Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:36

Wat een gaaf project! Handig perceel ook, zou willen dat het bij ons zo mooi rechthoekig was ;-).

Ik weet niet waar het noorden is t.o.v. de stallen? Wij hebben buitenboxen aan de oost- en aan de westkant. Zeker in de zomer vind ik die aan de oostkant veel fijner. Op het westen kan behoorlijk heet worden. Kleine overkapping boven de staldeur (i.v.m. inregenen) lijkt me ook niet verkeerd. Hier zijn de boxen 3 x 4,5 m, voorste deel doe ik geen strooisel in. Dat loopt anders alleen maar naar buiten.

essie34 schreef:
@Mootje; Je beschrijft eigenlijk wat ik in gedachten had :-). Super! Inderdaad buitendeuren maken, zodat ze vrije uitloop hebben. De deuren zitten dan aan het bestraatte gedeelte dus dat lopen ze niet stuk. Heb je dan nog een idee over hoe ik vanuit deze doorloop ze toegang kan geven tot alle delen van de weide? Als ik de wei in 2 of 3 stukken zou verdelen? Ik zit een beetje klem met het hek/draad namelijk. Ik moet dan de toegang tot elke wei mogelijk maken vanuit de stal en het draad of hek ook zodanig open kunnen zetten dat het niet blokkeert of gevaarlijk is.

Met zo'n vrije uitloop vanuit buitenboxen hebben wij ook. Bevalt super! Hier komen ze dan uit op een bestraat stuk, daarna paddockmatten en vervolgens paddock. In de winter komen ze niet in de wei, maar lopen ze de hele dag vrij stal en paddock (600m2 voor twee paarden + pony) in en uit. Tussen bestrating en paddock hebben we zo'n rollint van Callagher, komen ze me niet lastig vallen als ik de stallen doe ;-).

In voorjaar en begin zomer kunnen ze vanuit de paddock een track op en dan naar een van de drie weitjes (afhankelijk van wat open is), weten ze snel genoeg ;-). We hebben geen rondlopende track, maar een die bij de achterste wei stopt. In jouw geval zou je aan de linkerkant een pad naar achter kunnen maken en dan drie weiden achter elkaar. Ik weid iedere 4 à 5 dagen om, zo blijft je grasmat redelijk intact.

Zodra de tweede snee gras binnen is, kunnen ze vanaf de track een grotere wei op. Daarop mogen ze lopen tot het te nat wordt (meestal half november).

essie34 schreef:
@LokiDH; drinkwater ben ik nog niet over uit.. In de stal is er een watervoorziening en ik wil daar electrische drinkbakken plaatsen. De schuur is net nieuw en goed geisoleerd dus ik weet nog niet zo goed of ik dus ook verwarmingelementen moet aanbrengen (rondpompsysteem vind ik wel erg prijzig voor maar 2 of 3 waterbakken). In de wei had ik bedacht om een grote waterbak (evt met flodder) tussen de 2 weides in te zetten. Maar dit kan dus alleen als ik de grond in 2en verdeel! Lastig, lastig ;-)

In de wei hebben wij helemaal geen waterbakken meer. Als ze dorst hebben (of last van dazen of hitte) komen ze vanuit de wei naar de stal. Krijgen ze ook nog wat beweging ;-). Op stal hebben we zo'n rondpompsysteem: ideaal!

Het perceel lijkt mij teveel gras te geven voor twee paarden. Een luxeprobleem dus :-). Hier hebben we 2,5 ha voor 4 paarden en 2 pony's. Daarmee zijn we royaal zelfvoorzienend qua ruwvoer. Wij laten het maaien, schudden, wiersen door een buurman. Daarna als bijna droge voordroog in de baal. Heb je amper werk mee, maar je weet wel wat je voert. Andere optie is zoals een klant van mij dat al jaren naar volle tevredenheid doet: Zij laat haar buurman een deel van het gras twee keer maaien. In ruil daarvoor levert hij haar hooi.

Succes ermee! Pb gerust als je foto's wilt of een keer wilt komen kijken.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:45

essie34 schreef:
Leuk Dendola! Klinkt echt goed zeg :)
Tsja schaduw, ik zat zelf te denken aan een paar mooie grote, volle bomen langs de omheining? Maarja moet ik natuurlijk ook weer opletten dat ze niet giftig zijn voor de paarden enz..

Ik vind notenbomen ideaal!

renskesanne

Re: Meedenken over indeling nieuwe weide en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:51

ik ben benieuwd wat het gaat worden ik volg iniedengeval.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 11:47

@xSlvna; bedankt voor het tekenen en ziet er idd erg mooi uit. Ik weet niet of ik voor een paddock paradise ga om eerlijk te zijn, maar zo krijg ik wel een goed beeld van wat je bedoeld. Thanks!

