24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:30

Ik heb 4 shetten buiten en 2 paarden, zijn superfris met dit weer.
Krijgen altijd dagelijks krachtvoer en onbeperkt ruwvoer, nu als extra slobber.
En bikken ja, of water slepen, blegh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:31

Hier ook 24/7 buiten in de paddock, met waterbakken die afgesloten wordt door een bal die de paarden met hun neus omlaag moeten drukken om te drinken.
Hierdoor bevriest het water gelukkig niet.
Ze hebben ook nog een hele grote waterplas waar de paarden zelf met hun hoef een gat maken, want ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :D
Ze hebben een aantal schuilcontainers en ook een paar afdakjes, zodat ze uit de regen en wind kúnnen staan, maar dat doen ze vaak niet.
Kim is half geschoren en heeft een deken om en ze geniet echt van dit weer. :+:

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:35

Ik sta nu op een stal met verwarmde drinkbakken. Er staat stroom op de leidingen zodat die niet bevriezen. Ze staat 24/7 buiten in een paddock met schuilstal met overdag 5 en 's nachts 2 andere paarden.
Vorige winters heb ik haar regelmatig met haar hoef op het ijs in de bakken zien stampen :+ erg grappig gezicht
Ze krijgen 3x per dag voerdroog in slowfeeders met stro er door zodat ze kunnen blijven knabbelen dus eten genoeg. Extra deken op (ivm geschoren) en ze vermaakt zich prima
Alleen mestruimen is een crime. Zo koud!!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:35

Op dit moment zitten de waterbakken nog vrij vol gelukkig, dus op dit moment hoef ik het alleen maar door te slaan, maar meneer heeft de waterbak op stal al half leeg, dus ik vrees dat ik vanaf vanavond toch weer aan het slepen met water moet beginnen.
Voor de rest alleen iets meer ruwvoer dan normaal, en zo min mogelijk poetsen. Ondanks dat mest goed isoleert zal ik helaas toch wat vaker de stal uit moeten mesten dan normaal, want mijn paard heeft toch het idee van 'als baasje me niet op stal zet, ga ik er zelf wel instaan', en waar hij normaal direct de stal uitkomt als hij geroepen word, houd hij het nu meestal bij even zijn hoofd door het deurtje steken, en dan weer lekker terug zijn stalletje in :brr: .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:36

Gypsy schreef:
Echt? Met hun neus? Auw :+

Ze hebben een heel warme ademhaling, nooit gemerkt?

Mijn paard is pas verhuisd, nog geen idee hoe het met water gaat. Gisteren was de elektrische drinkbak nog dooi en er is een ander systeem voor water als het vriest maar daarvan weet ik niet hoe het werkt. De slang naast de waterbak was wel afgekoppeld.

En verder doet het 'm niet zo veel, beter kou dan regen. Geen strooisel in de schuilstal (daar is een schuilstal niet voor) en ze krijgen genoeg hooi. Als het hooi op mocht raken hebben ze nog gras, zit niet veel in maar ze zijn in elk geval bezig.

Luf_Midnight

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:42

ga straks ook even bij de hema kijken voor die ijzeren babykruiken, vooral me Dpony drinkt best veel op stal, maar dat lukt nu niet erg omdat het bevriest.
ik heb wel stallen maar is alleen trailies en verder niet echt dicht dus is buiten net zo koud als binnen

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:50

3x per dag opnieuw legen en vullen is hier op het moment de enige optie. Of een verwarmde waterbak inderdaad, maar dat is wat lastig zo ver van een stopcontact.

Paardjes weten heel goed wanneer het drink-tijd is en geven dan ook duidelijk aan als ze dorst hebben.

Het is hier nu een paar dagen rond de -20, morgen iets kouder, dan krijgen de heren wel extra ruwvoer om het motortje te laten draaien. Verder lijken ze er niet echt problemen mee te hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:54

Hier ook jarrycans met heet water mee naar de stal. Het ijs smelt snel met 20 liter heet water. Probleem is dat hier de uitloop zo ontzettend ongelijk is dat mijn paard daar niet fatsoenlijk kan lopen. Ik heb dus de wei open moeten zetten.. Een emmer daar neergezet en hooi er bij.

Maar nu het volgende,
Het heeft hier vanmorgen de hele morgen wat gesneeuwd, mijn paard zijn vacht is volgens mij niet goed dicht. De sneeuw smelt namelijk en dringt zijn vacht in. Op de langere haartjes blijft de sneeuw wel liggen maar is dus alleen op zijn billen. Als ik mijn hand op zijn vacht leg voel ik zijn warmte.
Mijn paard staat voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal. Ik heb eens gelezen dat op een goede vacht de sneeuw blijft liggen. Dat is een teken dat de vacht goed isoleert. Wat is jullie ervaring? Hij heeft dus geen deken op. Ik heb wel een 0 grams regendeken.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:55

jen: heb jij ze ook onder een deken staan met -20?
Vraag me dus af of dat nodig is bij een shet, mocht het zover komen bij ons.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:58

Mijne krijgt alleen een deken op als hij ziek is en het kouder is dan -10. Hij heeft een dikke vacht en was gisteren vrolijk aan het verharen 8)7

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:01

Ik heb hem liever zonder deken. Maar ik wil niet dat hij het koud krijgt.
Hij heeft wel een wintervacht maar is niet een gemiddelde koudbloed met een dikke lange teddiebeer vacht :D

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:03

Geen dekens hier, alsjeblieft niet.
Nergens voor nodig ook:

Mijn heerlijke wolliebolliepony gister bij -21 :)

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:05

En smelt de sneeuw ook op jouw wolliebolliepony?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:05

mijne (IJs) heeft in de begrazing geleerd bevrozen plekken water kapot te stampen, dus dat doet ze nu ook vrolijk met het bevrozen beekje. :D
Verder zijn er in de schuilstal wel automatische drinkbakken, geen idee eigenlijk hoe stalbaas dat oplost. Eens kijken volgende keer of ze geïsoleerd zijn.

