Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xanax schreef:@ neonlight
Om een vrachtwagen terug te schakelen, moet je eerst remmen.
Anders jaag je de motor in de toeren door terugschakelen, waardoor het paard kan schrikken.
@ Pletje123
Tussen alle groepen mensen zitten rotte appels, ook tussen vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van melkwagens, maar daarom moet niet de hele groep over dezelfde kam geschoren worden
xanax schreef:in ieder geval, afremmen op de motor, dat gaan ze dus niet doen lijkt me.
eerst wordt er geremd op de motorrem, dan wordt er teruggeschakeld.
Zomaar terugschakelen zonder eerst af te remmen is ronduit gevaarlijk.
Neonlight schreef:xanax schreef:in ieder geval, afremmen op de motor, dat gaan ze dus niet doen lijkt me.
eerst wordt er geremd op de motorrem, dan wordt er teruggeschakeld.
Zomaar terugschakelen zonder eerst af te remmen is ronduit gevaarlijk.
Waarom is dat ronduit gevaarlijk? Als ik auto rijd schakel ik meestal eerst terug om af te remmen op de motor. Ook als wij met de vrachtwagen op stap zijn wordt de rem zo min mogelijk ingetrapt, en gewoon afgeremd op de motor zonder te remmen, omdat dit ook comfortabeler is voor de paarden.
Vitaquilla schreef:Vrachtwagens moeten gewoon doorrijden en ruim inhalen
- Remt de wagen af onlucht hij waar veel paarden last van hebben. en als de cabine voorbij t paard is geven ze gas, schrikt t paard alsnog.
- Als vrachtwagen chauffeur kan je niet altijd remmen ook al geeft de ruiter de signalen. bijv; als je op een bochtige weg rijd en na een bocht loopt een paard. de chauffeur kan makkelijk met 80 door de bochten maar ziet het paard pas op het laatste moment. Als hij dan vol op z'n rem moet omdat de ruiter een stop signaal geeft schaart de vrachtwagen en gaat t echt fout.
- een vrachtwagen moet niet inhalen in een bocht. (zo ben ik zelf door het uitzwaaien van de achterkant van de weg geduwt en van de dijk gerolt met me paard.
- ga als ruiter niet op je paard zitten van 'ojee! daar komt een vrachtwagen, nu word me paard wild' want ja dan word hij dat zeker omdat jij onzeker word.
Dus:
-Ruim inhalen
-niet inhalen in bochten
-gewoon doorrijden
-reageren op de ruitersignalen mits mogelijk.
Zilion schreef:Ik lees nu veel reacties van mensen die ideeen hebben voor als ze te paard buitenrijden, maar niets over trailervervoer van paarden.
Mijn irritatie op dit punt is dat ze vaak achterin je trailer hangen. Dus op korte afstand ervan. Dit is vaak in de spits, wanneer je bij wegwerkzaamheden rijdt en als je wat langzamer rijd dan de vrachtwagenchauffeur (Lees: bochten etc.) Ik denk dat hier een zekere afstand ook gepast is.
Paard is van nature claustrofobisch, staat opgesloten in een trailer en er doemt een groot ding achter hun op wat soms ook nog eens flink wat herrie maakt. Gelukkig heb ik hierdoor nog geen ongelukken meegemaakt, maar wel een hoop gestuiter in de trailer. Met als gevolg dat je harder gaat rijden om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Herman97 schreef:Zilion schreef:Ik lees nu veel reacties van mensen die ideeen hebben voor als ze te paard buitenrijden, maar niets over trailervervoer van paarden.
Mijn irritatie op dit punt is dat ze vaak achterin je trailer hangen. Dus op korte afstand ervan. Dit is vaak in de spits, wanneer je bij wegwerkzaamheden rijdt en als je wat langzamer rijd dan de vrachtwagenchauffeur (Lees: bochten etc.) Ik denk dat hier een zekere afstand ook gepast is.
Paard is van nature claustrofobisch, staat opgesloten in een trailer en er doemt een groot ding achter hun op wat soms ook nog eens flink wat herrie maakt. Gelukkig heb ik hierdoor nog geen ongelukken meegemaakt, maar wel een hoop gestuiter in de trailer. Met als gevolg dat je harder gaat rijden om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Kleedje of zijltje voor het grootste gedeelte dicht doen voorkom je een hoop elllende mee, en je paard niet zo kort vast zetten in de trailer dat hij net een beetje achter om kan kijken. Ze laten kijken naar "het gevaar". Wij hadden een paard dat bijna door de voorkant van de trailer ging als er een vrachtwagen achter reed enm we deden het zijltje bijna helemaal dicht en zetten hem "los" in de trailer en het probleem werd gereduceerd naar nog geen 20 % angst. Misschien een tip ????