Aansprakelijkheid spullen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JMkaaay

Re: Aansprakelijkheid spullen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:03

Ze zegt dat ze ooggetuigen heeft, maar die hebben niet gezien dat mijn paard de deken werkelijk kapot trok. Ze waren aan het stoeien en toen ze gingen kijken zaten er gaatjes in. Of dit allemaal waar is weet ik niet maar voor de sfeer op stal heb ik geen zin om een soort rechtszaak te gaan houden in de kantine.

Even ervan uitgaande dat mijn paard schuldig zou zijn, dan nog vind ik het ook een stuk risico van haar. Haar eerste deken ging stuk, en toen heeft ze haar paard toen weer terug in die kudde gezet met een nieuwe deken. Wij gaan als pensionklanten niet over de indeling, maar ze had op z'n minst kunnen vragen of haar paard in een andere kudde kon.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:08

Hebben jullie dan meerdere kuddes waar je zomaar kunt tussen switchen? Dan zou dat idd de oplossing zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:10

Nouja, jullie liepen allebei risico door de paarden samen te zetten. En een WA is er nu juist voor om dit soort zaken te regelen. Ik zou gewoon de verzekeraar bellen en vragen wat je moet doen; waarschijnlijk sturen ze dan een mannetje om de schade te bepalen. Zo iemand ziet het wel als de deken niet echt vervangen moet worden of als hij gewoon ergens aan is blijven hangen of zo.

Het is niet leuk natuurlijk, maar kan gebeuren. Het kost jou niet meer aan premie als je dit claimt dus ik zou me er niet te druk om maken; daar krijgen verzekeringsagenten immers voor betaald.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:16

Ik heb er niet voor gekozen om mijn paard met dit paard samen te zetten, dit is niet aan de eigenaren van de paarden.

Inderdaad, we hebben meerdere kuddes waar je tussen kan switchen, dus dit had na de eerste kapotte deken al voorkomen kunnen worden.

Ik snap dat dit me niks kost, maar het gaat me om het principe dat er niet één schuldige kan zijn en dat men dit op een fatsoenlijke manier horen op te lossen met elkaar.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:14

JMkaaay schreef:
Ik heb er niet voor gekozen om mijn paard met dit paard samen te zetten, dit is niet aan de eigenaren van de paarden.

Inderdaad, we hebben meerdere kuddes waar je tussen kan switchen, dus dit had na de eerste kapotte deken al voorkomen kunnen worden.

Ik snap dat dit me niks kost, maar het gaat me om het principe dat er niet één schuldige kan zijn en dat men dit op een fatsoenlijke manier horen op te lossen met elkaar.

Lijkt me sowieso normaal dat dingen op een normale manier opgelost worden..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:54

JMkaaay schreef:

Natuurlijk, ik begrijp dat het je om het principe gaat... maar juist om dit soort principekwesties buiten de deur (stal) te houden zijn verzekeraars in het leven geroepen. Ik denk tenminste niet dat je die vrouw kunt overtuigen van haar principiële ongelijk, terwijl het erop lijkt dat dat is wat je eigenlijk zou willen.

In feite heeft ze dat ook niet. Als dit om mijn deken ging zou ik het ook proberen te claimen (al zou ik het anders brengen). Ik heb wel eens een telefoon in de zak van mijn jas laten zitten op een manege. De hond van de eigenaar pakte de telefoon en heeft hem opgeknabbeld. Tja het was mijn eigen schuld om het ding in de jas te laten zitten maar ik kon niet weten dat die hond hem zou pakken... die heb ik van de WA van de eigenaresse vergoed gekregen.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:20

Tja daar zijn meningen en principes inderdaad voor..

Ben in ieder geval blij dat men het over het algemeen op een volwassen manier zouden proberen op te lossen. :)

So3zie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:22

JMkaaay schreef:

wie zegt dat er in de andere kudde de deken heel blijft. zo beetje overal waar ik kom met paarden die dekens op hebben, wordt er aan de deken geknabbeld of er wordt gestoeid waardoor hij kapot gaat.
dat is het risico van een deken toch?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:30

Nouja het is maar net de combinatie van paarden..

