een vraag over de maat van een paddock voor 1 paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:04

@little king- turdus m. deelt de ERVARING niet met je. niet de mening.dus als zij andere ervaringen heeft, is dat dus wel zo..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:19

fokfanaat schreef:
Ik heb 2 paarden en een pony in een paddock van 40 x 7. Kleiner zou ik niet willen, dit wil net.

Maar de vraag is per paard. Als jij het geheel door drieën moet delen kom je aan een maat van 13 x 7.
Is dat wel afdoende dan?

Beter iets dan niets, de vergelijking met een veredelde stal slaat nergens op.
Tuurlijk de maat is niet ideaal, maar de buitenlucht, het zien, het scharrelen, het rollen in het zand en wellicht het neuzen met buurman/vrouw doet meer dan je denkt.

Bovendien is het maken van vaart ook niet altijd even gewenst :=

fokfanaat

Re: een vraag over de maat van een paddock voor 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:33

dat is nog heel wat anders dan 5 x 5,

en zoals ik zei is dit minimum, en de mijne staan er niet de hele winter in ze komen ook op de wei als het enigzinds wil.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:46

Dus 13 x 7 is het minimum per paard volgens jou?

Nogmaals ook al is die 25 m2 klein, het is beter dan niets.
En vervolgens kijk je naar de rest van het management rondom je dier.

We weten ook allemaal dat ronde paddocks het beste zijn, maar wie kan dat nou realiseren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:50

ik heb geen ervaring met 13 x 7 per paard.

ik heb er 2,5 in 40 x 7 en dat werkt wel, maar zou het niet kleiner willen, dat is mijn ervaring

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:09

spicegirl schreef:
@little king- turdus m. deelt de ERVARING niet met je. niet de mening.dus als zij andere ervaringen heeft, is dat dus wel zo..

Dat haar paarden zich niet warm lopen dat kan. Maar ze beweerde dan ook dat ze alleen maar eten nodig hadden om het warm te krijgen.
Ondanks haar ervaring met haar paarden is die stelling van haar niet waar.
Omdat het tegendeel hier regelmatig bewezen wordt.
En dat is waar ik op reageer.

@kaja
Imo mag je het niet per paard gaan tellen.
Op 40 meter kan een paard rennen, ook als ze er met 3 in staan.
Op 17 meter kun je daar niet van spreken bij 7 meter.

Een open luik en je paard heeft ook een frisse neus.
scharrelen doet mijn paard op stal ook, opzoek of hij niets heeft laten vallen onder zijn voerbak.
Liggen doet hij er ook.

Die kleine stukjes zijn gewoon veredelde stallen. Niet meer, niet minder.
En erg jammer dat er zoveel paarden zo gehouden worden en het nog goed gevonden wordt ook.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:14

Little_king, dus jij beweert dat we ze maar beter op stal kunnen ouden met een luik ipv buiten op een (groter dan de stal) kleine paddock?

Ik heb bewust voor deze stal gekozen omdat deze de enige in de omgeving is die het paard na het weideseizoen een mogelijkheid biedt om buiten te komen.
De paarden rennen, bokken, stoeien, hebben contact met elkaar en zijn gelukkig en tevreden. Ondanks hun vreselijk paardonvriendelijke paddock van 65m2.

Als je mij aan wil klagen bij de dierenbescherming, pb mij even dan stuur ik je mijn gegevens. :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:27

Ania schreef:
Little_king, dus jij beweert dat we ze maar beter op stal kunnen ouden met een luik ipv buiten op een (groter dan de stal) kleine paddock?

Ik heb bewust voor deze stal gekozen omdat deze de enige in de omgeving is die het paard na het weideseizoen een mogelijkheid biedt om buiten te komen.
De paarden rennen, bokken, stoeien, hebben contact met elkaar en zijn gelukkig en tevreden. Ondanks hun vreselijk paardonvriendelijke paddock van 65m2.

Als je mij aan wil klagen bij de dierenbescherming, pb mij even dan stuur ik je mijn gegevens. :')

Zou toch te verwachten zijn dat er bij Kampen in de buurt meer ruimte zou moeten zijn ,
Paddocks omgraven of vullen met geel zand , kost natuurlijk ook ruimte en geld. Niet elke pensionhouder zit daar op te wachten .
Maar ik dacht dat alleen in het westen zulke ruimteproblemen speelden en nog niet in Kampen.
Paarden krijgen ruzie met elkaar als ze geen ruimte hebben , ze kunnen zich dan ook niet afzonderen en uit verveling pakken de dominante types de underdog wanneer het zo uitkomt .
Hebben ze de ruimte en afleiding dan kunnen ze elkaar ontlopen of juist ontmoeten en is er veel meer vrede. Dan kunnen ze bij slecht weer met zijn allen lekker tegen het weer in gaan staan .

