Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:32

Simonesimone schreef:
Jullie hebben het allemaal over zandplekken maar die van mij lopen toch momenteel echt met blubber benen rond die ik haast niet schoon krijg omdat het vaak nat is voordat ik wil gaan poetsen. Hoe doen jullie dit dan? Kan dat geen kwaad? Want dat zijn vaak toch wel flink hardnekkige plekken. :-)

Als je de blubber eraf gaat borstelen maak je juist de huid kapot. Gewoon wachten tot 't opdroogt, dus tot het gaat vriezen of tot het lente wordt. En dan de opgedroogde blub eruit borstelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:36

Ik borstel als, ik niet rijd, hooguit 1 keer per week :)
Ga ik rijden, alleen borstelen daar waar het zadel en hoofdstel komt (en de manen even uit kammen, anders zit ik te pielen met de teugel die vast komt te zitten :+ )

Is paard echt te goor? Dan hoop ik dat het snel gaat regenen, want t is dan geen beginnen aan :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:38

Koper schreef:
Paarden in het wild komen ook niet voor in gebieden waar het zo nat is als in Nederland. Behalve als ze daar zijn uitgezet door de mens.

Shetlanders, Welshen, Fjorden en IJslanders komen (oorspronkelijk) uit gebieden waar meer regen valt dan in Nederland.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:44

Brainless schreef:
Koper schreef:
Paarden in het wild komen ook niet voor in gebieden waar het zo nat is als in Nederland. Behalve als ze daar zijn uitgezet door de mens.

Shetlanders, Welshen, Fjorden en IJslanders komen (oorspronkelijk) uit gebieden waar meer regen valt dan in Nederland.

Nope... daar zijn ze door de mens naartoe gebracht ;) Danwel uit een schip gedonderd en aan wal gezwommen. Zoals bijv. de connemara's.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:50

Maar ze zijn wel na al die tijden (eeuwen) aangepast aan dat klimaat.
Zowel met hun bouw, voeding als vacht.

Fjorden stammen (hoogstwaarschijnlijk) af van de paarden die al na de laatste ijstijd in het noorden zijn beland.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:55

24/7 buiten paarden moet je niet "poetsen".
Ik heb een 24/7buiten Tinker x Fries, die staat buiten onder een deken, omdat ik alleen in de ochtend tijd heb om te rijden. En ik niks kan poetsen, als die bemodderd is, gerold heeft of door de ochtend dauw nat is.

Ik trek de deken er af, ik rijd, en dan de deken er weer op, geen punt.

Heeft hij veel gezweet (ik rijd veel dressuur), dan eerst een fleece deken er op, laat hem staan met z'n fleecetje geef wel hooi (dan let hij niet op die deken), en ruim in de tussentijd de stal uit en de spullen op.
Daarna fleece af en watervast regendek op.

Zo moeilijk is het niet. Je moet het individueel een beetje bekijken, zonder dat het je te veel tijd kost.

Edit: dit zal zich natuurlijk niet voordoen als het paard in de nacht op stal staat: dat is-ie in de ochtend uiteraard droog en borstel-baar.
.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 26-12-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:58

ik poets uhm...nooit zeg maar. als ze op show gaat poets ik d'r en verder niet te veel. haal een hardere borstel erover tegen de ergste vlekken als ik wat ga doen met ze.
andere beestje staat met deken en die poets ik vaker zodat de vacht fluffy en luchtig blijft.

Britt_S

Re: Hoevaak poetsen als je paard 24/7 op wei staat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:06

in de winter poets in nóóit :n Dan haal je alleen maar de warmte uit de vacht en dat schiet natuurlijk niet op :) In de lente als ze verhaart help ik ze beide mee met een furminator, anders lopen ze zo te zweten! In de zomer poets ik een paar keer per week zoiets, om hun vetlaagje te verspreiden en omdat ze het gewoon lekker vinden :P Hoeven krabben doe ik minimaal 2 á 3 keer in de week

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:22

In de winter alleen met de zachte borstel, en krabben en de manen/staart uitkammen ongeveer 2 a 3x in de week.
Ik heb een 2,5 jarige en meer doe ik eigenlijk ook niet met hem. Staat 24/7 buiten.
Hij staat van december tot maart met een 0 grams regendek op, dit omdat ze alleen de bomen hebben :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 19:06

Eigenlijk nooit...

