Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Vlasstrooisel kopen -jemig wat duur!-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:04

Paarden die op mindere kwaliteit houtvezel staan krijgen hoefkneuzingen door de grote harde stukken die er in zitten. en wat russel ook aangeeft

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:10

Paarden die op mindere kwaliteit stro staan kunnen longproblemen krijgen. .....
Ik ga uit van goede kwaliteit houtkrul. Iets van mindere kwaliteit kan altijd problemen geven, wat voor soort bedding het ook is.
Door te roepen dat een paard van houtkrul hoefkneusingen krijgt is veel mensen op het verkeerde been zetten omtrent een normaliter goede stalbedding.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:18

Ik betaal 7 euro voor een baal van 20 kg. De fouragehandel hier in de buurt levert ook aan huis, ook als je maar 5 balen wilt en geen pallet vol. En als je dan ook nog voer nodig hebt, bezorgen ze dat er gelijk bij. ( kost wel iets meer als ze bezorgen, maar hoeveel weet ik niet).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:20

Het is gewoon een feit dat houtkrullen veel zuurder zijn dan vlas, dat heeft niks met kwaliteit te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:17

Houtvezel bevat abitienezuur, hierdoor zal het minder snel gaan schimmelen (schimmels houden hier niet van). Pas wanneer abitienezuur voor een groot deel is afgebroken door o.a. ammoniak, komen de schimmels ook op houtvezel.

Echter voor kleine dieren (konijnen/cavia's etc) worden houtkrullen afgeraden omdat dit abitienezuur slecht is voor de longen. Omdat paarden 'hoger' staan is het minder belastend. Alleen paarden die gevoelig zijn op de longen kunnen beter niet op houtkrul/zaagsel gehouden worden om problemen te voorkomen.

De schimmel kan idd de hoeven aantasten, maar dit kan dus ook door dezelfde schimmels die op vlas en stro ook (gaan)voorkomen als de stal noiet schoon genoeg gehouden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:28

Gelukkig nog nooit hoefproblemen gehad met zaagsel, maar paarden komen elke dag buiten en staan op droge ondergrond op stal. Buiten nu dus niet droog, maar zorgt ook dat hoeven niet uitdrogen, zullen ook wel kleilaagje hebben als ze binnen komen, goede bescherming :D

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:48

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:55

die van mij staat ook op vlas. vind het wel fijn spul, maar red het niet met baal per week

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:05

ik zweer bij vlas. hier betaal ik 7 euro. heb alles al gehad. nouja bijna. houtkrullen stro en heb laatst ook vlasmix geprobeerd. dit is vlas met gehakseld stro. dit is vooral niet mijn ding. stro eten ze op en dit vind ik een risico met combi van vlas. en het wordt ook gauw nat. plus het laat zich tov. vlas niet fijn oprapen met de moppen mest. teveel goed spul erbij. dus voor mij gewoon vlas. de mix is wel 1 euro goedkoper en 5 kilo meer. vlas is 20 kilo en 7 euro.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:24

Wij kopen per pallet vlas. Daar zitten 44 balen op en ik heb geen idee hoe zwaar ze zijn. Redelijk zwaar dat wel :o
IK betaal per pallet 275 euro en dit is incl bezorgen. Ik schep iedere dag de drollen eruit en 1 keer per week de natte plek. Het paard wat erop staat plast op 1 plek.
Verder doe ik eens per maand veel vlas eruit dus die stoffige zooi zeg maar weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen.
Ik strooi eens per week op met een halve baal maar nu dat het zo nat is een hele baal.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 21:00

Toevallig zit ik ook al een tijdje te denken om wat anders in de stal te leggen, mede ook omdat de stallen soms gevaarlijk glad zijn (bielzen). We hebben nu stro op stal. Ik zou heel graag over gaan op vlas (om meerdere redenen) maar ik ben bang dat ie daarvan gaat eten en dat schijnt nogal slecht te zijn. Maar dan los ik het probleem van de gladdigheid in de stal wel op, en misschien eet ie er wel helemaal niet van...

Waar halen mensen uit de Achterhoek het? Volgens mij is hier het Pakhuis in Lichtenvoorde een van de goedkoperen met 7 euro per baal van ca 20 kilo.

Ga eens kijken wat die korrels zijn,... wij moeten volgens mij 25 euro meer betalen als we vlas nemen per maand ipv stro.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:15

Gisteren vlas gehaald. Weer goedkoper, nu 6,50 per baal!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:33

ik volg dit topic even, heb in september €6,00 betaald per pak en dan had ik 21 pakken afgenomen, nam ik er minder af werd de prijs duurder. De prijs van het vlas was toen nog zón €7,50 in de winkel.

moet nu bijna weer nieuwe halen ben benieuwd wat ik nu moet betalen als ik de prijzen zo zie zal het iets minder moeten zijn als de vorige keer.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:16

Ik moet dus nu 6,95 bij paardenvoerboer betalen. Heb effe uitgerekend wat het per pak kost bij de fourage handelaar, en dan kom ik voor 1 pallet met € 5,70 per baal ex 6% btw, franco geleverd.
Hiervan zitten er 48 balen op een pallet
Levering vind plaats op statiegeld pallets met een waarde van € 22,69 per stuk.