Het verbaasde me nogal om dat mijn paard tot nu toe nog nooit een deken had gemold terwijl hij altijd bij paarden met dekens heeft gestaan :P

Maar inderdaad.. het risico van een deken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:33

JMkaaay schreef:
Ben in ieder geval blij dat men het over het algemeen op een volwassen manier zouden proberen op te lossen. :)

Als buitenstaander op een forum waar je tijd krijgt om rationeel na te denken wel. En ook ik geef toe dat ik mijn best zou doen om het correct en zonder veel gedoe op te lossen.
Tot als je in een specifieke situatie komt. Je zit met je regels, je hebt net een uur staan krabben om het ijs van je auto te krijgen, je wilde boodschappen gaan doen, maar je merkt dat je je lijstje vergeten bent en deze avond komen je zus met incl luidruchtige kinderen op bezoek. En dan kom je aan op stal en zie je je dure deken voor de tweede maal aan gort door dat kl#$*te paard dat erbij staat. :D
Dan kan het idd zijn dat je anders reageert dan op een zonnige zomerdag net nadat je ontdekt hebt dat je de lotto gewonnen hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:41

Hoe staat het in de stalregels vermeld dan?
Jullie hebben zelf geen vrije keuze in eerste instantie.
Je weet dat je je paard in een koppel laat lopen, dan weet je ook (als je je eigen paard een beetje kent) dat er gestoeid gaat worden en zeker met een deken kan deze kapot gaan.... Met meerdere paarden is dat erg lastig aangeven. Wil je dit gezeur niet hebben als eigenaar die erg bang is voor zijn spullen moet je ervoor kiezen dat je paard alleen komt te lopen, of je dan goed bezig bent naar je paard toe...

Persoonlijk had ik zeer duidelijk aan gegeven dat ik éénmalig een deken ging vergoeden tot het bedrag aan de gesloopte deken, wil ze een duurdere prima legt ze dat zelf maar bij. Daarna is dat vergoeden van de baan, ze weet dan inmiddels dat paardlief in een koppel staat waar gestoeid wordt en dat het nog een keer kan gebeuren. Dan kan ze vragen of het paard in een ander koppel kan staan. Doet ze dit niet is ze naar mijn mening zelf verantwoordelijk. Vind het wel frapant dat nu net een deken bij zo'n lastig persoon sneuveld terwijl het daarvoor nooit gebeurt is......

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:58

Als het paard in de kudde stond toen de deken kapot ging gaat jou verzekering niks uitkeren, want heb je hard bewijs dat het de jouwe was? Nee dus het kunnen ook de andere 4 geweest zijn.

Ik heb t ook gehad met een 2 weken oude rhino, jammer maar helaas

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:00

meggiemeg schreef:
Persoonlijk had ik zeer duidelijk aan gegeven dat ik éénmalig een deken ging vergoeden tot het bedrag aan de gesloopte deken, wil ze een duurdere prima legt ze dat zelf maar bij. Daarna is dat vergoeden van de baan, ze weet dan inmiddels dat paardlief in een koppel staat waar gestoeid wordt en dat het nog een keer kan gebeuren. Dan kan ze vragen of het paard in een ander koppel kan staan. Doet ze dit niet is ze naar mijn mening zelf verantwoordelijk. Vind het wel frapant dat nu net een deken bij zo'n lastig persoon sneuveld terwijl het daarvoor nooit gebeurt is......

Ja maar je bent er toch gewoon voor verzekerd? Ik snap niet dat je daar allerlei eisen aan gaat stellen?
Ik begrijp eigenlijk net als sallandval niet goed dat hier iedereen zn eigen mening over verkondigd, terwijl het eigenlijk helemaal niet gaat over wie wat vindt, maar vooral wat de verzekering zegt. En in dit geval zegt de verzekering over het algemeen: prima, vergoeden we. Dan is het toch gewoon einde discussie?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:04

Hmm ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt met mijn shet, al ging het niet om een deken maar over zijn onderlip.

Iemand zijn pony er bij gezet, die had mijn shet getrapt, en die had een behoorlijke winkelhaak in zijn onderlip. Ik kreeg een sms van mijn verzorger en volgens hun viel het allemaal wel mee, beetje ontsmet en het was goed.

