kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoeffoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:18

hallo ik heb een hele andere vraag mijn paard heeft zomer eczeem maar wat kan ik er meer in de zomer en als ik een halster voor twee paarden gebruik en eerst bij haar om doe en dan bij een ander kan het dan naar een anderpaard gaan????? gr /3

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:50

zoeffoekje schreef:
hallo ik heb een hele andere vraag mijn paard heeft zomer eczeem maar wat kan ik er meer in de zomer en als ik een halster voor twee paarden gebruik en eerst bij haar om doe en dan bij een ander kan het dan naar een anderpaard gaan????? gr /3

Zomereczeem is niet besmettelijk. :)

Airnt

Re: kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:48

Is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe veel je moet slepen met zadels, poetsspullen weer wegzetten, vegen, afmesten, heeft ie een deken of niet (algemeen hoe goor ie is), moet je nog omkleden, cap halen, laarzen aan, etc...

De logistiek kost soms net zo veel tijd als het poetsen zelf.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:50

In de manege lukte bij mij dat redelijk snel :)

Maar met mijn eigen paarden, die 24/7 buiten staan, ben ik bijna anderhalf uur bezig := (Zeker bij mijn Tinker, pfoeh, wat een smeerbeest is dat zeg)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:28

Onmogelijk voor "mijn manier van doen": een kwartier red ik echt niet: paard staat wel 24/7 in de weide (recht bij mij aan de overkant), maar onder een regendeken-met-vaste-hals (juist al om tijd te besparen en zijn manen "normaal" te houden).
Hij is dus, ondanks 4 witbenen, niet excessief vuil.
Toch red ik het vanaf moment van aankomst in geen lichtjaren met 15 minuten... en dat vind ik ook zelf (voor mezelf en het paard) onwenselijk. Maar dat is persoonlijk.
Vind poetsbeurt voor het rijden zeer belangrijk (je hebt dan al gauw de bui van de dag door, en merkt of er fysiek iets afwijkends is). Ik neem ook minimaal de manenpluk dichtst bij de schoft even bij elkaar (paar slagen vlecht... dan stiekje... ik laat er nooit een vlecht in zitten, dat schuurt hij er uit).
Daarbij doe ik alles graag in rust. Ook nacontrole harnachement, e.d. Red ik nooit in 5 minuten!

Heb ik les dan kom ik graag met een fatsoenlijk paard aanzetten, uit respect tov de (prive) instructeur, en om te laten zien dat ik een en ander serieus neem. Want al heb ik "maar" een Tink x Fries kruising, ik wil daarmee toch zelf ook graag serieus genomen worden.

Ik doe dan ook op het laatst nog mijn laarzen verwisselen, bij modderweer, want van dat poetsen wordt vaak je paard schoon, maar jijzelf een puinhoop, hahaha.

Kortom: ik neem zeker een uur voorafgaand aan de les. Rij ik zelf dan 30-40 minuten toch nog zeker wel. Sowieso hou ik niet van gehaast, ik wil altijd ruimte houden voor "onverwachte zaken", en voorts ben ik graag goed voorbereid (en dus met een gerust hart) bezig.

Uiteraard ligt het heel anders als we het over manegepaarden/ponies gaan hebben: dan is het soms gewoon "paard doorgeven/overnemen" en staan ze ook vaak op stal klaar.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:46

maar er spelen dus veel factoren door elkaar:
-conventies (hoe je respect toond aan je medemensen en paard in de ogen van mensen)
-randlogistiek (hoe veel heen en weer lopen dat tijd vreet die je naat daadwerkelijk poetst)
- vuilheid van je pony
-ideen over wat nodig is
-efficientie van poetstechniek
-zorgen dat je alle andere verantwoordelijkheden buiten properheid afgecheckt hebt (zadelen correct, optomen correct en comfortabel, ff gezondheidscheck bij je paard, eventueel nog Physio oefeningen bijvoorbeeld)
-smaak.

Ikzelf poets doorgaans zo snel/stevig dat ik echt wel een beetje kan gaan zweten (en ben toch best fit) Ik ken ook veel mesen die rustiger aan doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:32

Met een flinke rosbeurt ben ik niet onder een half uur klaar, en ja, bij zo'n beurt sta ik zelf ook buiten in het weiland/voor de baanderschuur lekker te zweten. En dan heb ik nog geen staart gedaan.

Zo'n beurt vind ik overigens onmisbaar, ook als je helemaal niet gaat opzadelen en rijden: het geeft een goed inzicht in de fysieke hoedanigheid van je paard.

Toegegeven: MOET het per se, dan zou ik, nadat ik de deken van Bonte Jaopie af getrokken zou hebben, in wezen meteen kunnen opzadelen, aangezien alle "harnachementplekken" (even onder buik voelen of er op singelplek geen modderresten zitten) dan schoon zijn gebleven.
Modderbenen en rommelstaart heeft daar inderdaad niks mee van doen, dat is een persoonlijke keuze.
Nog zou ik dan het niet in 15 minuten redden, van aankomst tot te paard wegrijden.

Maar ik ben dan ook een pietlut in die zaken, dat was zeker al duidelijk, hahaha?

