wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: wat zouden jullie doen als pensionklant niet betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:10

Is ook een goeie.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:19

Paspoort hoord altijd op het staladres van het paard te liggen. Op zijn minst een kopie!!
Ook voor de AID! Wij hebben ook n pensionstal. Bij ons gaat er geen cent in het zwart! Alles via de bank en we hebben wan elk paard een paspoort of een kopieOok hebben wij via internet een super incassobureau wat de wanbetalingen goed oplost! Maar nogmaals, bij ons gaat alles via de bank!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:55

kopie heb je niks aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:04

annibel schreef:
Ik zou juist niet het paard bij de mensen thuis afgeven, dan heb je als nog het geld niet en moet je als staleigenaar alle kosten die je gemaakt hebt zelf betalen.

Gewoon slot op de stal en naar de eigenaar van de pony gaan en het er over hebben..
Als hij maar blijft zeggen ik kan het niet betalen de vraag stellen; voor de eerste van de volgende maand alle maanden betalen, of de pony is voor ons (stal eigenaar).

Als ze het echt niet kunnen betalen, geeft hij de pony en kun je de pony verkopen, heb je alsnog geld.
Zo is het ook weleens bij ons gegaan...

Toch blijft het een lastig ding!!

Dan lopen de kosten alleen maar op, het is beter de schade beperkt te houden dan het te laten oplopen en dat geld krijg je toch niet meer terug, ook niet bij verkoop van deze pony. Want er is een overschot aan ponys............... dus je krijgt er heel weinig voor, zeker als het geen dressuurwonder is.

Dus hup de pony bij de eigenaar thuis afleveren en die zal er heus wel voor zorgen dat het niets overkomt.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:18

Ragdollcat schreef:
annibel schreef:
Ik zou juist niet het paard bij de mensen thuis afgeven, dan heb je als nog het geld niet en moet je als staleigenaar alle kosten die je gemaakt hebt zelf betalen.

Gewoon slot op de stal en naar de eigenaar van de pony gaan en het er over hebben..
Als hij maar blijft zeggen ik kan het niet betalen de vraag stellen; voor de eerste van de volgende maand alle maanden betalen, of de pony is voor ons (stal eigenaar).

Als ze het echt niet kunnen betalen, geeft hij de pony en kun je de pony verkopen, heb je alsnog geld.

Citaat:
Dan lopen de kosten alleen maar op, het is beter de schade beperkt te houden dan het te laten oplopen en dat geld krijg je toch niet meer terug, ook niet bij verkoop van deze pony. Want er is een overschot aan ponys............... dus je krijgt er heel weinig voor, zeker als het geen dressuurwonder is.

Dus hup de pony bij de eigenaar thuis afleveren en die zal er heus wel voor zorgen dat het niets overkomt.

Dat is wel waar, maar daar krijg je je geld ook niet mee..
Een lastig iets, ik weet niet hoe gehecht de eigenaar aan zijn paard is en hoe vaak hij komt maar je kan ook het paard even ergens anders zetten en pas terug halen als er betaald is. Kost ook wel weer iets maar als de eigenaar van het paard veel om zijn dier geeft heb je het geld zo..
Of je legt beslag op de spullen....

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:18

Ragdollcat schreef:
annibel schreef:

Citaat:

Dat is wel waar, maar daar krijg je je geld ook niet mee..
Een lastig iets, ik weet niet hoe gehecht de eigenaar aan zijn paard is en hoe vaak hij komt maar je kan ook het paard even ergens anders zetten en pas terug halen als er betaald is. Kost ook wel weer iets maar als de eigenaar van het paard veel om zijn dier geeft heb je het geld zo..
Of je legt beslag op de spullen....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:50

Zelfs beslag leggen op de spullen levert je niet veel op, want 2e hands he en men moet dat ook zien te verkopen als iemand het al kopen wilt en vaak is dat voor een habbekrats, zeker als het om niet zulke bijzondere spullen gaat.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:32

Ariebren schreef:
kopie heb je niks aan.

In dit geval misschien niet . Maar als pensionhouder wel. Bij ons is controle geweest en we hadden het volgens hun netjes in orde! Ook met de kopieen!

De pensionhouder heeft recht op het geld maar NIET op de pony!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:10

Paarden op een andere stal dumpen :P .

Nee geen geintje is vorig jaar bij ons op stal gebeurd. Eigenaar betaalde niet dus heeft die stalhouder het paard bij mijn stalhouder op de wei gepleurd.
Paard staat er nog steeds en de vraag is of er betaald word maar dat is niet mijn pakkie aan.
Tja sommige mensen doen rare dingen.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:48

de eigenaar van de pony vertellen dat hij binnen bepaalde tijd betaald moet hebben voor alle maanden die hij niet betaald heeft en hem een andere stal laten zoeken of m advizeren de pony te verkopen aan iemand die hem wel kan betalen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:50

Cowgirl schreef:
Paarden op een andere stal dumpen :P .