Tot ik de volgende dag op stal kwam en er een hele flap hing. DA erbij die heeft het gespoeld, krammen er in en een AB kuur.

Ik wist NIKS dat die pony er bij stond of er bij zou komen, na meerdere verzoeken van mijn kant om het via de verzekering te doen kreeg ik geen gehoor. Had ik eerlijk gezegd wel zo netjes gevonden maar dat zegt meer over haar dan over mij,

Over die deken.. tja eerlijk gezegd is het een kleine moeite maar wat je zegt, waar houd het op? En het hoort idd wel een beetje bij het risico als je paarden gezamelijk houd..

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:11

pff,.. Aan de ene kant begrijp ik TS en ben ik het met haar eens, paarden zijn imo net als kinderen en mollen dingen nou eenmaal, hoe frustrerend het ook is (ik heb al €800 aan dekens weeggegooit in 2 jaar) daar kun je vergif op innemen. Gedupeerde zou wat mij betreft gewoon pech hebben; risico van de hobby..

Aan de andere kant.. Je hebt een WA verzekering waar je braaf premie voor betaald en waar dit nu toevallig onder valt. Gebruiken die hap; niet omdat je stalgenoot er nu echt recht op heeft, maar het kost je niks en ik garandeer je dat je je de komende periode op stal veel prettiger zal voelen. Probeer jezelf wijs te maken dat je het dr gunt en binnen no time ben je de hele zaak vergeten. Ik zou eieren voor mijn geld kiezen!!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:18

Polly schreef:
als je toch die factuur van die deken indient bij je verzekering kost het je toch geen cent?

Hoe zit het dan met eigen risico? Ik heb ook enkele DA rekeningen vergoed ten tijde van mijn vorige paard (twee keer trapte hij toen hij in een hoek was gedreven door een dominant paard, waardoor ander paard schade had) gewoon via de WA verzekering, is al wel een poos geleden maar volgens mij moesten we in ieder geval de 2e keer eigen risico betalen, het werd niet 100% vergoed en ook minder vergoed dan de 1e keer dat het gebeurde. Als het om kleine bedragen gaat is het al bijna de moeite niet, maar ik weet niet hoe duur die deken was... Ik ben wel benieuwd, maar blijkbaar heb jij al 3 keer iets ingediend voor een deken en nooit eigen risico hoeven betalen, Polly? :)

TS, wel kinderachtig dat jij dan wel moet bewijzen dat de wondjes van haar paard komen, maar zij hoeft blijkbaar niet te bewijzen dat de kapotte deken van jouw paard komt? En dan terug gaan dreigen over dierenartskosten omdat het paard zoveel stress heeft... Jammer, als mensen zoiets aardig vragen kan ik me voorstellen dat je veel meer zin hebt om ze even te helpen met de kosten via de verzekering dan als ze je de schuld van alles lopen te geven... -O-

Ik ben ook van mening dat als je paarden samen zet op de wei, dat je dan zelf het risico neemt. Als het om een dikke rekening gaat is het natuurlijk wel fijn als je dat (deels) vergoed zou krijgen van de verzekering van de ander, ik snap wel dat mensen dat vragen, maar in mijn gedachte is het nog steeds in eerste instantie mijn eigen verantwoordelijkheid. Het zou eigenlijk nieteens in me opkomen om een deken te laten vergoeden door de eigenaar van mijn paard z'n weidegenootje (hoewel het, als het toch door verzekering vergoed zou worden en het een deken van paar honderd euro zou zijn, wel handig is als het kan).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:26

Alleen zal de verzekering ook een keer zeggen dat het genoeg is als het steeds bij dezelfde persoon gebeurt en er verandert niets aan de situatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:08

sja, als ik mijn paard met deken bij andere paarden op de wei zet, weet ik dat ik het risico neem dat die deken sneuvelt, dikke pech, als het wekelijks een nieuwe deken word, dan zou ik idd ook even gaan kijken wie wat uitvreet en of er een oplossing te verzinnen is , het kan ook te gek zijn natuurlijk ;)

zo zag een eczeemdeken van mijn vorige paard er op een gegeven moment ook nogal crea uit, ding was aan alle kanten opgelapt en aan elkaar genaaid ...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:45

Iris82 schreef:
Ja maar je bent er toch gewoon voor verzekerd? Ik snap niet dat je daar allerlei eisen aan gaat stellen?
Ik begrijp eigenlijk net als sallandval niet goed dat hier iedereen zn eigen mening over verkondigd, terwijl het eigenlijk helemaal niet gaat over wie wat vindt, maar vooral wat de verzekering zegt. En in dit geval zegt de verzekering over het algemeen: prima, vergoeden we. Dan is het toch gewoon einde discussie?

