Weiland.. één grote modderpoel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:40

ja bij ons ook. somers een heerlijk verse wei vol gras. niks meer van over. ;( daar gaan ze dus niet meer op deze winter anders is het komende zomer alleen nog maar een soort zandbak.
we hebben ook een blubberpaddock. balen. -O- gelukkig hebben onze paardjes allebei een ruime droge box en gooi ik ze elke dag los in de bak.
toch is dit vervelend want in de zomer staan ze twaalf uur per dag op de wei. nou laat ik ze alleen nog maar even aan de hand grazen. :(:)
op de wei zetten is zinloos want ze trappen hem toch alleen maar kapot

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:44

Zo was het een maand of 3 geleden, mooie droge grond nog op de paccock, linksachteren is de rijbak
Afbeelding
Afbeelding

en zo is het nu, foto is van een week of 2 geleden, inmiddels is het nog natter. Alleen de rijbak die ook als paddock gebruikt wordt is droog aangezien deze schuin afloopt. Met rijden wel wat wennen maar super qua waterafvoer
Afbeelding

De oude ( met blauwe deken) staat apart op een eigen paddock als hij gevoerd wordt omdat hij meer voer krijgt en langzamer eet, ook hij heeft deel betegeld en een deel niet. Ik heb nu geen foto hoe het er nu uitziet, maar het is 1 blubberzooi, op het zandgedeelte, maar de stal en het stoepje zijn droog
Afbeelding
De linkse 2 stallen zijn op de foto nog niet betegeld maar dat hebben we afgelopen zaterdag gedaan. Ook dit werd met het plassen en mesten wat ze alleen in de stallen doen, ook erg nat en vies. Nu het betegeld is kan ik alles er zo uitvegen en is het weer schoon.

Deze is van gisteren ( Pony krijgt beschuit met muisjes ivm geboorte baby pensionklant) Hier is de modderboel goed te zien
Afbeelding

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:19

zomeravond:
Afbeelding

winter: -O-
Afbeelding

hetzelfde stukje grond dus!

maar heb wel een droge plek voor ze om te eten
Afbeelding

en er zijn stukjes verderop waar ze kunnen rollen en evt liggen

maar tis behelpen en rijden in het bos kan nu ook niet omdat het er zo nat is!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:32

Mooi gemaakt Lynn-Nikita en Amalarab. Helaas hebben wij daar geen ruimte voor om zoiets te maken. Die van ons moeten het met erg nat land doen. Om uit de modder te blijven, moeten ze niet bij de ingang blijven staan ;)

Heb voor nood wel een kleine uitloop aan de stallen, met daarachter een paddock van 8 x 8 m. De paddock is altijd droog ivm tapijtsnippers op de bodem.
De bak laat ik ze nooit in lopen, daar moet ik in rijden. Die bodem wil ik zo goed mogelijk houden.

Christiene

Re: Weiland.. één grote modderpoel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:37

sommige stukken zakken ze tot voorbij de kogels in,... vooral bij de ingang je ziet ze echt hun voeten lostrekken .. ze draver of springen van het harde af.. om maar snel naar achteren te lopen waar het nog redelijk droog is..

de lager gelegen wei word een groot meer nu.. daar lopen ze al sinds begin oktober niet meer op.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:07

Helaas liggen onze inloopstallen lager dan het weiland en staan ze onder water/blubber. Daar wil ik zo snel mogelijk iets aan doen. Ik denk nu aan stoeptegels, maar vroeg me af of je ook stroken rubber kunt leggen? Wordt dat glad? De paarden hebben geen ijzers. Ik voer het hooi in de stallen zodat dat droog blijft, maar het is niet te doen voor ze (al lopen we inmiddels met z'n allen ervaren tot aan de knieën door de blubber!)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:23

@PoucyWouce: ik denk dat rubber glad wordt als het heeft geregend, zelf heb ik hier geen ervaring in dus kan het niet met zekerheid zeggen :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:27

Ja drama hier! Eeeen grote modderpoel. Het lijkt me niet goed voor hun pootjes.. En onze hafjes (twee ervan) zijn geschoren, ook beentjes, dus die komen even niet op het weitje..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:41

hier is het dikke blubber, kunnen we dan nu een stuk bestraten ? en wordt dit niet glad in de winter? of wordt dit sneeuwschuiven ? 1 van m'n paardjes heeft ijzers onder.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:43

Als je rubber hebt met groefjes, zoals koeienmatten, is het goed te doen, die liggen bij ons zowel binnen als buiten.

