Beschimmeld hooi afvoeren, maar waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:37

Polly schreef:
ik neem aan dat je deze hoeveelheid hebt opgespaard? Voor zo'n hoeveelheid zou ik geen oplossing weten maar als ik eens een beschimmelde baal heb gebruik ik die als bodembedekking voor de schuilstal als het echt koud is.

Mm dat lijkt me niet zo verstandig, hooi word namelijk snel nat en als de paarden dan in nat beschimmeld hooi staan kun je wachten op hoefrot en andere nare dingen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:39

Advertentie zetten op marktplaats. Mensen met o.a rozen in de tuin hebben er vaak wat aan om de gewassen/ bordes te beschermen tegen de kou. Vaak wordt daar mest voor gebruikt maar ivm de stank hebben ze ook graag je beschimmelde hooi.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 12:39

In stal gaat hem ook niet worden denk. We hebben gewoon een schuilstal dus ze staan daar niet altijd in maar die van mij eet alles. De rest laat het liggen maar de mijn uiteraard niet. Vreetzak :')
Ik ga straks hier de vuilverwerkers nog even bellen en een agrarisch bedrijf wat ik door heb gekregen. Kijken of die me uit de brand kunne helpen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:51

kohtje schreef:
met deze kou het voor de herten neer leggen?

Dan maak je een voerplaats voor 'wild' en voor zover ik weet is dat verboden...

Bovendien zit je er écht niet op te wachten dat de herten jouw stal als verblijfplaats kiezen. Ga maar eens googlen op de hertenproblematiek in de AWD en de omringende agrarische percelen.

@EliseBrouwer: Ik weet ook niet beter dan dat koeien wel tegen de witte schimmelplekken kunnen. Andere kleuren (met name zwart), zijn voor geen enkel dier goed. Maar kennelijk heb jij hier andere info over?

@TS: hoeveel lagen folie zitten er om je balen? En liggen ze vol op de wind of niet? Lopen jullie ze na het leveren na op evt. gaatjes die tijdens het lossen zijn ontstaan, en plakken jullie die dan af? Vogels (of stalkatten) kunnen idd ook een oorzaak zijn, daar zijn speciale bescherm-matten voor.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 13:08

Met herten zijn we niet blij, we hebben wel eens een heel groot mannetjes hert met vrouwtjes en baby's gehad.
Ik stond best wel doodsangsten uit toen ik aan het voeren was in het donker en ik ze heel flauw zag :')
We hebben ook al vossen die steeds dichterbij komen

Ik ben er zelf nooit bij als ze geleverd worden dus ik heb geen flauw idee. Dat zou ik moeten informeren bij de stal eigenaar. Die matten waar je het over hebt ken ik ook niet?
Ze staan wel op een open plek ja dus in de wind. Wel een bomen rij op 2 m afstand die de wind sterk doet afnemen maar ze blijven in de wind staan.
Ze liggen trouwens wel altijd op pallets zodat ze iets van de grond liggen ivm water

Anoniem

Re: Beschimmeld hooi afvoeren, maar waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:45

Door de kleinste gaatjes krijg je echt veel schimmel, zelfs al er een klein muisje doorheen knaagt kun je de hele onderkant van de baal beschimmeld krijgen. Even een goed zeil over alle balen heen trekken, banden/stenen er op en de vogels kunnen er niet meer in pikken!
Evt. losse stukken dichtplakken met tape, en idd ook even nalopen bij de levering op kleine gaatjes. Kan ook zijn dat het met losse al fout gaat en er gaten komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:55

rowo schreef:
Ik heb eens een advertentie op MP gezien dat iemand balen zocht die niet helemaal goed waren. Hij gooide dat bij de jonge paarden in stal. Het goede aten ze op, de rest diende als bodembedekking. Misschien ff zoeken of zoiets nog op MP staat...

Diegenw zouden ze moeten aangeven gatver

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:54

Jongens toch... beschimmeld hooi voeren of als bodembedekking gebruiken? Gelukkig doet ts dat niet... ken iemand die dat al jaren gaf aan haar haf, iedereen zei dat moet je niet doen het is slecht, uiteindelijk heeft het beestje een koliek aanval gekregen en heeft veel pijn gehad voordat ze ingeslapen werd. Schimmels verspreiden zich heel snel als ee
N pak beschi.meld is, heb je een grote kans dat het ook al op plekken zit waar jij het met je blote oog nog niet ziet of ruikt! Het is dan wel al schadelijk.
En nogmaals, ook een koe heeft kwaliteitsvoeding nodig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:45

Joolien schreef:
Polly schreef:
ik neem aan dat je deze hoeveelheid hebt opgespaard? Voor zo'n hoeveelheid zou ik geen oplossing weten maar als ik eens een beschimmelde baal heb gebruik ik die als bodembedekking voor de schuilstal als het echt koud is.

