ik het echt niet over uurloon, meer een tegemoetkomingbin reiskosten...
Pension aanbieden voor beneden de €180,- voor een paard met hele jaar nacht op stal en geen eigen ruwvoer, is echt geen vetpot, meer liefdewerk oud papier...
Kan een paard van mei t/m oktober dag en nacht op het gras zonder bijvoeren en hoeft er niet gemest te worden, dan zijn de marges heel anders en ook de hoeveelheid werk in die maanden. En als ze ook in de winter de hele dag op het land kunnen scheelt dat ook al heel veel. Helaas hier verkeerde grond. Te zacht en snel te nat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:55

Nog toevoeging. Eenvoudige stalling met buitenbak kun je al wel vinden vanaf ongeveet €120,- per maand en sommige mensen mesten dan ook nog uit voor die prijs. Pony is vawk goedkoper dan paard en als ze in de zomer 24/7 op dr wei lopen heb je eerder een lagere vaste prijs, of een zomer en een winterprijs. Daar valt wel mee te besparen.

Hief geen problemen gehad met bespiering bij weinig krachtvoer, maar heb dan ook geen super arm ruwvoer omdat het elk jaar bemest wordt, en ook krijgen ze totaalsupplement zodat ze net zoveel vitamines en mineralen binnenkrijgen als andere paarden met twee of drie kg krachtvoer. Ruwvoer is prima geschikt als sportvoer mits er voldoende energie in zit. Bij duursport heb je minder last van verzuring van de spieren dan bij veel krachtvoer. Laatst een onderzoek gedaan bij renpaarden, en bij endurance is deze kennis ook al jaren in de praktijk gebracht. Maar ons gras heeft niet altijd alle vitaminen, mineralen en vrtten die een paard nodig heeft, dus aanvulling evt. Aan hand van ruwvoer analyse is bij paarden die echt moeten werken wel aan te raden.

Stalling rond grote stad is vaak duurder dan meer afgelegen buitengebied. Kwestie van vraag en aanbod...

luzerne

Re: Normaal tarief pensionstal Friesland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:36

tja wij stonden in het westen aan de kust voor 275,00 per paard.. winter loopstal met paddock en zomer weidegang.
Met waanzinnige uitrijmogelijkheden..
En nu in Friesland voor 75,= pp. thuis..;-) met heerlijke ruiterpaden en Drents Friese wold dichtbij...

Me13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:13

Wat een belachelijke reacties, als iemand een fijn plekje heeft voor weinig geld en dan wordt door een aantal personen gelijk de stal of de verzorging in twijfel getrokken....
Het is harstikke mooi dat iemand een ander zijn geluk gunt en als die boer daar een paar tientjes op toe moet leggen en die vindt dat niet erg dan is dat prima.
Ik vraag zelf 165,- p.m. en als ik het werk reken dan verdien ik er inderdaad niets aan, maar ik doe het met plezier en hobby's kosten altijd geld.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:17

Wooow wat een reacties en wat een discussie :wow:
In ieder geval bedankt voor alle reacties! Ik zal zo even op wat quotes reageren, maar wil eerst laten weten dat ik nu twee plekken heb bekeken die zeer goed lijken :)
1. Eerste plek is in de huidige omgeving, maximaal 27 paarden: €150,- winter, €120,- zomer, excl uitmesten en krachtvoer, maar incl binnen/buiten zetten, vier keer voeren (hooi en/of kuil), grote ruime buitenbak, kantine+w.c. etc.
Nadeel is dus het zelf mesten, maar een vlasstal kan eventueel prima om de dag (bij zeer nette paarden en laat ik nou een zeer nette pony hebben :D )
2. Tweede plek in een totaal andere omgeving, maximaal 12 paarden: €125,- zomer en winter (ponyprijs!), excl krachtvoer,maar incl uitmesten (gebeurt machinaal), binnen/buiten zetten, vier keer voeren (voordroogkuil), all weater buitenbak, verwarmde kantine+w.c., zadelkast.
Optie twee zag er super uit en als dat dichterbij was geweest dan had ik er gister al gestaan. De twijfel zit hem dus in de afstand en in het feit dat het een totaal andere omgeving is. Ik heb nu dus iets om over na te denken.
Goedkoper en GOED kan het dus in ieder geval!

Dees schreef:
...
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten schijnt Hollanders eigen te zijn. Maar er is ook nog zoiets als eerlijkheid: de pensionhouder die goed voor jouw paard zal zorgen heeft recht op een nette beloning en verdient beter dan het absolute minimum.
Als jij als gevolg van je gezinsuitbreiding eigenlijk geen paard meer kunt betalen zou dat niet iets moeten zijn waar de pensionhouder last van kan hebben.
(oja: en een vlasstal uitmesten in 5 minuten... succes! zelf al eens een natte plek eruit moeten halen?

Het is ook zeker niet het probleem van mijn huidige pensionstal dat ik goedkoper wil staan. Het is en blijft mijn keuze, dus als ik het te duur vind en goedkoper ga staan dan ga ik gewoon weg.

