Het recept voor een stralende, witte staart. Wie o wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:41

Mando schreef:
Biotex zit toch een een soort van bleek in... lijkt mij anders wordt je was niet zo mooi wit en schoon.

biotex wordt aangeraden door de da bij huidproblemen hoor :P ik moest die van mij wassen met biotex toen ze bultjes had dus lijkt me dat biotex goed is .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:43

little_king schreef:
Mando schreef:
Biotex zit toch een een soort van bleek in... lijkt mij anders wordt je was niet zo mooi wit en schoon.

nee in de groene zit geen bleek, de blauwe weet ik niet.

Klopt.

De groene biotex wordt in bepaalde gevallen ook door artsen in ziekenhuizen voorgeschreven om wonden in te spoelen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:46

Ik gebruikte voor mijn witte merrie orvus. Ook om haar verder wit te houden. Zeer goed spul!
Wij gebruiken het ook voor de koeien die naar de keuring gaan. En dat zijn viespeuken! }:0
Inderdaad regelmatig wassen is wel een optie.
Als je meer wilt weten over orvus moet je me maar even mailen

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:36

Je hebt twee soorten biotex hoor, de 'groene' varaint is de natuurlijke dar zit geen chloor ed in. Die andere versie wel ;)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:36

oeps dubbelpost

Miekemuis_

Re: Het recept voor een stralende, witte staart. Wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:01

Ik heb ook een schimmel met witte staart die niet proper te krijgen is. Ik heb hem in de zomer elke dag gewassen met babyzeep, en toen werd hij wel proper en zacht, het schuim wat eraf kwam was dan ook spierwit. Maar er blijft toch een gele schijn in haar staart zitten. Ik kan hem elke dag uit, en vlecht hem. Maar toch wordt hij niet witter. Ik hoorde van iemand dat die witte staarten met waspoeder waste.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:04

Wola huishoudpaste. Doet wonderen voor gelige staarten. Alleen voor staarten, of eventueel sokken, want het ontvet als de ziekte.
Eventueel kan je voor wedstrijden/shows de staart inspuiten met Ring 5 grooming white poederspray.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:05

ik lees even mee, ben wel heel benieuwd hoe iedereen de staart wit houdt. :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:06

Gewoon een vaatwasblokje oplossen in emmer lauwwarm water en even de staart (niet de staartwortel!!) 2 minuutjes in laten hangen. Bovenste helft van de staart gewoon even met een sponsje doen (zodat je de staartwortel niet raakt met dat chemische spul) en in laten trekken. Absoluut spierwit garandeer ik je ;)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:07

ik vraag me idd wel af al de middeltjes die hier benoemd worden die niet officieel voor een paardenstaart zijn, of deze niet schadelijk zijn voor de staartwortel? als je deze er direct ook bij meewast..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:09

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:10

Recept voor een gegarandeerd witte staart na achterstallig onderhoud:

Benodigdheden:
Groene biotex poeder
Emmer
Gewone goedkope shampoo
Cowboy Magic Shine in Yellow Out
Evt. voor garnering nog wat Cowboymagic Detangler

Bereiden:
Vul je emmer met (warm) water. Gooi er een flinke scheut biotexpoeder bij. Hang de staart er minimaal 5 tot max 10 minuten in. Probeer de staart er lekker in te soppen zodat alle vuiligheid wegweekt. Spoel de staart uit, liefst met warm water. Koud voldoet ook. Sop de staart vervolgens goed in met de normale goedkope shampoo en schrob de laatste vieze klonten weg. Goed soppen en opnieuw uitspoelen. Was de staart vervolgens met cowboy magic shine in yellow out. Goed in laten trekken (minimaal 5min.) en uitspoelen.
Voor een extra stralend effect nog een klodder cowboymagic detangler erin. Goed laten drogen, uitkammen en klaar :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:11

Die autozeep die iedereen noemt is trouwens enorm chemisch en agressief. Ik zou het niet proberen, ik zou het niet raar vinden als daar de haren van afbreken.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:12

ik heb wel eens prinsessenshampoo gebruikt van andrelon speciaal voor kinders. :+
kan je dus ook de voorpluk meedoen want het prikt niet in de oogjes en ze ruikt daarna naar aardbei.. ik had wel 2 flessen nodig en zomerblond voor alles wit was dat wel. :o

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:18

Lous schreef:
De groene biotex wordt in bepaalde gevallen ook door artsen in ziekenhuizen voorgeschreven om wonden in te spoelen.

