Stel dat..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:29

Nee, ik zou er niet aan beginnen. Lijkt me echt vreselijks lastig, je bent onwijs veel tijd kwijt 7 dagen per week paraat staan, iedereen heeft andere wensen je kunt niet iedereen tevreden houden. Zeker als je een grotere stal begint is er nog al vaak wat. Zowel met je klanten als met je paarden bv een blessure of ziekte als de eigenaar werkt zul je ook vaak nog de vraag krijgen of jij het niet wil doen. Allemaal leuk en aardig maar ik denk dat het gewoon onwijs lastig is om goede grenzen vast te leggen en je daar aan te houden. Denk dat je best een dikke huid moet kweken voor zoiets en het vooral zakelijk moet kunnen bekijken.
Waar ik nu sta is particulier daar hebben ook weleens andere gestaan. Maar je weet nooit wie je over de vloer krijgt, pas als ze er staan of als ze het ergens niet mee eens zijn begint het pas. Zou niet voor mij weg gelegd zijn ik denk dat ik daarvoor teveel betrokken ben met de paarden. En je moet toch een zekere afstand kunnen houden, jouw visie is niet iedereens visie en als je andere op erf haalt zul je er vanuit kunnen gaan dat er mensen zijn die heel anders denken bv qua omgang en rijden. Dat zijn ook dingen waar je toch ook niet mee bezig moet houden.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:37

natascha44 schreef:
Zes jaar geleden ben ik op ons huidige stekkie komen wonen (1,5 hectare grond, 2000m2 schuurruimte etc.) en had ook de droom om een pensionstalling te gaan beginnen.
Maar deze droom heb ik laten varen...
Ik heb 4 stallen waarvan 1 verhuurd aan een vriendin van mij, en 1 waar mijn eigen paard in staat, maar heb voor de andere 2 stallen al meerdere huurders gehad en in die gevallen is het met een berg gedonder mis gegaan.
Ik ben ook te gevoelig en ga teveel voor een paard van een ander doen en liet me telkens voor het karretje spannen..
Ik begin er niet meer aan!!! dat gezeik, niet nakomen van afspraken etc etc..

Volgens mij ken ik die mensen heeeeel goed, Natascha. Iig zijn nieuwe vrouw haha.

Hoi natascha, met Loebas gaat het hel goed. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:46

sassefras schreef:
Sjolvir schreef:
Ik zou de 18 hect. in de randstad goed verkopen en elders mijn prive paradijsje opzetten met mijn eigen
paarden en eigen fokkerij.

fokkerij, wordt je ook niet meer blij van :+ , alles hooien en verkopen, of nog beter wat je niet gebruikt verpachten, hoef je er alleen naar te kijken en scheelt heul veul werk

Geen grote fokkerij, gewoon mijn fjorden merrie en een stippel merrie erbij die dan in weilandje vanuit het keukenraam of kamerraam zichtbaar,
met hun veulentjes staan.
Genieten van het uitzicht zeg maar.
Ach en dan mag mijn ruin er wel gezellig bij blijven lopen en ga ik mijn merrie veulen jaarling ook ophalen en "thuis" neerzetten.

He! dromen mag toch :D (aangezien dit alles toch nooit gaat gebeuren).

dancer_

Re: Stel dat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:49

Is een rusthuis inderdaad niet iets? Heerlijk genieten van de paarden, en daarbij gelijk ook mensen helpen die willen dat hun paard een goed laatste tijd van hun leven krijgt. Ik woon inderdaad ook in de randstad, dicht in je buurt; je hebt hier weinig stallen waar de paarden 24/7 buiten kunnen dus als je echt iets wilt is dat misschien een idee?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:25

Tja, ik zou het wel weten. Maar ik denk dat het een beetje te lang wordt om alles hier weg te zetten, haha.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:44

Waarom? Deel je ideeën zou ik zeggen!!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:32

Ik zou wel voor een pensionstalling gaan. Ik weet dat er ook mensen zijn die wel dezelfde meningen en ideeën delen. Het is een kwestie van de juiste mensen tegenkomen. Je hebt toch altijd mensen waarvoor het nooit genoeg is, nou, dan gaan ze toch gewoon zoeken naar een stalling waarvan ze denken dat die beter bij hun past dan die van mij?

