Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:05

Misschien kan je ook eens gaan kijken naar wat er in de wegcode staat ivm gemotoriseerd verkeer en paarden op de openbare weg.
Hier in Belgie staan er specifieke regels in de wegcode, misschien in Nederland ook.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:22

Ook wel een belangrijke is niet naast het paard alweer optrekken. Ik gebaar vaak of ze iets rustiger willen rijden en dit doen ze ook heel netjes, dan steek ik mijn hand op om ze te bedanken en terwijl ze nog naast het paard rijden trekken ze alweer op. Nu gaat dat met mijn paard (meestal) goed, maar jonge paardjes kunnen daar nog wel van schrikken.

xanax
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:58

@ neonlight

Om een vrachtwagen terug te schakelen, moet je eerst remmen.
Anders jaag je de motor in de toeren door terugschakelen, waardoor het paard kan schrikken.

@ Pletje123

Tussen alle groepen mensen zitten rotte appels, ook tussen vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van melkwagens, maar daarom moet niet de hele groep over dezelfde kam geschoren worden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 81340
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:11

Motor in de toeren geeft minder schrikeffect dan ontsnappend lucht, dat schreef ik er ook bij. Dat is tenminste mijn ervaring, geen enkel dier bij ons geeft iets om de hoge toeren, maar wel om het plotsklaps sissend geluid van de lucht. Hogere toeren is alleen een harde geluid maar wel een geluid wat er al is, een paard schrikt niet snel omdat het geluid ineens harder wordt, maar schrikt wel van een geluid wat er nog niet was en ineens komt. Als je wil dat een vrachtwagen je met minder vaart passeert, zijn er maar 2 manieren voor een chauffeur om vaart te minderen, dit is afremmen met de rem of afremmen op de motor. Bij beiden gaat het gepaard met geluid, het is dus kiezen tussen 2 "kwaden", maar het meest veilige en de minste schrikreactie geeft toch echt het afremmen op de motor, omdat het geluid wat er al was alleen maar wat harder wordt en er niet plotsklaps is.
Bijna ieder paard schrikt van die ontsnappende lucht, hoe verkeersmak ze ook zijn, maar dat is niet bij die hogere toeren.

xanax
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-05-11

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:20

in ieder geval, afremmen op de motor, dat gaan ze dus niet doen lijkt me.
eerst wordt er geremd op de motorrem, dan wordt er teruggeschakeld.
Zomaar terugschakelen zonder eerst af te remmen is ronduit gevaarlijk.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:31

Ik denk dat er maar een regel nodig is nl communiceer met elkaar. Wil je verderop even van de weg af of heb je even wat ruimte nodig geef dat even aan. Veel ruiters gaan verkrampt zitten stressen en daar begrijpt die chauffeur nou niks van. Zelf heb ik heel wat km op de openbare weg gemaakt en echt nooit problemen.

SophievdV
Berichten: 14884
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:33

xanax schreef:
@ neonlight

Om een vrachtwagen terug te schakelen, moet je eerst remmen.
Anders jaag je de motor in de toeren door terugschakelen, waardoor het paard kan schrikken.

@ Pletje123

Tussen alle groepen mensen zitten rotte appels, ook tussen vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van melkwagens, maar daarom moet niet de hele groep over dezelfde kam geschoren worden


Kom jij hier maar eens gezellig langs, dan zul je zien dat wij hier echt asociale melkwagenchauffeurs hebben. En ik ben niet de enige die dat vind! :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 81340
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:55

xanax schreef:
in ieder geval, afremmen op de motor, dat gaan ze dus niet doen lijkt me.
eerst wordt er geremd op de motorrem, dan wordt er teruggeschakeld.
Zomaar terugschakelen zonder eerst af te remmen is ronduit gevaarlijk.


Waarom is dat ronduit gevaarlijk? Als ik auto rijd schakel ik meestal eerst terug om af te remmen op de motor. Ook als wij met de vrachtwagen op stap zijn wordt de rem zo min mogelijk ingetrapt, en gewoon afgeremd op de motor zonder te remmen, omdat dit ook comfortabeler is voor de paarden.

xanax
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:03

Neonlight schreef:
xanax schreef:
in ieder geval, afremmen op de motor, dat gaan ze dus niet doen lijkt me.
eerst wordt er geremd op de motorrem, dan wordt er teruggeschakeld.
Zomaar terugschakelen zonder eerst af te remmen is ronduit gevaarlijk.


