Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:49

Jannepauli schreef:
Je moet me toch's uitleggen wat 'mijn werk' ermee te maken heeft Sandyjorgen..?

Waar het mij om gaat is dat de TS zich gewoon goed moet realiseren dat er consequenties zijn. Hoe dan ook. Op bokt wordt maar al te snel geroepen 'sla 'm dood' (nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) en dat er meteen over van alles en nog wat gespeculeerd wordt. Hierboven staat ook zoiets: "haal je spullen weg want anders krijg je die niet terug".. hoezo? Dat is toch opruien?

De TS heeft gelijk dat ze zich zorgen maakt als de platen beschadigd zijn. En natuurlijk moeten de mensen die daar rijden of rondlopen zich bewust zijn van het risico. Die meneer hoort de zaak veilig te houden.
Maar liever geen heksenjacht, maar wel goed overwogen besluiten.

De eigenaar zegt dat het asbest is, laten we daar dan maar even vanuit gaan. Mocht ze bellen met de gemeente (waar ze mijn inziens heel goed aan doet in het belang van de gezondheid van iedereen die in die bak komt) dan word er vrij snel een onderzoek naar gedaan. Mochten TS haar spullen in het besmette gebied liggen worden die geruimd (of de spullen dan zelf besmet zijn doet niet terzake), die gaan een container in en zie je echt niet meer terug.

Aangezien ik er even vanuit ga dat de pension houder geen verzekering heeft en geen geldboom krijgt ts haar spullen echt niet zomaar vergoed. Het is dus niet opruien maar waarschuwen. In mijn stal kastje lag voor zo'n €8000 aan spul, als dat word weggegooid word je daar echt niet gelukkig van.

En die mensen die daar rijden die moeten zich niet bewust zijn van het risico die mogen daar gewoon niet rijden. Dit kan zulke grote gevolgen hebben voor de gezondheid dat ze daarvoor beschermd moeten worden.

sandyjorgen

Re: Help asbest in de binnenbak, hoe schadelijk voor mens & dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:32

@ jannepauli: jouw werk heeft waarschijnlijk niks met asbest van doen . Ik heb er beroepsmatig wel mee te maken. Vandaar dat ik niet overdrijf en jij misschien vind dat dat wel zo is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:44

Nee, gelukkig niet! Maar dan nog..
Ik vind het niet overdreven, ik heb genoeg benadrukt dat asbest ook naar mijn oordeel linke soep is. Ik probeerde echter wel even tot kalmte te manen :)) en niet voorbij te gaan aan de consequenties die het voor de pandeigenaar heeft.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:38

Bedankt voor de reacties!

Volgens de eigenaar komt het door de vorst dat het afbreekt en niet omdat het in slechte condite is.
Maar dan nog, ga vanavond weer praten als die er is en ook bij een andere stalling alvast kijken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:32

Slap excuus >;)

Als een dak gaat afbrokkelen door de vorst is het al een tijdje aan vervanging toe lijkt mij.Als het dak in een goede conditie is gebeurd er niets mee.Dat beetje vorst wat we gehad hebben stelt niets voor :+ ...van wat voor materiaal het dak ook is,het is toe aan vervanging.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:20

wat je meestal ziet bij die oude asbestdakplaten is dat er mos op groeit, daardoor blijft er water op staan en als dat bevriest, vriezen de dakplaten kapot (net als ons zoab asfalt)

Als ik jou was zou ik idd zsm een andere stalling zoeken. De binnenbak niet meer gebruiken en als dat mogelijk is zoveel mogelijk besproeien, dan slaan de vezels neer.

Even nog een "grappig" feitje, deze video lieten ze zien bij mijn jaarlijkse herhalingstraining voor asbest: http://www.youtube.com/watch?v=9gW2UH14pug 3x raden van welk materiaal de sneeuw is in deze video die julllie allemaal kennen :-)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:38

_RMHorse_ schreef:

Volgens de eigenaar komt het door de vorst dat het afbreekt en niet omdat het in slechte condite is.
Maar dan nog, ga vanavond weer praten als die er is en ook bij een andere stalling alvast kijken.

