En weer een lege stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: En weer een lege stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:24

Hier moet ik echt iedere dag uitmesten anders staan ze ook kaal en in de poep, onze paarden mogen helaas het land niet op maar komen echt wel een een aantal uur per dag buiten (veel te weinig maar overal kleigrond hier :( ). Ik mest elke dag en ze krijgen veel stro, 4x per dag eten en zo hou ik mijn paarden netjes.

Matten zou ik echt geen voorstander voor zijn, koud en geen lekker bedje waar ze op kan liggen...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:25

Diaz staat nu overdag op de wei, en in de zomer weer 24/7.

We hebben dinsdag een dikke vlaslaag aangelegd, zo heeft ze ook bedekking als ze haar stro opeet.

Ik vind 2 balen stro per week niet weinig voor een stal van 2,5 x 2,5.

Er zijn 2 dagen in de week waarin niet uitgemest word.. Is dat een rede om je pony weg te moeten doen als je ziek geworden bent?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:27

Hey karlijn!
Mijn paard staat op een dikke laag vlas met een stro bedje erbovenop..
*dat is wel maar 3 kilo* maar dat ligt er dan meer in tot ze iets te knabbelen heeft:)
probeer dat anders eens
:wave:

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:28

Hier gaat er elke dag een kruiwagen vies uit en elke dag een mega plak (van zo'n grote baal) stro in en dan liggen er denk nog wel 2 balen "schoon" stro wat ik over hou in...ik vind 2 belen per week weinig :o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:35

Juulxx dat heb ik nu ook;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:40

"Weidegang" is in mijn beleving niet alleen "als ze gras hebben" maar als ze op een stuk v/h weidegrond lopen. Dat wordt op een gegeven moment (niet alleen om de waterkuip/watervoorziening heen) natuurlijk door de zompige bodem verlopen (vertrapt), dus krijg je een modderbende, als dat de gehele weide dreigt te gaan beslaan pak je het naastgelegen/verdop stuk weide. Daar staat dan nog wel gras (als het een korte dichte zode is staat dat in de winter er ook nog echt wel zo "groen als gras" bij), maar daar hebben ze alleen qua voeding niets aan. Hooi of voordroog zul je moeten bijvoeren, dat lijkt me evident.

Uiteraard kan dit gewoon niet overal: vaak wil de eigenaar van de gronden dit niet, dat er 24/7 op gelopen wordt door paarden. En geloof me: paarden vertrappen en vermoeren meer en sneller grond dan een club buitenkoeien!

Maar steeds tijdig verplaatsen (als dat kan en mag) houdt de boel, mits er genoeg land is, heel redelijk.
Ik heb maar 2 paarden (als enige 2) bij de overboer/buur 24/7 buiten lopen, de andere hun 4 Haflingers en 1 Fries lopen overdag in de rijbak/zandpaddock en gaan in de nacht naar binnen.
Maar goed, ze hebben dan ook 7 hectare land, op een groot deel er van lopen 24/7 8 Dexter koeien: 1 papastier, 2 jonge stierzonen, 2 kalveren, 1 oma koe en 2 moederkoeien. Op een deel er van loopt niks want dat is specifiek voor de hooi/kuil oogst en een ander deel er van is voor de paarden.
Dit alles is compleet wisselbeweid/beoogst.

Uiteraard begrijp ik, dat ze niet voor niets hun 4 Haflingers en de ene Fries in de wintermaanden overdag in de paddock zetten en 's nachts op stal: dat is een boeren traditie om het land goed te houden.
Het is ook een gebruikelijk iets.

Het is dat ik blij mag zijn dat die 2 van mij WEL 24/7 buiten op hun land mogen lopen.

Met minder land zal dit al gauw niet kunnen of mogen.

En dan krijg je beperkt buiten, en dus een hoop verveling (stro opeten) en smurrie (uit verveling de hele nacht tapdansen en draaien) in de nacht in de stallen. Of in de rijbak/paddock(s). Wat er dan uit moet en weer een mega-mestbult veroorzaakt, die ook weer afgevoerd moet worden.