Waarom is dat ronduit gevaarlijk? Als ik auto rijd schakel ik meestal eerst terug om af te remmen op de motor. Ook als wij met de vrachtwagen op stap zijn wordt de rem zo min mogelijk ingetrapt, en gewoon afgeremd op de motor zonder te remmen, omdat dit ook comfortabeler is voor de paarden.

Een auto weegt een 1.5 ton, daarmee kan je vrolijk terugschakelen om op de motor te remmen.
Een vrachtwagen weegt snel 20-30 ton, als je daarmee teruschakeld, ga je normaal altijd eerst op de motor afremmen (motorrem) om de terug te schakelen.
Als je gewoon terugschakeld ga je ineens van een 60km per uur naar een 40km per uur proberen te gaan. Die 20/30 ton (en meer) die in je rug duwen willen gewoon vooruit blijven gaan. (fysica).

Overigens zeg je het zelf, er wordt afgeremd op de motor, dit doen jullie vermoed ik ook met de motorrem die daarvoor dient ?

Daarom, eerst wordt er op de motor afgeremd en dan teruggeschakeld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Berichten: 81340
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:18

Wij bedoelen uiteindelijk allebei hetzelfde, alleen vernoem ik die motorrem niet specifiek, en jij niet in je eerste bericht, waar je het alleen over remmen hebt. :+
Maar met de bottomline, wat we allebei zeggen, is dus afremmen op de motor en niet gewoon de rem intrappen. :D

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:23

Vrachtwagens moeten gewoon doorrijden en ruim inhalen

- Remt de wagen af onlucht hij waar veel paarden last van hebben. en als de cabine voorbij t paard is geven ze gas, schrikt t paard alsnog.
- Als vrachtwagen chauffeur kan je niet altijd remmen ook al geeft de ruiter de signalen. bijv; als je op een bochtige weg rijd en na een bocht loopt een paard. de chauffeur kan makkelijk met 80 door de bochten maar ziet het paard pas op het laatste moment. Als hij dan vol op z'n rem moet omdat de ruiter een stop signaal geeft schaart de vrachtwagen en gaat t echt fout.
- een vrachtwagen moet niet inhalen in een bocht. (zo ben ik zelf door het uitzwaaien van de achterkant van de weg geduwt en van de dijk gerolt met me paard.
- ga als ruiter niet op je paard zitten van 'ojee! daar komt een vrachtwagen, nu word me paard wild' want ja dan word hij dat zeker omdat jij onzeker word.

Dus:
-Ruim inhalen
-niet inhalen in bochten
-gewoon doorrijden
-reageren op de ruitersignalen mits mogelijk.

Sannum

Berichten: 1338
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:24

bij deze wil ik ook even reageren. Als chauffeur en ruiter zijnde. Het ontluchten Heb je niet in de hand. Niet. Klaar.
Terug schakelen om af te remmen... Ik Weeg vandaag 50000 kilo. Iets anders als 8 ton waarbij het om een paardenwagen gaat. Als ik te vroeg terug schakel blaas ik het blok op. En- het geeft een hels kabaal. Ook geen optie. Anticiperen is denk ik het magische woord. Voor beide partijen. Als jij als ruiter een vrachtwagen op 300 meter ziet naderen, wacht dan even met oversteken. Vraag aan jullie... Hoeveel standen heeft de retarder van een scania.bij hoeveel toeren loopt een 8 cilinder zuinig? Denk dat er weinig zullen zijn die het weten. En ja, dit kan van belang zijn.
Chauffeurs kunnen erg gevaarlijk en roekeloos rijden. Er zijn ruiters die de weg op gaan zonder een rem op hun paard te hebben.
Ik praat niks goed maar besef je alsjeblieft wat je je op de hals haalt als je geen gecontroleerde feiten over vrachtwagens gaat uiten.

Peppertree
Berichten: 3405
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:41

Kijk, dit bedoel ik dus.

Als ruiters het al niet eens zijn over hoe en wanneer en met hoeveel geluid een vrachtwagen mag inhalen...Hoe kun je dan een stuk schrijven over hoe het moet?

Ben het eens met _CM (was jij zelf geen chauffeur (geweest)?). Een grappige strip/ satirisch stukje heeft waarschijnlijk veel meer impact als het 'getrut' wat hier wordt bedacht.

Sannum

Berichten: 1338
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:50

ik denk inderdaad dat je weinig chauffeurs de ogen zult openen door zo belerend te preken.

FriesWytske
Berichten: 10105
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:51

Pelryo schreef:
goed idee!

heb helaas geen foto.
1 tip is iig dat ze geen lucht moeten loslaten in de buurt van een paard. het bekende PSSSSSSSSSH geluid is nogal eng.


Dat kunnen ze niet zelf regelen.

