Kijken hoe het gaat zonder stro. oorzaak is lastig, het is een droge hoest, geen snot oid en hij is niet ziek. dierenarts denkt verminderde weerstand gehad, koutje opgelopen en nu geirriteerde luchtwegen/longen. Dus ventipulmin om alles los te krijgen(het zit vast),ik moet haar volgende week even weer bellen om te melden hoe het gaat. Als het niet goed gaat,komt ze terug en wordt er verder gekeken.
Linkerlong zat vol,hij stond nu ook wat te knijpen.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 15-01-13 19:34
Dat is niet mooi, is het geen longontsteking erbij? En is ventipulmin afdoende. Dat maakt de longblaasjes wat veerkrachtiger en het slijm iets dunner maar haalt geen echt grote hoeveelheden weg. Is het longveld vergroot?
Ventipulmin maakt de longblaasjes niet veerkrachtiger, maar zet ze wat verder open. Alleen dagelijkse beweging houdt de longblaasjes veerkrachtig. Het maakt idd het slijm wel dunner en door die dubbele werking zou het slijm makkelijker afgevoerd moeten worden.
Dat bedoel ik ook, beetje dom omschreven, ze krijgen er meer volume door waardoor ademen beter gaat.
gaucho
Geplaatst: 15-01-13 19:46
Bij mijn paard werd in Utrecht een lichte longontsteking geconstateerd, longen waren niet echt vol maar zeker niet schoon. Hij kreeg ventipulmin + equimucin (slijmoplosser). En inderdaad dagelijks lichte beweging juist om het slijm af te voeren.
Anoniem
Geplaatst: 15-01-13 19:47
Hij heeft geen koorts,niet ziek,geen snot,geen uitvloeiing. Dus we willen eerst ventipulmin proberen,als dat niet afdoende is,of hij gaat toch snotteren/koorts krijgen komt ze natuurlijk gelijk terug en kijken we verder.
mocht verder wel rustig wat stappen en hij staat overdag de hele dag buiten. dat is goed. en stofvrije stalbedekking en nat hooi.
simongek
Geplaatst: 15-01-13 19:49
Mijn paard heeft ook langere tijd gehoest. uiteindelijk na een endoscopie de juiste medicijnen gehad.
Wij hebben toen lange tijd zijn hooi nat gemaakt. Het moest echter zo nat dat er heel veel vitamines dan kwijt zijn. toen maar besloten hem op voordroog te zetten en hem van stro naar vlas te doen.
dit heeft bij ons paard wel heel goed geholpen. Hoesten is niet meer terug gekomen.
de buurvrouw staat nog wel op stro maar ze hebben buitenluiken en tot nu toe gaat het super.
Voordroog ga ik in het voorjaar ook naar over,denk ik. Heb nu al heel veel hooi ingekocht dus ik blijf wel even weken.
marskamp
Geplaatst: 15-01-13 23:02
Hooi is droger met minder dan 10% vocht en voordroog is vochtiger, stof hoeft niet in hooi te zitten maar voordroog is er zeker vrij van. Voordroog of kuilvoer is smakelijker dan hooi, ik heb ook graag wat jus of appelmoes op mijn droge aardappels. en dus zal je er rustig mee moeten beginnen en voeren, de voedingswaarde is hoger en daarom raakt een paard weleens van streek van voordroog: oplossing is iets zachter voeren, hou hem graag en voer niet onbeperkt.
En met het natmaken van je hooi ben je hem of haar al aan het wennen op voordroog, dit is hetzelfde principe . Doordat het niet helemaal droog is. Tip voor de doorgewinterde hooivoerders: sla vers hooi nooit op in een afgesloten ruimte of zolder, vers hooi "werkt" nog(conserveren) en als er dan onvoldoende lucht bij kan worden de balen erg stoffig. Stro heeft dit minder maar ook stro wordt stoffiger in afgesloten ruimtes. Schimmel in balen betekend dat het hooi niet droog is, vaak krijg je dan ook harde platen in de balen. En stof is vaak een probleem met conserveren, ook hooi van zandgrond bevat vaak meer stof. Niet te diep schudden en op de dag van het persen nog een keer schudden scheelt al iets.
Overigens is nat hooi niet hetzelfde als voordroog,aangezien dit verpakt is en een ander proces doorgaat.
mijn pony reageerde echt met giga diarree,niet door de hogere voedingswaarde,wel omdat het gewoon slecht en te vochtige voordroog was. Smakelijker,niet persé,hangt echt van de kwaliteit af.
Ik zei het denk ik niet helemaal goed maar qua stof bedoelde ik is het natmaken van hooi hetzelfde principe als voordroog. Als je een mooie open schuur hebt kan het hooi inderdaad wel lekker ademen. En ik ben helemaal met je eens dat de kwaliteit alles bepaald, wij leveren alleen de hoogste kwaliteit naar paardenhouders, paarden en houders zijn kieskeurig en terecht, het is duur genoeg. Ik geef ook alleen advies hoor wat een ieder ermee doet moet ie weten, door alle reacties probeer ik onze kwaliteit weer te verhogen zodat onze vaste klanten het voordeel weer proeven (de paarden dan).
En ieder paard heeft dan ook nog eens een 'eigen' smaak. Ik heb weleens hooi gehad daar trok ik mijn neus voor op qua geur, maar de paarden vonden het héérlijk.
Mijn ervaringen met open en dichte schuren zijn toch ook anders. Het hooi wat in mijn open schuur ligt wil bij vochtig weer aan de zijkanten wel eens gaan schimmelen, terwijl ik daar in mijn dichte schuur nooit last van heb.
maar dat is dan heel oppervlakkig , bij een zompige dichte zolder krijg je makkelijk stofbalen. maar inderdaad als de buitenkant vochtig wordt wil hier wel eens wat schimmel op komen, onze schuur waait altijd door en is nagenoeg nooit vochtig dus dat probleem hebben wij niet maar ik ken het wel. dat is dan mijn ervaring he!!
Ik had mijn opslag juist ook zo gemaakt dat ie goed kon doorwaaien (wel waterdicht) en was ook verrast dat ik toch schimmel aan de zijkanten kreeg. Buurvrouw heeft dezelfde konstruktie en heeft het ook. Je krabt het er idd wel zo weer af, maar ik heb het liever niet Nu ik de zijkanten meer dicht heb gemaakt heb ik het ook minder.
de schuur moet los zijn maar als het teveel door kan waaien slaat de regen er iets tegen aan en worden de kanten iets vochtig een windbreekgaas is dan vaak al voldoende. maar idd is het niet prettig, wj hebben het hier gelukkig nooit want niemand wil ze meer hebben.
Nou, ik heb mijne nog niet weer horen hoesten gelukkig. Ook 1 stalgenote is over op rapsodie(en nat hooi...ook hoester). We voeren iig onze hooivoorraad op en misschien probeer ik dan voordroog.