Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:33

Vele jammer genoeg wel. Bedoel maar :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:38

Lily_Atiesto schreef:
Heeft een paard die een aantal keer per week gereden wordt en die de rest van de dagen bijv gelongeerd/stapmolen/paddock staat en waar natuurlijk aandacht aan gegeven wordt. Heeft een paard daar niet genoeg aan?
Is het erg als een paard een dagje niks doet en alleen op stal staat?

Ik kan hem niet elke dag uren in bijv de paddock zetten. Want hij zal op een manege komen te staan

Nee, daar heeft een paard niet genoeg aan. Een paard heeft minimaal een aantal uren vrije beweging nodig in een wei of paddock en daarnaast nog training. Dat er nog steeds plekken zijn waar dat niet mogelijk is en de eigenaren daar dan niet een oplossing voor hebben, is een schande.

Als je je een beetje verdiept in het welzijn van het paard door het lezen van boeken over paarden, het lezen van artikelen in paardenbladen en het lezen van onderzoeken en noya's, dan vind je overal terug dat een paard veel beweging nodig heeft, meedere uren per dag en frisse lucht, daglicht en voldoende ruwvoer. Naast een droge plek om te staan en te liggen en minimaal 1paardenvriendje.

Als je kiest voor die manege verplicht je jezelf dus eigenlijk in het belang van je paard om elke dag je paard extra uren uit de stal te halen en beweging en frisse lucht te bieden. Een paard is geen fiets die je de hele dag of zelfs langer in een hok kunt laten staan tot je zin hebt om een ritje te maken. Dan kun je beter een pony of paard huren, die pony heeft dan waarschijnlijk nog meer beweging en aandacht dan een eigen paard met alleen een half uurtje paddock of stapmolen en een paar keer per week rijden...

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:40

Lily_Atiesto schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie advies.

Graag gedaan! Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Ook ik wil even kwijt dat ik vind dat je erg leuk reageert op alle adviezen en ik hoop dan ook echt dat het paardje er voor je gaat komen! :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:49

Lily_Atiesto schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou ik aan de eisen voldoen als ik een aantal keer per week rijd.
En een andere manege/pensionstalling vind met weidegang voor een aantal uur per dag op dagen dat ik niet de mogelijkheid heb om te rijden

Je paard moet ook naar buiten wanneer je wel tijd hebt om te rijden. een uurtje rijden is echt niet voldoende. Zoek een stal waarbij je paard ook in de winter minimaal 4, maar hoe langer of hoe vaker, hoe beter, naar buiten kan en evt nog een keer extra in een stapmolen komt. Als je dan daarnaast, op een ander moment van de dag, zelf nog komt, biedt je je paard in redelijke mate afwisseling.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:59

Vind het super dat je ook echt openstaat voor de adviezen die er gegeven worden.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:22

Bij het kopen van een eigen paard komen er in mijn optiek eerst drie essentiële vragen om het hoekje kijken.

* Kan ik het financiële plaatje van een eigen paard ophoesten? Moet je elk dubbeltje vijf keer omdraaien, constant op een houtje knabbelen en capriolen uithalen om een eigen paard te kunnen betalen of heb je speelruimte qua budget en kun je ook onverwachtse tegenslagen opvangen? Kun je een spaarpotje voor medische zorg en noodgevallen opbouwen en aanvullen? Kies je ervoor om je paard al dan niet uitgebreid te verzekeren?

* Kan ik voorzien in de cruciale basisbehoeften van een paard? Ik ben zelf een voorstander van een paard zo natuurlijk mogelijk houden - afgestemd op het paard. Ik vind het essentieel dat ik een paardvriendelijk plekje voor mijn paard kies, waar de natuurlijke habitat nabootst wordt en er wordt voldaan aan de basisdriften, -impulsen en -noden van een paard. Dat is wat mij betreft een harmonische kudde waar hij liefst 24/7 met soortgenootjes en paardenvriendjes in de buitenlucht kan staan met een beschut in- en uitloopplekje en ruimschoots voldoende - liefst onbeperkt als dat past bij het paard - ruwvoer tot zijn beschikking.

* Heb ik voldoende tijd om naar mijn eigen paard te kunnen gaan? Er bestaat geen handleiding waarin staat geschreven hoe vaak je naar je paard moet gaan, dat is een eigen keuze. Ik persoonlijk zou er wel voor kiezen om elke dag te gaan, al is het maar om hem even een kriebeltje te geven en te checken en weten hoe het met hem gaat, of hij er happy bij staat en het hem aan niets ontbreekt. Dat geeft mij een gevoel van rust en bevestiging en natuurlijk wordt er een lach op mijn gezicht getoverd als ik mijn paard - gelukkig - zie. Dat is voor mij intens geluk in zijn puurste vorm!