Myfairytale
Berichten: 5881
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:01

Gelukkig nog wat mensen die er wél verstand van hebben! Sommige opmerkingen, echt... :roll:

Vind het een prima idee TS +:)+ , maar zou er inderdaad niet een te belerend stukje van maken, dat werkt alleen maar averechts volgens mij.
Meeste tips zijn al gegeven, ben erg benieuwd naar het resultaat! Hier ook abonnement op Truckstar. :)

corinne1981

Berichten: 2604
Geregistreerd: 11-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:06

Vitaquilla schreef:
Vrachtwagens moeten gewoon doorrijden en ruim inhalen

- Remt de wagen af onlucht hij waar veel paarden last van hebben. en als de cabine voorbij t paard is geven ze gas, schrikt t paard alsnog.
- Als vrachtwagen chauffeur kan je niet altijd remmen ook al geeft de ruiter de signalen. bijv; als je op een bochtige weg rijd en na een bocht loopt een paard. de chauffeur kan makkelijk met 80 door de bochten maar ziet het paard pas op het laatste moment. Als hij dan vol op z'n rem moet omdat de ruiter een stop signaal geeft schaart de vrachtwagen en gaat t echt fout.
- een vrachtwagen moet niet inhalen in een bocht. (zo ben ik zelf door het uitzwaaien van de achterkant van de weg geduwt en van de dijk gerolt met me paard.
- ga als ruiter niet op je paard zitten van 'ojee! daar komt een vrachtwagen, nu word me paard wild' want ja dan word hij dat zeker omdat jij onzeker word.

Dus:
-Ruim inhalen
-niet inhalen in bochten
-gewoon doorrijden
-reageren op de ruitersignalen mits mogelijk.


Bovenstaande punten lijken mij ook de juiste tips.

Ik heb chauffeurs meegemaakt die rakelings langs je af rijden (vriendin van me die naast me liep werd bijna van d'r sokken af gereden!), maar ik heb ook chauffeurs gehad die op mijn signalen reageerden, super fijn!
Als ik naar de rijbak wil moet ik zo'n 100 m langs de weg, als ik groot verkeer aan zie komen sein ik altijd even dat ik er bijna af moet en dan kunnen ze even wachten tot ik van de weg af ben(dat doe ik natuurlijk wel in draf zodat ik snel van de weg af ben). Zo fijn als ze dat doen! Ik zwaai dan ook altijd eventjes aardig terug of ze krijgen een duim van me.
Mijn paard is verder super bomproof maar een vrachtwagen die op enkele decimeters (serieus!) passeert is toch net iets te veel van het goede...

Oja, misschien wel handig om te weten, ze weg waar ik met mijn paard over moet is een lange overzichtelijke weg waar ik hun snel zie en zij mij. Meestal kijk(en luister) ik dan ook van te voren even of ik iets aan zie/hoor komen en dan draaf ik snel naar de bak.

Misschien dat het juist werkt om de tips te geven en daarnaast voorbeelden van positieve ervaringen van ruiters met vrachtwagens erbij te zetten. Dan wordt het al een stuk minder negatief.

Dees90

Berichten: 600
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:17

Ik wil het ook als iets positiefs brengen.
Niet van doe dit niet en doe dat niet..

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:20

Ik lees nu veel reacties van mensen die ideeen hebben voor als ze te paard buitenrijden, maar niets over trailervervoer van paarden.
Mijn irritatie op dit punt is dat ze vaak achterin je trailer hangen. Dus op korte afstand ervan. Dit is vaak in de spits, wanneer je bij wegwerkzaamheden rijdt en als je wat langzamer rijd dan de vrachtwagenchauffeur (Lees: bochten etc.) Ik denk dat hier een zekere afstand ook gepast is.

Paard is van nature claustrofobisch, staat opgesloten in een trailer en er doemt een groot ding achter hun op wat soms ook nog eens flink wat herrie maakt. Gelukkig heb ik hierdoor nog geen ongelukken meegemaakt, maar wel een hoop gestuiter in de trailer. Met als gevolg dat je harder gaat rijden om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:22

BTW Vriendlief heeft ook de truckstar dus zie het stukje wel verschijnen ;)

Myfairytale
Berichten: 5881
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:34

Dees90 schreef:
Ik wil het ook als iets positiefs brengen.
Niet van doe dit niet en doe dat niet..


