wie hooi van eigen land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: wie hooi van eigen land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:05

Je moet natuurlijk ook de tijd hebben om zo lang bezig te zijn met schudden. Hier komt het hooi droog in kleine pakjes. Dat betekend dat er s'morgens nog een keer geschud word, zodat de ochtenddauw verdampt, dan tegen 12 uur word het in wissen gelegd en daarna, meestal tegen 3 uur ingepakt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:33

nynke55 schreef:
Je moet natuurlijk ook de tijd hebben om zo lang bezig te zijn met schudden.
TS heeft maar een half bundertje voor de hooibouw hè, dus dat gaat gauw.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 14:21

oh, help, nieuwe dillemaas :D

Trommelschudder en gewone schudders.
Wat is het verschil daar dan in??

En hoe erg is t dat het hooi afbreekt? Kan het dan moeizamer geperst worden?
Sprintje schreef:
Krijg zin in de zomer van dit topic! 8-)

:D :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:59

Antheman schreef:
oh, help, nieuwe dillemaas :D

Trommelschudder en gewone schudders.
Wat is het verschil daar dan in??

En hoe erg is t dat het hooi afbreekt? Kan het dan moeizamer geperst worden?

'Afbrekend hooi' betekend niets anders dan kortere stengels (en misschien een wat meer proestend paard ;) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:52

verlies van blad en dus voederwaarde (daar waarschuwt de boer voor) en meer stof, minder lange stengel.
Bij ons wordt gemaaid met een kneuzer en dan heb je eerder dat je te veel schud dan met een gewone ouderwetse maaier. Het gras droogt wel sneller.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:56

joyce B schreef:
verlies van blad en dus voederwaarde (daar waarschuwt de boer voor) en meer stof, minder lange stengel.
Bij ons wordt gemaaid met een kneuzer en dan heb je eerder dat je te veel schud dan met een gewone ouderwetse maaier. Het gras droogt wel sneller.

kheb koudbloeden, dus de voedingswaarde moet toch omlaag!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:08

dat zeg ik ook altijd tegen de boer, ze zijn al vet genoeg :P hahahaha, die man krijgt een punthoofd van mij ;)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:42

Zoals hier al meer is gezegd, laten wij het ook maaien (door een buurman), hebben zelf een schudder die je kan ombouwen om het op kidden (rijtjes) te rijden. En dan laten we de loonwerker komen om het te persen.
We hebben zelf een (kleine) maaier gehad, maar weer verkocht. Ding ligt je elke dag in de weg, terwijl je hem amper gebruikt en als je het laat maaien door iemand die beetje professioneel apparatuur heeft dan kun je natuurlijk wel bedenken hoeveel sneller hij het gemaaid heeft...
De schudder breekt de lange stengels wel wat, maar zolang we het bij het maaien niet laten kneuzen hebben we hier altijd prima baaltjes met prima stengellengte. Kneuzen + regelmatig schudden heeft bij ons al wel eens tot rampzalig kortgeslagen stengeltjes geleid en vervolgens veel hooi dat achtergebleven was op het land en baaltjes die van ellende bijna uit elkaar vielen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:06

Voor zo'n klein stukkie land zou ik zelf echt geen moeite doen om allerlei apparatuur aan te schaffen, die dan vervolgens het grootste deel van het jaar staat weg te roetsen!
Loonwerkers zijn zo duur niet, je moet gewoon een beetje rondbellen en vooral vragen of ze vaak paardenhooi doen ( komt wat nauwkeuriger dan koeienkuilen maken).
Ik heb best veel land voor de paarden, laat 2 x per jaar maaien en voordroogbalen maken (verpakt) - heb er geen omkijken naar en heb nu nog genoeg liggen tot volgend jaar voorjaar!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:27

