prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:41

ooh wat sneu voor die paarden..echt triest.
Mijne komt elke dag buiten, is het echt niet te doen op het land dan gaat ie de bak in ookal is het maar even.maar modder of regen gaan ze niet dood aan.
In de winter gaat ze 's avonds naar binnen, en in de zomer komt ze soms wel eens een week niet binnen.
Bij extreme hitte gaat ze 's avonds naar buiten en overdag binnen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:41

ellend schreef:
Ieder zijn mening natuurlijk, en ieder zijn eigen voorkeur, maar soms kan het gewoon niet anders, en TS probeerd het ongetwijfeld zo goed mogelijk te doen. Mijn paarden staan in de zomer 5 uur per dag buiten, en nu in de winter ca. 3 uur. En wat vinden ze dit verschrikkelijk!! In de zomer gaat het goed, dan is er genoeg gras, maar nu......mijn ruin staat in de "ruinen-wei" en de merrie in de merrie-wei, en echt ALLE paarden (stuk of 45) staan liever binnen. Het eerste half uurtje gaat nog wel, maar dan gaan ze al bij de poort staan omdat ze naar binnen willen, en breken er gevechten uit. Elke dag zijn er wel "gewonde" paarden hierdoor. Wel hebben we beschikking over een geweldige binnenbak (60x20) , een stapmolen en buitenbak waar ik ze ook nog elke dag in losgooi, maar ook dan willen ze graag terug naar binnen. Ieder mens zijn eigen voorkeur, elk paard zijn eigen voorkeur!

Jawel, als jij niet in de eerste levensbehoefte van een dier kunt voorzien(en bij een paard is dat vrije uitloop,soortgenoten etc) dan neem je dus geen paard, je gaat naar een andere stalling of je verkoopt je paard.
Ik durf erom te wedden dat als jullie voldoende ruwvoer in het land leggen en de paarden ipv 3 uur gewoon 12 uur buiten hebben staan bij winterdag, zoals het hoort, er niets aan de hand is qua gevechten.
Ik denk dat ik in mijn leven een stuk of 5000 paarden heb gezien/meegemaakt en geen één daarvan staat liever binnen.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:42

ellend schreef:
Ieder zijn mening natuurlijk, en ieder zijn eigen voorkeur, maar soms kan het gewoon niet anders, en TS probeerd het ongetwijfeld zo goed mogelijk te doen. Mijn paarden staan in de zomer 5 uur per dag buiten, en nu in de winter ca. 3 uur. En wat vinden ze dit verschrikkelijk!! In de zomer gaat het goed, dan is er genoeg gras, maar nu......mijn ruin staat in de "ruinen-wei" en de merrie in de merrie-wei, en echt ALLE paarden (stuk of 45) staan liever binnen. Het eerste half uurtje gaat nog wel, maar dan gaan ze al bij de poort staan omdat ze naar binnen willen, en breken er gevechten uit. Elke dag zijn er wel "gewonde" paarden hierdoor. Wel hebben we beschikking over een geweldige binnenbak (60x20) , een stapmolen en buitenbak waar ik ze ook nog elke dag in losgooi, maar ook dan willen ze graag terug naar binnen. Ieder mens zijn eigen voorkeur, elk paard zijn eigen voorkeur!

En de meeste van die paarden komen zeker binnen in een stal met voer (stro, biks of hooi, dat maakt niet uit)? Gek he, dat ze naar 'binnen' willen. Daarbij, durf je ook je stal open te laten staan dan? Want als jouw paard zooooo graag op stal staat, heb je toch geen slot op je stal nodig? Blijft hij vanzelf wel staan.

@SteffiiY; TS niet, volgens mij juist diegene die het normaal vinden dat een paard 23 uur per dag op stal staat. Ik zou hen heel graag eens twee of drie dagen opsluiten in een kamer zo groot als hun bed, en daar mogen ze dan slapen, eten en schijten. Oke vooruit, je krijgt een raampje om naar buiten te kijken :') .

