Discussie: paard binnen of buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:31

Mijn paard hoeft niet 24/7 buiten te staan in het najaar/winter.
Alle ideeën van droge paddock en draineren is leuk maar veel stallen
Hebben dat gewoon niet. Ik ben al vaker verhuisd met mijn paard en
Ze heeft vaak toch in een (te) natte paddock gestaan.

Ze is ook nog eens erg dominant en heeft losse achterbenen, dus ze staat nu
En een kleinere paddock voor ongeveer 4 tot 6 uurtjes. Ik vind het genoeg :)

Voorjaar/zomers staat ze wel 24/7 buiten in een groep :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:32

Het is hier een beetje kiezen tussen twee 'kwaden'. Mijn merrie wordt stijf van stal - logisch. En is veel soepeler als ze buiten blijt. Maar ja, met wind/regen is ze buiten ook niet happy, gaat ze daar spannen en boos worden, en dat helpt ook niet. Daarnaast ligt ze niet buiten als het wat nattig is, terwijl ze op stal wel languit ligt te slapen. Heb het een heel tijd volgehouden ahar buiten te laten, maar ze lag maar niet (weken achtereen). Eenmaal op stal gelijk plat liggen slapen was voor mij een teken; met iets minder weer toch naar binnen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:44

Ik denk dat het per paard kan verschillen. Natuurlijk willen paarden naar buiten, maar niet elk paard vind 24/7 buiten lekker.

Als ik naar mijn eigen Tinker kijk bijv. Ik heb haar op verschillende stallen gehad, met verschillende opties.

Bij stal 1 stond ze in de zomer 24/7 op het land met de kudde, en in de winter kregen ze een megagrote inloopstal met een stuk wei wat ze kapot mochten lopen. Paarden stonden hier praktisch altijd binnen, omdat daar het eten lag. Af en toe zag je er wel eens eentje naar buiten lopen.

Stal 2 was ook in de zomer 24/7 buiten, en in de winter een schuilstalletje en stukje ervoor betegeld. Het stukje wei wat kapot gelopen mocht worden was zo blubberig uiteindelijk waardoor ze met de benen erin weg zakten. Ze stonden dus praktisch altijd bij het schuilstalletje en op de tegels.

Stal 3 was ook 24/7 buiten in de zomer, en s'winters in een paddock met een overkapping. Hier merkte ik dat mijn Tink niet gelukkig was. Ze werd chagerijnig, heet en bijna onhandelbaar. Was ook niet echt een droog stukje in de paddock om lekker te liggen, en dat doet mijn Tink graag!

Nu stal 4. Vaak 24/7 buiten (ligt een beetje aan het weer, want anders s'nachts op stal), en in de winter lopen ze in de paddock en bak verspreid (3 in de paddock, en de 2 grootste in de bak), en s'nachts op stal. Het mooie ervan is dat deze paddock soms op een klein strookje na altijd droog is! Ook zit er een overkapping met tegels waar ze uit de regen kunnen staan, en ook kunnen ze windvrij staan als ze daarvoor kiezen. Mijn paard is erg happy op deze stal, ook al gaat ze in de winter zoiezo snachts op stal. Ze ligt graag in haar stal (gezien de hoeveelheid mestvlekken :P ), en ze is weer vrolijk en zichzelf. Had ik nooit verwacht dat een paard die nooit op stal heeft gestaan, zich prima vermaakt in haar stal met buitenluik waar ze lekker naar buiten kan kijken.

De paddock op 29 december. Alleen bij de waterbakken is een beetje modder, de rest is droog! dit is natuurlijk een klein stukje van de paddock, de rest staat niet op de foto :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:46

Goeie vraag wel...

Mijn pony heeft tot afgelopen jaar altijd buiten gelopen.

Eerste plek:
24/7 buiten,weide.
Slecht hooibeleid,soms heel veel,soms heel weinig(voerde dus zelf bij...).
Geen schuilplekken.

Verhuisd naar plek 2:
24/7 buiten,weide.
Helaas ook slecht hooi(voordroog)beleid. te weinig, en te nat,paard heftige diarree.
Iets meer schuilgelegenheid.

Plek 3
24/7 buiten,kon je geen wei noemen was drab tot de koten.
de meest smerige drek ooit gezien..
wel schuilstallen,maar heel slecht schoongemaakt.
Wel mooi hooibeleid.

