op de weide met sneeuw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: op de weide met sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:53

even een stipje...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:22

ik zat met hetzelfde dilemma: ik wilde gister mijn paard lekker in de bak laten, want ik weet dat de staleigenaar de/zijn paarden niet buiten laat met dit weer, hij vindt het teveel risico op blessures.
Ik vind het erg zielig als ze de hele dag niet buitenkomen.

Ik zei: "ik laat d'r gewoon in de bak hoor", hij vond het mijn eigen risico. Ik liep de stal uit met de merrie aan het halster, maar omdat de rest binnen bleef staan werd ze erg onrustig. Omdat ik een (glibberig) pad moet aflopen naar de bak toe, durfde ik dat toch niet en heb maar weer rechtsomkeert gemaakt, terug naar stal.
Het werkt dus ook niet om mijn paard als enige van stal naar buiten te doen.
Ik baal hier wel erg van hoor, mijn paard de hele dag in een hok van 3 x 3!

nb ik ben erg jaloers als ik zie dat mensen hun pony aanspannen en de slee erachter hangen, of daar waar de paarden wel buiten staan.
Glijden die paarden dan niet uit? Ik snap het niet hoor.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:17

Volgens mij hebben onze paarden snel genoeg in de gaten als het glad is. Dan passen ze wel op hun voetjes en glijden niet zo snel uit hoor. Ze mogen lekker in de wei. Doen ook gek, gezien de sporen in de wei, maar blijven wel op de been.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:19

Gelukkig is de sneeuw nu weg en kan ik me druk gaan maken over andere dingen :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:25

Hier is de sneeuw ook weer weg. Maar de wei is nu lekker drassig. Krijg je van die woeste sporen van door de hele wei.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:29

Ik zet ze altijd gewoon op de wei met sneeuw.
Ze hebben het idd gelijk door dat het glad is, en anders vertel ik ze het wel := .
Maar tot nu toe nog niks uitgegleden, terwijl ze toch aardig idioot doen, bokken, racen etc.
Ze hebben overigens geen ijzers.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:05

die van mij hebben ook geen ijzers en dan is sneeuw geen enkel probleem. Soms liggen er plassen met ijs onder de sneeuw en daar lopen/rennen ze netjes omheen. ze weten heel goed waar het glad is en of ze gek kunnen doen.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:07

Mijn paard gaat gewoon het land op als het gesneeuwd heeft :j Gaat ook altijd gewoon goed.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:10

Bij ons gaan ze gewoon in de weide. Met ijzers en zonder ijzers.
Ze staan in een groep van 10 en staan elke dag buiten dus ze gaan bijna nooit als gekken rennen o.i.d.

Ze doen eigenlijk uit zichzelf wel voorzichtig met harde ondergrond en gaat eigenlijk super.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:41

Bij mij ook gewoon de hele dag buiten, met of zonder ijzers. Met ijzers doe ik er wel altijd sneeuwbeslag onder zodat de sneeuw niet in de ijzers blijft plakken. Anders lopen ze met die mega hompen onder de voeten. Ik heb nog nooit blessures oid mee gemaakt, ze passen wel op.

Ik heb de paarden aan huis, dat scheelt. Kan dus zelf bepalen of ik ze buiten wil hebben.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:12

max66 schreef:
ik zat met hetzelfde dilemma: ik wilde gister mijn paard lekker in de bak laten, want ik weet dat de staleigenaar de/zijn paarden niet buiten laat met dit weer, hij vindt het teveel risico op blessures.
Ik vind het erg zielig als ze de hele dag niet buitenkomen.

Ik zei: "ik laat d'r gewoon in de bak hoor", hij vond het mijn eigen risico. Ik liep de stal uit met de merrie aan het halster, maar omdat de rest binnen bleef staan werd ze erg onrustig. Omdat ik een (glibberig) pad moet aflopen naar de bak toe, durfde ik dat toch niet en heb maar weer rechtsomkeert gemaakt, terug naar stal.
Het werkt dus ook niet om mijn paard als enige van stal naar buiten te doen.
Ik baal hier wel erg van hoor, mijn paard de hele dag in een hok van 3 x 3!

nb ik ben erg jaloers als ik zie dat mensen hun pony aanspannen en de slee erachter hangen, of daar waar de paarden wel buiten staan.
Glijden die paarden dan niet uit? Ik snap het niet hoor.

Hi, max , hoe is het met je paardje ?
Hier bij ons gaan ze gelukkig wel de wei op, weer of geen weer. Ben ik erg blij mee. In het ergste geval gaan ze wat vroeger naar binnen. Pa met die sneeuw hebben we zelfs een beslagen paard voor 3 sleetjes gespannen. Was een erg leuke ervaring en voor het paard geen probleem. Ik heb niet buitengereden in de sneeuw, dat is nog wel een wens van me. Kom anders een keertje sleetje rijden als het een keer mooi sneeuwweer is op zaterdag?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:44

Onze paarden mogen gewoon op de wei het hele jaar door, dus ook met sneeuw.
Nog nooit problemen mee gehad.
Heb wel sneeuwbeslag bij de ene ivm ijsklompen.
Maar met gewoon beslag gaat dat ook prima. Loopt alleen wat lastiger.
Mijn ervaring is dat als ze gewoon elke dat buiten komen dat ze zelf prima weten hoe zich te gedragen :j
Ze spelen, draven en galopperen gewoon, maar alles in beperkte maten.
Ander verhaal wordt het als je ze na weken op stal staan ineens losgooit in de sneeuw.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:23

Silence schreef:
Mijn ervaring is dat als ze gewoon elke dat buiten komen dat ze zelf prima weten hoe zich te gedragen :j
Ze spelen, draven en galopperen gewoon, maar alles in beperkte maten.
Ander verhaal wordt het als je ze na weken op stal staan ineens losgooit in de sneeuw.

En dat laatste is ook vooral het probleem. Paarden worden met sneeuw binnen gehouden of staan meer op stal en dan krijg je die explosies als ze op de weide gaan.

Het beste is ze gewoon dagelijks in het zelfde ritme en tijden buiten te houden, dan gaan ze echt niet uit hun plaat. Bij ons staan ze dus, zoals gezegd, een uur of 8 tot 10 buiten per dag en ze nemen niet de moeite om zich uit te leven maar staan direct met de neus aan de grond.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:25

hier gaan ze ook elke dag het land nog op ook met sneeuw
maar omdat hij dagelijkse kost is doen ze niet achterlijk dat scheelt een hoop

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:36

ja, klopt heb je gelijk in. Paarden zijn gewoontedieren.
Ik moet hier lang wachten als ik een foto van een bokkensprong wil maken in de sneeuw :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:57

Die van mij gaan ook gewoon elke dag naar buiten, van 's morgens een uur of 9 tot als het aardig weer is een uur of 7 of 8 's avonds.
Maar gaan wel uit hun dak hoor als er sneeuw ligt, is toch even weer anders.
Overigens ook als het erg mistig is, of als het erg waait.
Ze zijn toch best gevoelig voor weersveranderingen. Kunnen ze best altijd even maf doen.
Maar tot nu toe geen rare dingen gebeurt.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:42

Mits er geen ijzel onder het sneeuw ligt, gaan die van mij naar buiten. Wij hebben stroomdraad rondom de wei met wit lint. Nog nooit een paard ingehangen. Maar niet elk paard is het zelfde.
Gewoon even wat plastice lintjes aan draad maken en gewoon lekker naar buiten laten gaan.
Meestal doen ze dat soort dingen maar 1x en zijn ze er al goed van geschrokken