Dus een kleine paddock maken voor elk paard apart is nodig omdat de grotere echt te klein zijn voor om meer paarden te herbergen .
Ja ze passen erin daar is alles mee gezegd .
Krijgen ze ook nog weinig ruwvoer en ga je in de paddocks voeren dan komt er nog voernijd bij in een te kleine paddock voor veel paarden . Dus dan zijn er een paar die eten de rest krijgt niets.
Dus weer een reden om kleinere paddocks te maken , dan kunnen ze apart eten .
Maar dan krijgen ze het te koud want ze kunnen niet bewegen en niet uit het weer gaan staan , dus dan moet er toch een wand omheen en een dak erop . Voila,we hebben toch een iets grotere stal gekregen ...............
Wat was nu ook alweer oorzaak en gevolg en fijner voor de paarden ?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:31

Ja, ik denk dat paarden als belangrijkste bron om warm te blijven hun ruwvoer hebben. Het bewegen zal niet tegenwerken, maar ik heb nog nooit paarden gezien die 'ff lekker gaan spelen en heen en weer rennen om het warm te krijgen omdat het regent'... Ik zeg dus inderdaad dat ik die ervaring niet met je deel.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat paarden vrolijk worden van 'fris' weer (droge vorst bv.) en dat er paarden zijn die het gewend zijn om binnen te worden gehaald met regen; wellicht reageren zij onrustiger. Verder kan ik mij er niks bij voorstellen, maar jij blijkbaar wel. Prima toch. :)
Een paddock zou ook niet een bepaalde grootte moeten hebben zodat ze genoeg bewegen zodat ze warm blijven. Het zou nooit mijn argument zijn.
Dat ik kleine paddocks echt een slecht plan vind, en wat weide opofferen bijvoorbeeld een beter idee, heb ik hier in het topic al genoemd. Ik schrik er ook van dat er mensen zijn die een paddock van 5x5 verdedigen, omdat het altijd nog slechter kan...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:36

Rizette schreef:
Zou toch te verwachten zijn dat er bij Kampen in de buurt meer ruimte zou moeten zijn ,
Paddocks omgraven of vullen met geel zand , kost natuurlijk ook ruimte en geld. Niet elke pensionhouder zit daar op te wachten .
Maar ik dacht dat alleen in het westen zulke ruimteproblemen speelden en nog niet in Kampen.
Paarden krijgen ruzie met elkaar als ze geen ruimte hebben , ze kunnen zich dan ook niet afzonderen en uit verveling pakken de dominante types de underdog wanneer het zo uitkomt .
Hebben ze de ruimte en afleiding dan kunnen ze elkaar ontlopen of juist ontmoeten en is er veel meer vrede. Dan kunnen ze bij slecht weer met zijn allen lekker tegen het weer in gaan staan .

Dus een kleine paddock maken voor elk paard apart is nodig omdat de grotere echt te klein zijn voor om meer paarden te herbergen .
Ja ze passen erin daar is alles mee gezegd .
Krijgen ze ook nog weinig ruwvoer en ga je in de paddocks voeren dan komt er nog voernijd bij in een te kleine paddock voor veel paarden . Dus dan zijn er een paar die eten de rest krijgt niets.
Dus weer een reden om kleinere paddocks te maken , dan kunnen ze apart eten .
Maar dan krijgen ze het te koud want ze kunnen niet bewegen en niet uit het weer gaan staan , dus dan moet er toch een wand omheen en een dak erop . Voila,we hebben toch een iets grotere stal gekregen ...............
Wat was nu ook alweer oorzaak en gevolg en fijner voor de paarden ?

..... ik ga er niet eens meer op in. Wat maken jullie het jezelf (en anderen) soms moeilijk zeg!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:37

Ania schreef:
Ik zou gaan voor 3,5 bij 9 meter. Kunnen daar keren, rollen en een sprintje trekken.