Nouwww...dat valt nog te bezien.

Moet punt 1 vast staan welk paard nu eigenlijk de dader is en

punt 2 speelt er ook nog zoiets als 'eigen schuld' bij de benadeelde. En die
laatste schat ik in op 100%.

En nu komen er weer vele mensen die wel wat vergoed hebben gekregen natuurlijk, maar om dat dan even recht te zetten:

- bij verzekeraars weet ook niet altijd iedereen exact hoe iets zit, dus soms wordt ten onrechte iets wel of juist niet vergoed.
- verzekeraars maken vaak een afweging tussen kosten/baten. Een discussie uitlokken met een klant kost vaak meer dan het oplevert.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:25

LDRD schreef:

En nu komen er weer vele mensen die wel wat vergoed hebben gekregen natuurlijk, maar om dat dan even recht te zetten:

- bij verzekeraars weet ook niet altijd iedereen exact hoe iets zit, dus soms wordt ten onrechte iets wel of juist niet vergoed.
- verzekeraars maken vaak een afweging tussen kosten/baten. Een discussie uitlokken met een klant kost vaak meer dan het oplevert.

Hier ben ik het mee eens. Als TS haar verzekeraar inlicht dat er meerdere paarden stonden en het helemaal niet vast staat dat haar paard het ding gemold heeft (geen verleden met dekens mollen etc.) dan zal de eiser dus moeten bewijzen dat het TS haar paard is geweest.

En als die vrouw echt zo onredelijk is zou ik als ik TS was gewoon ver van haar paard vandaan blijven. Als zulke dingen vaker voorkomen (en zij bij meerdere mensen elk krasje gaat claimen) valt ze vanzelf door de mand denk ik? Al was het maar dat zij dan de naam krijgt een zeurpiet te zijn. Als het eenmalig is? Ook dan zou ik proberen er zo min mogelijk heisa van te maken in verband met de goede orde en leefbaarheid op stal. Niemand wordt er blij van als dit een soort morele oorlog wordt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:41

JMkaaay schreef:
Nouja niet alleen voor diarree, blijkbaar heeft haar paard ook wondjes en kan ze hem niet meer aanraken bij zijn borst - maar voor zover ik kan zien zitten de dekens ook veel te strak van voren.

Ze wil dus eigenlijk een beter passende deken zonder er zelf geld voor te hoeven betalen.

Ook al zou de verzekering betalen, ik had er niet aan meegewerkt door haar houding. Als jij geen schuld erkent voor je paard, kan zij nooit bewijzen dat het door jouw paard komt. Het scheelt al heel veel door de houding die iemand aanneemt, maar dit is niet de houding waaraan ik zou mee werken. Ook al kost het je niks en is het een verzeringskwestie, het wordt dan gewoon een principe kwestie. Vandaag is het de deken, wat is het de volgende keer? Ze wil gewoon een gratis nieuw deken, ééntje die past. En stress, diarree, als ze met dat soort flauwekul komt, dan denk ik, dat zal meer door het verhuizen komen en zal zeker niet per definitie veroorzaakt zijn door jou paard. Ik zou persoonlijk wel de staleigenaar op de hoogte stellen, zodat deze wel weet wat er speelt. Deze hoeft niet in te grijpen, of zich er mee te bemoeien, maar mochten er meer klachten komen op deze persoon dan weet ze wel dat het misschien wel in veel gevallen aan betreffende persoon ligt.`

p.s mocht je hem zelf gaan vergoeden, dan is het natuurlijk wel de dagwaarde hé?

