Uitmest probleem!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:03

Daarom schud ik de bodem dus elke dag goed los. Dan blijft het een fijne losse laag. En echt wel tot 4 weken voordat ik hem helemaal leeg moet halen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:06

Als de optie er is inderdaad meer naar buiten. Ik zou juist minder vlak gebruiken en zeker geen stro. Ongeveer een halve meter van de wand af vegen aan de voorzijde. Iedere keer poep eruit en eens per week natte plakken. En weetje sommige paarden zijn echt gewoon viezerikken.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:08

2x per dag uitmesten (drollen eruit halen)
En zelf heb ik een stal van 3x3m en daar doe ik 4 pakken vlas is. ( volgens mij zijn de pakken met gehaksels stro even groot)
gehaksels stro neemt minder op dan vlas.

Het stro is pas verzadigd wanneer het rood van kleur is. Zelf mest ik de stallen 1x in 2 weken uit, en dan kan ik de helf weer gebruikten omdat dat nog schoon is.

Wat misschien wel een tip is, om de deuren van de stal open te doen op het moment dat je paarden buiten staan. Zo kan de luchten en drogen. Wat voor soort stal heb je? Kun je daar deuren tegen elkaar open zetten?

Meer naar buiten is in mijn beleving niet nodig.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:11

Ik zou óf 1 x per dag de stal gaan uitmesten en na het mesten goed opstrooien. Of iedere dag opstrooien de hele stal 1 x per week leeghalen in zijn geheel. Maar zoveel tijd als jij er nu mee kwijt bent lijkt mij persoonlijk niks.

Wij mestten op de stal waar ik werkte iedere dag uit, veegden de stal dan ook helemaal uit en deden er weer nieuw stro bij. Sommige paarden kun je iedere dag de stal wel van leeghalen omdat ze nou eenmaal viezer zijn op stal en anderen hebben 1 natte plek en een paar drollen.
Succes iig!

Zoveel mogelijk buiten is m.i. het meest natuurlijk!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:14

Proberen ze aan te leren op een bepaalde plek te poepen?
Het wil nog wel eens helpen als je ipv helemaal uit te mesten alleen even een paar drollen er uit wipt (niet te goed, het is juist de bedoeling dat het een beetje vies blijft) en het oude / vieze stro naar achter (of links /recht wat jou logisch lijkt) doet en dan alleen voor schoon opstrooien. Als je dit een tijdje vol houd gaan paarden vaak vooral achterin poepen.
Een oud verzorgpaard van mij had het zo in 2 weken door en hield de voorkant van de stal mooi schoon.
Helaas heb je ook viespeuken die blijven rommelen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:18

Mijn paard staat 22u per dag binnen (en ja, hier zal ik wel commentaar op krijgen maar in de winter kan het niet anders)
Ik mest elke dag 1 normale kruiwagen eruit en de stal is 3X4.
Hij mest meestal enkel aan de achterste muur van zijn stal en hij plast iets ervoor (gemakkelijk dus).
Vroeger als ik hem net had was hij verschrikkelijk vuil in zijn stal. hij mestte en plaste overal en liep alles helemaal door elkaar.
(geen idee hoe hij het geleerd heeft om proper te zijn, maar op mijn vorige stal werd er 1 keer per week alles uitgemest en elke dag een klein beetje stro erbij).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:19

Ik vind vlas zowiezo niet erg schoon te houden, dus ik ben voorstander van stro. Maar ik haalde bij gewone 3x3 stal elke dag een kruiwagentje mest/nat stro eruit. Voorste gedeelte van de box bleef redelijk schoon maar achterste gedeelte veegde ik elke dag de vloer en er lag geen mestbal meer in voordat ik het overige stro door de stal verdeelde en er een plak schoon overheen strooide. Ik begrijp niet dat ik hier een aantal keer lees: 1 x per week leeghalen. Vind je het gek dat het dan vies is? Dat zijn zeven kruiwagens wmb! Ik was overigens 10 minuten per dag met de stal bezig.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:20

Paarden minimaal 8 uur naar buiten met biijvoorbeeld slowfeeder met hooi. Hoe langer op stal hoe viezer de boel. Wij mesten elke dag volledig uit. Alleen het droge stro blijft er nog in en dan strooien we weer gewoon bij. Geen gepot, dat vind ik ranzig. Anders een andere bodembedekker?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:20

Gewoon iedere dag de hele stal schoonmaken, niet alleen de mest maar ook álle natte plekken. Zo doen wij het op stal ook.
We strooien vervolgens iedere dag op, daar is niet veel voor nodig aangezien je alles netjes bijhoudt. Stallen zien er altijd keurig uit,
nooit een vieze boel of stank. Zelfs niet nu de paarden relatief lang op stal staan ivm het natte weer.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 10-01-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:23

Mijn paarden staan 's winters 6 a 8 uur buiten en staan binnen op vlas. Ik schep enkel 1x per dag de mest eruit en trek de boel weer recht. 1x per 3 a 4 dagen een half baaltje erop en ze staan er altijd keurig bij, dikke pot onderlaag en een schone losse bovenlaag.