TS, ga voor die uitloop als je het je kan veroorloven. Ja ik ben het met je eens dat 24/7 buiten maar dan tot aan de enkels in de modder ook niet goed is, maar een paard hoort lekker uit zijn stal te kunnen overdag. Ik vind het in de winter al banketstaaf voor mijn knollie dat ie 's nachts binnen moet blijven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:44

Inderdaad, ik reageerde netjes naar TS met een antwoord op haar vraag.
Maar sommige anderen... :n
Je hoort ze moord en brand schreeuwen als een kat z'n leven lang in een bench gehouden wordt en er een half uurtje uit mag, verplicht kunstjes doen, maar met een paard mag dit dan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:46

ellend schreef:

Dit klinkt als slecht stal management, en niet als de voorkeur van het paard om binnen te staan.
- Hebben ze te eten buiten ?
- is er ruimte om te bewegen buiten ?
- blijkbaar is er geen stabiele groep als er gevechten uitbreken.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 12:46

Ik heb met mijn vriendin overlegd en we gaan het doen! Onze paarden komen dus samen in een box te staan van 3 x 7. We mogen het tussenschot uit de stal halen!! en dan hebben ze ook nog samen de paddock van 5 x 7. Mijn paard krijgt geen brok, enkel onbeperkt ruwvoer en elke dag een pavokoek en die van mijn vriendin krijgt muesli maar dat gaat ze 1 x per dag buiten de box voeren, dus we hebben ook geen gedoe dat ze elkaars voer op eten. Ik vind het een top oplossing zo! Omdat we nu wel zelf de paddock moeten uitmesten komen de paarden ook nog eens extra elke dag samen een half uur op de grote paddock! Ik heb nu geen schuld gevoel meer want beter kan ik het hier niet krijgen voor mijzelf en mijn paard

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:46

ellend schreef:

Ik denk dat als je je paarden naar mijn stalling zou brengen, waar de ruin ook de ruinen groep in zou gaan (5 paarden), en de merrie de merrie groep (4 paarden), waar ze gewoon nu 8 uur per dag buiten komen, en zomers 24/7, dat het gezeur zo afgelopen zou zijn. Binnen een week weten ze niet beter dan dat ze buiten ook lekker te eten krijgen, rond kunnen rennen, maar toch echt niet voordat het donker wordt weer naar binnen gaan.
Toen we een poos terug een meppend paard ertussen hadden staan stond die apart met haar maatje. En viola: ging prima.

Overigens valt niemand hier de TS aan.

En Shirley: tof! Kunnen we er dan ook een neushoorn bij zetten? Die vind ik zo schattig!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:47

Ik zou ook voor de box met paddock erbij gaan, zeker als je vriendin het ook wilt zodat ze lekker samen kunnen staan. Heb zelf een hengst die ik gekocht heb als wever, hij staat nu in een loopstal van ongeveer 4x14 waar hij over de muur met andere paarden kan neuzen en hij is veel rustiger geworden, en ook helemaal gestopt met weven. Ook twee vervelende puberhengsten die allebei nogal happerig waren zijn sinds ze samen in een paddock met afdak staan super brave sulletjes geworden. Nu heb jij waarschijnlijk geen lastig paard, maar als je ziet wat voor gelukkige makke lammetjes moeilijkere paarden kunnen worden door zo'n simpel verschil in stalling, dan laat dat volgens mij wel zien dat het ze echt goed doet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:47

Sorry ik heb inderdaad dingen verkeerd opgevat, en het is juist dat mensen inderdaad negatief reageren op personen die het normaal vinden dat paarden 23 uur per dag op stal zijn, mijn excuses.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:49

Shamila schreef:
Ik heb met mijn vriendin overlegd en we gaan het doen! Onze paarden komen dus samen in een box te staan van 3 x 7. We mogen het tussenschot uit de stal halen!! en dan hebben ze ook nog samen de paddock van 5 x 7. Mijn paard krijgt geen brok, enkel onbeperkt ruwvoer en elke dag een pavokoek en die van mijn vriendin krijgt muesli maar dat gaat ze 1 x per dag buiten de box voeren, dus we hebben ook geen gedoe dat ze elkaars voer op eten. Ik vind het een top oplossing zo! Omdat we nu wel zelf de paddock moeten uitmesten komen de paarden ook nog eens extra elke dag samen een half uur op de grote paddock! Ik heb nu geen schuld gevoel meer want beter kan ik het hier niet krijgen voor mijzelf en mijn paard

Heel goed, kunnen ze lekker samen bewegen. Enne als je de kans hebt: meer loslaten is altijd beter!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:50

Shamila schreef:

Goed om te horen!

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:51

ellend schreef:

Dan krijgen ze waarschijnlijk binnen te eten of de kudde is steeds zo verschillend van samenstelling dat er steeds gevochten wordt. Als je zorgt voor voldoende hooi in de wei (voldoende verspreid) en een stabiele kudde zal er waarschijnlijk veel minder problemen zijn. Het kan niet zijn dat een dier wat nog zo dicht bij de natuur staat liever 24 /7 in een stal staat van 3 x 3 :oo dan lekker buiten in de wei. Dan is er toch echt iets mis.....

