De Kick Stop. Stop schoppen in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:42

Een zadel met stroom, dat lijkt me wel wat ... als dan de ruiter eens iets fout doet Afbeelding

Moet je wel het paard de bediening geven natuurlijk :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:44

Onze oude merrie was ook een stalrammer, een hele erge die rustig betonnen muren met haar voorbenen kapotramde, ze stond veel buiten maar wat bleek. Ze was niet gedient van andere paarden in haar directe omgeving. Niet buiten in de wei, niet op stal. Het probleem is opgelost door haar een buitenbox helemaal alleen vooraan op het terrein te geven. Waar ze s nachts alles kon overzien maar er geen paarden direct te zien waren. Het getrap was meteen opgehouden.

Bij eerdere eigenaren had ze zelfs stallen volledig gesloopt met haar getrap, wat die ook probeerden. Maar eenzame opsluiting :+ was voor haar de oplossing. Ze heeft daarna jaren heel gelukkig in haar eenzame boxje het perfecte waakpaard uitgehangen. Als zij hinnekte s nachts was er werkelijk wat mis. :D .

Stroom in boxen is niet mijn ideaal. Alleen hooguit om te voorkomen dat ze met hun dikke billen de hele stal uit hun verband drukken met hangen of schuren. En zelfs dan liever niet. :n aar aan de andere kant wat moet je anders als echt alles is geprobeert inclusief buitenzetten, andere box, andere stal, ander voerbeleid met ruim voldoende voer en echt niets helpt en het is stroom of een definitief beschadigd paard dat dood moet. Dan is het een lastige keuze.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:43

mang schreef:
sflj schreef:
Je zou er ook voor kunnen zorgen dat het paard niet gaat schoppen! :)*

En wat is precies jou plan daarvoor? :)*

De oorzaak wegnemen uiteraard.

mang

Re: De Kick Stop. Stop schoppen in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:44

Goh wat een duidelijke uitleg.. :roll: Verduidelijk jezelf eens, hoe neem jij de oorzaak weg?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:48

Ok.
Moet je me eerst even vertellen waarom jouw paard schopt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:49

Shirley schreef:
Ik heb een ezel die het doet :(

Staat gewoon of binnen of buiten tegen een open deur te tikken met een voorhoef, waarschijnlijk vanwege het "leuke" geluid .. het leidt tot niets en levert hem niets op behalve het geluid.

Zou ik die deur weghalen of bedekken met rubber, dan zoekt hij een ander punt.

Beestje leeft overigens ook in een groep, met in- en uitloop, voldoende ruwvoer en ook nog een aantal uren weidegang ( waarvan ze zelf overigens thuiskomen en liever rond de stal gaan staan :) )

Je mag mijn ezel nemen als voorbeeld :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:52

Mijn vorig paard deed dit altijd ...

Of het was vragen om aandacht als iemand een meter van zijn stal af stond of het was uit pure verveling. Een keer heeft hij zo hard geschopt dat zn ijzer eraf lag :')

Uiteindelijk opgelost door mn paard van een binnenstal naar een buitenstal te verhuizen, hij kon daar op de uren dat hij op stal stond heerlijk in het zonnetje staan en kijken naar mensen die langs kwamen of andere paardjes. Nooit meer wat gehoord!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:52

sflj schreef:
Ok.

Mijn paard schopt niet

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:54

sflj schreef:
Ok.

Stel nou dat hij uit ongeduldigheid schopt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:54

mang schreef:
sflj schreef:
Ok.

Mijn paard schopt niet

Hoe moet ik dan de oorzaak wegnemen?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:55

Zeg jij het maar, jij hebt er verstand van toch :)*

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:55

Shirley schreef:
Een zadel met stroom, dat lijkt me wel wat ... als dan de ruiter eens iets fout doet [ Afbeelding ]

Moet je wel het paard de bediening geven natuurlijk :D

Ik ken wel een paar paarden die ik zo'n "ruitercorrectiezadel" cadeau zou willen geven :+ Het idee is hilarisch goed!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:58

Gadverdamme.... wat een oplossing. Een paard hoort gewoon niet op zo'n stal. Zo'n shock zadel voor de ruiter vind ik daarintegen wel een goed idee!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:00

Afschuwelijk. Onder zijn voerbak. Ieder geval leer je paard zo om niet meer uit voerbak te eten. Nooit dat ik dit zou gebruiken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:01

liekec schreef:
sflj schreef:
Ok.

Hangt een beetje af van waarvoor hij ongeduldig is. Tijdens het voeren? Of als hij naar buiten mag?
In ieder geval in de meeste gevallen; opvoeden!

Deze paarden schoppen niet uit ongeduld:
http://www.youtube.com/watch?v=qJvOWsgfSjE

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:02

Ik vroeg om een oplossing voor mijn ezel :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:05

Shirley schreef:
Ik vroeg om een oplossing voor mijn ezel :j

Aan mij?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:10

Shirley schreef:
Shirley schreef:

Staat gewoon of binnen of buiten tegen een open deur te tikken met een voorhoef, waarschijnlijk vanwege het "leuke" geluid .. het leidt tot niets en levert hem niets op behalve het geluid.