Mm dat lijkt me niet zo verstandig, hooi word namelijk snel nat en als de paarden dan in nat beschimmeld hooi staan kun je wachten op hoefrot en andere nare dingen.

Ik heb op jaarbasis misschien 1 of hooguit 2 balen met wat schimmel (geen schimmel met wat hooi dus!) in periodes als deze als het echt koud is gooi ik die in de schuilstal ja. Staan 2 pony's 24/7 op het land met schuilmogelijkheid, in diezelfde schuilstal staat dan ook de kuip met water en daar gooi ik het in de eerste instantie omheen. Ze krijgen genoeg te vreten dus er word niet van gegeten en ze staan amper binnen en daarbij mest ik dagelijks gewoon uit waar nodig, plassen en mesten doen ze buiten.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:54

kimberly1995 schreef:
Mesthoop zou inderdaad kunnen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:57

vuurneon schreef:
Ik gooi het op de mesthoop en laat dat afvoeren :)

Hier net zo. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:58

Op het maisland van de boer, daar mag de mest met of zonder strooisel ook op en in hrt voorjaar wordt alles ondergeploegd. Dan moet ik het weer opsparen tot eind oktober en het mais rr weer af is en dan mag het er weer op.

marskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:55

Ik lees veel reacties die betrekking hebben op de kwaliteit van de balen (of het wikkelwerk). Als je balen koopt bij een handelaar of boer mag je verwachten dat het goed is , ok wanneer er 100 geleverd worden zal er vast eens een slechte baal tussen zitten, dat voorkom je niet. Als je zelf balen laat maken en het spul is grof van structuur vraag dan om een paar lagen extra folie= paar euro kosten en het zit gewoon beter dicht. Wij doen alle balen welke we verhandelen standaard 2 lagen meer folie om, dit omdat deze 2 keer vaker moeten worden opgepakt met de klem.(laden en lossen). Maar ieder doet dit op zijn manier, alleen het folie om een grote baal voordroog kost kostprijs al bijna € 5,= wel een serieuze post binnen de kosten.

De ergernis van slechte kwaliteit duurt langer dan die van de iets hogere prijs!!!!

Neem als je de balen gaat kijken een mes mee en snij er een paar open (niet helemaal maar gewoon op de zijkant) kijk goed wat je koopt en plak ze weer netjes dicht. Een proffesionele handelaar zal dit eerder aanjuigen dan tegenspreken, een goede klant is een tevreden klant die terug komt.

Een goede fouragehandelaar weet wat jij wilt en de vorige keer hebt gehad en levert dit dan, ook hier gebeurt het wel dat iemand vraagt of de balen iets korter langer fijner groffer of natter-droger kunnen dan de vorige levering, dat is dan geen aanval maar een vraag deze proberen we dan bij te stellen.

Als wij achter 0,5 % van ons geleverde voer aan zouden moeten was ik daar de hele week mee bezig, met enkele duizenden balen per jaar hebben we wel geleerd dat het gewoon goed moet zijn! Maar kwaliteit heeft een prijs, ik heb balen van 25 euro maar ook van 50 euro, die van 25 euro verkoop ik echt niet aan een paardenliefhebber dat is gewoon geen paardenvoer. Maar ja niet iedereen is op zoek naar vaste klanten, eenmalige winst gaat gewoon sneller!
En sommige mensen willen altijd het goedkoopste tja dan krijg je mindere kwaliteit, hoewel wij het eigenlijk liever niet eens doen, slechte reclame gaat veel sneller dan goede.

Niet allemaal gaan bellen voor de balen van 25 euro dit is pinkenvoer en niet voor jullie maatjes.
Succes met de aankoop van ruwvoer allemaal.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:10

Geen groenaannemer of grote hovenier in de buurt? Je zult dan afvoerkosten moeten betalen. Maar dan ben je alles wel kwijt in 1 keer. Hier heb je bv Bruins en kwast, die maken er compost van. Maar ik ken geen groenaanemer in zh :+

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 13:46

marskramer, dat is pas een uitgebreid bericht vanuit een leverancier geschreven, ook wel eens fijn om te lezen!
En wat je zegt over de prijs ben ik met je eens. Betaal liever 7 euro meer en heb het hele jaar goed spul dan goedkope "bende".
Dat de folie nog zo duur was had ik niet gedacht. Meestal zit dat van ons in 3 soms 4 lagen.