@Koeke; Jeetje zo te horen heb jij het ook goed voor elkaar hoor! Alleen waterbakken binnen is inderdaad ook een goede optie. Alleen zit ik nu even te bedenken waar en hoe ik de hekken dan ga plaatsen. Als het ene hek openstaat, moet er namelijk wel doorloop blijven richting het juiste stuk weide. Misschien dat een draadopening dan handiger is. Het is inderdaad een luxeprobleem haha dat we zoveel grond hebben! Nadeel is wel dat wij zelf dus niet kunnen hooien. We spraken een buurman daar en die gaf aan dat het al bijna niet de moeite is om het te laten doen, omdat de prijzen voor hooi en kuil erg scherp zijn op het moment. Maarja, het gras groeit wel door... ;)

Wat ook nog zou kunnen.. Is dat ik in een van de weides een soort cross weide maak. Met boomstammen, een zeil enz... Zou ook wel erg gaaf zijn :) Dus zo zit ik een beetje te bedenken wat leuke opties zijn hihi!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:02

@ essie34. Zo'n leuk topic deze! Nog even over je wens drie boxen te hebben. De stallen bij ons op stal zijn 3 bij 5 m. (behalve die van mijn paard die is 3x3 ruimte was op maar geeft niets, groot zat voor E pony en overdag loopt ze toch los). In die grote boxen liggen grote paarden ook heerlijk languit. Je zou er 3 van naast elkaar kunnen maken dan wel met alledrie de ingang op de lange zijde van de schuur. Kan je de achterste ruimte (nog ruim 2 x 9) gebruiken voor opslag en poetsplaats. Ik geloof dat ik het alleen zo zou bouwen dat er ook een uitgang van de boxen is via de schuur. Is misschien makkelijk met mesten, voeren, zadelen, poetsen enz. Hoef je ook niet steeds te rommelen in de uitloop als je met het ene paard bezig ben en de andere loopt je maar in de weg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:05

dendola schreef:
Ik vind notenbomen ideaal!

Walnotenbomen werden vroeger geplant om vliegen te weren volgens mij :)
En wat betreft je stallen, ik kan je een voerhek echt aanraden. Ik vind het ideaal om hooi buiten de stal te voeren, ze trekken het niet meer door de stal heen en het is gemakkelijk schoon te maken.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 12:10

Mootje heb je misschien een foto van je stal van 3x5??
Ben al even aan het kijken naar geschikte bomen en idd, notenbomen zijn prachtig én praktisch!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:31

even een dikke gefeliciteerd, wauwie :)
Ik zal later terugkomen op je vraag..maar anders ben ik je topic weer kwijt ;) en tis juist zo leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:06

Ik vind het voorbeeld van xSlvna geweldig, maar daar gaat een hoop werk inzitten en zal met onderhoud niet altijd even praktisch zijn. Landschappelijk gezien wél heel mooi.

Het idee van een Paddock Paradijs spreekt mij ook erg aan én je hebt er de ruimte voor :)

Dus hier mijn bijdrage :)

Afbeelding

Als je tussen de stallen en de rijbak nog een wegdraaibaar hek maakt, dan kunnen ze zo vanuit de stal de track op.
Als je aan de zijkant van de stal nog een afdak zou kunnen maken waaronder ze kunnen schuilen dan zou helemaal geweldig zijn :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:33

Ziet er leuk uit zo Dubbeldun, al zou ik dan wel het hek van het linkerweiland aan de andere kant maken. Dus dichter bij de stal.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:39

Een paddock paradise is imo een goede poging om paarden op een te klein stukje grond fatsoenlijk te kunnen houden.
In jouw geval zou ik daar niet te moeilijk over doen en geen rare fratsen met de grond uithalen.
Tenzij ze een bepaald stuk niet op zouden mogen omdat je het wil hooien.

Ik zou ervoor kiezen om het, zoals je getekend hebt, in tweeën splitsen. Plaatsen van hekken zou voor mij afhangen van de breedte van het looppad en waar je met een tractor vandaan komt (makkelijke bochten enz).

Ook zou ik zelf willen dat ze altijd kunnen kiezen om binnen te gaan staan. Zeker met warm weer gaan die van mij nog wel eens een paar uurtjes binnen staan. Omdat ik binnen zelfdrinkers heb en deze dus altijd bereikbaar zijn, heb ik op het land geen waterpunt. Wel staan er op het land een paar notenbomen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:45

Leen_ schreef:
Ziet er leuk uit zo Dubbeldun, al zou ik dan wel het hek van het linkerweiland aan de andere kant maken. Dus dichter bij de stal.

Dat heeft geen nut want het hek van de track zit toch ook links :D en op deze manier rij je er makkelijker in met een tracor oid :)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 12:57

Ja @Kamsel, ik neig er ook naar om niet al te veel te ondernemen met de grond (zoals stukken afgraven, waterstukken maken enz). Het is een erg mooi idee, maar vergt veel werk. We gaan de hele woning ook nog verbouwen dus denk dat we echt al enorm druk worden! We hebben nu wel alle ruimte en dat is aan de ene kant heel fijn, aan de andere kant maakt het ook lastig in te delen voor (maar) 2 paarden!

Iedereen een fijne jaarwisseling gewenst.. Hier in Zwolle gaan ze al flink los in de omgeving ;)

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:51

Morgen komt het eerste bedrijf kijken voor de omheining en de stallen! Ben heel benieuwd naar de tips en tops die ze hebben :) Hopen dat we nog wat van de 'oude' weidepalen kunnen hergebruiken!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:26

Leuk! Ben benieuwd wat ze allemaal aanraden!