Hoe dan ook blijft het een hoop werk.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-01-13 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:43

Ik heb niet alles gelezen, maar wat bij mijn eetgrage paard werkt is bovenop het schone stro een (dun) laagje vies stro leggen. Dat doen meer mensen bij ons op stal en dat werkt eigenlijk best goed. Natuurlijk ligt bovenop geen dikke laag nat stro maar wel spul dat mijn paard echt niet lekker vindt om te eten. Als je dat nog een beetje mengt met het schone stro, wellicht eet je paard dan minder?

Overigens leg ik daarnaast in een hoekje nog wel wat stro in een speciekuip dat ze wél mag eten en dat eet ze dan wel graag op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:06

Diaz schreef:
Diaz staat nu overdag op de wei, en in de zomer weer 24/7.

We hebben dinsdag een dikke vlaslaag aangelegd, zo heeft ze ook bedekking als ze haar stro opeet.

Ik vind 2 balen stro per week niet weinig voor een stal van 2,5 x 2,5.

Er zijn 2 dagen in de week waarin niet uitgemest word.. Is dat een rede om je pony weg te moeten doen als je ziek geworden bent?

Ik verbruikte voor mijn pony toen hij nog bij de vorige eigenaar stond, in een stal van 2,5 bij 3, minimaal 2,5 baal stro per week en dan moest er elke week nog een pak hemparade onder het stro op de plasplek zodat hij niet te nat werd.
Hij stond verder van 9 tot 16/17 uur in een zandpaddock, waar hij ook 's ochtends en tussen de middag gevoerd werd. Dan einde van de middag een dikke plak hooi in de stal en voor de nacht, rond uur of tien, als de mensen gingen afsluiten,ook nog een keer 2 plakken hooi. Per week at de (grote D)pony zo'n 3,5 pak hooi en hij was absoluut niet te dik.

De hoeveelheid poep en plas van je paard wordt niet minder in een kleinere stal, wel geconcentreerder op de oppervlak, dus sneller vies gelopen. Een (groot)
paard poept en plast meer dan een (kleine) pony. Dat kan heeeeeel veel uitmaken in verbruik.
2x per week niet uitmesten hoeft geen probleem te zijn als er genoeg stro in ligt, net na het volledig uitmesten, of wanneer er die dag wel voldoende opgestrooid wordt over het vieze heen zodat ze schoon en droog kunnen liggen.

De nieuwe basis met niet eetbare strooisel is prima. Maar vergeet niet om naar je hoeveelheid ruwvoer te kijken!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 18:10

Ze heeft van haar hooizakken altijd over. Dus dat heeft ze blijkbaar genoeg. :j

Het was dus echt zo dat al gooi je er dus even een halve baal bij het de volgende ochtent al weg was.. ik hoop het met de vlas iniedergeval droger te houden voor haar, en zo ook een zachte bodem te hebben.
Ze poept gelukkig alleen achterin, dus er ligt gewoon een grotere stapel poepjes met een dag overslaan.
Het was dus echt vooral om het leeg-worden. Maar dat hoop ik met de vlas opgelost te hebben!

En hopelijk is het snel lente! *\%/*

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:15

Heb je al geprobeert met azijn te besprenkelen?

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:12

Jolliegirl schreef:
Weidegang bestaat niet in de winter?
Laat me niet lachen.. :=
Hier staan ze gewoon nog op gras...

Niets is onmogelijk..
Maar dan komt de vraag : Verkies je comfort voor jezelf of voor het paard?
En IMO gaat het dáár vaak fout!