Een deken heeft die nu nog niet nodig, denk dat ze eerder tevreden is met deze temperaturen, gezien haar dikke winterjas. :D Als we gaan wandelen, zweet ze zich te pletter ocharme.

Sneeuw blijft idd liggen op haar vacht. No_No, zolang hij niet begint te bibberen, zou ik mij persoonlijk niet veel zorgen maken. Als je merkt dat ie het niet meer warm kan houden, dan zou ik hem wel eventjes inpakken, tot het sneeuwen gepasseerd is.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:06

Een enorme mooie foto trouwens! Je pony heeft een mooie warme kleur!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:07

Dus bij -21 niet nodig ook?
Ok, ja t ligt natuurlijk in de natuur van de mens om snel te denken dat de besies het niet redden met kou.
Maar -21 t idee dat mijn brammetje het misschien koud heeft....psychisch???? :D

Wat een prachtig foto trouwens!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:08

:wave: :wave: :wave: he jookje!
Hoe ist met jouw dan?? :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:10

Haha, nee No_No. Niks smelt hier op het moment, behalve mn kat voor de open haard ;)

Maar het kan ook gewoon zijn dat je pony warmte afgeeft en de buitentemperatuur gewoon nog niet koud genoeg is om de sneeuw bevroren te houden. De dubbele functie van de vacht helpt je paard niet nat te worden. Dus zolang het onderste deel van de vacht droog is is het goed. Als je je hand op zn kont legt en de haren naar boven veegt moeten de onderste kortere haartjes droog zijn.

Ik heb eigenlijk nooit dekens op. Hoe koud het ook is. Wel staan ze nu swinters nog snacht binnen omdat mijn ¨schuilstal¨ aan beide kanten open is en het nog wel eens kan tochten, mocht het waaien.
Ik denk dat een gezonde shet er heel goed tegen kan. Die krijgen toch een flinke mammoetvacht swinters...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:11

Eowyn, precies wat je zegt! Wij mensen meten dit soort dingen altijd door met ons zelf te vergelijken. Ik ben nu enorm aan het twijfelen omdat die sneeuw dus smelt op zijn vacht. Als ik een goede jas aan heb blijft de sneeuw ook op mijn jas liggen. Maar als ik een dunne jas aan heb smelt het.

Mijn paard rilt niet overigens

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:13

Hier ook een 24/7 buitenpaard.
Waterbakken worden regelmatig gecontroleerd, helaas geen verwarmde waterbakken,
Hooi krijgen ze al 5x per dag, maar om het kacheltje warm te houden krijgen ze wat extra,
Ze hebben helaas geen schuilstal, wel dikke bomen, ze doen het al jaren zo en gaat prima, van de zomer word er een nieuwe schuilstal gerealiseerd, vinden bob en buffel vast fijn <3
, tot die tijd doen ze het zo maar *D Mijn paard heeft een 0 gram regendeken op ivm eerste jaar zonder schuilstal en verminderde weerstand, volgend jaar weer dekenloos

jenn0dv

Das de fout van veel mensen. Paarden zijn buitendieren, geen mensen. Ze kunnen echt wel wat hebben :)

Tuurlijk voel ik me ook wel eens l u llig, maar dan gooi ik een extra plak hooi over het hek, dat voelt dan meteen beter.
Laatst bijgewerkt door jenn0dv op 14-01-13 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

ah ok jen, dat is ook een goede tip om te kijken of de onderste haartjes droog zijn!

jep die van mij is net zo'n bol wol. De vorm in de benen zie je niet meer.
Tis dat het loopt, maar anders denk je: gos wat is dat daar voor iets :D
1 en al haar.

No_No

Het vriest hier overdag.. Het is dus wel koud genoeg.. Helaas! Alles is wit!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:15

Hier ook geen dekens hoor, alleen bij erge regen, want dan krijgen ze het wel koud. Combi regen en wind is bij een temp. van bijv. 5 graden meer problematisch, dan droog weer met -10. Tenminste, dat merk ik bij die van mij.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:15

Buffelo schreef:
Mijn paard heeft een 0 gram regendeken op ivm eerste jaar zonder schuilstal en verminderde weerstand, volgend jaar weer dekenloos

Dit is naar mijn mening dan weer niet zo slim. Een 0 gram is dus niet gevoerd, en aangezien de vacht wordt platgedrukt door de deken en er niets is om dat te vervangen krijgt je paard het dus sneller koud. Dan kun je beter een goede gevoerde waterdichte deken opdoen, of niets.