Wat doe jij met je paard of hond als die ooit doodgaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:10

Ailill schreef:
Vjestagirl schreef:
As tattoo's mogen niet in Nederland.

Lang leve het buitenland *\%/*

De reden dat het niet mag is dat de kans heel groot is dat het gaat ontsteken, omdat de as niet steriel is. Ik weet niet of een dikke, rode, pijnlijke plek zo'n goede herinnering is...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:12

Suzanne F. schreef:
Wat vind je daar eng aan? Hij wandelt echt niet meer weg hoor.

Zou wat zijn. . . neem je net een slok van je thee, begint die urn opeens te hinniken :')[/quote]

Dat dan liever dan dat ie zou briesen............. :')

Ailill

Vjestagirl schreef:
Ailill schreef:

De reden dat het niet mag is dat de kans heel groot is dat het gaat ontsteken, omdat de as niet steriel is. Ik weet niet of een dikke, rode, pijnlijke plek zo'n goede herinnering is...

Dood gaan we toch wel. . . nee even serieus, ik snap je wel. Het lijkt mij ook geen prettige ervaring, maar dat het hier in Nederland niet mag gaat me iets te ver. Maar goed, hier in Nederland mag bijna niks, dus ik had het kunnen weten.

WilmaBoy

Suzanne F. schreef:
Maar dat is ook gewoon belachelijk. Dood gaan is bij mensen gewoon big business. Echt kassa... pure geldklopperij.
Je hebt een persoon al voor minder dan 1000 euro helemaal verzorgd onder de grond.

kan ik dat adres krijgen van jou?? ken wel een paar ....

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:13

Ik laat mijn paard ophalen door rendac, honden hebben een spuit gekregen bij de dierenarts en zijn daar ook gebleven.
Cremeren etc tja moet je doen als je dat wilt ik heb zoiets van hoe erg ik ze mis ze zijn nu verlost van de pijn en ik haal ze met een urn niet terug, overigens vind ik het een heel luguber iets om in huis te hebben en ik heb het geld er niet voor over, heeft voor mij absoluut geen meerwaarde.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:14

Kentaro schreef:
Ailill schreef:
Zou wat zijn. . . neem je net een slok van je thee, begint die urn opeens te hinniken :')

Zie die van mij dan liever door m'n woonkamer piafferen. . . zul je net zien dat ie er negens en tienen voor kijgt :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:15

Kentaro schreef:

En dan hopen dat de deksel er goed op zit :')

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:16

Wij hebben onze kat een paar jaar geleden laten cremeren. Laat haar echt niet achter bij de dierenarts.. :n Ze 'staat' nu in de kast in de woonkamer en ik kijk er vaak even naar. Ik mis haar nog steeds.

Als ik het geld zou hebben dan zou ik mijn pony ook willen laten cremeren. Het is een duur grapje, maar ik vind het idee van crematie heel fijn. Vooral nu ik weet hoe het bij mijn kat is gegaan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:19

Off topic:
Vjestagirl schreef:
Ailill schreef:

As tattoo's mogen niet in Nederland.

Het mag wel tegenwoordig meen ik. Alleen dan is het echt maar minimaal wat ze gebruiken.

On topic:
Paard: Staart eraf laten halen door de slager aan de overkant en op laten halen.
Katten: de grond in.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:20

Shetlander is opgehaald door de rendac.

De honden die overleden zijn hebben we laten cremeren en staan in een urn hier thuis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:20

leonie87 schreef:
Off topic:
Ailill schreef:

Het mag wel tegenwoordig meen ik. Alleen dan is het echt maar minimaal wat ze gebruiken.

On topic:
Paard: Staart eraf laten halen door de slager aan de overkant en op laten halen.
Katten: de grond in.