Nu ken ik karlijn een beetje, en weet dat zij van een super pensionstal(voor 't paard) naar 24/7 buiten is gegaan met Diaz. Zodat zij vervolgens in de zeikende regen moest rijden als ze dat al kon.
Dus niets persoonlijks naar Karlijn toe! :)

De defenitie van weidegang neemt iedereen anders, maar goed, hier groeit helaas tussen half oktober en begin maart geen gras meer, en rond half november gaan de koeien naar binnen, en ik laat echt mn land niet zwart baggeren door de paarden.
Maar goed, volgensmij gaat het hier niet over de defenitie weidegang, maar meer over hoe ze t paard op moet strooien.

Maar weet niet of elk paard er gelukkig van word om 24/7 buiten te staan, wij hebben hier er ook 1 die zou er wel tegen kunnen, maar de andere is iets fijner gebouwd, drachtig, en die heeft gewoon meer warmte nodig.
Maar als je er voor betaald, dan wil je er ook graag iets voor terug, en als de stal niet aan je eigen wensen voldoet, en je vind er 1 waar de wensen van je paard en jezelf wel tot hun recht komen, dan is t gauw klaar toch?

Probeer je paard gewoon s op vlas en als ie dat opeet, probeer dan s houtkrullen, die lusten ze vaak niet en nemen heel goed vocht op, dikke laag erop en dan komt t goed denk ik, om even ontopic te blijven!

@ terpentijn, klinkt als een mooi plekje, en ik ben t overige land hard nodig om aan voer te komen, moet elk jaar al bijkopen, en dat is al duur genoeg.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:23

Los van het verhaal van ts

24/7 buiten hoeft voor mij echt geen 24/7 gras te zijn hoor. :)
Daar krijg je vaak zelfs te vette paarden van. Vrije beweging, genoeg ruimte, meer paarden bij elkaar, vind ik wel een must.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:17

elk jaar opnieuw ploegen en inzaaien? Wie doet dat nou? Dat kost echt heel veel geld, en tijd voordat je fatsoenlijk gras hebt waar ze veilig op kunnen lopen en grazen en je zode wordt ook nooit mooi stevig en dicht...

Nee, grasland vernieuwen is meer iets voor om de 5 of 10 jaar of zo...
Ik ben er straks aan toe, te veel onkruid en te veel sporen door het zware landbouwverkeer met dat natte zomerweer en tussendoor toch moeten maaien.

Hier laat ik het ook niet zwart lopen. wordt het alleen maar slechter van. Onze grond is ook niet stabiel als de zode stuk is en het wordt natter. 1 drassige bende. Zelfs het zandpad is nu drijfzand en langs de slootkanten sopt het als je er zelf staat. Daar zakt een paard helemaal doorheen.

Maar goed, veel naar buiten kan ook op een andere manier en een droge paddock los van je stal, scheelt wel in de viesheid van je stal. In ons geval, met een inloopstal die opgestrooid wordt, verbruik je juist meer strooisel omdat ze in de tijd dat ze buiten lopen, ook gewoon terug de stal in kunnen om daar te poepen en te plassen. Wat ze dan ook graag doen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:19

Doe eens stro in het hooinet? Doet ze er langer over en blijft haar stal misschien wat voller?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:26

Het gaat hier niet om het naar buiten gaan.. Ze komt 5 uur buiten, in een winterwei.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:27

Wij hebben voor de paarden bij ons strokorrels. Een paard ligt er lekker warm op :) Dat zijn korrels die paarden niet opeten. Als ze plassen nemen de strokorrels het meteen op. Dit zijn de strokorrels die wij hebben: Afbeelding

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:31

Diaz schreef:
Het gaat hier niet om het naar buiten gaan.. Ze komt 5 uur buiten, in een winterwei.

Mee eens, maar volgensmij heb je al veel tips gehad, probeer gewoon wat je het beste lijkt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:57

Precies, daarom heb ik nu een vlas laag

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 14:28

Nou.. helemaal blij met het vlas!!
Zo was haar stal vrijdag! (dinsdag is het vlas er in gegaan!)
Afbeelding

Hij had hier alleen wat poep geschept.. maar dus een volle bedekking!! _/-\o_

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:37

project gelukt dus

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:56

Wat fijn zeg! Ziet er goed uit :)