Plek 4
zelfde als 3,(locatie)maar dan de nachten op stal.
Hier knapte hij wat van op,stond nu nog maar 8 uur per dag in de drek ipv 24.

Plek 5
nacht stal,overdag weide.
ik bepaal alles zelf!

Hier doet mijn paard het enorm fijn.
Mijn voorkeur is nog steeds een 24/7 buiten plekje, mét goed hooi, mét goede schuilmogelijkheid.
Helaas kan ik dat nergens vinden en dus blijf ik hier lekker staan.
Onze weides zijn nu natuurlijk ook kort gegraasd maar nog steeds is er wat gras,geen drekzooi en 's nachts op stal in zeer ruim stro en zoveel hooi als ik hem zelf geven wil.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:50

little_king schreef:
Ik heb kennissen in de randstad met wel een grote paddock zonder modder.
Zal een aardige duit kosten vergeleken met het noorden of oosten. Maar dat weet je van te voren.
Kun je een paard niet fatsoenlijk houden moet je er geen kopen.
Dat is ook de verkeerde mentaliteit in Nederland, hebben hebben hebben.
Of dat nu gaat om smartphones en daar mee in de schulden brengen omdat ze het niet kunnen betalen als student zijnde of dat het gaat om het fatsoenlijk houden van een paard.
De Nederlandse mentaliteit is egoïstisch. En tegenover een dier is dat niet eerlijk.

En waarom gaan we direct door naar 24/7 buiten of de hele dag op stal?
Bestaat er geen tussenweg meer?
Uurtje of 8 buiten in de winter?

Amen!!

Hier staan de paarden ook op een zandpaddock (geen blubber) van 15 x 40 met hooi en met bomen er omheen en gezellig in kudde verband
10'uur buiten en daarna lekker binnen uiteraard weer met hooi

Er is altijd een middenweg , en dat het geld kost, ja dat is nou eenmaal
zo

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:51

Ik denk dat vooral ruimte belangrijk is voor paarden. Niet elk paard staat graag de hele tijd buiten, maar ik denk wel dat elk paard graag in bv een grote binnenpiste staat met een paar vriendjes. Kunnen ze lekker veilig en warm binnen staan, maar toch nog paardensociaal gedrag doen. En hebben ze ook meteen bezigheid, zeker als je ze hooi geeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:52

_Nelleke_ schreef:
En ook dat vind ik zwart/wit. Want stel je hebt iemand met een husky op een flat, maar gaat elke dag 2u met dat dier naar het bos, neemt het mee naar stal etc. Dan is een husky op een flat ook niet pertinent fout.

Een Husky, Duitse Herder, Border Collie en andere grote honden op een flatje houden vind ik absoluut not done. Zeker net omdat die rassen werkhonden, bewegingshonden bij uitstek zijn. Twee uurtjes aan een leiband gaan wandelen, vind ik daarbij onvoldoende.

Ook bij paarden zou het 'buiten houden' de eerste gedachtegang moeten zijn. Bedoel ik hiermee 24/7, zomer en winter, blubber of geen blubber? Uiteraard niet. Zoals in dit topic al genoeg aangehaald is, heeft ieder paard ander behoeftes en ook iedere situatie is niet hetzelfde. Mijn paarden staan 's nachts ook gewoon op stal.
Maar 'naar buiten' zou wel prioriteit nummer 1 moeten zijn. Dat je paard dan een paar dagen binnenstaat omwille van te veel regen, oliebol happens. Een paard kopen/houden wetend dat de 'naar buiten'-optie niet mogelijk is in het stalmanagement, dat vind ik echter wel kwalijk.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:56

Mijn paarden staan altijd buiten. Mijn wei is 1,5 hectare met schuilstal en paddock met een betegeld deel van 8x8. Op deze paddock heb ik slowfeeders in de vorm van een bak en netten. Mijn paarden staan trouwens nooit in de schuilstal, lijkt me toch een teken dat ze liever gewoon in de wei staan.

Over natte voeten, dat is aan het paard zelf. Ik heb nu een gemende kudde van een warmbloed e-pony 2 fjorden en een shetlander. De warmbloed kiest vaak voor het droge en staat ook overdag vaak op het plateau of ligt helemaal achter in de wei waar het droog is. Mijn Fjorden kijken niet op van een beetje water en staan vaak midden in een van de twee grote plassen om de lekkerste sprietjes te kunnen bemachtigen. Mijn shetlander daarentegen kiest altijd de kortste weg en dat is vaak door de blub :P De grote plassen geven de paarden ook de mogelijkheid lekker te drinken.