Nee geen geintje is vorig jaar bij ons op stal gebeurd. Eigenaar betaalde niet dus heeft die stalhouder het paard bij mijn stalhouder op de wei gepleurd.
Paard staat er nog steeds en de vraag is of er betaald word maar dat is niet mijn pakkie aan.
Tja sommige mensen doen rare dingen.

En dat doen alle grote stallen.
Ze voldoen aan de zorgplicht.
Paard staat verzorgd bij een "kennis ? "

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:43

Bij ons op stal hebben we een contract getekend. Indien 3 maanden niet betaald dan kan de staleigenaar je paard verkopen voor de achterstallige betalingen.

Nu is dat 1 keer gebeurd en toen was er een jaar niet betaald. Dus het wordt echt alleen toegepast bij extreme gevallen.

Helaas is het soms de enige oplossing.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:53

Alleen zo'n contract is niet rechtsgeldig.

De stalhouder is ten alle tijde verplicht om zorg te dragen voor het pension paard.

En in dit geval is verkopen een vorm van diefstal door de stalhouder.

Maar aan de andere kant, we praten over paarden van enkele honderden euro's.
En de echte weg bewandelen om je stallings geld te krijgen weegt niet op tegen de kosten van een incasso en of gerechtelijke procedure.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:00

Lijkt mij dat als jij tekent voor bepaalde voorwaarden om ergens op stal te staan dat dat wel degelijk rechtsgeldig is. (Ervanuit gaand dat je handelingsbekwaam bent en het niet onder misleidende of onrechtmatige omstandigheden gebeurd).

Je geeft immers toestemming voor verkoop indien er bepaalde omstandigheden zich voordoen (de exacte omstandigheden moeten wel vermeld staan).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:08

Een contract moet wel aan de wet voldoen.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:33

Klopt, in zo'n geval moet je naar burgerlijk wetboek 3 kijken onder pandrecht. Indien er toestemming op verkoop is gegeven (zie contract) dan hoeft de staleigenaar alleen nog de paarden eigenaar van de verkoop op te hoogte brengen. Dit kan het beste door of persoonlijk vertellen (met een getuige) of via een persoonlijke aangetekende brief waar de ontvanger legitimatie moet tonen en voor ontvangst moet tekenen (alleen is er dan nog de vraag of deze de brief accepteert).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:44

Een paard in stalling nemen heeft niets te maken met pandrecht.

Het paard wordt niet verpand. :7

Het paard wordt overgedragen aan de zorgplicht van de stallinghouder.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:46

Wel als het paard als pand staat voor de achterstallige betaling.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:48

VC_Immortal schreef:
Wel als het paard als pand staat voor de achterstallige betaling.

Dan heb je al een gerechtelijke procedure gehad.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:59

Nee hoor, daar heb je zelf voor akkoord gegeven door het contract te tekenen.
Daarin heb je je eigen paard als onderpand aangewezen indien je niet aan je betalingsverplichtingen voldoet.

Ik heb weinig zin om hier verder over te discusseren (lijkt me ook niet dat dit de bedoeling is van deze topic). Ik gaf alleen een (rechtsgeldige) oplossing voor de toekomst weer die er bij ons op stal wordt toegepast (die overigens steeds vaker wordt toegepast en zelfs is opgenomen in de Jurisprudentie).

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:13

Zelf heb ik een paard gekocht afgelopen april dmv een veiling. Deze werd gehouden, omdat de oude eigenaar 3 paarden gestald had staan en geen stal huur had betaald. Totaal had het traject 14 maanden geduurd voordat er beslag op totaal 6 paarden gelegd kon worden. (3 andere paarden weten te traceren). Dit in totaal heeft duizenden euro's gekost en de opbrengst was er nog geen 1/4 van. Ook waren de papieren niet aanwezig van de paarden dit omdat de oude eigenaar ze niet af wilde staan. Dit heeft ons veel moeite gekost om duplicaten te krijgen. En wel met dank aan het incassobureau die ons heeft geholpen.
Aangezien duplicaten maar zelden worden verstrekt.

Al bij al is het niet de moeite waard om er beslag op te laten leggen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 23:18

Dus de enige makkelijke en goedkope oplossing is ??

Paard meegeven aan een handelaar en vooral niet meer weten aan welke handelaar.

pim196

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:44

eerst laten betalen natuurlijk en als hij dit niet doet op een gegeven moment als de schuld net zo hoog is als de waarde van het paard het paard opeisen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:47

pim196 schreef:
eerst laten betalen natuurlijk en als hij dit niet doet op een gegeven moment als de schuld net zo hoog is als de waarde van het paard het paard opeisen

Hoe?

;)

Regenboog96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:41

Diegene vertellen dat hij/zij een maand de tijd krijgt de achterstand te betalen, of diegene nou geld heeft of niet want dat is niet het probleem van de eigenaar maar van diegene die betalen moet, als diegene niet de kosten kan betalen moet die een goedkopere stal zoeken of het paard verkopen. Het is hard, maar soms is dat wel nodig helaas. Werkt het niet, dan kun je misschien een deurwaarder inschakelen, die zorgen dat diegene zal betalen.