Wij hebben ruim 1 ha land om te hooien en zelf een schudder en een duiner (op heuveltjes legger :D )
De loonwerker komt maaien, wij schudden het daarna zo'n 3 x per dag zelf door en als het droog genoeg is, doen we er ook zelf rijen van maken (nou ja dat apparaat dus :D )
Vorig jaar hebben we van de 1e snee kleine baaltjes gemaakt en de 2e en 3e snee in plastic laten pakken omdat we het anders niet kwijt konden. Het was eigenlijk zo goed als hooi en als ik de pakken nu openmaak is het nog heel mooi droog.
Het maaien is in een half uurtje gedaan door de loonwerker, die hebben tegenwoordig zulke goede machines dat je dat nooit zelf zo snel en goed gedaan krijgt. Bovendien kneust de maaier het ook nog, zodat het sneller droog is. Half uurtje maken is rond de 35 euro. Zou ik zelf niet voor gaan liggen klooien. Schudden is wel arbeidsintensief, want je moet toch minimaal een dag of 6/7 zo'n 3 keer per dag met de schudder door het land en omdat nou een loonwerker te laten doen, wordt wel duur. Duinen doen we ook zelf maar dat is ook met een uurtje gebeurd en daarna komt de loonwerker om er baaltjes/pakken van te maken. Pakken/baaltjes verwerken wordt per stuk gerekend.

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:31

Is er geen boer bij je in de buurt waar je het aan kan vragen of die wil maaien en schudden ?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 15:56

Jannepauli schreef:
Voor zo'n klein stukkie land zou ik zelf echt geen moeite doen om allerlei apparatuur aan te schaffen, die dan vervolgens het grootste deel van het jaar staat weg te roetsen!
Loonwerkers zijn zo duur niet, je moet gewoon een beetje rondbellen en vooral vragen of ze vaak paardenhooi doen ( komt wat nauwkeuriger dan koeienkuilen maken).
Ik heb best veel land voor de paarden, laat 2 x per jaar maaien en voordroogbalen maken (verpakt) - heb er geen omkijken naar en heb nu nog genoeg liggen tot volgend jaar voorjaar!

Juist voor een kleiner stukje land wordt de loonwerker in verhouding duurder. Een 2e hands schudder / hark heb je er echt wel uit na een paar jaartjes.

Persoonlijk zou ik het enorm jammer vinden om alles uit handen te moeten geven aan een loonwerker. Ik vind het echt super leuk om zelf te hooien. Ik krijg het idee dat TS het ook leuk lijkt om zelf te doen ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:08

Als het je hobby is... prima! :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:53

@Noppert, 3x per dag schudden? Dan weet ik zeker dat ik kort hooi heb ;) Plus dat bij ons de zon het hooi droogt en niet de schudder ;)

@Jannepauli, paardenhooi nauwkeuriger als koeienkuil? Dat is ook nieuw voor mij. Dat paardenhooi wat langer moet liggen voordat het gesperst wordt in het plastic, ok. Maar nauwkeuriger, nee. Dat moet je toch eens nader uitleggen...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:15

@Uryanne, ja 3 x per dag schudden, dan droogt het namelijk sneller. Er gebeurt verder niks mee, het wordt alleen omhoog en door elkaar gegooid door de schudder, dus ik snap niet waarom je hooi dan korter zou worden :? Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt ;)
Bovendien schijnt hier niet altijd de zon en op deze manier help je de natuur gewoon een handje :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:20

tja, ik heb een andere theorie over hoe hooi laten drogen ;) Maar ieder zijn manier natuurlijk!
Bovendien heb ik een schudder die het bij veel schudden kapot gaat slaan. Met name als het steeds droger wordt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:36

Om te beginnen zou ik een halve hectare weide niet gebruiken voor hooi oogst.
Gooi de paarden erop en ze vreten zich vol.

Ga je echt maaien en daarna schudden dan kost je dat ongeveer 5 dagen bij goed zomers weer.
Zon en het liefst een droge wind uit de oost.
Schudden doe je als er veel dauw in de ochtend is geweest.