Ik neem mijn Fjord wel eens mee naar een stalling waar ik werk. De stal vind hij niet fijn en komt altijd wat gestrest op mij over. Na wat oefenen gaat het beter, maar voor mij is het duidelijk gewoon lekker buiten! ze kunnen kiezen, maar vinden de buitenlucht blijkbaar fijner.

Mijn Fjorden zijn geschoren en dragen beide dekens mijn shetlander staat zonder, ook in het ergste weer. Ik heb dekens geprobeerd maar daar werd hij erg ongelukkig van. Ik zeg altijd maar kijk vooral hoe je paard zich voelt..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:32

@Nelleke; ik vind dat je een erg fijne genuanceerde bijdrage levert aan de discussie :)
@Een werkhond kun je prima op een flat houden, mits je er genoeg mee wandelt en werkt. Ik heb twee hoog gewoond met twee grote honden (Duitse herderXMechelaar en LabradorXAmstaff). Uitlaten was geen twee uur aan de leiband, maar drie uur los 'ochtends en smiddags en savonds ook nog uit en/of naar de hondenschool. Maar ik moest en zou een tuin en benedenwoning en heb dit gerealiseerd. Als ik in de zomer in de zon lig komen mijn honden soms in de tuin liggen. Verder wordt die nauwelijks door hen gebruikt. :wave: Je kunt beter een hond op een flat houden en veel met hem doen, dan hem de hele dag in de tuin laten want dan verveelt ie zich ook te pletter. Je kunt een hond in dat opzicht niet vergelijken met een paard; als een hond genoeg los kan rennen en spelen en een werkhond kan werken, dan ligt ie de rest van de tijd tevreden naast de baas op de bank te snurken :D Een paard heeft veel meer continue beweging nodig.

Met betrekking tot binnen/buiten van de paarden ben ik voor de middenweg omdat dit het beste past bij mijn paard. Los van het feit dat de ideale situatie niet altijd te realiseren is.
Ik heb op een stal gestaan waar alleen paddockjes waren en daar moest je ze zelf in zetten. 's winters mochten ze in de buitenbak maar dan moest je er wel bij blijven. Van de 70 paarden was er buiten mijn paard om 1 ander paard dat in de winter naar buiten mocht (moest!) van haar eigenaar. Dus zette ik haar en mijn paard elke dag twee uurtjes in de buitenbak, trok mijn skipak aan en zat in regen/wind/sneeuw/min15graden de tijd uit te zitten naast de buitenbak. Kan je zeggen dat dat wel een mentale discipline vereist. Iedereen verklaarde me voor gek, hun paarden bleven "lekker" binnen.
Ik ben naar een andere stal verhuisd waar de paarden in de zomer 24/7 op het land gaan. Heerlijk! Behalve dat mijn paard dat niet trok en 's nachts op stal moest. Eh, alleen? Heb je dat probleem weer. Gelukkig kwam er één ander paard ook naar binnen, maar je bent dus wel afhankelijk. Mijn paard en ik waren wèl heel gelukkig met overdag lange dagen op de wei. In het najaar nam dat af en wilde mijn paard steeds eerder naar binnen. Op een gegeven moment stond ze nog van 9 tot 3 en dat vond ze eigenlijk al meer dan genoeg. Vanaf november de paddockjes in: kleine paddockjes waar niet gevoerd mag worden. Staan ze van 10 tot 16. Nou mijn paard dus niet. Die vindt er na een uur al geen bal meer aan en ik wil niet dat ze zes uur zonder eten staat. Dus weer een aparte regeling zien te treffen voor mijn paard. En dus komt het er op neer dat ik weinig heb aan buitenzet service en roosters ed omdat mijn paard daar niet in past.