Maar glad rubber, zoals bijvoorbeeld van die rollen transportband, wordt inderdaad spekglad bij nattigheid, dat kun je beter niet op doorgaande stukken leggen :n

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:54

Na een paar jaar omkloten met een te natte paddock, waar de pony's soms met hun knieën in de drek stonden, hebben we een paar maanden geleden de hele paddock uitgegraven, dreinage gelegd, puin gestrooid, soort van zeil gestrooid, en daar zand over gegooid. Hij is nu eindelijk goed te doene en de paardjes staan nu lekker in hun inloopstal mét een droge paddock ;D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:01

hier vreselijke toestand met die regen, blubber, paarden die normaal 24/7 buiten leefden nu veel op stal ( ben ik absoluut tegen maar ze willen niet meer de blubber in), ze staan zielig in de blubber te kijken, willen niet eens meer naar de kunststof bak waar het hooi in zit buiten dus ik doe ze er geen plezier mee. Ik heb de stallen groot gehouden, 3 x 4,5 meter en ze vinden het fijn gewoon wat te keuvelen op stal en op hun hooi te kauwen. We wonen op zandgrond, als iemand denkt dat dat scheelt t.o.v. kleigrond, helaas, het is een vieze zwarte blubber van zo'n 20 cm diep. Zavel omhoog laten kiepen heeft even geholpen maar is nu ook een vieze brij. Omdat het huurhuis verkocht is gaan we nu ook niet meer betegelen etc.. dat wordt bij het volgende huis :-). het is even afzien voor alle paardeneigenaren en paarden maar hopelijk snel voorjaar, we zijn al in december :-). Waar ik van gruwel is als het nu erg gaat vriezen, pony van een vriendin heeft zijn kogel gebroken door in zo'n gat te stappen in een paddock met nog redelijk begaanbare blubber.. wat mij dus ernstig zorgen baart als het gaat vriezen en die diepe paardenhoefgaten plots verraderlijke gaten worden... nog maar even doorbikkelen allemaal, succes!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:17

Ik heb de paarden op zandgrond, op een hoge heuvel en zelfs hier staan plassen water bij de ingang van het hek. Komende dagen blijft het nog regenen en daarna krijgen we als het goed is een periode met kouder en droog weer, 2-5 graden. *\o/*

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:48

Bravura schreef:
Ik heb de paarden op zandgrond, op een hoge heuvel en zelfs hier staan plassen water bij de ingang van het hek. Komende dagen blijft het nog regenen en daarna krijgen we als het goed is een periode met kouder en droog weer, 2-5 graden. *\o/*

dan hoop ik dat het water wel vlink gezakt is bij mij want anders heb ik een schaatsbaan
gelukkig heeft mijn vader fijne tegels op de kop weten te tikken van die grote gaan er als het droog is meschien al in *\o/*

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:35

Nagano schreef:
Bravura schreef:

dan hoop ik dat het water wel vlink gezakt is bij mij want anders heb ik een schaatsbaan
gelukkig heeft mijn vader fijne tegels op de kop weten te tikken van die grote gaan er als het droog is meschien al in *\o/*

Vandaag is het hier nog droog gebleven! Straks weer even kijken hoe de wei er bij staat en dan hopen op dat droge weer :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:38

Bravura, dat zou goed nieuws zijn, als het eens een klein weekje droog zou zijn zou het fantastisch zijn. Mijn ouders schoten in een crisis toen ze de modder hier zagen, vonden ze zó zielig voor de paarden maar ja, wat doe je ertegen. Ik moet wel zeggen dat het nog nooit zo erg geweest is dat ze echt nu nérgens meer kunnen staan, is het ergste wat ik in 6 jaar hier mee heb gemaakt. 'normaal' staat er een hele grote plas in het weiland maar blijven de achterste stukjes nog vrij 'droog'maar nu is het hopeloos :-(. Zomer was al vrij nat natuurlijk en dan nog het natte seizoen erover tja...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:46

bij ons is het altijd zo in de herfst wintermaanden.
daarom kan je hier je paard helaas niet 24/7/365 buiten houden.
we hebben veengrond en dan ook nog eens heel laag dus staat meteen onder de plassen en word spekglad.
nu krijgen we gelukkig zandpadocks zodat ze ook in de winter lekker een paar uurtjes naar buiten kunnen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:46