Hij vind het wel heeeeeerlijk dus nu er een dekentje op ligt vind hij dat wel weer fijn om een uitgebreide massage te krijgen.

Maar als ik echt wil rijden en hij staat zonder deken gewoon zadel en singel plek..
Als hij onder de natte modder zit heb ik pech. Dan rij ik de dag erna wel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:37

Vind het leuk om te lezen dat veel buiten pony's als echte buiten pony's worden gehouden :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:42

Paardlief en ik zijn beiden niet echt poets-fanaten dus wij maken dankbaar misbruik van de winter. :+
Hij is ook altijd compleet aangekoekt dus voor 't rijden gaat er alleen 'n borsteltje achter de oren en over de singelplek.
Van 't voorjaar poets ik wat meer ivm verharen, maar als-ie eenmaal strak in 't zomerpak zit doe ik er eigenlijk ook niet meer veel aan.
Ik ken geen enkel paard dat zo geniet van rollen, dus hij verzorgt zich maar lekker zelf.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:09

Als je eenmaal zo'n 24/7 buitenpaard hebt (dat zich vaak op ieder mogelijk moment nog een beetje viezer maakt) dan ga je vanzelf minder aandacht besteden aan het borstelen, is mijn ervaring. Toen ik mijn paard net had poetste ik haar voor het rijden helemaal van top tot teen. Inmiddels poets ik voor het rijden de zadel- en singelplek en verder af en toe de ergste viezigheid. Zolang er onder het zadel niks schuurt vinden zowel ik als paardlief het prima;)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:04

Wij hebben 3 paarden die continu buiten staan, ze hebben wel een schuilstal waar ze droog hun hooi kunnen opeten.
Wij poetsen nooit in de winter, het is onbegonnen werk, je zou ze moeten wassen om ze proper te krijgen. Niet mooi voor et oog maar wel goed voor de isolatie. Onze welsh en 2 fjorden hebben totaal geen kou, zelfs niet in de regen.

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:31

Mijn paard woont ook buiten zonder deken en helaas ook in een modderige weide. Wij spuiten alleen de benen af waar beschermers om moeten een alleen op de plakken waar het zadel ligt. Bij voorkeur met een middelbare borstel met lange haren. Wij gebruiken geen rosborsteltje om de vetlaag in tact te houden. Dit zie altijd als ze nat is geregend en je tilt de dekharen op dan is het daaronder gewoon droog.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:48

gewoon borsteltje eroverheen voor de modderlaag van top top teen ( wit zand dus van oog tot staart helemaal ... )

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:53

hier worden de 24/7 paarden zo goed als nooit gepoetst... :')
Ja in de verhaar-periode, dan worden ze uitgebreid meerdere keren per week gepoetst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:25

Mijn 2 Shetlanders worden in de winter uiteraard nooit gepoetst, behalve als het te bar wordt en staarten van de modder onder aan mekaar klonteren, ze hebben een paddock met in/uitloop stal. Je borstelt de boel klitvrij uit en zorgt dat je dagelijks de hoeven checkt.