Het liefst heb ik haar het hele jaar door op het land. Dat wil zeggen: 's zomers van 6:00 tot 22:00 en afbouwend naar in de winter een uurtje of drie, vier, afhankelijk van het weer. Dit is in mijn omgeving niet te realiseren.
Dus regel ik alles zelf: naar buiten en naar binnen zetten, zolang als ik zelf wil. Met haar wandelen en aan de hand laten grazen (dit vinden we beide topactiviteit) en daarnaast rijden in de bak en buiten. Van alles een beetje, en altijd tel ik hoeveel uur ze achter elkaar op stal staat en zorg ik ervoor dat dat binnen mijn maatstaf van acceptabel blijft. Conclusie: mijn paard is een fulltime job! Vind ik niet erg, want wij hebben daardoor een hele goede band en ik vind het heerlijk om veel tijd met haar door te brengen :+: Maar soms ben ik wel erg moe, want ik heb ook nog een baan en loop ook nog steeds die uren met mijn honden en ben ook graag 'savonds met vriendje thuis...

Graag verhuis ik uit de randstad naar een gebied met meer ruimte. Maar dit is niet zomaar mogelijk (huis verkopen/nieuw huis kopen > in de buurt van baan blijven/ wensen vriendje respecteren enz).

_Nelleke_

Re: Discussie: paard binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 13:53

Nikkass, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat met het feit dat je altijd moet kijken wat het beste bij het paard past.
(Is jou opmerking naar mij nou overigens sarcastisch of welgemeend?)

Ik herken het, mijn pony, lager in rang, durft in de kudde ook niet te liggen, hoe ideaal ik de hit in het begin vond, begint het feit dat ze nooit 'rustig' staan me tegen te staan, ondanks dat het een ideale situatie lijkt.

Bovendien, weidegang 24/7 is voor veel paarden niet gezond, en dan heb ik het vooral over de overdaad aan gras. Ik zou het (niet meer) aandurven met die van mij.

Natuurlijk ben ik het met iedereen eens dat een paard een bewegingsdier is en dat 24/7 in een box niet goed is voor het fysieke en mentale gestel. Maar hoe dan wel, hier in de randstad op klei/veengrond, zonder gelijk uit te komen op de 24/7 weidegang dooddoener..
Of de dooddoener 'dan moet je in de randstad geen paard houden als je niet de ideale situatie kan bieden'. Mensenlevens veranderen, kunnen verhuizen, baan kwijtraken etc. Moet je dan een paard in een overvolle markt verkopen. Zonder garantie dat iemand anders het beter doet dan jij...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:57

Daar heb je inderdaad wel een goed punt, niet overal is het mogelijk paarden 24/7 buiten te hebben.
Daarnaast denk ik dat veel warmbloedige paarden het toch wel fijn vinden om s'nachts binnen te staan, het is ook net wat ze gewend zijn.
paarden zijn gewoonte dieren als ze dus iedere nacht op stal staan zullen ze niet blij zijn als je ze ineens op de wei laat staan.

Het probleem van teveel eten is gemakkelijk op te lossen met strookbegrazing en/of een graaskorf. In het begin had ik wel wat moeite met die korven maar mijn paarden snappen ze zo goed dat ze aan komen rennen als ik ze vast heb. Ze weten dat ze dan het gras opmogen. Dit is trouwens ook een van de redenen waarom mijn paarden s'nachts op de paddock staan. In de zomer scheelt het gras dat ze binnen krijgen, in de winter spaart het het land.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:01

zo hebben we hier in het dorp een superdeluxe manege met een aantal sterren. Maar ik durft de wedden dat een groot deel van de paarden daar als jaren geen grasspriet meer hebben gezien, als ik daar diep over na ga denken wordt ik gewoon misselijk. De paarden de hele dag op stal en komen er als ze geluk hebben elke dag een uurtje uit..... Nee echt, dan bagger ik liever met mijn laarsjes door de regen en modder om mijn paarden hooi te geven :) Dat betekend dus ook dat ik verplicht ben 2x per dag langs te gaan, ook iets waar niet iedere paardeneigenaar zin of tijd voor heeft.

Mocht ik in de toekomst mijn paarden toch noodgedwongen op stal moeten zetten word dat een stal waar ze elke dag ruime weidegang hebben en met meerdere paarden in de wei staan. Hoe de stallen er dan verder verder uitzien interesseert me weinig. Mijn paard zal echt niet vrolijker worden van een gouden knop of roodgelakt traliewerk

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:17

Hey Nelleke, mijn opmerking naar jou is zeker welgemeend; ik verbaasde mij zeer dat jou verweten werd zwart/wit te denken. Dit heb ik geen moment uit jouw posts gehaald. Dus vandaar dat ik even wat tegengas wilde geven :D