Zou ik niet kunnen voldoen aan bovenstaande criteria, zou ik pertinent niet aan een eigen paard beginnen. Ik vind het als eigenaresse mijn plicht om voor mijn paard het 'mooiste' en meest paardvriendelijke plaatsje uit te zoeken waar hij puur geluk en vitaliteit uitstraalt en waar hij met elke vezel in zijn lijf paard kan en mag zijn. Dat is de basis en als je een paard dat niet kan geven, vind ik dat je realistisch moet zijn en geen eigen paard moet aanschaffen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:32

Het uitgangspunt zou ook niet alleen moeten zijn:

- ik wil al heel lang een eigen paard
- ik mag / kan een paard kopen
- ik wil het paard op de manege zetten waar ik het naar mijn zin heb
- daar staan toch al heel veel paarden dus dat is een prima plek
- ik kan niet zo veel tijd aan het paard besteden

Maar vooral ook, als je een paard wilt kopen dan zoek je niet zomaar een paard, maar 1 waarmee je een klik hebt, die echt je vriendje wordt. En dan is het niet alleen de vraag wat JIJ krijgt door dat paard te kopen...maar vooral: wat krijgt het paard?

Het gaat er niet alleen om wat jij wilt (van het paard en van de stalling) maar vooral ook wat het paard wil.
Wat heb jij te bieden aan het paard?

Het is net als met een normale vriendschap, daar vind je ook geen goede vriend door alleen een lijstje te maken van wat jij van iemand verwacht, maar is het minstens zo belangrijk wat jij aan die ander te bieden hebt :)

Zo'n dier heeft ook zijn behoeftes en is inderdaad geen fiets die je in een hokje neerzet en er eens uit haalt als je zin hebt om een rondje te rijden.

Het gaat wel om een levend dier, die gelukkig of ongelukkig kan zijn.

Een dier dat voor zijn geluk 100% van jou afhankelijk is en dat is een enorme verantwoordelijkheid :j

Als je een paard koopt, dan beslis jij voortaan over het levensgeluk van het dier.

Ik persoonlijk slaap een stuk lekkerder en voel me veel fijner als ik weet dat mijn paardje het heel erg naar haar zin heeft. Lekker buiten in de frisse lucht staat, kan gaan liggen en rollen waar ze wil, eten wanneer ze wil, een stukje wandelen, rennen, bokken, gek doen, met een vriendje spelen of krauwelen als ze dat wil. Heerlijk buiten in de zon een beetje soezen, of naar binnen lopen als ze even uit de zon, wind, regen of hagel wil staan. En als je dan bij je paardje komt zie je gewoon een heel tevreden bekkie van een dier dat een fijn leven heeft, dat haar eigen dagritme heeft.

Moet er niet aan denken dat zo'n arm paard de hele dag in een hokje opgesloten staat te wachten als een fiets in een schuurtje, en staat te hopen dat er nog iemand komt om die rotdeur eens open te doen....

En als je dan een keer niet kunt, of het dier weer maar een uurtje uit stal kunt halen waarna jij weer je eigen ding gaat doen en het dier weer in dat hok staat weg te kwijnen....dan moet je toch een enorm schuldgevoel hebben als je een beetje liefde voor je paard hebt.

Jammer genoeg hebben veel manege-mensen die hun paard in zo'n hokje zetten de hele dag, geen flauw benul wat ze hun paard eigenlijk aan doen. Die zien als zij op stal komen dat hun paard met de oortjes naar voren staat, en blij hinnikt als het baasje aan komt, en denken dan dat het dier gelukkig is.

Terwijl dat arme beest natuurlijk alleen maar hinnikt omdat het dolblij is dat het baasje er eindelijk is want daar staat 'ie dan alweer dik 20 uur op te wachten, dat er eindelijk weer iemand komt die die deur open komt doen en de sleur van de eenzame opsluiting even doorbreekt met iets anders... :(:)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:40

Sommige reacties vind ik wel wat overdreven..
Een paard hoeft niet perse 24/7 buiten in een kudde te staan om gelukkig te zijn.
En elke dag naar je paard is ook geen must wat mij betreft.

Wel is heel belangrijk dat de stal ruim, licht en schoon is.
Veel ruwvoer is erg belangrijk, evenals lekker een paar uur naar buiten.
Hoeft echt niet perse de hele dag, vanaf 4 uurtjes buiten vind ik het acceptabel.
Met heel slecht weer blijft mijn paard weleens een dagje binnen, niet fijn
maar dan is het even niet anders.

Je hoeft echt niet elke dag naar je paard te gaan om hem happy te houden.
Als hij er elke dag uitkomt in een paddock (of wei), bak oid is dat ook voldoende
voor een paar keer per week.

Lessen kun je vaak op stal zelf regelen, even op marktplaats kijken, of vragen
aan stalgenoten bij wie zij lessen.