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 14:50

sallandval schreef:
LDRD schreef:

Hier ben ik het mee eens. Als TS haar verzekeraar inlicht dat er meerdere paarden stonden en het helemaal niet vast staat dat haar paard het ding gemold heeft (geen verleden met dekens mollen etc.) dan zal de eiser dus moeten bewijzen dat het TS haar paard is geweest.

En als die vrouw echt zo onredelijk is zou ik als ik TS was gewoon ver van haar paard vandaan blijven. Als zulke dingen vaker voorkomen (en zij bij meerdere mensen elk krasje gaat claimen) valt ze vanzelf door de mand denk ik? Al was het maar dat zij dan de naam krijgt een zeurpiet te zijn. Als het eenmalig is? Ook dan zou ik proberen er zo min mogelijk heisa van te maken in verband met de goede orde en leefbaarheid op stal. Niemand wordt er blij van als dit een soort morele oorlog wordt.

Bij deze twee berichten kan ik me volledig aansluiten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:52

Mews schreef:
Polly schreef:
als je toch die factuur van die deken indient bij je verzekering kost het je toch geen cent?

Hoe zit het dan met eigen risico? Ik heb ook enkele DA rekeningen vergoed ten tijde van mijn vorige paard (twee keer trapte hij toen hij in een hoek was gedreven door een dominant paard, waardoor ander paard schade had) gewoon via de WA verzekering, is al wel een poos geleden maar volgens mij moesten we in ieder geval de 2e keer eigen risico betalen, het werd niet 100% vergoed en ook minder vergoed dan de 1e keer dat het gebeurde. Als het om kleine bedragen gaat is het al bijna de moeite niet, maar ik weet niet hoe duur die deken was... Ik ben wel benieuwd, maar blijkbaar heb jij al 3 keer iets ingediend voor een deken en nooit eigen risico hoeven betalen, Polly? :)

Klopt.
Ik vind ook dat mensen hier echt kinderachtig lopen te miepen over allerlei eisen stellen met 'deze keer vergoed ik het wel maarrrr de volgende keer....'.
Kom op zeg, doe niet zo moeilijk. Tuurlijk baal ik ervan dat mijn knol wat sloopt maar het is niet anders, ik wil hem liever niet alleen in een paddock hebben maar nu is dat even niet anders. Je staat daar met zn allen en het is bij ons echt niet zo dat iedereen voor elk wissewasje bij elkaar loopt te zeuren maar als ie wat sloopt dan is dat zo. Tuurlijk heeft iedereen het allerliefste braafste paard die nooit iets sloopt maar wees toch gewoon realistisch. Ik betaal braaf elke maand premie voor de WA en als ie dan een keer nodig is is dat zo. Als er van mij iets gesloopt is doet ook niemand moeilijk, dat is namelijk wel wat je in de hand werkt met 'moeilijk doen' dan willen anderen ineens ook heel wat minder hard voor je lopen. De sfeer is prima bij ons en nogmaals, als iemand's knol een poot op mn poetskist plant die daardoor in tig stukjes breekt gaat niemand dat op zn verzekering verhalen maar voor dekens vind ik het een ander verhaal. Dan is het fijn voor mij dat die van mij nu zonder deken staat maar mijn knol is ook niet heilig hoor. Neem gewoon je verantwoordelijkheid als eigenaar en ga niet lopen neuzelen over 'bewijsvoering' er is geen moord gepleegd.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:04

hier stonden we met ze 17e op het land, 1 van mij paarden staat bovenin maar doet opzettelijk geen ander kwaad, ieder ze eigen risico hier op het land.
inmiddels is bij ons ze groep in 2e gedeeld, omdat mijn schimmel elke keer de l*l was in de groep, tot dekens gewoon af getrokken (alles nog vast met hele hals) en over de tuin wallen gejaagd, paard die dat deed staat er om bekend dus er moest iets verzonnen worden, nu is de groep in 2e en gaat het prima.
paarden waar het andere paard wel normaal mee doet zijn bij hem in het land, mijn schimmel staat met de andere paarden waar ze niet voor der leven hoeft te vrezen.
iedereen blij.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:11

Polly schreef:
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als eigenaar en ga niet lopen neuzelen over 'bewijsvoering' er is geen moord gepleegd.

Geldt voor beide partijen.