Mijn paarden staan bewust op vlas, omdat op de meeste strostallen hier in de buurt bezuinigd word op het voeren van hooi.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 16:25

@HBZ: De deur van de stal staat altijd open behalve 's nachts. We kunnen ook de deuren tegen elkaar open zetten.

@ xanax: Ja, ik bedoelde alleen de mest eruit halen. Ik heb ook geen idee hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen hoor. :+ Je bent stagiaire of je bent het niet hè zullen we maar zeggen. :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:12

Ik heb goede ervaring met vlas. 1e keer iets van 4 balen erin gooien en dan elke dag de drollen eruit scheppen (kan ook 2 of 3 keer per dag). 1 keer in de week, de echt natte en verzadigde plekken eruit halen. En dan een halve tot hele baal erbij doen. Evt een beetje stro in een hoekje zodat ze wat te knabbelen hebben. En is zou ze langer naar buiten doen, als ze naar binnen willen, gewoon negeren, dan wennen ze vanzelf wel aan langer buiten staan.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:15

bij ons staan ze dag en nacht binnen momenteel.

Wij mesten uit 1 x in de week en het komt best vaak voor dat het er 2 weken in zit.
Vaak na 2 weken mest, blijven ze het droogst...Ze hebben dan een onderlaag waar de urine in trekt.

Verder strooien wij in de ochtend en in de avond een beste laag stro.
Sommige staan met 2 paarden in 1 box*wel grotere box* ze blijven allemaal droog. hier dus geen probleem

Denk dat je goed stro moet hebben. :j

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:20

Is het geen optie om in ieder gevan rubberen matten/tegels in de stal te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:24

Mijne staat op stro, en als ik er te weinig indoe maakt hij er echt een gigantische doortrapte zwijnestal van.
Strooi elke dag bij, tot kniehoog en hoef er nu nog maar 3/4 kruiwagen uit te halen ivp 1,5.

Genoeg bodembedekking helpt dus hier goed.

roombolletje

Re: Uitmest probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:08

Ik had eerst vlas maar dat werd snel bruin ( dat hoort blijkbaar zo?) en nu ben ik overgestapt op houtkorrels! Super uitvinding! Ik heb er 12 zakken van 14 kg ingegooid ( wat eigenlijk al veel te veel is ). Je sproeit er wat water op en als je de volgende dag dan terug komt heb je een dikke laag poeder (soort van). Je kunt heel makkelijk mesten want al dat 'poeder' valt tussen je mestvork uit. En de natte plekken worden iets donkerder dan de rest je kunt het eruit scheppen of mengen met het lichtere. Het ziet er heel netjes uit en als het goed is kun je wel 3 maanden met 12 zakken doen! Stuur me anders een pb voor meer info!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:17

Unni schreef:
Stro kunnen we niet opslaan. Of hebben jullie daar nog ideeën voor? Ze staan elke dag minimaal 4 uur op het land. Daar kunnen (helaas) de meeste paarden van dromen.

Waar haal je deze onzin vandaan ?

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:08

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:30

Ik lees hier allerlei berichten over paarden die naar een paar uur naar binnen willen. Ja die bestaan, maar dat wil dan toch helemaal niet zeggen dat ze dan ook hun zin moeten krijgen... Het zijn wel paarden hoor.

Mijn ruin staat zolang er daglicht is buiten. Nu staat hij dus best veel binnen. Ik heb het geluk dat hij het hele jaar door buiten mag omdat we én op zand zitten én onze wei behoorlijk hoog ligt. Ik zal geen commentaar geven op mensen die niet zo fortuinlijk zijn. Je hebt het niet altijd voor het zeggen.

O heeft een stal en 4 bij 3.5 met een afvoer. In de zomer trekken we de stallen helemaal leeg, dat blijven ze dan in de periode dat de beesten buiten staan. Daarna gaat er ongeveer 3/4 baal in. Dat is niet veel, maar een paard hoeft ook niet tot zijn knieën in het stro te staan. Vervolgens halen we er dagelijks de mest uit en als het nodig is de natte plekken. Het stro wordt verspreid en weer aangevuld als dat nodig is. Dat is dus niet elke dag. Viezig stro gaat op de plek dat gemest wordt en dat gaat dus de volgende dag weg. Ht jaar daarop gaat de stal pas weer helemaal leeg.
Ons ben zunig en schoon genoeg! O is half wit en ja die probeert zich elke nacht weer te camoufleren wat hem aardig lukt. Helaas voor hem, in de winter wordt er alleen oppervlakkig gepoetst. Hij heeft geen klachten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 01:46