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:12

het kan zelf in 5 minuten je hoofdstel om doen borstel erover zadel en hoeven doen

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:15

Wij kregen op de manege altijd een kwartier voor het rijden een pony (nouja, je mocht zelf kiezen ;)) maar zeg wel eerlijk dat we vaste pony's hadden dus die stonden al netjes gepoetst klaar (voor het rijden poetsen) en dan hoefde je alleen nog even op te zadelen :p

Maar het is te doen... Nu die van mij een deken op heeft, lukt het ook makkelijk :D maar straks als ie weer zonder deken buitenstaat en meneer is een varkentje soms... tjah, dan ben ik wel langer bezig.. (sowieso vaak, maar dan is het niet per se "nodig" :p)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 21:16

maroescha schreef:
Maar de meeste manege paarden staan of buiten met dekens of komen met dit weer alleen in paddocks....
Weet natuurlijk niet of dat in dit geval ook zo is.

Of de paarden komen alleen op zondag buiten, de rest van de week staan op stal. Mét een deken of wat..... Noem niet de naam van de manege maar ik weet dat die er is!!

TS: Dat kan zeker, borstel erover heen en zadel erop, klaar. Meestal is een manege paard daarvoor al gepoetst door andere kinderen dat scheelt! Ik kan het iedergeval niet meer haha, traag met alles :p

PaulienvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:21

Het zal vast wel moeten kunnen.. In 15 minuten opzadelen en poetsen enzo.
Ik vind zelf poetsen alleen veel te leuk, dus ik doe er veel langer over :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:27

Records van 5 minuten? Het kán sneller :')
Moest soms echt sprinten als ik op stal aankwam en anderen net een grote uitrit wilde maken, onder het rennen naar de box het zadel en hoofdstel uit de kamer meepikken, dekens afslopen met mijn vrije hand, opzadelen en met de hoevenkrabber snel een check doen.
:))

Hezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:05

als je paard niet al te vies is, moet het wel lukken alleen lukt het mij nooit haha :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:26

Wij hebben de zadelkamer recht tegenover de poetsplaats. Ben altijd binnen het kwartier klaar met poetsen, tenzij hij net zoals laatst in een plas heeft liggen rollen en ik eerst de hele deken schoon moet maken...dan duurt het ietsje langer :+

SDjurre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:28

ja hoor kan best!
Ik zou het alleen niet kunnen want ik ben best wel precies in poetsen :') en daarbij ben ik ook nog eens niet de snelste dusja.. Maar dat is best mogelijk hoor!

Sandrita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:13

ik vind t poetsen heerlijk! lekker tutten en freubelen! kben er soms echt al meer dan 30 min voordat ik les heb, alleen maar om m helemaal spik en span te hebben :D maar soms kan ik ook binnen paar minuten klaar zijn

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:27

In een kwartier kan je makkelijk een paard goed borstelen de hoeven en de staart doen.
Licht er wel aan of je paard makkelijk opte zadelen is of dat die zich biet zo snel laat opzadelen

fla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:22

Als je paard niet heel erg vuil is moet dat makkelijk lukken in een kwartier.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:27

hangt er van af, in de zomer als mijn paard 24/7 buiten staat zonder deken, sta ik soms echt meer dan een uur te boenen voordat ik kan opzadelen, in de winter, als de paddock droog is maar paard onder dekens staat doe ik voor t gevoel een borstel eroverheen en eigenlijk alleen de hoeven goed. Opzadelen ben ik sowieso binnen 5 minuten klaar mee (alleen zadeldek, zadel en hoofdstel)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 14:27

Als ik thuis ga rijden zit ik er met dressuur binnen vijf minuten op, borstel alleen plek van zadel/hoofdstel.
Met springen 10 min, moet dan ook de benen doen en nog borsttuig/beenbescherming omdoen.
Als ik naar de les ga 10 min dressuur, poets dan wel helemaal. (heeft altijd vieze witte benen)
En 10-15 min springen :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:47

Het kan natuurlijk wel, maar ik poets m'n paard altijd voor het rijden. Hij staat de hele dag onder een deken, dus dan vindt hij het heerlijk als die even af gaat. Zodat hij overal kan kriebelen (en daar moet ik bij helpen natuurlijk :D )
Vind het altijd sneu voor het paard als mensen niet poetsen (en tuurlijk een keertje overslaan doe ik ook wel eens) als ik zie hoe lekker ze het vinden. Het is tevens ook goed voor de bloedsomloop, en als je paard dan wondjes, bultjes oid heeft heb je dat ook meteen door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:29

Citaat:
Vind het altijd sneu voor het paard als mensen niet poetsen (en tuurlijk een keertje overslaan doe ik ook wel eens) als ik zie hoe lekker ze het vinden.

Mijn paardje vindt poetsen een noodzakelijk kwaad en vind het vreselijk.
Haar poets ik dan ook zo snel mogelijk, als ze de borstelbak ziet verschijnen loopt ze het liefste weg...
Mijn Fjord daarentegen vindt het heerlijk en kan echt uren ervan genieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:33

Tuurlijk kan dat,gewoon ff lekker doorwerken..

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:48

Ik haal mijn paard uit de paddock met halster en ik klim erop en we gaan rijden, ik poets hem niet en we rijden ook niet met zadel dus wij zijn altijd heel snel klaar haha

AapiieJ19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:17

het kan wel in een kwartier :p .. maar ik ben een teut dus duurt het vaak langer.. lekker teuten met het paard ondertussen haha..