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:49

*\o/* jaaa, gulden middenweg, dat grote grijze gebied. Dat is echter afhankelijk van zoveel factoren, kunnen we daar wel een welzijnswijzer voor opzetten en doen gelden? :j
Ik ben het er overigens niet mee eens dat iedereen het beste voor zijn/haar paard zelf kan beslissen, omdat het afhankelijk is van het paard en de omstandigheden :Y) Ik lees nl. ook verhalen van mensen die in situatie 1 prima happy waren, uiteindelijk ging er iets aan het geweten knagen. Andere inzichten, benadering of visie? En daarop besloten hebben te kiezen voor verandering van situatie 1 naar een beter alternatief. ja, dat grijze gebied is groot. Wat heeft een paard aan 4u buiten staan om vervolgens weer 20 u in een hok van 3x3 te staan. Genoeg te eten maar kan de kont niet keren (zeg 1.70 cm of zo). Goh wat hebben ze een ruimte in de box.

Nee, kijken naar het welzijn van het paard d.m.v. bepaalde richtlijnen in bepaalde regio's en afhankelijk van die regio's is dan wel een oplossing. Sorry, ik word niet vrolijk bij de gedachte dat er op 60+ paarden op een luxe stal 1 of 2 paddock zijn. Kom je langs: staat er geen paard in.

In mijn omgeving (Randstad) komen sommige paarden helemaal niet buiten in de paddock. Die is te nat, te hobbelig, te zanderig, te zwaar of wat dan ook. Tot daar aan toe. Zorg dan dat je paard een andere vorm van beweging heeft. Ik pleit er met het oog op welzijnsadvies voor: 4 u per dag vrij beweging maar dan wel over de dag verspreid. Ik denk dat daar nog wel eens een groot grijs gebied ingevuld mee kan worden. Nachten op stal zijn daarbij een tweede. 's Nachts de mogelijkheid om te eten, de slapen, relaxen. Alleen of met vriendjes.

Denk aan: stapmolen (*hoe geestdodend misschien ook voor sommige paarden) of wandelen aan de hand. Dan 's middags in de paddock (of wandelen/grazen)
Dan 's avonds rijden en nog even uitstappen?

Een paard in een te natte paddock is niet fijn. Paarden die niet mogen rollen en vies worden. Paarden die dekens om houden in wel een droge (of natte) paddock. Paarden die wel in de paddock mogen maar alleen want anders beschadigen ze elkaar waarbij sociaal contact niet mogelijk is. Draadje of stevige paddockafrastering er tussen kan optie zijn. Goh, wat gezellig voor de paarden dat sociale contact. Dat je uit economisch oogpunt (zo noemen wij dat niet als we een duur sportpaard heel willen houden of gewoon een paard) niet de kans wil geven zich te blesseren, begrijp ik ergens nog. Gaat om de prestatie. Maar mensen, we hebben te maken met paarden, levende have.

Grootste leermoment lijkt mij toch wel: zorg goed voor je paard en zorg voor genoeg beweging buiten dat stalhok waar ze voldoende ruwvoer hebben, onderbreking in het dag ritme. goed voor lichaam en geest. Ik ben beknopt daarin en vergeet natuurlijk een paar basisvoorwaarden. het gaat om het idee in deze even. :o

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:26

Bij mijn paard is het zo die hoef je echt niet 24/7 buiten te zetten die vind het zomers al moeilijk om buiten te overnachten als het snachts dan begint te regen word ik uit me bed gehinikt dat ze naar binnen wil omdat ze het dan soort van koud heeft en geloof me als je er dan bij komt staat ze helemaal te shaken en moet ik er eerst een dekentje opleggen voordat ze daar mee stopt
Mijn shetlander daartegen wil alleen maar naar buiten die blijft soms gewoon eigenweis in de stromende regen in de wei staan
Mijn punt is dat ieder paard verschillend is en veel paarden er zelfs niet blij mee zijn om 24/7 buiten te staan
Je moet ook natuurlijk goed je paard kennen en naar hem of haar luisteren wat zij wil en daar bedoel ik mee kijken naar het gedrag op stal of in de wei of waar die sneller gaat ligge dus zich prettiger voelt
Heel ve rhaal maar het is zo
Gr

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:38

little_king schreef:
Schrijf ik dat?
Ik schrijf al iemand zijn husky NIET uitlaat. Dat is vergelijkbaar met een paard op stal met zelfs uitloop.
Husky opsluiten op de wc is vergelijkbaar met paard op stal.
Iedereen zal dat dierenmishandeling vinden, een hond die niet uitgelaten wordt.