Ik denk dat het - zoals hier al eerder is gezegd, ook de moeite waard is te kijken naar je voer. Wij voeren relatief weinig krachtvoer en stengelig hooi of kuil. Eigenlijk nooit echt smerige stallen. Soms krijgen de paarden wel de restjes van de schapen (vinden ze erg lekker...maar is fijne kuil met meer eiwit) en dan heb ik direct smerige stallen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:58

mrie schreef:
Ik lees hier allerlei berichten over paarden die naar een paar uur naar binnen willen. Ja die bestaan, maar dat wil dan toch helemaal niet zeggen dat ze dan ook hun zin moeten krijgen... Het zijn wel paarden hoor.

Het zijn wel paarden maar je hebt er ook niets aan als ze zichzelf compleet over de zeik lopen..... Dus ik denk dat het per geval bekeken moet worden en als eigenaar ken je je eigen paard wel het beste!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:58

HTM schreef:
Meer naar buiten helpt niet zo heel veel met het probleem van TS.
Als je niet goed mest, dan maakt het niet uit of een paard 15 uur of 20 uur op stal staat.

TS moet iets veranderen in haar mesten, en in haar hoofd met hoe een stal er uit moet zien.

Amaris schreef:
Geef ze maar eens een paar keer een berg hooi en/of een emmer krachtvoer in de weide: dan willen ze er echt niet meer vanaf!

Dit is ook onzin, mijn paarden krijgen voer mee de wei in, maar na 5 uur staan ze te kijken en wachten tot ze naar binnen mogen.
En ja, dit is aangeleerd gedrag, want het paard weet dan die rond een bepaalde tijd naar binnen mag, maar voeren om je paard buiten te houden werkt echt niet.

Kun jij vinden :)
Mijn ervaring met petepaard leert me iets anders.

Van een pensionstalling waar ze van 9.00 - 15.00 uur buiten stonden en op stal krachtvoer en hooi kregen (daar stond ze inderdaad voor de draad te mieren) naar een pensionstal waar ze alleen met slecht weer naar binnen worden gehaald en hooi en krachtvoer op de wei krijgen.

Het heeft een paar maanden geduurd, maar nu wilt ze écht niet meer naar binnen. En waarom zou ze ook?

Wat is er op stal nog te halen behalve vier muren en geen bewegingsvrijheid? Waarom zou een paard daar in hémelsnaam voor kiezen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:03

Paard denk he ik wil naar binnen voor het eten, gewoon niet aan toe geven.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:54

Een van onze merries is ook een smeerkees!!!

Wat ook nog wel eens helpt, is een keutel van een ander paard in de hoek van de stal gooien van die merrie. De merrie poept dan ook op die plek en de stal is makkelijk te mesten.

Verder proberen een vaste bodem te krijgen. Bij ons staan ze op vlas en daar lukt het heel erg goed mee. Bij ons 1 pakje in de week voor elk paard (lees net ergens dat je paarden vlas opeten) maar met strokorrels lukt het ook wel.

Elke week schone bodembedekking bijvullen, natte plekken alleen eruit halen als ze dieprood van kleur zijn. En dan niet alles, want dan ben je je vaste bodem weer kwijt. Goed opstrooien op de natte plek zodat het paard niet in het natte staat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:43

Hee Marit wat een vervelend probleem! Ik heb niet de berichten van de andere bokkers gelezen, maar kunnen ze niet langer op de wei? Gewoon om9 uur naar buiten en als het donker wordt naar binnen? Ik weet niet of jullie de mogelijkheid hebben maar ik zou anders toch overgaan op gewoon stro. Dan iedere dag mest eruit en 1 x per week de natte plekken. En zorgen voor voldoende schoon stro. Mijn ervaring is dat je beter 1 keer per week kunt mesten en de rest opstrooien dan dat je iedere dag mest maar te weinig schoon stro terug gooit, dan worden ze alsnog vies. Omdat wij nu zo verschrikkelijk veel paarden hebben staan doen we op maandag alleen mest eruit, op dinsdag opstrooien, woensdag goed mesten ( dus ook natte plekken) donderdag alleen mest eruit, vrijdag opstrooien en zaterdag weer goed mesten. En op die manier blijven ze aardig schoon. Als je een onderlaag krijgt, zakt de urine naar beneden waardoor de bovenlaag droog blijft.

Maar ik zou er voor kiezen om ze veel meer buiten te laten, ookal worden ze onrustig. Ze wennen vanzelf wel. Wel zorgen dat ze voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Hoe gaat het verder?