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:31

ten eerste ik snap dat je droom in vervulling gaat ! Echt super lijkt me dat, zo je eigen huisje met je paardjes lekker naast je ! Ik heb met mijn paard en nog een andere pony in een wei gestaan die we hadden ingedeeld in drie stukken die verticaal lopen met daarnaast een ruim pad , waar je de paarden kunt verzetten van weide. Daarnaast gebruikte we het pad 's winters als '' kapot loop stuk '' zodat de andere weides heel bleven!

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:43

essie34 schreef:
Mootje heb je misschien een foto van je stal van 3x5??
Ben al even aan het kijken naar geschikte bomen en idd, notenbomen zijn prachtig én praktisch!

Ik heb inmiddels een foto op mijn mobiel staan maar geen idee hoe ik die nu weer door kan sturen naar de computer... Als je hem wil moet je anders even je nummer pb'en dan stuur ik het via whats ap.

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:32

Heb je topic net helemaal doorgelezen en wat gaaf, dat je dit huis nog voor de jaarwisseling hebt gevonden! <3
Mijn vriend en ik willen ook graag gaan samenwonen en het liefst met de paarden thuis natuurlijk.
Er is wel een mogelijkheid en ik ben al helemaal aan het dagdromen hoe ik alle ruimte zou willen indelen, nu alleen het financiële gedeelte nog, wat niet meevalt helaas.

Ook ik blijf dit topic volgen. Succes !

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:40

Zoals hier al gezegd, maak 3 stallen langs de lange kant van de schuur, dus 3x4,5, da's echt meer dan groot genoeg aangezien ze toch veel buiten zullen staan.
Dan hou je vooraan nog 3m over, aan de ene zijde maak je dan de wasplaats, aan de andere de zadelkamer.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 20:20

Hoi allemaal,

Ik lees alle berichten door, bedankt daarvoor!! Kan niet overal op reageren, maar waardeer het zeker. Gisteren is er gekeken naar de omheining en de stallen. De man die de offerte kwam maken vond eigenlijk gelijk dat mijn tekening de beste optie is, mede door de makkelijke uitloop (op het bestraatte gedeelte) en het gebruik van de deur en de roldeur in de schuur. Hij had nog wel een hele goede tip; de wand van de stal die bij de deur staat, hoeft er dan niet meer in. Hij kan namelijk een schuin wandje op maat maken. Hierdoor krijg je geen smal strookje met een paar cm loze ruimte. Op de tekening zou dit er dan zo uit komen te zien;

Afbeelding

Dit bespaard me in ieder geval 1 zijwand en de ruimte wordt zo volledig benut! Ben nu nog wel aan het kijken hoe ik het muurtje aan de binnenkant van de schuur ga ophogen. Dit moet door de gehele schuur gebeuren om te voorkomen dat er scherpe randen zijn waar de paarden zich aan kunnen bezeren. Dit ziet er nu zo uit;

Afbeelding

En ik wil dus de scherpe randen weg werken, tot aan de middelste balk. Dit kan met beton of gipsblokken, maar is erg prijzig. De aannemer stelde voor om houten panelen te gebruiken, bijvoorbeeld underlayment. Iemand hier nog tips voor??

De weidepalen ben ik ook even langs gelopen, en de meeste palen zijn nog netjes en staan er pas een paar jaar in. De afmetingen wisselen alleen nogal.. ;) Plus er staan een aantal wat kleinere palen tussen. Dus daar moeten we nog wel mee aan de slag! Ook moet ik dan nog even kijken hoeveel meter ik precies tussen de palen ga doen. De een zegt 3m, de ander 5, en dat scheelt nogal op zo'n grote oppervlakte haha!

Omheining;

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:39

Je kunt het bestaande hout iets opdikken tot 2 cm binnen de stalen kolom Als je dan underlayment gebruikt (van 2 cm dik) dan wordt de wand helemaal vlak. De bovenste rand zou ik dan wel een alum. strip overzetten tegen knagen.

Een paal om de 5 meter kan makkelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:45

Als je goeie hoekpalen hebt kan je ook om de 8 meter een paal zetten. 5 meter vind ik nog dicht bij elkaar.

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:01

Dat scheelt nogal! Of het 3, 5 of 8 meter is.. Nog meer iemand met ervaringen? Gaat het draad niet na verloop van tijd slapper hangen bij 8 meter?

Deze week komt er nog een bedrijf een offerte maken voor de omheining en stallen.. Hopelijk volgende week de overdracht en dan kan de bouw beginnen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:09

Als het stevige palen zijn blijven ze hangen, op de vorige stalling stonden de paaltjes om de 10 meter, nooit problemen gehad (ondanks veel wind en maar zielige prikpaaltjes).
Als je de palen goed stevig (en dus diep) in de grond slaat is om de 8 meter geen probleem :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:10

wij hebben om de 4 geloof ik, heb 3 x breed lint en zo hou je het strak.