Veulen stallen, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:22

TeckTonie schreef:
xSlvna schreef:
Waarom wil je een veulen als je deze niet eens de perfecte omgeving kan bieden om op te groeien...?

Wat? Ik wil haar de juiste omstandigheden geven, daarom vraag ik hier wat het beste is? Jou reactie vind ik erg grof, ik vraag net Hulp en jullie mening en dan zo'n reactie.

Ja maar ik bedoel, als de omgevingen (3 keuzes uit OP) geen goede mogelijkheden bied...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:25

Wordt die 4 jarige ook gereden trouwens?
Want een veulen dat alleen achter blijft komt je geheid onder de draad door achterna.
Wat ook een groot nadeel is is dat een net gespeend veulen heel sterk aan zijn nieuwe vriend(jes) hecht.
Als dit maar 1 paard is dan kan dit zo sterk zijn dat je als de merrie weg zou gaan weer een enorm onthechtingsproces krijgt. In een groep is dit veel minder.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:25

Ik zou écht niet voor optie 1 gaan. Mijn veulen van 8 maanden staat nu noodgedwongen met één merrie (wegens medische redenen veulen) en het is echt niet leuk om te zien dat hij heel af en toe toch wil spelen en dat de merrie heb dan echt afwijst.. Ik zou er echt minimaal een ruin bij zetten, die willen vaak nog wel spelen. Liefst nog een leeftijdsgenootje. Spelen is goed voor hun spieren en motoriek, dat moet je ze echt niet ontnemen.

xSlvna

Re: Veulen stallen, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:26

Of een shetlander/kleine pony, die willen naar mijn weten ook véél spelen. Als ze niet te oud zijn :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:28

geerke schreef:
Yinnar schreef:
Van het opgroeien in een gemengde kudde krijg je een evenwichtig paard. Opvoeden kan je de eerste jaren beter overlaten aan soortgenoten.

een paard niet in handen hebben de eerste paar jaren?
Ik wens je veel succes :D
Heb je weleens een veulen opgevoed? ;)

Ik heb paarden (in)gereden die de eerste jaren niet in handen kwamen, de fijnste beesten die je kan hebben. Die weten tenminste echt wat respect hebben is.

TS, Ik zou zelf niet voor de wei gaan met maar een merrie als maatje, als ik naar mijn merrie kijk die vind jong grut erg leuk maar spelen dat doen ze maar met hun vriendjes daar wil ze echt niet aan meedoen. Is er niet iemand bij je in de buurt die meerdere paarden heeft waaronder een jonge dieren waarbij ze op de wei kan?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:16

Sizzle schreef:
Wordt die 4 jarige ook gereden trouwens?
Want een veulen dat alleen achter blijft komt je geheid onder de draad door achterna.
Wat ook een groot nadeel is is dat een net gespeend veulen heel sterk aan zijn nieuwe vriend(jes) hecht.
Als dit maar 1 paard is dan kan dit zo sterk zijn dat je als de merrie weg zou gaan weer een enorm onthechtingsproces krijgt. In een groep is dit veel minder.

De piste ligt echt NAAST de wei, en het is gewoon de vlakste wei die we hebben.. Veulen is al gespeend.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:25

Je zei in één van je berichten dat je eigen weide volgende maand beschikbaar is. Stel dat hij daarop komt te staan, komt hij dan alleen te staan? Zo ja, dan zou ik dat al zeker niet doen.

Een veulen moet opgroeien met soort- en leeftijdgenootjes, dus een gemengde opfok is het meest ideale scenario. Zorg dat je dit kan bieden, aangezien een paard een paard moet kunnen zijn. Indien je dit niet kunt bieden kun je het veulen beter verkopen aangezien alleen geen paardwaardig bestaan is. Stel je voor dat jij in je huis alleen zit, dag in dag uit. Enkel de kat of hond "praat" af en toe met je. Dan zou jij ook doordraaien. Dus denk in het belang van je veulen

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:42

Douraque schreef:
Je zei in één van je berichten dat je eigen weide volgende maand beschikbaar is. Stel dat hij daarop komt te staan, komt hij dan alleen te staan? Zo ja, dan zou ik dat al zeker niet doen.

Een veulen moet opgroeien met soort- en leeftijdgenootjes, dus een gemengde opfok is het meest ideale scenario. Zorg dat je dit kan bieden, aangezien een paard een paard moet kunnen zijn. Indien je dit niet kunt bieden kun je het veulen beter verkopen aangezien alleen geen paardwaardig bestaan is. Stel je voor dat jij in je huis alleen zit, dag in dag uit. Enkel de kat of hond "praat" af en toe met je. Dan zou jij ook doordraaien. Dus denk in het belang van je veulen

Ze zou zeker niet alleen staan, ze zou met de merrie staan, en later met de ruin.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:50

Mijn veulen staat ook niet in een opfok, wel in een gemengde kudde! Wat m.i. nog beterder is.
In zijn kudde zit alles, oude fokmerrie, jonge fokmerrie, volwassen ruin en nog wat jong grut. Genoeg speelmaatjes en genoeg ervaren paardjes die hem kunnen opvoeden!
Ik zou zoiets voor elkaar proberen te krijgen.
Stel die merrie en ruin staan erbij, probeer er dan nog een veulen bij te krijgen. Dat is inieder geval beterder als 1 op 1. Helaas in het verleden meegemaakt wat er gebeurd als als je er 1 vd 2 weghaald en dat is geen kattepis.

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:58

Ik zou ook kiezen voor de opfok, tenzij je in overleg ander draad eromheen kan krijgen bij het andere paardje, anders zou ik hem lekker in de opfok zetten, paard gelukkig, en jij kan lekker met hem spelen en een band opbouwen :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:04

daniquexx schreef:
Ik zou ook kiezen voor de opfok, tenzij je in overleg ander draad eromheen kan krijgen bij het andere paardje, anders zou ik hem lekker in de opfok zetten, paard gelukkig, en jij kan lekker met hem spelen en een band opbouwen :)

Zoals ik in de OP al zei, en nog 3x in het topic, de prikkeldraad gaat begin volgende maand weg, veulen komt pas eind volgende maand...
Ik heb nog geen tijd gehad om te informeren voor een opfok, ik ben net thuis, maar ik hoop woensdag eens rond te kunnen bellen.