Overigens is een paddock van 5x5 ook zo verkeerd nog niet. Ook daar kunnen ze een sprintje in trekken en rollen. Maar het is makkelijker om een lint door de bestaande paddock te trekken.

Onze paarden hebben vergelijkbare paddocks, en dat gaat prima zolang ze er niet de hele dag op staan.

In 5 x 5 kunnen mijn miniatures nog niet eens een sprintje trekken.
Idd, een stal zonder dak.
Wij hebben een paddock voor noodgevallen (8 x 8) en ook dat is al krap voor 1 paard....

Mss beter om de paddocks groter te maken en dan te wisselen.

400 m2 voor 12 paarden is imo kielekiele

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:45

heel soms... dan bedenk ik me.. dat die paardjes van mij het zo slecht niet hebben.
Ik heb paard en pony naast de weidegang in een 'paddock' van 37,5m x 19 + aansluitend hoekje van 5x7 met een inloopstal van 5,5x4,5 m maar die mogelijk vergroot kan worden van 5,5x11.

En op het hele stuk vind ik mest terug, dus ze scharrelen en sprinten er op los. En dat kan ik pas een sprintje noemen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:50

little_king schreef:
@kaja

Niet? Maar stel nou dat je paarden hebt die niet alá huistuinenkeuken-idee bij elkaar staan. Dus moet er voor elk paard een paddock zijn van 40 x 7?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:54

Tja, het is natuurlijk wel zo dat men soms gebonden is. Dat er niet meer ruimte is, of dat het financieel niet kan om paarden te geven wat sommige mensen vinden dat ze nodig hebben....

Mss is er in de buurt van Kampen wel ruimte, maar als TS nu niet meer ruimte tot haar beschikking heeft bij haar stal, dan houdt het op.
Dan moet je er van maken met wat er wel is.

Mijn paarden lopen 365 dagen per jaar op de wei. Niet hele dagen in de winter, maar naar gelang het weer toch wel een aantal uren. Dan kan je zeggen: waarom niet de hele dagen op het land? Om het land te sparen, zodat ze wel elke dag naar buiten kunnen. En soms heb ik ze maar kort buiten, zoals vandaag. Nu het fructaan torenhoog is.

Zandpaddocks ben ik zelf niet zo weg van, ivm zand schnabbelen. Heb om me heen verschillende paarden zien gaan tgv zandkoliek.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:56

Ania schreef:

Nee ik beweer dat het geen extra toegevoegde waarde heeft.
Jullie hebben duidelijk andere centimeters in een meter, want die van mij kunnen niet rennen op zulke stukjes.
Of ik versta wat anders onder rennen dat kan ook.

Ik bel geen dierenbescherming omdat dat geen nut heeft.
Maar van mij mag de wet heel anders worden en dat dit soort stallen niet meer mogen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:59

TurdusMerula schreef:
Ja, ik denk dat paarden als belangrijkste bron om warm te blijven hun ruwvoer hebben. Het bewegen zal niet tegenwerken, maar ik heb nog nooit paarden gezien die 'ff lekker gaan spelen en heen en weer rennen om het warm te krijgen omdat het regent'... Ik zeg dus inderdaad dat ik die ervaring niet met je deel.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat paarden vrolijk worden van 'fris' weer (droge vorst bv.) en dat er paarden zijn die het gewend zijn om binnen te worden gehaald met regen; wellicht reageren zij onrustiger. Verder kan ik mij er niks bij voorstellen, maar jij blijkbaar wel. Prima toch. :)
Een paddock zou ook niet een bepaalde grootte moeten hebben zodat ze genoeg bewegen zodat ze warm blijven. Het zou nooit mijn argument zijn.
Dat ik kleine paddocks echt een slecht plan vind, en wat weide opofferen bijvoorbeeld een beter idee, heb ik hier in het topic al genoemd. Ik schrik er ook van dat er mensen zijn die een paddock van 5x5 verdedigen, omdat het altijd nog slechter kan...

Ik ben met je eens dat de belangrijkste vorm goed ruwvoer is.
Maar daarnaast zie ik zie hier echt meer klieren, stoeien, rennen als het koud is.
En de paarden worden hier niet binnen gehaald met regen want ze kunnen er gerust tegen en zijn niet van suiker :)
Daarom doen ze het dus niet.
Het is echt duidelijk de kou, hoe guurder, hoe meer.
Droog vriesweer met zonnetje zie ik het bijna weer niet.

dus de stalhouder die het als argument aanvoerde, daar waar de reacties over dit stukje onderwerp over gingen, kloppen mijn inziens wel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:02

Kaja schreef:
little_king schreef:
@kaja

Niet? Maar stel nou dat je paarden hebt die niet alá huistuinenkeuken-idee bij elkaar staan. Dus moet er voor elk paard een paddock zijn van 40 x 7?