En ik mest altijd mijn eigen potstal leeg, dus wat dat betreft weet ik hoeveel werk dat is.
Maar het dagelijks mestruimen uit een vlasstal is een piece of cake ;)

Dees schreef:
...
De 75 euro is dus al niet meer inclusief brok. Ik denk dat je voor een paard maandelijks wel een 20-25 euro aan brok kwijt bent (40kg per maand, dat is toch wel minimaal). Die stal is dus al duurder dan 75 euro :D

Mijn pony mag geen brok i.v.m. leverproblemen. Hij krijgt twee handjes muesli (met zeer laag eiwit en zetmeel gehalte) voor de lekker en zodat hij wel mee gaat met de voerbeurten van de stal (ik doe dus bijna 2 maanden met 1 zak krachtvoer). Ik ben van mening (maar dat is een heeele andere discussie) dat je een paard beter meer kwalitatief goed ruwvoer kunt geven dan een kilo brok (laat staan meer dan 1 kilo!). De darmen van een paard zijn niet gemaakt voor al die zetmeel-eiwit-en suikertroep, dat is puur een verzinsel van de mens. Maar nogmaals, dat is een andere discussie :+

Dees schreef:
...
Terug on topic: TS heeft nu wel kunnen lezen dat het vrijwel niet reëel is om een goedkopere stalling te vinden met een vergelijkbaar hoog serviceniveau (lees: volpension, alles verzorgd).
Ik denk, TS, dat je lekker moet blijven staan waar je staat. Zo'n rare deal heb je daar niet. Imo is het zelfs goedkoop te noemen.

De optie is dus wel gevonden, namelijk stal nr. twee die ik bezocht hebt. Alleen wat ver weg, maar dat is nu de afweging die ik moet maken. De stal is volledig vergelijkbaar met mijn huidige stal, alleen hanteren zij een ponyprijs (iets wat mijn huidige stal verder niet doet).
En ik denk dat er veel reacties zijn gekomen die aangeven dat het wel degelijk mogelijk is. Het verschil zit hem allicht ook in of iemand een pensionstal voor werk doet of voor hobby. Iemand die er behalve de vaste lasten van de paarden er van moet betalen ook zijn/haar eigen vaste lasten er van moet betalen, zal absoluut meer stalgeld moeten vragen.

Elan_GV schreef:
...
Je kan hem ook een jaartje of 2 zonder deken doen immers? Ik kan me niet voorstellen dat er geen stal ergens om L'wrden heen net zo is. Heb je al eens geprobeerd om zelf een advertentie op MP ofzo te zetten? Dan zelf je wensen erbij, misschien merkt zo'n kleine stal je dan op en denkt hé dat is wel wat?

Ik was nog niet zo heel actief aan het zoeken, vooral eerst oriënteren. Maar vlakbij Franeker nu een prachtige plekje gevonden die vergelijkbaar is met mijn huidige stal, alleen dan meer dan de helft kleiner en met ponyprijs.
Twijfel is dat ik 10 a 15 minuten langer reistijd heb en dat ik dan uit de omgeving ga waar ik al 17 jaar rij.
De deken blijft trouwens inderdaad voorlopig af, vind dat eigenlijk wel net zo makkelijk ;)

Ketly schreef:
En vind het niet erg leuk dat er wordt gezegd dat voor 75 per paard, mijn paarden tekort komen. Mijn paarden zien er behoorlijk welvarend uit, en krijgen genoeg te eten, aandacht, weidegang en een schone stal. Het is misschien een erg goedkoop adres, maar de faciliteiten en de zorg van mijn paard lijdt daar niet onder.

Wil graag nog even reageren dat ik je meteen geloof! Een paard heeft vaak niet zoveel wensen, die wensen komen eigenlijk altijd bij de eigenaar vandaan ;)
Goed en voldoende ruwvoer, weidegang, sociaal contact, schone stal (of schuilstal) en onze paardjes zijn tevreden.
Ik denk dat jij gewoon in je handjes mag knijpen met zo’n voordelige en goede stal :)
Leen27 schreef:
...
Weet niet wanneer je moet bevallen, maar ik zou er wel op letten dat je paard daar wel de tijd heeft om te wennen nog voor de bevalling.
...

Dat is inderdaad voor mij ook erg belangrijk.
Ik ben 24 juni uitgerekend (nu dus over de helft), maar kom nu al 2 dagen minder op stal :(
Een eventuele verhuizing wil ik tot uiterlijk 1 mei laten plaatsvinden, of in september (laatste maand van mijn verlof). Als mijn contract op het werkt straks met een jaar verlengd wordt, dan is de noodzaak om te verhuizen ook iets minder groot.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:16

Ik denk dat je ook al heel goedkoop zit. Misschien verder buiten Leeuwarden je paardje bij een boer neerzetten. Nadelen zijn dan ook weer als je de benzine meerekent zit je misschien op het zelfde bedrag.
Op zoek naar een doe het zelf stal, nadeel, gaat dat allemaal lukken.. Nog veel tijd, aan je paard besteden met de kleine. Denk dat je leven er op zo moment al behoorlijk druk uitziet en het in het belang van je paard misschien fijner is als er een beetje voor gezorgd wordt