Vorig jaar hadden wij tempraturen rond de -15, hier is geen enkel stukje naar beneden komen vallen. Gisteravond was het -10,5 maar alles ligt er nog op hier.
Met vorst heeft het dus niets te maken, anders was het halve dorp hier al ingestort.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:08

_RMHorse_ schreef:

Maar je gaat geen melding maken? Kan gewoon annoniem hè bij de gemeente. Zou t voor de gezondheid van je mede pension klanten toch doen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 22:14

koenlover schreef:
_RMHorse_ schreef:

Maar je gaat geen melding maken? Kan gewoon annoniem hè bij de gemeente. Zou t voor de gezondheid van je mede pension klanten toch doen.

Jaa dat is hun keuze, ik weet nog niet of ik het ga doen, dan moeten al die mensen een ander plekje zoeken terwijl ze dat misschien helemaal niet willen (als ze er van weten natuurlijk) mij was namelijk niks verteld!!!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 22:17

_RMHorse_ schreef:
Jaa dat is hun keuze, ik weet nog niet of ik het ga doen, dan moeten al die mensen een ander plekje zoeken terwijl ze dat misschien helemaal niet willen (als ze er van weten natuurlijk) mij was namelijk niks verteld!!!

Ze kunnen gewoon blijven staan hoor, dat saneren is in een paar dagen gebeurt (mits de paarden niet onder het asbest dak staan).

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 08:00

Wordt niet alles geruimt dan? En afgezet?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:34

de paarden worden niet geruimt, maar je kan misschien niet meer bij je spullen en met een beetje pech worden ze ook weggegooid. Zorg dus dat de dure spullen zo snel mogelijk bij je thuis liggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:41

Maar wat als de eigenaar het niet kan-wil betalen. Dat afvoeren kost onwijs veel geld. dan kan hij er misschien toch voor kiezen om de bak af te sluiten zodat de pensionklanten er niet meer in kunnen. Nu het asbest ook in de rijbak ligt,vraag ik me ook af of niet al het zand er ook uit moet.
Ik zou het iig niet "aangeven". Eerder overleggen met de eigenaar over de mogelijkheden en zo nodig een andere stal zoeken

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:48

ik zou het wel aangeven. vind ik eigenlijk je plicht.
het gaat hier om de gezondheid vanmensen he!
er kunnen in de verre toekomst mensen aan dood gaan.
als ik wist dat de rommel daar lag zou ik niet eens twijfelen.
die eigenaar wil er niets aan doen dus als jij vertrekt komt er een
ander paard + eigenaar voor terug.
die dan dus kans heeft om asbest in te ademen met alle gevolgen van dien.

ik vind dat persoonlijk een ernstige zaak...
jij weet het dus kunt er wat aan doen.
jij kunt zorgen dat mensen na jou geen kans hebben om ziet te worden van dat spul.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:50

Ik vroeg me af: hoe lang is dat afbrokkelen al aan de gang?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:57

Blokje, het is idd kankerverwekkend, net als (mee-) roken. Kans dat je er ziek van kan worden is aanwezig, maar ook een grote kans dat je er niet ziek van wordt.
Om het nu direct te gaan aangeven is imo nogal onnodig. Je kunt beter even goed met de eigenaar praten. Misschien wil hij er zelf ook wel wat aan doen als zijn klanten anders weggaan. Als je er uiteindelijk niet uit komt,zou je er alsnog voor kunnen kiezen om het te melden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:49

Langdurige blootstelling aan asbestvezels leidt tot kanker. Daarom is het gebruik van asbest in de bouw sinds de jaren ’90 verboden.
Het ministerie van I&M wil asbestdaken per 2024 helemaal verbieden, dus de stalhouder van TS zal in de komende 10 jaar sowieso het dak moeten vervangen. Misschien kan hij zich eens verdiepen in de subsidieregeling rond het vervangen van asbestdaken door zonnepanelen.

Asbest kan hechtgebonden of losgebonden zijn. Je kunt ervan uitgaan dat dakplaten bestaan uit hechtgebonden materiaal. Dat is minder gevaarlijk dan losgebonden materiaal omdat de vezels minder makkelijk loslaten. Wanneer de platen breken komen wel vezels vrij en kan besmetting optreden. Als de platen vochtig zijn blijven de vezels alsnog lekker vastplakken, maar als er midden in de zomer als het al dagen niet geregend heeft stukken afbreken kun je er zeker van zijn dat er wolken vezels vrijkomen. En die vezels zijn zo klein dat je ze met het blote oog niet kunt zien (als ze groter waren zouden ze niet in de longen terecht kunnen komen en niet kankerverwekkend zijn).