Hier is het ook een drama. Één grote natte modderboel. Pony's staan er zo'n 10 cm in. Het nadeel is dat het een dijkwei is van het Waterschap, dus je mag er ook niet zomaar een stal in bouwen o.i.d. Bovendien is dat erg lastig op zo'n dijkje waar alles scheef loopt. We hebben 2 weitjes, maar 's winter mogen we maar 1 van de 2 dijken gebruiken van het Waterschap... Tot 2 jaar geleden mochten we de weitjes in de winter afwisselen. Dat was lekker want dan kon het gras in de ene wei goed groeien en de pony's in de andere wei droog staan. Maar dat kan nu dus niet meer. Ik zet ze soms wel eens stiekem een nachtje in de andere wei die wel droog ligt hoor... kunnen ze in ieder geval eventjes droog staan. Maar goed, het is dus echt een ramp. We zijn al op zoek naar een ander weitje voor de winter, maar dat is allemaal erg lastig. Vooral ook omdat de pony's hengstjes zijn. Niemand zit natuurlijk te wachten op hengstjes bij merries... En we wonen op een eiland met veel landbouwgrond en dus weinig weidegrond. Bah... laat de zomer maar weer snel komen hoor! Ben het spuugzat die nattigheid...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:50

toch staan ze hier bij ons 24/7 op het land. ze staan nu bij anderen, en hier is er geen plasje ! het is een heel hoog liggend stuk . ons land is slecht, maar was in de zomer slechter

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:52

Dat is nu een erg groot voordeel.. Hooggelegen land! Maar in de zomer is dat dan niet te droog?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:53

Hier is het ook vreselijk. De paarden staan ´s nachts op stal, en overdag buiten. Maar ze staan nu in de bak, want anders lopen ze de weide kapot.

Ik denk niet dat het kwaad kan, zolang ze ook maar ergens droog kunnen staan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:08

Hier ook een bende. Ik heb ze nog nooit zo veel op stal gehad als dit jaar. Daarnaast is de mesthoop ook niet meer te bereiken, nog nooit eerder mee gemaakt. Nu dus steeds de boxen aan het op strooien; en hopen dat het straks een keer gaat vriezen, dan kan alles er dan uit als de grond bevroren is.
Ik heb mijn rijpaarden nu op pension staan.

jacqdenh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:18

Ik heb een pensionstal en hier is het ook een drama , paarden staan noodgedwongen in de bak waar het nog enigzins te doen is.we zijn druk in de weer de padocks op te knappen maar kunnen pas van de zomer met zwaar matriaal bij de 2 grootste padocks.Helaas ben ik door de modder al 2 pensioners kwijt en ik werk me uit de naad om zoveel mogelijk water kwijt te raken. ik hoop op een poosje droog weer en dat het maar snel weer voorjaar mag worden.en dan graag 2 nieuwe pensioners zonder prinsessengedrag.Als je iemand weet houd ik me aanbevolen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:19

Britt_Mara schreef:
Dat is nu een erg groot voordeel.. Hooggelegen land! Maar in de zomer is dat dan niet te droog?

geen idee, ze staan er nu net 2 maanden

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:20

jacqdenh schreef:
Ik heb een pensionstal en hier is het ook een drama , paarden staan noodgedwongen in de bak waar het nog enigzins te doen is.we zijn druk in de weer de padocks op te knappen maar kunnen pas van de zomer met zwaar matriaal bij de 2 grootste padocks.Helaas ben ik door de modder al 2 pensioners kwijt en ik werk me uit de naad om zoveel mogelijk water kwijt te raken. ik hoop op een poosje droog weer en dat het maar snel weer voorjaar mag worden.en dan graag 2 nieuwe pensioners zonder prinsessengedrag.Als je iemand weet houd ik me aanbevolen

waar woon je? ( hier willen ze ons kwijt door de blub ) en mogen we waarschijnlijk 1 jan weg