Om het moment dat hij hem 2 uur uitlaat ga je vergelijken met een paard 2 uur in een ruime paddock.

Ik ga ook even vergelijken met een hond, hoeveel honden zijn er die overdag in de bench moet blijven omdat baasjes aan het werk zijn? dat vinden de meeste mensen ook normaal...
En voor de rest word die hond 3x per dag ff blokkie om uitgelaten, daar hoor je ook niemand over hoor. En dat kan ook gebeuren bij iemand die een huis met een tuin heeft...dus in het flatje wonen slaat nergens op.

Ik ben van de tussenweg, waarom een paard 24/7 buiten laten als je merkt dat je paard dat niet fijn vind? en liever gewoon savonds op stal staat...
Maar toch gewoon buiten zetten want dat is natuurlijk?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:48

Ik vind de paarden naar buiten net zo belangrijk als water voor de vissen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:58

Nu ben ik het eens met dat je paarden dagelijks buiten moet laten in een grote paddock/weide
Maar ik wil jullie een casus voorleggen die ik een keer ben tegengekomen.
Een redelijk oud paard zet je met een "vriendje" in de paddock het desbetreffende paard gaat wordt losgelaten zoekt een plekje om te rollen snuffelt even 2 minuten met zijn "vriendje" en loopt naar het draad en staat daar maar een beetje te staan al zette je hem een half uur of 8 uur in de paddock dat paard bleef altijd bij het draad staan te wachten tot iemand hem haalde.
Zelfde paard zet je met een kudde in de wei. Paard graast pakweg een uur en gaat vervolgens weer de rest van de dag voor het draad staan draaien en hinnekken naar langslopende mensen.
Paard staat op stal en kijkt rustig om zich heen krijgt af en toe een aai van iemand heeft ruzie met zijn buren doezelt een beetje maar verder heel tevreden op stal.

Wat moet je dan met zo'n paard? Ook naar buiten zetten omdat het moet of kan je hem beter binnenhouden en extra aandacht geven zodat hij vervolgens tevreden op stal staat?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:10

Mijn paarden staan 24/7 buiten, omdat ik merk dat ze het daar beter op doen. In het begin had ik ze ook s'nachts op stal. Ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat het ene beter is dan het andere.

Ten eerste moet je naar het paard kijken, in bovenstaand geval staat het paard prima in de box.

Ten tweede moet je naar de omstandigheden kijken, mijn paarden staan in een droge paddock, het is nog nooit zo gek geweest dat ze geen droog plekje hebben, bovendien hebben ze een droog schuilhok.

En je moet je aan kunnen passen, er is geen wet dat het zo moet of anders moet, omstandigheden kunnen veranderen, dus als het paard naar buiten moet, bv omdat het hoest op stal, moet je niet vasthouden aan: mijn paard staat altijd s'nachts op stal dus daar gaan we mee door.

Andersom net zo, als het paard bv niet of weinig bewegen mag, is het beter om het paard op stal te zetten.

Je ziet vaak in de paardenwereld dat men heilig er van overtuigd is dat de eigen manier het beste is en staat men niet open voor veranderingen.

De mensen die zeggen, paarden horen buiten, staan er vaak niet bij stil dat een paard buiten ook vaak uren staat te soezen en dus gewoon stilstaat of ligt.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:16

Ik heb er hier 3. De 2 pony's blijven gewoon 24/7 buiten, de ene wei is nat, maar de andere blijft eigenlijk altijd goed liggen.
M'n paard gaat 's ochtends op de wei, en dan is hij ook heel blij dat hij buiten is. Maar als ik 's avonds met z'n halster aankom, staat hij vaak al te wachten of komt hij meteen naar mij, want hij weet dat hij dan binnen mag. Dus voor hem is het gewoon best op de wei van 's ochtends tot 's avonds, en 's nachts binnen.
Pony's doe ik helemaaaal geen plezier met op stal staan, dus die blijven 24/7 buiten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:23

als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet.
dan kunnen de paarden lekker zelf kiezen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:15

unihorses schreef:
als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet.

Niet iedereen heeft die luxe, bovendien is zo'n concept niet haalbaar voor een commerciële stal.