Er is sprake van asbestbesmetting als er meer vezels dan het wettelijk vastgestelde criterium in een ruimte aanwezig zijn. Omdat die vezels niet te zien zijn is een besmetting ook niet te zien. Je kunt dus ook niet zien of je spullen besmet zijn, maar als ze besmet zijn kun je die vezels wel gezellig meeslepen naar een andere plek en daar verspreiden wanneer je bijvoorbeeld je dekens even goed uitklopt. Vandaar dat bij een vastgestelde besmetting alles in de container verdwijnt. Persoonlijk zou ik die spullen niet eens meer willen hebben, laat staan ze meeslepen naar huis of naar een nieuwe stal.

De stalhouder heeft een bedrijf en daarmee zorgplicht voor medewerkers en derden. De kans bestaat dat hij nu willens en wetens derden (z’n pensionklanten) blootstelt aan asbestbesmetting. Dat is een strafbaar feit. De kans bestaat echter óók dat de hoeveelheid asbestvezels die tot nu toe is vrijgekomen zo klein is dat er nog helemaal geen sprake is van een besmetting. In dat geval is er dus nog niet zoveel aan de hand, buiten het feit dat het dak in dermate slechte conditie is dat het vervangen zal moeten worden. Asbest was trouwens zo populair in de bouw omdat het ontzettend sterk en slijtvast is, dus het kan allemaal nog steeds meevallen. Als er nog geen besmetting is kan het dak in een paar dagen verwijderd worden en dan hoeft dat niet de wereld te kosten.

Ik weet niet hoe oud TS is, maar ik raad haar aan om (indien nodig samen met haar vader of nog beter: met stalgenoten samen) aan de stalhouder uit te leggen dat hij moet laten onderzoeken of er sprake is van een besmetting. Daar heeft hij natuurlijk geen zin in, maar ik zou er ook bij vertellen dat de keus bestaat uit zelf een onderzoek instellen of gemeld worden bij gemeente en politie. En ik zou mijn paard verhuizen, want de relatie met de stalhouder gaat niet meer goedkomen.

Als de stalhouder geluk heeft, is er nog geen sprake van besmetting en zal het dak redelijk betaalbaar vervangen kunnen worden. Als hij heel veel geluk heeft komt hij voor zonnepanelen in aanmerking en kan hij de investering in het dak gedeeltelijk gaan terugverdienen.
Als de stalhouder pech heeft, is zijn bedrijf besmet en moet alles worden afgezet. In dat geval moet alles ontruimd en gesaneerd worden. Hij zal de eerste en ook de laatste niet zijn die daardoor failliet gaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:27

Als dat daadwerkelijk zo is met je spullen, hoe zit het dan met jezelf, je kleding en nog duizendmaal belangrijker: de paarden aanwezig op het bedrijf ???

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:53

Shirley, het gaat om de vezels. Die gaan overal op en in zitten, dus ook in je kleren en in de vacht van de paarden. Dat is ook een van de reden waarom de mensen die een besmetting opruimen in van die pakken lopen. Asbestvezels zijn niet giftig en het zijn ook niet de enige vezels die in de lucht rondzweven. Waar het om gaat is dat je niet teveel van die vezels moet inademen en dan helpt het wel om ervoor te zorgen dat de vezels zich niet kunnen verspreiden. Zelf gaan lopen slepen met spullen uit besmette locaties vind ik daarom not done, paarden (koeien, katten, honden, kippen etc.) weghalen uit besmette ruimten vind ik ieders plicht. Op een schoon zadel zullen overigens minder vezels zitten dan dingen als in borstels, zadeldekjes en dekens, wat dat betreft zou je nog onderscheid kunnen maken tussen spullen die stof vasthouden en spullen die goed schoon te maken zijn.