Mijn andere 2 paarden waarvan 1 rijdbaar, Bonte Jaopie (de merrie is nog te jong) staan ook 24/7 buiten, waarvan BJ voor het menselijk gemak geef ik eerlijk toe, met deken (heeft-ie zelf helemaal niet nodig, maar ik rij alleen in de ochtend, en is geen doen een bemodderd paard schoon te vegen). Ook wil ik zo bekledderd niet op les komen.
De merrie heeft nog geen deken, die is inmiddels 3,5 maar nog niet beleerd.
Die merrie poets ik natuurlijk ook niet, dat heb ik in de zomer(s) her wel gedaan, zo om de dag, nu zit ik elke dag "aan haar te rommelen", halster, bitje wennen etc. dat gaat goed, tot nu toe.
Haar toekomst zal ook zijn, zo het er nu uit ziet, dat zij net als Jaopie een 24/7 buitenpaard zal blijven.Of ze moet er niet tegen kunnen, wat me sterk lijkt, na al die tijd.
Ze is nu ook al zo'n paard.
Het kan echter tegenvallen als je zo een paard gaat beleren en trainen... dat kan veel wegtrekken van de weerstand, ik bekijk dat goed, zij is de enige met warmbloed, en ze groeit nog, dat vind ik dus iets van opletten.
Jaopie?
Hahaha! Die heeft zonder deken min of meer gierend van de lach -15 zonder problemen doorstaan.
O ja... voor ieders nformatie: gaat die deken er wewl eens af als je niet rijdt?
Ja natuurlijk, ik ben er elke ochtend om 8.00 uur, wordt het een redelijke weersvoorspeelling, en ik ga niet rijden, trek ik die deken er af. Regen deert hem ook dan niet ik denk dan maar : regent hij effe door en door schoon.

Zou Jaopie nou liever 24/7 zonder zo'n deken staan?

Heel eerlijk gezegd: ja, dat denk ik wel, ook bij regen, ook bij vrieskou, ook in een sneeuwstorm, toen hij nog geen 4 was heb ik hem ook zo laten staan. Zijn eigen vacht kon hem alles geven wat hij nodig had.Poetsen/dekens: het is voor een goed gezond (winter)paard natuurlijk totaal niet nodig.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:58

In het hele winterseizoen poets ik mijn paard misschien hooguit 5x.
Ze wordt toch niet meer bereden en als ik een keertje een buitenritje maak met haar dan zit ik er toch zonder zadel op.

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:15

Ik poets in de winter ook veel minder, maar voel het paard wel elke keer na zodat onregelmatigheden aan de huid niet onopgemerkt blijven. Hoeven krabben doe ik wel regelmatig.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:52

Ik poets ook zo min mogelijk, maar hij heeft een schuilstal met vlas op de grond en daar maakt hij dankbaar gebruik van (elke dag tot aan zijn oren vol met vlas). Ik probeer dit dan zo oppervlakkig mogelijk weg te poetsen. Plekken zonder vlas poets ik nauwelijks.

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:37

In de winter wordt er hier erg weinig gepoetst. Af en toe een keer een borstel erover heen als hij erg vies is, maar verder zo oppervlakkig mogelijk. In de zomer zo'n 2x per week en tijdens het verharen zo vaak mogelijk ;)

xmarajacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:02

Als ze heel vies zijn poets ik goed. Maar als ik daar niet ben, dan worden ze gewoon niet gepoetst.
En als ze aan het verharen zijn natuurlijk wel wat vaker. Maar als ik ga rijden poets ik ze altijd. :)

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:57

Voor het rijden de nodige plekken borstelen ivm wondjes door schuurplekken

Poly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:17

Mijn shetje staat de gehele winter, lente, zomer en herfst buiten; ze heeft een uitloopstal: Dichte geïsoleerde stal+afdak en een zandpaddock als uitloop. Maar nu zit ik met een probleem, mijn pony krijgt van de nattigheid, zweet of wat dan ook, aan elkaar geplakte vacht. Vooral bij dr flanken is het heel erg. Omdat ze in een zandpaddock 'leeft" zit er ook nog eens allemaal zand tussen.. en je paard mag je niet te vaak poetsen. Tis niet dat ik dr zielig vind, maar ik vind t een akelig onverzorgd gezicht.
-O-

btw ze staat in een (meestal) droge stal