Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:48

dressuur518 schreef:
als ik ze een slowfeeder in de bak geeft krijg ik dan geen bak met allemaal hooi volgens jullie, dat zou wel fijn zijn en anders zet ik ze gwn in de wei met zo`n ding iniedergeval voor een paar uurtjes,
zoiets als: van 7 tot half 11 in de wei (als de wei nat is daarna weer naar binnen, en dan de eerste die thuis komt doet ze om half 4 naar buiten en meestal rijd ik smiddags, dan zien ze om 6 uur de stal weer) en als het weer wat beter word en de wei het weer toelaat kunnen ze de hele dag naar buiten *\o/*

Lijkt mij handiger om in de wei een paar bulten hooi neer te leggen. Ik snap dat je niet wil dat je bak "dichtslibt" met hooi.

Een paar punten (bakken of netten) met hooi is beter dan één. Omdat ze dan meer heen en weer lopen. Paarden horen te bewegen, en niet steeds met z'n allen om één hooibak te hangen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:49

Ik zou ze dan gewoon van sochtends (voor je naar school gaat) tot bv. s'middags buiten doen, tot vlak voor het avondeten/donker oid.

Hier een foto van zo'n slowfeeder, zo te zien ligt er wel wat sprietjes hier en daar, maar even met de hark er door en dat is ook weer opgeruimt. http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... wAQ&dur=45

Ik zou ze dan persoonlijk liever droog in de bak met goede ondergrond hebben, tis zo zonde als je wei stuk gaat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:54

De wei gaat niet "stuk", dat groeit gewoon weer aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:55

Bak is niet ideaal. natte wei ook niet.

Een goede paddock wel. Maar daar moet TS maar net ruimte en centen voor hebben.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 17:56

GamblersCup schreef:
Laat ze dan gewoon de hele dag buiten staan? Waarom zou je ze van half 11 tot 16 uur binnen halen?

En antwoord eens op mijn vraag van eerder: is de wei nat dat er (bijna ) alleen plassen zijn of nat in de zin van, het wordt snel zwart gelopen?

nat van de plassen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:57

Ja het groeit weer aan, maar ik weet niet hoeveel wei ts heeft? Als het volledig kapot gelopen word (dus tot zwarte drek) dan duurt het wel even voordat je er weer gebruik van kunt maken. Plus risico's op mok etc.
Dan liever in de winter in de bak, en in de zomer weer lekker veel weidegrond.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Weide erg nat paard staat al een paar weken binnen, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:58

in de beginjaren dat ik mijn pony had werd ze ook gehouden zoals de pony van TS en die leeft ook nog hoor. Ideaal is anders maar soms is het nou eenmaal zo. TS als je de mogelijkheid hebt zou ik ze zeker buiten zetten maar van een paar daagjes binnen als het echt smerig weer is krijgen ze ook niks hoor, als ze aan de ren gaan in de wei en ze breken een been omdat ze uitglijden is het ook niet goed..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:01

Zet ze dan gewoon in de bak, met hooi. Hark de boel elke avond even aan en klaar. Gezondheid en welzijn van je dier gaat toch voor?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:03

Polly schreef:
in de beginjaren dat ik mijn pony had werd ze ook gehouden zoals de pony van TS en die leeft ook nog hoor. Ideaal is anders maar soms is het nou eenmaal zo. TS als je de mogelijkheid hebt zou ik ze zeker buiten zetten maar van een paar daagjes binnen als het echt smerig weer is krijgen ze ook niks hoor, als ze aan de ren gaan in de wei en ze breken een been omdat ze uitglijden is het ook niet goed..

nee daarom, en hoe denkt iedereen dat de paardjes op de manege eigelijk leven??? je kunt het vanaf verschillende standpunten zien ik wil het graag een beetje mengen, ik ben niet voor geen deken op en altijd maar buiten, maar ook niet voor alleen maar op stal, en we doen dat sinds een paar weken wel vanwege het weer. nu ga ik ze wel ff wat vaker buiten zetten zolang als het kan, maar geschoren en met deken op! ik vind wel dat ze naar buiten moeten en moeten kunnen bewegen, meer dan ze nu doen tenminste.en daar wordt ook hard aan gewerkt!

weet iemand trouwens hoe je een slowfeeder kan maken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:03

ik zou nooit hooi voeren in een rijbak, iedereen die ik dat heb zien doen kreeg vroeg of laat te maken met zandkoliek, alle kuren zandweg en lijnzaad ten spijt.
Ik zou dan eerder 's morgens op stal voldoende hooi voeren, na school een paar uur buiten zetten tot het donker word.