Beestje leeft overigens ook in een groep, met in- en uitloop, voldoende ruwvoer en ook nog een aantal uren weidegang ( waarvan ze zelf overigens thuiskomen en liever rond de stal gaan staan :) )

Ja :j

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:15

Symptoom bestrijding en een paard dat nooit meer de stal in durft (mijn arabier bv.).

Nee dank je!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:19

Suzanne F. schreef:
Nog even en we krijgen ook sporen en zweepjes met stroom om de paarden scherper aan het been te krijgen of te straffen bij ongehoorzaamheid. Ik vind stroom alleen geschikt voor een omheining maar verder niet als straf.

+1

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:27

Captain schreef:
:') Dan krijg je dus een paard wat bang in de hoek gaat staan, wat de stal niet meer in wil, of wat ergens anders tegenaan gaat schoppen.. :')

Precies. Wat een stel achterlijke gladiolen zeg, die dit bedacht hebben 8)7 ...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:34

Wat erg goed werkte bij ons eeuwige schoppende WPN'er: Een dikke balk plaatsen tegen de boxdeur (of daar waar het paard schopt), van aardig wat cm breed, paard staat dus een klein stukje van de boxdeur af (want daar schopte ons paard tegenaan) en hier een rubbermat tegenaan schroeven. Hij schopte wel, echter schopte hij tegen de zware rubbermat. Hij schopte zn benen niet kapot, het had geen effect van het lawaai, want hij schopte bij wijze van gewoon in het luchtledige: de mat beweegt mee, maar is loeizwaar. Hij is nooit gestopt met schoppen, het was echt zijn ongeduld wat hem deed stampen en schoppen, maar het werd wel minder en ook stopte hij eerder, omdat het schoppen geen (negatieve) aandacht meer opleverde.. je hoorde hem namelijk niet meer en hij werd dus genegeerd.. en zijn benen en de box bleven heel :) . We hebben ook een balk onder voerbak geplaatst en daar ook een rubbermat aan opgehangen, omdat hij wel eens met een knie omhoog stond te eten en dat flink uithaalde tegen de wand, dus daar zaten ook de nodige butsen in. Verder hebben we het niet hoevenn uitbreiden, maar het is natuurlijk wel mogelijk om dat te doen. Je box wordt dan alleen van 3,5 x 3,5 naar een paar centimeter kleiner ;) .

Je zou eventueel ook zware kokos-deurmatten eraan kunnen hangen, maar denk dat deze wel sneller stuk gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:52

liekec schreef:
sflj schreef:
Ok.

Uit ongeduldigheid stampen gebeurt niet midden in de nacht wanneer iedereen al lang in zijn bed ligt, dus dat probleem heb je al niet (aangehaald door iemand hier). Ongeduldig is een paard pas wanneer die iets verwacht, meestal eten.
Mijn paarden stampen niet, maar af en toe krijg ik een nieuweling op stal die wel eens probeert zijn pootje te heffen wanneer het voertijd is. Een flinke schreeuw en als laatste voeren helpt dan perfect. Na 1, hoogstens 2 keer lieten tot nu toe alle paarden het om te gaan stampen.
Uiteraard wanneer je een doorwinterde stamper hebt en het maar laat aanmodderen tot het je de oren uitkomt, dan duurt het veel langer en is het moeilijker. Dit zijn van die gedragingen waarbij je meteen moet ingrijpen.

Uiteraard kun je nu een beetje schamper tegen sflj gaan doen en vanuit de hoogte te vragen wat zij dan zou doen met een stamper. Maar iedereen die een beetje thuis is in de paardenwereld weet dat verschillende paarden in een verschillende situatie anders aangepakt moet worden en dat er niet een volledig uitgeschreven rechtlijnig stappenplan kan gegeven worden via een computerscherm. De stroommat uit het filmpje lijkt mij geen goede oplossing, tenzij je graag met angst- en pijnprikkels werkt, dan is het ideaal uiteraard.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:12

Ik vind de OP-filmpje wel een oplossing. Het zou bij mij voor 2 paarden ook wat zijn. Even 1x een tik er van en hopen dat ze het nooit weer doen. Scheelt mij steeds kapotte waterbakjes. Maar zal denk ik wel een kostenplaatje aan zitten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:11

"Horsefriend?!" :n
Ja hoor, goeie oplossing. Grote kans dat ie dan iets anders verzint om z'n frustratie te uiten.

Shirley schreef:
Shirley schreef:

Ik geloof niet dat paarden 'zomaar' iets doen. En zeker een slim dier als een ezel, niet.
Wáárom doet ie het? Waarschijnlijk wil hij iets? Naar binnen / buiten / vreten / aandacht?
Misschien verveelt hij zich toch? In dat geval kun je hem iets te doen geven?