De manege die je net aangaf, vind ik voor paarden geen fijne plek om te wonen :n

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:03

Lily_Atiesto schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou ik aan de eisen voldoen als ik een aantal keer per week rijd.
En een andere manege/pensionstalling vind met weidegang voor een aantal uur per dag op dagen dat ik niet de mogelijkheid heb om te rijden

Dat begrijp je dan niet goed... Je gaat toch niet minimaal 6 uur rijden op een dag dat je rijdt? Je paard moet gewoon iedere dag naar buiten, minimaal 6 uur naar mijn mening, dan blijft er nog steeds 17-18 uur stal over (wel/niet rijden). Dat is nog steeds te veel stal eigenlijk, maar beter dan niets!
In ieder geval fijn dat je nadenkt over de tips! Ook in de omgeving van Rotterdam moet wat te vinden zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:39

dit staat er bij die stal van Palexini:

Weidegang aanwezig (4 weilanden max. 1 paard per land, en max. 2 uur per paard). Er is ook een weiland aanwezig waar paarden de gehele dag op mogen staan en waar ze ook met meerderen op kunnen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:09

Dat moet je doen *\o/*

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:01

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:13

Wat je misschien ook eerst eens zou kunnen proberen, om te zien of je het qua tijd allemaal kan redden, een eigen paard te hebben.
Op sommige stallen kun je paarden leasen, voor een aantal dagen per week.
En idd. rijden hoef je echt niet elke dag, maar het paard moet wel elke dag naar buiten.
Er zijn ook pensionstallen die vol-pension aanbieden en dus ook je paard voor je buiten zetten, en weer naar binnen uiteraard.
Als je zelf niet iedere dag tijd hebt zou ik daarvoor gaan.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:19

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:26

Bij de kraanhoeve komen ze er 's winters ook 2 keer per dag uit en ook gewoon samen met een maatje. Verder ook fijne faciliteiten voor jou dus zou daar eerst gaan kijken als ik voor de keuze stond. (Alleen geen binnenbak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:43

Persoonlijk zou ik dan bij de kraanhoeve gaan kijken. Wat ik daar wel van zou willen weten is hoe lang ze in de winter dan de paddock in gaan. Idem voor bij palexini, hoe zit het met dat weiland waar ze in groep op kunnen. Hoeveel uur is dat? Want 1-2 uur in de wei alleen vind ik niet echt geweldig. Dat betekend wanneer jij niet een uur komt om te rijden, je paard ook maar 1 uurtje, max 2 uit z'n stal komt. En in combinatie met rijden vind ik dat ook erg weinig buiten komen. Dat is bij de kraanhoeve dan (iig zomers) een stuk beter. Verder is het qua faciliteiten voor jezelf op beide denk wel prima. En mijn voorkeur zal altijd minstens zijn dat ze in groep buiten staan (of iig met 1 maatje).

Weet ook niet wat je doel is? Echt dressuurmatig of gewoon recreatief rijden liefst buiten? Ook daar moet je op letten. Sta je op een stal waar iedereen fanatiek is met wedstrijden rijden, terwijl jij liever buiten gaat rijden, dan is het denk voor jezelf ook minder leuk.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:12

Super dat je er geen impulsieve aankoop van maakt, je wil je echt laten informeren wat het beste is voor je paard voordat je er aan begint. Dat verdient een +:)+
Nog even over palexini: Als je zo'n weiland kan regelen waar ze met meerdere op mogen en voor langere tijd, lijkt me dat een prima stal. Ook kun je daar een buitenstal huren zag ik bij accomodatie. Dat zou voor mij echt een voordeel zijn, het is goed voor de luchtwegen en het 'op stal staan' wordt er al wat natuurlijker van.

Succes!

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:18

Ik rijd zelf recreatief. Dus als je al deze factoren zou optellen zou de kraanhoeve waars een betere optie zijn? Als dit er allemaal goed uitziet.

eshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:52

Ligt aan het paard zelf,
de een is heel werklustig de ander niet, de een wil graag buiten zijn en rollen door de modder terwijl de ander liever binnen staat.
Ik heb nu al veel mensen met hun paarden meegemaakt en het verschilt echt per paard en het gevoel van de eigenaar...

En als de paarden gewoon een aantal uur of overdags buiten komen is het echt niet genoodzaakt om m nog te rijden of longeren
als je niet kan of wil ofzo, maargoed wees reeel, af en toe als je zin heb je paard een keer rijden en dan weer laten staan is natuurlijk ook niet goed. Die van mij staat standaard 1 dag in de week stil, en de rest probeer ik elke dag te rijden.. tenminste zo ingepland dat hij om de dag sowieso bereden of gelongeert wordt ;) En hij staat overdags altijd buiten (en bij vies weer, mag hij binnen blijven maar dan zetik hem meestal nog een ochtend of middag buiten)