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:05

waarom zouden ze niet in de wei kunnen als ze geschoren zijn?
onze paarden komen ook gewoon elke dag buiten ook al zijn ze geschoren,
wel kun je rekening houden met de tijd dat je ze buiten houdt.
dus gewoon lekker buiten zetten zeg ik haha!
Laatst bijgewerkt door koko163 op 03-01-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:05

@polly: Maar ze eten toch niet van de grond? Ik zie het probleem dan niet.

Er is een heel topic over het maken van slowfeeders ts, zal even kijken voor je.

Edit: Hebbes: [VSW] Slowfeeders

Je kunt ze kant en klaar kopen, maar da's nogal duur, dus zelf maken is dan denk ik een beter optie, is je vader handig? :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:08

Ach, en iedereen die ik ken die met een bak als paddock of "echte" paddocks werken (en dat zijn meer dan 30 mensen/stallen) zijn daar al 20 jaar tevreden mee. Niks zandkoliek, ze gooien dan ook niet het hooi zomaar op de grond. Er zijn er zelfs een aantal bij die helemaal geen weiland hebben, en die dus zomer en winter met paddocks werken. Gek, dat al die paarden het overleefd hebben... ;) Jouw verhaal klopt dus niet Polly, dat je "vroeg of laat" met zandkoliek te maken krijgt.

Een "paar uurtjes" buiten vind ik veel te weinig voor een dier dat gemiddeld 30 kilometer zou moeten kunnen lopen op een dag. Sterker nog, ik vind het echt tegen dierenmishandeling aan zitten, een dier dat gebouwd is om te bewegen zo lang op te sluiten en zo kort zijn beweging te gunnen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:08

alleen na school rijd ik vaak, maar ik kan ze voor en na het rijden wel ff buiten zetten gwn waarneer het uitkomt, maar hooivoeren in de bak daar ben ik ook niet zo voor, ik ga ze gewoon buiten zetten op de momenten dat het kan zodat ze wel wat meer buiten gaan komen dan nu want nu vind ik het ook sneu voor ze, maar wat wel zo is, is dat ze altijd als ik ze buiten zet om bijv. de stallen te doen staan ze als ik klaar ben al voor het hek te wachten hoef ik allen maar het hek open te zetten en ze staan al binnnen! hoe verklaren jullie dit?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:10

Tja, onze wei is ook nat. Het heeft de afgelopen maand heel veel geregend en het water kan daardoor geen kant op. Voornamelijk het stuk waar de paarden het land in gaan is een modderboel, maar verder op in het land is het prima.
Mijn paardje is ook geschoren, maar ik heb de benen en het hoofd niet gedaan. Ze gaan bij ons dan ook gewoon lekker het land in.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:11

Een paard hoort niet een hele dag op stal inderdaad, daar is nu al genoeg over gezegd denk ik. Kun je niet een deel van de wei betegelen of betonplaten neerleggen? Dan kunnen ze in ieder geval droog staan met de voeten en je kunt op het beton/de tegels een slowfeeder neerzetten.
En anders in de bak zetten inderdaad, dan hebben ze iig meer bewegingsruimte. Een slowfeeder in de bak moet geen probleem zijn denk ik. Aan het einde van de dag gewoon even al het hooi dat er naast gevallen is bij elkaar harken en opruimen. Is zo gebeurd ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:11

Juist, dat vind ik ook :)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:12

dressuur518 schreef:
alleen na school rijd ik vaak, maar ik kan ze voor en na het rijden wel ff buiten zetten gwn waarneer het uitkomt, maar hooivoeren in de bak daar ben ik ook niet zo voor, ik ga ze gewoon buiten zetten op de momenten dat het kan zodat ze wel wat meer buiten gaan komen dan nu want nu vind ik het ook sneu voor ze, maar wat wel zo is, is dat ze altijd als ik ze buiten zet om bijv. de stallen te doen staan ze als ik klaar ben al voor het hek te wachten hoef ik allen maar het hek open te zetten en ze staan al binnnen! hoe verklaren jullie dit?