Top idee TS, ben erg benieuwd! Is sowieso altijd goed om het weer even onder de aandacht te brengen. :j

Herman97

Berichten: 431
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: In het Noorden des Lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:17

Zilion schreef:
Ik lees nu veel reacties van mensen die ideeen hebben voor als ze te paard buitenrijden, maar niets over trailervervoer van paarden.
Mijn irritatie op dit punt is dat ze vaak achterin je trailer hangen. Dus op korte afstand ervan. Dit is vaak in de spits, wanneer je bij wegwerkzaamheden rijdt en als je wat langzamer rijd dan de vrachtwagenchauffeur (Lees: bochten etc.) Ik denk dat hier een zekere afstand ook gepast is.

Paard is van nature claustrofobisch, staat opgesloten in een trailer en er doemt een groot ding achter hun op wat soms ook nog eens flink wat herrie maakt. Gelukkig heb ik hierdoor nog geen ongelukken meegemaakt, maar wel een hoop gestuiter in de trailer. Met als gevolg dat je harder gaat rijden om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.


Kleedje of zijltje voor het grootste gedeelte dicht doen voorkom je een hoop elllende mee, en je paard niet zo kort vast zetten in de trailer dat hij net een beetje achter om kan kijken. Ze laten kijken naar "het gevaar". Wij hadden een paard dat bijna door de voorkant van de trailer ging als er een vrachtwagen achter reed enm we deden het zijltje bijna helemaal dicht en zetten hem "los" in de trailer en het probleem werd gereduceerd naar nog geen 20 % angst. Misschien een tip ????

amyz

Berichten: 7044
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:45

Denk dat het belangrijkste gewoon is reageren op signalen van de ruiter/begeleider. Niet ieder paard reageert hetzelfde en iedere situatie is anders. :) Daarnaast rekening houden met het feit dat een paard een vluchtdier is en de neiging heeft om dus te gaan rennen als het schrikt, met alle mogelijke gevolgen van dien. Dat passeren met voldoende afstand en niet idioot veel vaart dus een goede is om aan te houden.
Zou het idd zeer zeker niet te ''truttig'' schrijven, daar hebben die mensen volgens mij geen boodschap aan :+ Duidelijk, helder en kort. Schrijf het vanuit het oogpunt van een leek op het gebied van paarden, ''stuiteren'' is zó'n breed begrip!

Daarnaast een ideetje... Er wordt dus vanuit de paardenwereld gevraagd om begrip en ik leer zelf ook alweer een heleboel van dit topic over vrachtwagens. Is het misschien een idee om te vragen om reactie van een paar chauffeurs die dan op bokt geplaatst kunnen worden? Om dus wederzijds begrip te creëeren? :)

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:56

Herman97 schreef:
Zilion schreef:
Ik lees nu veel reacties van mensen die ideeen hebben voor als ze te paard buitenrijden, maar niets over trailervervoer van paarden.
Mijn irritatie op dit punt is dat ze vaak achterin je trailer hangen. Dus op korte afstand ervan. Dit is vaak in de spits, wanneer je bij wegwerkzaamheden rijdt en als je wat langzamer rijd dan de vrachtwagenchauffeur (Lees: bochten etc.) Ik denk dat hier een zekere afstand ook gepast is.

Paard is van nature claustrofobisch, staat opgesloten in een trailer en er doemt een groot ding achter hun op wat soms ook nog eens flink wat herrie maakt. Gelukkig heb ik hierdoor nog geen ongelukken meegemaakt, maar wel een hoop gestuiter in de trailer. Met als gevolg dat je harder gaat rijden om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.


Kleedje of zijltje voor het grootste gedeelte dicht doen voorkom je een hoop elllende mee, en je paard niet zo kort vast zetten in de trailer dat hij net een beetje achter om kan kijken. Ze laten kijken naar "het gevaar". Wij hadden een paard dat bijna door de voorkant van de trailer ging als er een vrachtwagen achter reed enm we deden het zijltje bijna helemaal dicht en zetten hem "los" in de trailer en het probleem werd gereduceerd naar nog geen 20 % angst. Misschien een tip ????


Zeiltje wil niet altijd helpen wanneer er een vrachtwagen met redelijk wat geluid bijna achterin je trailer hangt. Daarnaast lijkt het me niet meer dan normaal dat er in het verkeer afstand wordt gehouden. Dit geldt niet alleen voor paardentrailers.
Wat ik hier uit jouw post opmaak is dat dit een individueel geval is en dat wil niet voor alle paarden werken.

stalxpaard

Berichten: 1115
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Stukje in de Truckstar om aandacht te vragen voor paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:04

Goed iniatief de meeste vrachtwagenchauffeurs hebben niet echt het besef dat paarden wel eens kunnen schrikken. Gelukkig ons paps wel haha. Hij heeft ook een abbo, dus dan zie ik het ook wel verschijnen xd.