Nee je gooit ze gewoon samen.
Dan hebben ze 40 meter om te rennen.
Jij vergelijkt het met door 3 delen en dat vind ik niet kloppen.
3 stukjes van 13,5 meter kan ik niet vergelijken met 1 lengte van 40 meter, ook al hebben ze per paard even veel m2.
In het ene kan het paard niet rennen, in het andere kunnen ze dat wel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:04

Citaat:
Mijn paarden lopen 365 dagen per jaar op de wei. Niet hele dagen in de winter, maar naar gelang het weer toch wel een aantal uren. Dan kan je zeggen: waarom niet de hele dagen op het land? Om het land te sparen, zodat ze wel elke dag naar buiten kunnen. En soms heb ik ze maar kort buiten, zoals vandaag. Nu het fructaan torenhoog is.

Zandpaddocks ben ik zelf niet zo weg van, ivm zand schnabbelen. Heb om me heen verschillende paarden zien gaan tgv zandkoliek.

Wat naar dat je om je heen paarden hebt zien verliezen...

Ik vind zelf een zandpaddock juist een heel goed idee. Zo spaar je je land en veel gras is ook niet voor alle paarden handig.
Uiteraard moet je dan wel wat voorzorgsmaatregelen nemen: voerplaatsen maken en iets voeren dat helpt bij de afvoer van zand uit de darmen.
Maar zo kunnen de paarden altijd lang naar buiten. :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:05

little_king schreef:

Grappenmaker :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:06

volgens mijn da komt weer juist veel meer zandkoliek voor bij staan op een schrale wei, dan in een zandpaddock.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:07

fokfanaat schreef:
volgens mijn da komt weer juist veel meer zandkoliek voor bij staan op een schrale wei, dan in een zandpaddock.

Daarom heb ik die van mij ook nooit op te kort of modderig land staan....
Wij hebben op het winterland nog behoorlijk wat gras staan, wat in de zomer 'gespaard' is. Heb ze nu zelf nog met graaskorf buiten lopen.

Maar paarden die hooi gevoerd krijgen in een paddock met zandbodem, krijgen imo toch ook redelijk wat zand binnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:11

Citaat:
Maar paarden die hooi gevoerd krijgen in een paddock met zandbodem, krijgen imo toch ook redelijk wat zand binnen.

Ik denk dat dat ook wel afhankelijk is van hóe je voert. Als je bijvoorbeeld voert uit een hooinet met fijne mazen, op een voerplek (dus verhard, minder zand onder het net) en genoeg (zodat ze nog wel wat scharrelen maar niet wanhopig álle sprietjes móeten opeten) dan is dat best in de hand te houden imo. :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:15

Kaja schreef:
little_king schreef:

Grappenmaker :+

Als jong paard hebben ze ook zonder schade in koppel gelopen, pas toen mensen de potentie zagen mag het niet meer.
Bij elk paard is een maatje te vinden zonder ongelukken.
Maar dat wil de mens niet, daar zit in het hele topic het probleem.

Te duur, te ver reizen, te duur paard, te (vul maar in)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:17

Mijn paard en pony staan overdag in een paddock van 9x20m en dat gaat prima. Maar meer paarden wil ik er ook echt niet in hebben. Dus 12 op een paddock van 21x21m (toch?) lijkt mij ook echt te veel. Dan liever de paddock in tweeën en dan een dagdeel naar buiten. Zes in de ochtend en zes in de middag o.i.d. Dan kunnen ze toch allemaal buiten de benen strekken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:19

little_king schreef:
Als jong paard hebben ze ook zonder schade in koppel gelopen, pas toen mensen de potentie zagen mag het niet meer.
Bij elk paard is een maatje te vinden zonder ongelukken.
Maar dat wil de mens niet, daar zit in het hele topic het probleem.

Te duur, te ver reizen, te duur paard, te (vul maar in)

Ik vul helemaal niets in, zolang jij de realiteit verliest in de utopie waarin je leeft :)