Daarbij, wat nou als je paard voernijd heeft en de andere paarden het licht uit de ogen trapt als je hooi komt bijvoeren? Of wat nou als je paard heel onderdanig is en in een groep nooit durft te liggen?

Dan toch gewoon in een groep in de wei? Is dat niet zielig?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:35

Ik zou zeggen...BUITEN,maar dan wel met fatsoenlijke schuil mogenlijkheden dmz hok of bomen en een stuk waar ze met droge pootjes kunnen staan...en goed ruwvoer!
Nu ben ik gelukkig in de luxe positie dat ik dat heb,we hebben vd wk een mooie paddock gemaakt met verhard stuk van haast 50m2 en een mooie gedraineerd stuk zand van 8x30 waar ze nu heerlijk de rest vd winter buiten kunnen staan met droge pootjes en met mooi droog weer,weer een paar uur op de wei kunnen.
Bij ons was het ook 1 grote baggerzooi en 24/7 op stal daar zijn het gewoon de paardjes niet voor.
Maar..vind ook dat je het per paard moet bekijken want er zijn ook paardjes die je dr echt geen plezier mee doet 24/7 op de wei...hoe mooi en fijn je het ook maakt,die "verlangen"echt naar een stalletje..

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:51

Dat is inderdaad ook een punt hoe gaat de groep met elkaar om. Als er eentje altijd maar niet in de schuilstal mag of niet bij het hooi dan is het denk ik ook fijner als ze savonds binnen staan. Ik heb de mogelijkheid niet om ze het gehele jaar 24 uur buiten te zetten maar als ik dat wel zou hebben zou ik het denk ik ook niet doen. Vanaf april tot half oktober wel maar de rest van het jaar gaan ze gewoon lekker snachts op stal ik denk dat ze savonds zo ie zo niet veel rond scharelen ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:44

_Nelleke_ schreef:
unihorses schreef:

Niet iedereen heeft die luxe, bovendien is zo'n concept niet haalbaar voor een commerciële stal.

Daarbij, wat nou als je paard voernijd heeft en de andere paarden het licht uit de ogen trapt als je hooi komt bijvoeren? Of wat nou als je paard heel onderdanig is en in een groep nooit durft te liggen?

Dan toch gewoon in een groep in de wei? Is dat niet zielig?

Tja dat is idd een punt dat nogal eens vergeten wordt. Mijn paard staat momenteel in een stal van 4,5 bij 7 m met uitloop van 4,5 bij 5,5 m. Ze deelt die stal met een ander paard. Ideaal toch? Behalve als het voertijd is: het zijn allebei langzame eters, die hun eten het liefst af en toe laten staan en dan weer eens een hap nemen. Maar dat laten staan kan dus niet want dan eet het stalmaatje het op. Dus moet mijn paard buiten stal eten of ik moet er bij blijven en dan moet ze dus in principe alles in een keer opeten. Of ik biedt het later nog eens aan, maar hoe vaak? Ben er helaas geen zes keer per dag.
Als ik aan kom lopen met eten en stalmaatje heeft honger, dan jaagt ie eerst mijn (onderdanige) paard de paddock in want wil graag alles voor zichzelf. Dit brengt best wel wat stress teweeg bij mijn paard en bij mij zelf. Ander stalmaatje? Dit is in principe de beste match van wat we hebben uitgeprobeerd. Maar ik denk dat mijn paard eigenlijk niet geschikt is voor een duo stal omdat ze zich gauw bedreigd voelt en erg veel prijs stelt op haar rust. De situatie is nu nog acceptabel, vind ik, omdat mijn paard nog wel durft te gaan liggen slapen en ze elkaar in rust situatie niet naar het leven staan zeg maar. Maar ideaal vind ik het zeker niet. Mijn paard in een kudde zetten is vaak ook lastig, je moet dan kunnen zorgen voor een kleine kudde op een megastuk land, zodat ze echt de ruimte heeft om de anderen uit de weg te gaan. Tja, ik heb nog geen stal gevonden in Amsterdam die die mogelijkheid biedt.

Dus "als je nou gewoon een weide doet , met hierop een schuilstal en al dan niet een betegeld stuk, ze kunnen schuilen/ droog liggen, hebben net zoveel uitloop als een stal, maar wel contact met andere paarden . als ze willen kunnen ze de wei/blubber in, hoeft niet. dan kunnen de paarden lekker zelf kiezen" is natuurlijk heel leuk bedacht, maar zo "gewoon" is dat niet!