Al met al is dus het eerste dat moet gebeuren, en ook zo snel mogelijk: vaststellen of er nu een besmetting is of niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:57

Dat begrijp ik, maura, maar omdat je zo stelt dat je zelf de spullen niet eens meer zou willen hebben, dus ook niet zou willen verplaatsen, hoe krijg je dan bijvoorbeeld je paard vrij van vezels ... want een zadel is niet zo'n ramp om achter te laten, maar je dier ...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:34

Simpel, paard krijg je niet vrij van vezels. Maar paard is een dier en geen ding en gaat dus mee naar een andere plek (dat schreef ik toch ook al, dat ik m'n paard zou verhuizen?).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:22

superwoman schreef:
Blokje, het is idd kankerverwekkend, net als (mee-) roken. Kans dat je er ziek van kan worden is aanwezig, maar ook een grote kans dat je er niet ziek van wordt.
Om het nu direct te gaan aangeven is imo nogal onnodig. Je kunt beter even goed met de eigenaar praten. Misschien wil hij er zelf ook wel wat aan doen als zijn klanten anders weggaan. Als je er uiteindelijk niet uit komt,zou je er alsnog voor kunnen kiezen om het te melden.

Ik heb volgens mij eerder aangeven dat ik vind dat je het moet aangeven als de stal eigenaar er niets aan wil doen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 16:33

blokje schreef:
superwoman schreef:

Ik heb volgens mij eerder aangeven dat ik vind dat je het moet aangeven als de stal eigenaar er niets aan wil doen.

Dat is makkelijker gezegt als gedaan, zou jij graag verantwoordelijk willen zijn voor het in de oliebol brengen van iemand? Misschien gaat ie namelijk wel failliet hiervan. Het enige wat ik kan doen is mensen op de hoogte brengen en nog eens met de eigenaar praten. Dan is het de eigen keuze van die mensen om te blijven of niet, en gaan ze weg, dan zal ie zelf wel inzien dat er iets moet gebeuren.
Er zullen nou eenmaal mensen zijn doe graag blijven en hun gezondheid iets minder nauw nemen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:43

Zo makkelijk is het moisschien niet maar.

Wat is erger failliet gaan of dodelijk ziek kunnen worden?!?

Ik vind dat het echt je verantwoording is.
Ik heb toen ik jonger was (17) ook voor een moelijke keuze gestaan. Toen ging het om welzijn van dieren en niet van mensen. Dieren zijn voor mij iets minder als mensen.
Dat ging om een boer die op het oog goed met zijn dieren om ging maar na 5 weken interne stage wist ik hoe het wel zat. Ik heb toen een brief geschreven inclusief foto's deze heb ik aan leraren geven.
Zodat er geen meiden/jongens meer heen gingen om stage te lopen. Ik stond voor de keuze om het door te geven aan de dierbescherming of die man nog een kans geven.
Ik heb alles op gestuurd... En dat kon ook het faillisament betekenen. Geen idee hoe het is afgelopen.
Ik heb mijn handen er daarna van af getrokken maar had mijn plicht gedaan. DIe man wist HEEEEL goed waar hij mee bezig was. (het was namelijk verboden wat hij deed. Niet maar 1 ding maar heel veel dingen gebeurde daar wat voor mensen ook gevaarlijk zou kunnen zijn. Smerige manier van met dieren om gaan. Terwijl zoveel methodes verboden zijn!)

En jou stal eigenaar weet het ook HEEEL goed.
Als hij er wat aan gaat doen: TOPPIE! dat is zijn taak!
Maar doet hij er niets aan dan kan hij letterlijk mensen de dood in helpen.
Er HOEFT niemand ziek aan te worden maar het KAN wel!

Stel je voor dat jij hoort dat een stal genoot ziek is geworden door de asbest.
Dat moet niet fijn zijn om te horen...

Als ik het zelf was geweest die daar op stal stond dan was ik een gesprek aan gegaan met de eigenaar.
Wil hij niets doen of neit eens mee denken, dan even met de pension klanten om tafel.
En dan kijken wat er gedaan kan worden.

Weetje dat mensen willen blijven staan met eigen risico prima. Eigen verantwoording.
Maar wat als er nieuwe mensen op stal komen? Worden die voor dat ze hun paard over zetten attent gemaakt op het feit dat er asbest van het dak af komt?
Of zitten die daar met risico op ziek worden zonder dat ze het weten terwijl de eigenaar het wel weet!
Daarom zou ik het melden. Voor de mede mens!
Dus natuurlijk kun je eerst andere stappen nemen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:33

Jeetje Blokje, je hebt je lollie wel weer verdiend vandaag hoor.

De TS moet gewoon rustig nadenken en besluiten wat ze doet - overleggen met de andere paardeneigenaren lijkt me een goede zaak.