= Gemiddeld 6,50 EUR per pak dus. Da's wel weinig voordeel....eigenlijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:19

Knap dure pallet....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:32

diana1 schreef:
hotchocolat schreef:
Het probleem hier is dat dat dus heel moeilijk te verkrijgen is. Vlas is hier ook schreeuwend duur (ik geloof rond de 12,00 per baal)
Ik kan wel bij de bouwmark houtkorrels voor de kachel kopen.

Houtkorrels kun je per pallet laten bezorgen door;
http://www.hetruiterwinkeltje.nl/epages ... ducts/rw40

Kosten € 5,25 per zk a 14 kg.

Dan heb je een pallet met 66 zk.
Je betaald 10 euro voor de statiegeldpallet waarop het wordt geleverd.

Hotchocolat woont, net als ik, in Duitsland en daar zijn houtkorrels als bodembedekking praktisch niet te verkrijgen. Ja inderdaad als je naar de bouwmarkt gaat en ze daar van die houtkorrels voor de kachel haalt maar dat is schreeuwend duur.

Hier staan mijn paarden al jaren op houtkrul. Losse verkoop per baal (24 kg) voor zo'n 7,90 incl. BTW. Palletprijs (21 stuks zelf ophalen) ligt ergens rond de 7,10 incl. BTW. Paarden hebben nog nooit last van hun hoeven gehad.
Vlas heb ik een winter uitgeprobeerd en beviel op zich wel goed maar erg moeilijk aan te komen hier of we moeten zelf km's omrijden naar NL toe om er aan te komen. Prijstechnisch is het dan gunstiger voor ons om bij de plaatselijke Raiffeissen (aka Duitse Boerenbond) houtkrul te halen. Is veel dichterbij en we kunnen een hele pallet ophalen met de tractor :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:51

@flettie : hier zijn kachelkorrels juist goedkoper als stalkorrels, dus misschien eens op google zakken naar een firma die ze per pallet verkoopt in Duitsland.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:58

Liefhebb68 schreef:
Ik moet dus nu 6,95 bij paardenvoerboer betalen. Heb effe uitgerekend wat het per pak kost bij de fourage handelaar, en dan kom ik voor 1 pallet met € 5,70 per baal ex 6% btw, franco geleverd.

Op die manier wordt een kratje bier of een fles cola ook wel erg duur....
In mijn berekening is het gewoon 5.70*1.06=6.04 per baal.
En dan wordt het ook nog netjes thuis afgeleverd en kun je zelfs zeggen waar ze het neer moeten zetten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:16

DubbelDun schreef:
@flettie : hier zijn kachelkorrels juist goedkoper als stalkorrels, dus misschien eens op google zakken naar een firma die ze per pallet verkoopt in Duitsland.

Kachel korrels zijn niet hetzelfde als strooisel korrels.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:34

Je hebt witte en bruine korrels, die worden allebei voor de kachel gebruikt. Alleen de witte zijn geschikt voor de stal en geloof ik precies hetzelfde. De bruine zijn te stoffig en nemen minder vocht op.

http://www.houtpelletsdirect.nl/shop/artikel/20

Deze heb ik, alleen dan in andere zakken, de paardenzakken staan niet op de site. Hier zijn ze dan €5,21 per zak a 14 kg incl. btw en transport binnen Nederland.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:38

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:32

Liefhebb68 schreef:

>;) Betaal jij 6% BTW op houtkrullen??

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:39

Barvrouwke schreef:
Liefhebb68 schreef:

>;) Betaal jij 6% BTW op houtkrullen??

Nee, vlas. (ik ben de ts, maar de discussie neemt wel een andere wending...;-)

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 17:44

kamsel schreef:
Op die manier wordt een kratje bier of een fles cola ook wel erg duur....
In mijn berekening is het gewoon 5.70*1.06=6.04 per baal.
En dan wordt het ook nog netjes thuis afgeleverd en kun je zelfs zeggen waar ze het neer moeten zetten.

Ja, maar je kunt niet ontkennen dat het statiegeld voor die (eerste) geleverde pallet gewoon op je rekening komt. Je betaalt dus 22 Euri extra. Misschien als je ooit stopt met vlas afnemen krijg je dit terug, maar neemt niet weg dat je dit gewoon op je eerste factuur krijgt. Ik snap ook wel dat je de tweede partij goedkoper uitbent.

Ik begon dit topic om te kijken of het via de groothandel goedkoper kan, maar dat is voorlopig dus nog niet zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 17:51

Soms kun je ook een andere EU-pallet inruilen, want 22 euro is echt duur hoor.
Als je stopt met vlas zul je niet zo makkelijk die pallet weer terug kunnen geven, want die komen ze echt niet alleen ophalen.