Ik persoonlijk zou genoeg ruimte willen voor de paarden, voor ieder wat wils. Geen idee of er in de regio bos is, maar ik zelf geef de voorkeur aan vlak bij het bos. Voldoende weidegang, hoeft niet per definitie de hele dag, zolang de paarden maar wel gras houden. Het is dus afhankelijk van de hoeveelheid paarden die ik een plaats wil bieden, hoe lang ze op de wei kunnen, maar dat lijkt me geen probleem met 18 hectare.. Ik zou in ieder geval niet meer dan 20 paarden een plaats willen bieden. Dan heb je te veel eisen, te veel andere invloeden en te veel verschillende meningen. Wat ik wel belangrijk vind is dat er voor iedereen wat is. Dus bos, binnenbak, buitenbak, weiland, paddock, stapmolen, longeercirkel, poetsplaatsen, solarium, etc.
Zo zijn er gelegenheden voor mensen en kunnen ze zelf bepalen waar ze graag gebruik van willen maken. Sommige mensen hebben hun paard liever op de paddock, dan in de wei, door verschillende omstandigheden. Ik kan hen die mogelijkheden bieden.
Ik denk dat ik dan dus ook pakketten zou maken, zodat mensen zelf kunnen bepalen hoe duur ze het willen maken. Ze kunnen dan samenstellen waar ze gebruik van willen maken en aan de hand daarvan wordt een prijs bepaald. Zo betalen ze alleen voor wat ze ook daadwerkelijk gebruiken. Ik realiseer me wel heel goed dat daar misbruik van gemaakt kan gaan worden, dus zal daar goed op gelet moeten worden. Als er misbruik gemaakt wordt van mijn loyaliteit zal dit dan ook gestraft worden: een ander pakket of vertrekken. We hadden een afspraak, je breekt die. Als ze gewoon naar me toe waren gekomen: goh, zou ik voor een keer gebruik mogen maken van.. (bijv. de stapmolen, want ik zit lastig) zou ik daar niet moeilijk over doen. Maar misbruik van me maken vind ik wel een kwalijke zaak.
Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat mensen elkaar helpen waar nodig. Dus als iemand lastig zit, dat ze elkaar een arm bieden. En als ik vraag of we misschien met zijn allen een (paar) dag(en) plannen om bijvoorbeeld alle stallen helemaal compleet schoon te maken dat ze dan ook klaar staan en niet alleen zeggen: daar betaal ik voor. Nee, je betaald voor de diensten die ik je bied, maar als jij moeilijk zit of hulp nodig hebt ben ik er ook, dan verwacht ik dat ook terug.

Het is niet het meest makkelijke, maar ik weet dat het niet onmogelijk is met de juiste mensen. Helaas vermoed ik dat mijn dromen nooit werkelijkheid zullen worden, dus ze uitvoeren wordt lastig, haha.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:13

horsefriend7 schreef:
natascha44 schreef:
Zes jaar geleden ben ik op ons huidige stekkie komen wonen (1,5 hectare grond, 2000m2 schuurruimte etc.) en had ook de droom om een pensionstalling te gaan beginnen.
Maar deze droom heb ik laten varen...
Ik heb 4 stallen waarvan 1 verhuurd aan een vriendin van mij, en 1 waar mijn eigen paard in staat, maar heb voor de andere 2 stallen al meerdere huurders gehad en in die gevallen is het met een berg gedonder mis gegaan.
Ik ben ook te gevoelig en ga teveel voor een paard van een ander doen en liet me telkens voor het karretje spannen..
Ik begin er niet meer aan!!! dat gezeik, niet nakomen van afspraken etc etc..

Volgens mij ken ik die mensen heeeeel goed, Natascha. Iig zijn nieuwe vrouw haha.