Na vier tot vijf dagen pak je een pluk hooi en draai dat in twee handen.
Gaat het breken dan rikken (op een rug leggen) en de pers bestellen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:36

@Uryanne, dan heb jij waarschijnlijk een trommelschudder en wij hebben een cirkelschudder, geen centje pijn :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:43

@ Noppert, dat klopt ;)

@Ariebren, alleen als het gedauwd heeft? Lijkt me toch niet?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:48

De vocht vorming bij dauw komt uit de grond.
Dit gebeurd wanneer de grond redelijk koud is ten op zichte van de buitenlucht.
Dan moet je de onderlaag van het hooi even opschudden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:36

Ariebren schreef:
De vocht vorming bij dauw komt uit de grond.
Dit gebeurd wanneer de grond redelijk koud is ten op zichte van de buitenlucht.
Dan moet je de onderlaag van het hooi even opschudden.

Ja, oké. De dauw trekt naar boven door het hooi heen. S'morgens begint de zon de schijnen en tegen een uur of 10 /11 is de bovenzijde weer droog. Dan pas ga ik schudden, anders ligt het natte weer onderop en daar komt de zon dan weer niet bij.

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:49

Sprintje schreef:
http://link.marktplaats.nl/628619745 (opknapper)
http://link.marktplaats.nl/629128322 (best een dure)
http://link.marktplaats.nl/633089821 (gereserveerd)

Zo'n PZ Strela is ook een combi schudder en hark in 1. Hier zie je best regelmatig goedkopere opknappertjes van op marktplaats. Gewoon even goed in de gaten houden, ik zie er nu al zo 3 dat gaat vast meer worden in het voorjaar :j
Bedenk je wel dat een combi altijd ergens een compromis is. En je dus misschien wel een rondje meer moet rijden om alles goed geschud of netjes geharkt te krijgen.

Breder dan 4 meter moet je denk ik ook niet willen gaan achter een klein trekkertje. Wij hebben een 4 meter Fanex schudder achter een ford dexta hangen en dat kan, maar breder moet je niet willen gaan.

Andere optie zou ook een trommelschuddertje kunnen zijn. Zijn vaak ook niet heel duur, en ook hier heb je de mogelijkheid om rijen te maken (harken). En dit werkt ook goed in combi met een lichtere trekker. Alleen als het gras er heel dik op ligt kan het eerste rondje los schudden wel
wat lastiger gaan. (dus niet te laat maaien dan)

volgens mijn hebben wij die ook
denkje dan ook aan een inrugger ander moet je met de hand die hopen maken

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:30

Hoi wij hooien ook zelf zal later nog even uitgebreider antwoorden.
Maar afhankelijk van het weer, bepalen we hoe vaak er wordt geschud.
En hoe lang het blijft liggen

Bemesten wordt door de loonwerker gedaan. Rundermest is goedkoper dan kunst mest. Maar doorder dan bv. Varkensmest. Onze loonwerker injecteert dit tegen een dieselvergoeding twee maal per jaar.
Wij willen langsengelig hooi zodat er flink gekauwd moet worden
Als het hartje zomer is, zon de hele dag erop kan het al met drie dagen in het pak en met 2 dagen in het ,kuilpak.
Voor en najaar ligt het langer, vochtige nachten en minder zon uren

Wij hebben de laatste jaren alles i. Plastic pakken zitten omdat het dan gewoon buiten kan blijven.
Loonwerker doet bemesting, en het pakken. Als ik hem smorgens bel komt hij diezelfde dag nog om het hooi te pakken, dus als ik denk... Niet droog genoeg, en prognose weer is o.k. Dan laten we het gewoon nog even liggen
Schudden doen we 1 a 2 maal daags... Op zondag helaas pinda kaas, dan blijft het liggen tot de volgende dag

Wij hebben ee klein Deutzje van 40 PK, oud beestje
Maaien doen we met een PZ trommelmaaier
En verder hebben we een schudder en een hark staan

Kunst mest strooier hebben we over, dus mocht je intresse hebben ha ha
Opbrengst hooi hangt enorm af van het weer en hoe goed het gras groeit.