shetlander en schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bojangles888

Re: shetlander en schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 15:40

ze hebben voor hem al de spanning verhoogt en over al staat stroom op en kom nu niet met de vraag hoe hoog de spanning is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:42

Waarom koop je dan niet zelf een meter en loopt het even goed na? Zo ben ik er wel precies achtergekomen waar de zwakke plek zat! :j
(Of leen die van hun even?)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:46

Het is toch niet haar taak om te zorgen dat de omheining goed is? Daar betaal je toch voor?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:50

Dat is helemaal waar !

Ik haal twee gevallen door elkaar ( dacht aan iemand met een soortgelijk geval , maar dan thuis ) sorry TS :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:51

Kitty1985 schreef:
Het is toch niet haar taak om te zorgen dat de omheining goed is? Daar betaal je toch voor?

Dat klopt, maar wat is er zo erg aan om zelf voor de extra zekerheid even het draad door te meten? Kleine moeite immers en als de ts zo een zwakke plek kan ontdekken en het probleem kan doorgeven is dat toch mooi meegenomen?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:55

vuurneon schreef:
Kitty1985 schreef:

Dat klopt, maar wat is er zo erg aan om zelf voor de extra zekerheid even het draad door te meten? Kleine moeite immers en als de ts zo een zwakke plek kan ontdekken en het probleem kan doorgeven is dat toch mooi meegenomen?

Dat hoort de stalhouder regelmatig te controleren.
Net als het maaien bij de stroomdraden, en het vervangen als er teveel knopen in zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:56

Joh, echt? Maar dan kun je toch ook zelf even voor de zekerheid het even doorlopen? Ik zie niet het probleem in van een extra controle := het is in eigen belang immers :) en anders gezellig even met de stalhouder een rondje lopen.

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:03

Mijn shetlander doet het ook en die staat nu aan een paaltje met ketting. Niet de fijnste oplossing maar het werkt wel.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:08

bojangles888 schreef:
ze hebben voor hem al de spanning verhoogt en over al staat stroom op en kom nu niet met de vraag hoe hoog de spanning is

En toch is te weinig spanning op de draad in meer dan de helft van de gevallen met dit soort problemen de oorzaak, en dit is aan de voorzichtige kant, ik denk dat 80/90 % ook nog waar is.
Ik heb ook 4 shets lopen, 2 oudere merries, 1 twentermerrie en een oudere hengst.
Geen van dezen haalt het in zijn/haar hoofd om door de draad te lopen.
Daarnaast heb ik hier nog 'een paar' schapen lopen, ook die blijven voor 99% achter 1 of 2 draadjes met stroom erop, terwijl schapen juist bekend staan als moeilijkste diersoort om achter stroom te houden.
Ik plaats jaarlijks dan ook vele kilometers tijdelijk elektrisch raster.
Diegene die er wel uitgaat, word [zoals eerder al genoemd door een ander] even met de bek op de draad gehouden.
Een schaap die het dan nog niet snapt gaat naar een plek waar hij zeker niet meer uitbreekt, maar dat zal in jou geval geen optie zijn.
Ik zou zeggen meet eerst een keer de spanning op de draad, zodat je die optie kunt uitsluiten.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:16

Kitty1985 schreef:

Volgens 'haar' profiel is 'zij' een 37 jarige hij, maar dit terzijde.
Hij [of zij] is wel degene die dit topic startte met de vraag: wat te doen

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:26

ik zou voor een houten hek gaan :)

anneoffringa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:27

of duizenden draadjes onder elkaar :D

Loesk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:54

Misschien houte omheining. Kost dan wel wat meer, maar kan misschien wel eenoplossing zijn ?

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 23:06

of schapendraden met elektriek (van aan huis ervoren) en zorgen dat er niet té veel minikes lopen én er meer dan genoeg gras opstaat ;) ) daar blijven ze heus wel achter de draden staan :) (zoals bij ons 2Ha voor 2 minikes met schapendraden en elektriek van aan huis :p

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:59

ik heb het zelfde gehad met mijn shet en ik heb op den duur gewoon overal in de wei/paddock of waar dan ook eten gelegd hooi/gepureerde appel/wortel alles in kleine beetjes ver uit elkaar zodat ze er wat voor moeten doen