Hoi natascha, met Loebas gaat het hel goed. ;)

Hoi hoi, jij ook hier?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:06

Ik zou gewoon een privé stal maken met een paddock, stuk of 5 stallen, 2 eigen paarden en 2 pensionklanten ofzo. En dan een goede bak en het land in landjes verdelen zodat ze er zo lang mogelijk het jaar door op het land kunnen staan.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:21

:) stel dat haha mooie dromen O:)

kei hard werken 7 dagen in de week. 18 hectare is een hele lap.

voordat je alle bestemings plannen en vergunningen rond heb staan de tranen in je ogen en heeft 90 % het al opgegeven vooral in de randstad. en dan de bank nog die geen cent geeft.

maar stel. ja dan lijkt het me een ultieme uitdaging

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:48

De meeste mensen dromen de stal waar ze zelf met hun paard zouden willen staan....en dat is soms heel anders dan de stal die je zelf zou willen runnen en waar je dus 24/7 de verantwoordelijkheid en het werk van hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:13

Kendra schreef:
De meeste mensen dromen de stal waar ze zelf met hun paard zouden willen staan....en dat is soms heel anders dan de stal die je zelf zou willen runnen en waar je dus 24/7 de verantwoordelijkheid en het werk van hebt.

Yep, daarom heb ik een veeeel betere oplossing: ik heb eerste recht van koop gevraagd op een mooi stukje (bouw)grond bij stal. Heb ik wel de paarden aan huis EN de gezelligheid van de pensionstal EN het gemak van een stalbaas, waarmee je dus niet alleen de verantwoording kunt delen, je kunt elkaar ook als klankbord gebruiken bij beslissingen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 09:45

Dat is een mooie oplossing ikke! Ik mis best wel eens de gezelligheid van een stal en idd de mogelijkheid om met elkaar te overleggen. Ik red me alleen ook wel, maar het is wel fijn als het er is.

Kendra, ik denk dat je daar zeker gelijk in hebt, dat is een goed punt om over na te denken.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:14

:D Hoi, ik meld me ook even.
TS heeft bij mij gestaan (volgens mij met plezier) maar wil even wat uitleggen over de "droom" of stel-dat..

Ik heb uit ideaalbeeld mijn stal opgezet. Was geen vooropgezet plan, wilde in eerste instantie mijn eigen paard aan huis hebben, en een shetje voor de gezelligheid erbij.
Van het één kwam het ander.. ruimte genoeg, vraag genoeg, en niet afhankelijk van inkomsten, omdat ik er gelukkig niet van hoef te eten.

Dat "ervan eten" kun je ook wel vergeten, als je het zo regelt, zijn uiteindelijk de kosten bijna gelijk aan de uitgaven.
Het heeft heel veel voordelen :
- Ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt
- Ben veel met alle dieren bezig
- Heb veel gezellige omgang met mijn klanten
- Ben heel de dag fysiek bezig, en altijd buiten
- Ik voel me gewaardeerd in wat ik doe, en nuttig

Oeps:en dan het stukje nadelen:
- Zakelijk zijn of worden (voor mij best moeilijk)
- Inleveren van een groot deel privacy (mensen komen af en aan langs mijn huis en tuin)
- Je kunt het nooit iedereen 100% naar de zin maken. Zoveel mensen, zoveel wensen.. (wees van tevoren duidelijk wat je biedt, en geef dat ook aan in het contract)
- Heb af moeten leren, om erg amicaal met iedereen om te gaan, privé is privé
- Weinig ruimte om zelf op vakantie te gaan of weekendjes weg te plannen. (ik heb gelukkig een gouden hulp)
- Weinig tijd over om wat met je eigen paard te doen, paarden van klanten gaan voor je eigen gevoel altijd voor
- Hecht je niet te snel aan klanten of paarden (moeilijkste van alles, ik beschouw alle paarden, alsof ze van mij zijn, qua houden van dan hè?)
- Stel je verwachtingen bij, "die aardige meid, zal hier altijd blijven staan" mooi niet dus.. Als het gras ergens groener is, zijn ze vertrokken

Verder zou ik nooit meer wat anders willen, heb meestal een hele leuke club meiden staan, die graag een handje uitsteken, ook al run ik all-inclusive, en plannen we regelmatig leuke activiteiten, zoals weekendjes weg met de paarden naar de Veluwe ofzo.
Feit is ook dat ik een recreatiestal heb, laag Anky-gehalte, en mijn klanten komen echt voor hun hobby en plezier.

