Ik weet niet waar het noorden is t.o.v. de stallen? Wij hebben buitenboxen aan de oost- en aan de westkant. Zeker in de zomer vind ik die aan de oostkant veel fijner. Op het westen kan behoorlijk heet worden. Kleine overkapping boven de staldeur (i.v.m. inregenen) lijkt me ook niet verkeerd. Hier zijn de boxen 3 x 4,5 m, voorste deel doe ik geen strooisel in. Dat loopt anders alleen maar naar buiten.
essie34 schreef:@Mootje; Je beschrijft eigenlijk wat ik in gedachten had. Super! Inderdaad buitendeuren maken, zodat ze vrije uitloop hebben. De deuren zitten dan aan het bestraatte gedeelte dus dat lopen ze niet stuk. Heb je dan nog een idee over hoe ik vanuit deze doorloop ze toegang kan geven tot alle delen van de weide? Als ik de wei in 2 of 3 stukken zou verdelen? Ik zit een beetje klem met het hek/draad namelijk. Ik moet dan de toegang tot elke wei mogelijk maken vanuit de stal en het draad of hek ook zodanig open kunnen zetten dat het niet blokkeert of gevaarlijk is.
Met zo'n vrije uitloop vanuit buitenboxen hebben wij ook. Bevalt super! Hier komen ze dan uit op een bestraat stuk, daarna paddockmatten en vervolgens paddock. In de winter komen ze niet in de wei, maar lopen ze de hele dag vrij stal en paddock (600m2 voor twee paarden + pony) in en uit. Tussen bestrating en paddock hebben we zo'n rollint van Callagher, komen ze me niet lastig vallen als ik de stallen doe

In voorjaar en begin zomer kunnen ze vanuit de paddock een track op en dan naar een van de drie weitjes (afhankelijk van wat open is), weten ze snel genoeg

Zodra de tweede snee gras binnen is, kunnen ze vanaf de track een grotere wei op. Daarop mogen ze lopen tot het te nat wordt (meestal half november).
essie34 schreef:@LokiDH; drinkwater ben ik nog niet over uit.. In de stal is er een watervoorziening en ik wil daar electrische drinkbakken plaatsen. De schuur is net nieuw en goed geisoleerd dus ik weet nog niet zo goed of ik dus ook verwarmingelementen moet aanbrengen (rondpompsysteem vind ik wel erg prijzig voor maar 2 of 3 waterbakken). In de wei had ik bedacht om een grote waterbak (evt met flodder) tussen de 2 weides in te zetten. Maar dit kan dus alleen als ik de grond in 2en verdeel! Lastig, lastig
In de wei hebben wij helemaal geen waterbakken meer. Als ze dorst hebben (of last van dazen of hitte) komen ze vanuit de wei naar de stal. Krijgen ze ook nog wat beweging

Het perceel lijkt mij teveel gras te geven voor twee paarden. Een luxeprobleem dus

Succes ermee! Pb gerust als je foto's wilt of een keer wilt komen kijken.