:j moest ik ooit met mn pootje inzitten van HA toen ik in een roestige spijker was gestapt en een van onze oude katten moest er ook met zijn pootje invan DA toen ie een wond aan zijn pootje had. (vond ie niet leuk := ). Dus groene Biotex is zeker veilig.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:22

droogshampoo voor mensen werkt ook als je zoals in de winter je paard niet kan wassen! spuit dat er een paar keer in en kam het uit.. het meeste viezigheid gaat weg natuurlijk niet alles.. verder zou ik niet aan die chemische rotzooi beginnen.. paardenshampoo of gewoon mensenshampoo.. neem euroshoppermerk aangezien je wel wat flesjes nodig hebt denk ik

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:33

Ik gebruik bij mij schimmel, en die is spierwit van der zelf. gewoon dreft. Werkt ook goed vind ik zelf. Je paard eerst goed nat maken, een emmer met lauw warm water met dreft er in en lekker boenen gaan. Daarna wel goed uitspoelen!! De vacht word er ook lekker zacht van

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:40

_Nelleke_ schreef:
Recept voor een gegarandeerd witte staart na achterstallig onderhoud:

Benodigdheden:
Groene biotex poeder
Emmer
Gewone goedkope shampoo
Cowboy Magic Shine in Yellow Out
Evt. voor garnering nog wat Cowboymagic Detangler

Bereiden:
Vul je emmer met (warm) water. Gooi er een flinke scheut biotexpoeder bij. Hang de staart er minimaal 5 tot max 10 minuten in. Probeer de staart er lekker in te soppen zodat alle vuiligheid wegweekt. Spoel de staart uit, liefst met warm water. Koud voldoet ook. Sop de staart vervolgens goed in met de normale goedkope shampoo en schrob de laatste vieze klonten weg. Goed soppen en opnieuw uitspoelen. Was de staart vervolgens met cowboy magic shine in yellow out. Goed in laten trekken (minimaal 5min.) en uitspoelen.
Voor een extra stralend effect nog een klodder cowboymagic detangler erin. Goed laten drogen, uitkammen en klaar :D

Klinkt alsof het werkt, maar is mij veel te veel werk, hoor :D Dan ben ik, laat staan m'n pony, het al helemaal zat, haha.
Geef mij het vaatwasblokje maar. Gewoon opletten dat je de staartwortel niet mee wast en daarna met en sponsje de bovenste helft nog even doen (die van mij had na 2min inweken voor de helft zó'n spierwitte staart dat de bovenste helft nu grauw leek :')), zodat de hele staart wit oogt, dan nog even in emmertje water hangen om uit te spoelen en klaar :D Is max. 10min werk, ik vind het ideaal.

Kellyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 14:40

Erg veel handige tips weer bedankt. Een klein dingetje; met emmers werken werkt niet bij mijn paard, haar staart pas 1. niet in de emmer en 2. als dat me toch lukt wast het maar voor 1/4 zo lang en dik is het. Om een voorbeeld te geven, als je haar staart omhoog wil houden moet je echt twee handen gebruiken haha. Maar dan doe ik het gewoon zonder emmer, dat gaat vast ook lukken hoor! :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:48

Die van mij past ook niet in een gewone emmer. Ik heb zo'n 15 liter emmer van de gamma. Daar gaat het wel mee. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:55

Wij hebben nog zo'n potje staan (dreumex achtig) van de Lidl. Ga ik maar eens proberen dan! Mijn paard heeft ook echt een vieze gele staart...

Faithx12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:27

Blauw shampoo werkt heel goed. Een stalgenootje van mij heeft een schimmel en zij was de staart altijd met blauwshampoo, werkt super goed!

Geloof dat er een aantal jaren geleden ook al topics over shampoo zijn geweest, dus als je googled op shampoo voor paarden kom je bij oude forums van bokt over het wassen van een witte staart. En daarnaast kun je natuurlijk zoeken bij bokt zelf.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 02:09

van blauw shampoo heb ik nog nooit gehoord, waar kan je dat halen ilse21?
Dreft zou ook nog een proberen waard zijn mits het niet schadelijk is.
dat chemische troep zou ik niet eens willen proberen in mn paardje zn haren.. just saying.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:34

Ook hier hetzelfde probleem. Merrie die altijd een beetje een gelige/bruinige gloed in de staart houdt. Dreumex gaan we zeker uitproberen!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:38

Ik heb een vosbonte pony, erg mooi, maar ook heel snel vies. :o
Vorige week heb ik de Cowboy Magic 'Green spot remover' gekocht en het werkt! :D

Vooral op die gras/mestplekken op zn witte benen. Even de spray erop en je borstelt het zo weg.
Heb het nog niet geprobeerd in de staart, maar heb al enkele succesverhalen gelezen op manen en staart.