Hier hebben we wel een redelijk e volgorde met het buiten zetten van de paarden. Dit verschilt of ze naar de wei gaan of in de paddock staan. In de wei stonden ze met z'n vieren in de achterste wei. 3 Ervan blijven met de zomer als het weer het toelaat 'snachts buiten in de paddock. De staleigenaresse pakte de leider van de 3 aan het halster en de andere 2 liepen achter haar aan naar het landpad. Paarden bleven wachten op het landpad totdat nr 4 er was. Dan gingen ze vanzelf naar achteren. Een ander zet ze 1 voor 1 op het landpad. Alleen mijn merrie kan je niet als eerste op het landpad zetten, die kruipt onder het draad door en loopt dan weer gezellig met je mee om te kijken wat je gaat doen (niet echt handig dus) Of ze kroop er onder door en ging aan de andere kant staan te grazen. En als ze je dan zag aan komen lopen ging ze snel weer terug van "zo dat heb je niet gezien hé". OOk 2 andere paarden worden los gelaten op het landpad, maar alle andere gaan gewoon aan de hand. Met binnen halen ook allemaal 1 voor 1 (al pakte ik er soms 2 tegelijk hoor). Naar de paddock gaat alles 1 voor 1, zowel naar binnen als naar buiten.
Hier wisselende samenstelling van paarden. Momenteel neem ik Tea mee aan de hand en Yarra stiefelt er los achteraan. Gaat prima. Mijn oude Jeskim liep vroeger ook altijd los mee, wist ook precies in welke stal ze moest staan. Was altijd even lastig als er tijdelijk van box moest worden gewisseld i.v.m. bevallingen. Fjella van 3 zou ik nog niet los mee laten lopen, denk dat die er een feestje voor zichzelf van gaat maken, maar ook nog niet geprobeerd hoor.. Het hangt een beetje van het paard af, welk paard dominant is, wat is de leeftijd, jonkies gaan aan de hand mee.
deur open lopen achter me aan, en terug precies het zelfde. behalve als we even over de weg moeten dan doe ik halster op en houd ik ze vast samen met nog iemand en terug weer het zelfde
bij ons is het dus gewoon 2 aan de hand & 1tje los savonds smorgens is het eerst 2 en dan de andere (want die vergeet soms wel eens dat hij linksaf moet behalve rechtdoor en datn zit hij in de tuin)
Anoniem
Geplaatst: 01-02-13 17:53
bij ons lopen ze gewoon rechtstreeks hun stal in savonds, smorgens moet ik ze er wel opzetten, of ze staan in de tuin
ze worden er op gezet door de eigenaar van stal. hij spant een draadje en laat de paarden los en ook weer terug
Leedebee
Geplaatst: 03-02-13 18:31
Bij ons staan er 4 en moet denk 200 meter lopen, dus als ik alleen ben moet ik 2x. Vroeger liepen de andere 2 los mee naar het land, maar dat doen ze niet meer braaf, dus dan maar zo.
Met binnen halen gaan ze wel alle 4 tegelijk mee. 2 aan een touw en 2 los. Onder het commando "eigen stal" loopt alles zn eigen stal in. Mijn eigen pony, die los loopt, draaft meestal vooruit en gaat dan alvast zelf naar zn stal
Soms "verdwaalt" er een, maar uiteindelijk komen ze toch altijd naar hun stal, want daar is het eten
Wij hebben echt een heel schema. staan 27 paarden, elke ochtend zetten 2 a 3 mensen ze buiten, en 'savonds halen 2 a 3 mensen ze weer binnen. we hebben 2 witeboards waar je jezelf op een dag kan indelen. als je de paarden zelf naar stal laat lopen wordt t echt een drama, overal staan balen kuil enz
Elegance_
Geplaatst: 04-02-13 13:00
Hier gaat het heel makkelijk, ze staan overdag in de paddock en de wei zit aan de paddock vast, wij doen dus gewoon het draad open en ze kunnen zo de wei in lopen. En als we ze eruit halen roep ik mijn Fjord, die loopt meestal zelf weer terug de paddock in en dan volgen de shetjes vanzelf
Papegara
Geplaatst: 04-02-13 13:02
Mijn paard gaat als 2/3e naar buiten en als eerste naar binnen. Doet de eigenaresse van het pension.
in de winter: s'ochtends worden ze door de staleigenaar buiten gezet in de paddocks, hij doet dan gewoon in een bepaalde volgorde de deuren open en gaan dan vanzelf naar hun eigen paddock en als ze op de wei mogen precies hetzelfde. binnen zetten doen we zelf, mijn haflinger neem ik aan de hand mee en de shetlander komt vanzelf er los achter aan.
in de zomer: ze staan dan overdag op de wei en in de nacht op de paddocks. worden dan ook gewoon losgelaten en weten zelf de weg.
Bij ons staan er 4 paarden. twee daarvan staan dag en nacht buiten voor de andere is er een rooster zodat die paarden binnen en buiten gezet worden.
Gerritt
Geplaatst: 04-02-13 23:12
We hebben er 4, ik pak de pony van mijn vriendin bij het halster (die peert hem altijd) dan doe ik de staldeuren open en loop met de pony van me vriendin voorop. De rest volgt en voor het hek laat ik haar los en rennen ze gewoon het land in. Bij het ophalen schud ik met een beker biks doe het hek open en dan lopen ze vanzelf weer mee de stal in. Kwestie van gewoonte voor hun, ze weten precies wat er gaat gebeuren als ze de deuren open zien gaan
nadita
Geplaatst: 05-02-13 17:56
Ik heb er vier, breng ze 2 aan 2. Mijn Fries en Haf (9 en 4 jaar) lopen al jaren samen, vanaf dat Hafje 8 maanden was. Heb haar heel snel geleerd om als tweede paard links van mij mee te lopen. Ho is ho. Momenteel lopen ze op het achterste land, dus ik moet nogal wat draden open en dichtdoen. In tussentijd wachten beide paarden braaf totdat ze door kunnen lopen. Ik heb een hekel aan drammers.
Mijn twee miniatures lopen meestal waar ze zin in hebben. Onze Ken studeert voor limbodanser, die piept onder alle draden door.
Paarden zijn nu wat meer binnen ivm extreem nat en modderig land. In de zomer lopen ze de hele dag op de wei. In de nacht altijd binnen. Dit om mijn paarden niet te dik te laten worden (3 hebben echt aanleg om dik te worden), en de Fries heeft eczeem.