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:52

Shamila schreef:

Super *\o/*

SteffiiY

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:53

Super TS! zal je paardje vast blij mee zijn!
Mijn paard is ook helemaal opgebloeid sinds ze veel buiten komt :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:53

Zanora1 schreef:
Dus al die opmerkingen van oh wat komt hij weinig buiten,, sommige paarden weten niet beter

Dieren in de bio-industrie weten ook niet beter....

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 12:54

Ja per 1 januari komen ze dus samen op de paddock met de 2 stallen bij elkaar. elke ochtend een half uur op de molen en in de goede maanden 2 uur op het gras. smiddags of savonds voor het rijden nog elke dag een half uur op de grote paddock. en we rijden/wandelen nog elke dag 1 tot 3 uur. Best prima toch?:)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:56

Super TS +:)+ Echt weer een mooie stap vooruit *\o/*

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:56

Ja hoor. Klinkt goed. Er zijn er zat die het veel minder moeten doen. Lekker genieten van de paardjes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:57

Klinkt als een hele vooruitgang en je houd zelf
de fijne voorzieningen en het bos.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:00

Super TS, heel goed!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:01

Mijn paarden staan zomer en winter 24 uur buiten in een hele grote weide, in de kudde, met een grote inloopstal waar ze droog kunnen liggen. Omdat ik mijn paard ook door rij in de winter heeft ze wel een deken op, anders was het met de vacht niet te doen. en ja, het is een dressurmerrie met veel bloed, ook deze paarden kunnen dit prima aan. In de weides naast deze grote wei staan paarden die ´s nachts binnen staan. Die paarden lopen elke dag rond 16 uur naar de poort omdat ze weten dat ze binnen gehaald worden: oftewel ETEN!!!
Mijn paarden doen dit echter niet, omdat ze alles in de weide krijgen. Het is logisch als paarden op een (relatief) kale winterweide gezet worden en een paar uur niet eten, ze naar `binnen´willen: omdat daar ETEN is... eigenlijk vrij logisch.
On topic: ik realiseer me dat niet iedereen de keuze heeft om z´n paard veel buiten te laten lopen (met schuilstal) maar goed van je, TS, dat je wel het beste nastreeft en dat is in mijn ogen een paard zoveel mogelijk paard te laten zijn! Fijn dat je voor de paddock hebt gekozen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:02

Shamila schreef:
Ja per 1 januari komen ze dus samen op de paddock met de 2 stallen bij elkaar. elke ochtend een half uur op de molen en in de goede maanden 2 uur op het gras. smiddags of savonds voor het rijden nog elke dag een half uur op de grote paddock. en we rijden/wandelen nog elke dag 1 tot 3 uur. Best prima toch?:)

Super!! Elke vorm van extra bewegen en lekker sociaal zijn is meegenomen.Fijn dat jullie de schotten uit de stal mogen halen,hopelijk gaan de paarden hier ook lekker van genieten :)

Waar bestaat de uitloop eigenlijk uit?Is dit tegel,beton of zand?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:09

Shamila schreef:

Best prima? Best prima?
Man,man,man...zelfs in de zomermaanden staan jullie paarden dus minimaal 18 uur per dag op een ieniemienie stukje, dat is helemaal niet prima :n
Heb je je ooit verdiept in het bewegingsmechanische en de stofwisseling van je paard?
Ongelofelijk dat er gewoonweg nog steeds mensen zijn die dit goedkeuren.
Een paard hoort minimaal 8 uur per dag buiten te staan, te kunnen lopen,te kunnen eten,te kunnen socializen.
Liever nog 12 uur en in de zomer dag en nacht.
Altijd,overal,of je nou in Groningen of in Amsterdam woont.
Als je, je paard dat niet kunt bieden, dan neem je dus geen paard....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:17

Ben ik met je eens Wildgirl :j Paarden zijn in de natuur ook buitenbeesten, en het is geen hondje die je 23 uur binnen kan houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:18

SteffiiY schreef:
Ben ik met je eens Wildgirl :j Paarden zijn in de natuur ook buitenbeesten, en het is geen hondje die je 23 uur binnen kan houden.

Hondjes kun je ook niet 23 uur per dag binnen houden...