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar dit is in het kort mijn ervaring, al vanaf 2004.
Voor sfeersnuiven: http://www.dekraanhoeve.nl

(@ Jibbel, zou toch wel een droom voor je zijn om waar te maken hè? Mocht je ergens hulp mee willen, of meedenk-hulp ofzo, laat het me weten)

Groetjes Sas

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:25

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik zou het zeker wel weten!

Maar als ik dit lees en je hebt dit al in je handen:
Jibbel schreef:
je een boerderij hebt in Zuid - Holland, regio Rotterdam - Den-Haag - Zoetermeer, met 18 hectare grasland, ruime schuren en zelf wat paarden hebt.

is het eerste wat in mij opkomt:

Is dat wat je écht heel graag wilt? Een pensionstal/willekeurigeanderesoort stal? Eentje waar je je hele leven voor opzij zet en je alleen nog maar inzet voor je paarden en je bedrijf? Want als daar je antwoord volmondig ja op is dan zou ik die droom maar eens heel snel gaan waarmaken!

In deze regio zijn er ook honderden meiden (waaronder ik :P) die deze dromen hebben, maar het eerste struikelblok is dat je de ruimte niet kan vinden. En als je de ruimte wel kan vinden kun je het niet betalen. Dus als je die ruimte al hebt, dan zou ik er geen 2 keer over nadenken!

Overigens, als je aan zomer-weidegang gaat doen wil ik misschien wel je eerste klant worden. Klinkt als heel veel ruimte lekker dichtbij ;)

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:37

Ik denk dat je eerst het beste na kunt denken wat er over de hele dag moet gebeuren. Daarna kun je vanzelf kijken of het überhaupt haalbaar is en dan lekker verder gaan nadenken.

Bij ons op stal krijgen de paarden vijf keer ruwvoer en 2 keer krachtvoer. Als je er bij wilt blijven werken zul je dus iemand moeten zoeken die twee voerbeurten voor zijn rekening neemt.
Een ouder die in de buurt woont of misschien kun je elke pensionklant een dag geven.
Verder als iedereen zelf moet mesten scheelt dat jou een boel werk!

Zelf zou ik beginnen met 10 pensionboxen, kun je rustig aan het idee wennen. Ik zou pensiongasten zelf laten mesten, voeren en binnen en buitenzetten wel zelf doen.
Ik begrijp dat je nu een buitenbak en een paddock hebt? Ik zou er in ieder geval 1 paddock bijdoen. Zo kun je de paarden in groepen per dagdeel losgooien.

Verder denk ik dat je je gasten direct goed duidelijk moet maken wat de regels zijn. Het is bijvoorbeeld fijn dat jij de paarden los gooit, maar als het regent ga je dan ook alle dekens wisselen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:08

Bij ons heeft iemand in de buurt allemaal open stallen op zijn terrein. Hij heeft er geen omkijken na. In elke loopstal met paddock en weide staat een groep paarden. Degene die daar staan zorgen onderling ervoor dat er keutels geraapt worden. Bijvoorbeeld 1 persoon 1 x in de week de paddock en loopstal mesten.
Hij zelf zorgt twee keer per dag voor stro en kuilvoer wat hij in voerruiven op de grond voert.. 's morgens voordat ie na het werk gaat en wanneer hij klaar is met werken. Er zit een buitenbak bij en heeft een gezellige kantine. Er zijn meerdere stallen waar zieke paarden in kunnen staan, maar waar je ook je paard in kunt zetten wanneer ie op moet drogen of wanneer je krachtvoer wilt geven.

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:26

Ik sta prive met twee paarden, maar zou er absoluut geen pensionpaard bij willen hebben. Laat staan een heleboel. Maar aan de andere kant zou een beetje gezelschap welkom zijn...

Dus wat ik zou doen stuk grond opdelen, er eventueel stalletjes opzetten en die "kaal" verhuren. Een buitenbak zou eventueel wel gedeeld kunnen worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:29

Ik zou de landjes gewoon verhuren als zijnde; doe het zelf landjes. Goed contract opstellen en dan heb je er zelf weinig opkijken naar. Verdient wel minder, maar geeft minder gezeur omdat ze zelf verantwoordelijk zijn voor alles. Eventueel kunnen ze dan diensten inkopen bij je.