We hebben morgen overleg op stal wat we gaan doen. Ik heb namelijk 1 bedrijf dat ons uit de brand wil helpen en al het spul weg wil halen als we bij hem gaan bestellen. Voor het hooi heeft hij ook de voorkeur dus even afwachten wat het word.

marskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:23

Als je een combinatie voer bij ons besteld kan onze kraanauto het ook zo meenemen, kost je dan voor deze keer niks extra. En een volgende keer is er dan niet want je hebt goed voer gekocht. Op de foliedoos staat zelfs : Silage 4 lagen Hooiachtig 6 lagen folie. wij doen altijd 6/7 lagen folie. en ja het kost echt bijna 5 euro aan folie.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 17:40

Helaas zitten jullie niet echt bij ons in de buurt. Maar netjes :j

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:42

Verkopen aan een biovergister?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:18

Het loonbedrijf doet bij ons standaard 6lagen plastic. Dat doet hij omdat hij weet dat wij voor de paarden maaien. Is misschien iets duurder, maar zelfs met 6lagen slaat het wel door op de bodem of komt er wel erns een gaatje in met verplaatsen. Gelukkig nooit d.at ik een hele baal slecht heb, behalve dan 1x een hele slechte timing en weersomslag dat het in de regrn in het pak moest. Die snee heb ik toen heel goedkoop verkocht, net boven kostprijs van het wikkelen en persen. €20,- per grootpak. nooit klachten over gehad, maar goed spul is het vast niet geweest ben ik bang.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:16

Sientje schreef:
kohtje schreef:
met deze kou het voor de herten neer leggen?

Dan maak je een voerplaats voor 'wild' en voor zover ik weet is dat verboden...

Bovendien zit je er écht niet op te wachten dat de herten jouw stal als verblijfplaats kiezen. Ga maar eens googlen op de hertenproblematiek in de AWD en de omringende agrarische percelen.

@EliseBrouwer: Ik weet ook niet beter dan dat koeien wel tegen de witte schimmelplekken kunnen. Andere kleuren (met name zwart), zijn voor geen enkel dier goed. Maar kennelijk heb jij hier andere info over?

@TS: hoeveel lagen folie zitten er om je balen? En liggen ze vol op de wind of niet? Lopen jullie ze na het leveren na op evt. gaatjes die tijdens het lossen zijn ontstaan, en plakken jullie die dan af? Vogels (of stalkatten) kunnen idd ook een oorzaak zijn, daar zijn speciale bescherm-matten voor.

Runderen kunnen de witte schimmel inderdaad wel verteren zonder problemen aan het verteringsstelsel te krijgen, dit komt doordat de koe verschillende compartimenten in de maag heeft. In 3 van deze compartimenten wordt het voer verteerd m.b.v. onder andere bacteriën. Deze bacteriën kunnen de (witte) schimmels afbreken.

Daarentegen kunnen runderen deze schimmel wel inademen waardoor het in de longen terecht komt, hier kan het wel flink schade aanrichten!

marskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:53

Als het echt in de regen wordt geharkt en geperst is het echt natter en minder maar wanneer het al geharkt was voor de regen en geperst in de regen is het vaak zo minimaal dat het niet eens zichtbaar is later, ik voer nu zelf thuis met spul wat zeiknat is geregend ( eigen spul blijft altijd het langst liggen he) maar het valt me alles mee, maar ook ik doe wel eens een partij weg voor kostprijs of minder, vaak naar een melkveehouder die het gewoon meemengt in de voerwagen dan is er niks aan de hand,

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:07

Gewoon vragen aan een boer in de buurt of je het op zijn mesthoop mag gooien. Er zal er vast wel eentje in de buurt zitten die daar geen problemen mee heeft,vooral niet als je er een vergoeding voor wilt geven

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:21

je zou ieder hooi pakje in een vuurkorf kunnen verbranden.
dan heb je elke keer wat minder

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:43

verbranden rookt onzettend

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:55

XUlyssesX schreef:
je zou ieder hooi pakje in een vuurkorf kunnen verbranden.
dan heb je elke keer wat minder

Schimmel betekent vochtig hooi oftewel je krijgt alleen maar vieze dikke, zwarte rook. Geen mooi vuurtje...