Waarschijnlijk omdat ze binnen hun eten krijgen ;) Paarden zijn gewoontedieren en raken snel iets gewend. Als ze vaak hun eten op stal krijgen, zullen ze graag de stal in gaan, omdat ze dan hun portie voer krijgen. Als je de stal open zou houden staan, zouden ze waarschijnlijk na het eten zo weer buiten staan :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:16

Hier staan ze nu 14 dagen binnen wegens 30cm water op de wei en diepe, te zware modder in de paddock.
Een van de 3 begon al een overbelasting aan zijn pezen te krijgen en ze staan nu gewoon binnen met onbeperkt hooi en 3x per dag een uurtje beweging( vrij of aan de hand). Mijn paarden zijn nu veel rustiger dan de laatste tijd buiten. Hier is het uit pure noodzaak (en ik ben er ook zeker niet blij mee) maar het is nu zo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:20

Als het water buiten zó erg is dat je je dieren een zwemband en flippers aan moet doen als ze naar buiten gaan, vind ik het een ander verhaal. Ik zou mijn dieren ook echt NIET in diepe modder zetten, als ze geen mogelijkheid hebben droog te staan. Dat is namelijk beide ook slecht voor de gezondheid. Dat wordt dan kiezen tussen twee kwaden... al zou ik mijn dieren, als het zó erg was, ergens tijdelijk naartoe brengen waar ze wél buiten kunnen staan zonder de zwemslag te kunnen. No way dat ik de dieren binnen laat staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:28

GamblersCup schreef:
Jouw verhaal klopt dus niet Polly, dat je "vroeg of laat" met zandkoliek te maken krijgt.

Dat is jouw ervaring en ik vertel mijn ervaring, het klopt dus wel want in die jaren dat ik paarden heb (en dat zijn er heel wat) hebben ze wel allemaal vroeg of laat zandkoliek gehad, ook als ze uit netten/slowfeeders gevoerd kregen. Dat jouw ervaring anders is is toch prima? Dat is toch het idee van een forum, dat je je ervaringen en meningen kan delen?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:31

GamblersCup schreef:
Als het water buiten zó erg is dat je je dieren een zwemband en flippers aan moet doen als ze naar buiten gaan, vind ik het een ander verhaal. Ik zou mijn dieren ook echt NIET in diepe modder zetten, als ze geen mogelijkheid hebben droog te staan. Dat is namelijk beide ook slecht voor de gezondheid. Dat wordt dan kiezen tussen twee kwaden... al zou ik mijn dieren, als het zó erg was, ergens tijdelijk naartoe brengen waar ze wél buiten kunnen staan zonder de zwemslag te kunnen. No way dat ik de dieren binnen laat staan.

ff serius mijn pony`s staan thuis mijn ouders gaan echt niet ergens de hoofdprijs betalen om ze de hele dag op de weide te kunnen zetten dan maar gewoon thuis lekker gratis, zoveel als mogelijk is naar buiten in de bak of af en toe een paar uurtjes op de oo zo natte wei, en trouwens tegen mok doen wij gwn uierzalf smeren!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:32

@gambler: Zou je ze ook verhuizen als de verhuis veel meer stress en risico op blessures oplevert dan het binnen staan? Het zijn namelijk niet de gemakkelijkste paarden (het soort dat niet veel stalhouders graag zien komen) en je moet hier de buurt (ca 15km) al serieus zoeken naar een wei die nog in relatief goede conditie is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:32

op wat voor grond zit je TS?
Ik zit hier bv op kleigrond en mijn paarden kunnen nu echt de wei niet in.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:34

maximuss schreef:
Hier staan ze nu 14 dagen binnen wegens 30cm water op de wei en diepe, te zware modder in de paddock.
Een van de 3 begon al een overbelasting aan zijn pezen te krijgen en ze staan nu gewoon binnen met onbeperkt hoo i en 3x per dag een uurtje beweging( vrij of aan de hand). Mijn paarden zijn nu veel rustiger dan de laatste tijd buiten. Hier is het uit pure noodzaak (en ik ben er ook zeker niet blij mee) maar het is nu zo.

dit vindt ik opzich redelijk, zou ook niet vooral tijd moeten maar als ik jouw verhaal zo hoor krijgen ze drie uur per dag vrije bewegen en als je evt. ook nog gaat rijden, dan hebben ze toch 4 uur uit de stal gekunt als noodsituatie is dat heel redelijk toch?! ik begrijp niet dat er mensen zijn die dat niet begrijpen en kosten wat het kost (laten we het dan nog maar niet over hebben of het ten kosten van het paard gaat)hen paard perse de hele dag buiten willen hebben, ookal staan ze honderd km verder op. sorry maar dat hebben mijn ouders en ik er niet voor over zeker niet met zo`n prima tussen oplossing als deze!