Nee, wat mag is dat ze wat as in de verse wond wrijven nadat de tattoo is gezet (heeft altijd al gemogen trouwens). Dit is er echter met de eerste keer vervellen al weer uit. Een echte as tattoo, dus met de as in de inkt, mag nogsteeds niet. De tattoo shop dient er zorg voor te dragen dat de inkt steriel is, kan dat met as niet garranderen.

leonie87

Re: Wat doe jij met je paard of hond als die ooit doodgaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:23

Hmm oke, het is mij toen wel verteld/gevraagd of ik dit wilde. Man was nogal volgens de regels dus opvallend. Weet er verder niet bijster veel van hoor, dus kan prima dat je gelijk hebt :D

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:23

[/quote]

On topic:
Katten: de grond in.[/quote]

Nee, wat mag is dat ze wat as in de verse wond wrijven nadat de tattoo is gezet (heeft altijd al gemogen trouwens). Dit is er echter met de eerste keer vervellen al weer uit. Een echte as tattoo, dus met de as in de inkt, mag nogsteeds niet. De tattoo shop dient er zorg voor te dragen dat de inkt steriel is, kan dat met as niet garranderen.[/quote]

Klopt ik had er ook voor geïnformeerd en het word sterk afgeraden, de kans op ontsteking is velen malen groter met as.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:28

Wat mij altijd een mooi idee leek is een olieverfschilderij van m'n paard, met hier en daar wat as dat als relief kan dienen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:40

Dat is zeker een heel erg mooi idee!!!

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:48

Vorige maand werd ons oudste paard ineens zo ziek dat hij ingeslapen moest worden, hij is opgehaald door de Rendac.
Hij was echt al stokoud en dan denk je er wel eens over na dat die dag straks een keer komt dat we afscheid van hem moeten nemen, wat doen we dan met hem?
We wilden hem laten cremeren maar toen het gebeurd was en hij daar zo lag, dachten we er anders over, het was immers alleen nog maar een leeg omhulsel.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:54

Hier gaan de paarden ook naar de Rendac.
Alle overige huisdieren worden netjes begraven.
Behalve dode vissen die gaan in de groene container.
Laatst bijgewerkt door Shayla op 21-11-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:55

Ik heb mijn paard laten ophalen door de Rendac, maar ik heb wel eerst een stuk van zn staart afgeknipt, ik wilde m graag nog even bij me houden, zo ben ik met de MiraLooks begonnen. Tegenwoordig maak ik ook sieraden met honden/katten haar en/of hangers met glas. Ik blijf afscheid nemen moeilijk vinden en ik zie dat het voor andere mensen precies hetzelfde geldt. Je weet dat het een keer moet en dan wil je toch graag een tastbare herinnering bij je houden.
Mn hondjes heb ik inmiddels in een glazen hanger verwerkt. Klinkt misschien raar maar het ziet er heel mooi uit en iemand die het niet weet ziet ook niet meteen dat het om as gaat. En het voelt fijn, als ik er naar kijk heb ik er meteen een mooie herinnering bij...

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:58

Mijn eerste pony is gewoon met de rendac meegegaan. Wel heeft mijn zusje wat manen en staarthaar bewaard en daar hebben ze een mooi hangertje van laten maken als aandenken.
Onze honden blijven ook nadat ze ingeslapen zijn bij de dierenarts. Misschien dat ik onze teckel wel mee zal nemen om bij ons in de achtertuin te begraven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:06

Vjestagirl schreef:
Maar het gaat niet om jou. Het gaat om je nabestaanden. Als jouw nabestaanden je een gouden kist willen geven, die ze volstorten met diamanten voordat ze jou erin leggen, wat maakt dat dan uit? Laat hen maar beslissen hoe ze afscheid van jou nemen...

Dan gaat het indirect toch nog steeds om mij? Ik weet niet wat daar gebruikelijk is, maar bij ons gaat een begrafenis op de manier vanuit hoe die persoon dat graag gezien had :j En niet hoe een nabestaande het voor zichzelf zou willen..

Wat betreft een as tattoo, naast het feit op grote kans op ontstekingen is de as te grof en zal het niet in de tattoo terecht komen. Het heeft alleen de inkt vervuild omdat het verre van steriel is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:09

Cremeren :j

Ons hondje is vorige maand gecremeerd, zijn as staat thuis.
Bij de andere honden en paarden gaat dat ook zo gebeuren.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:21

Mijn eerste 2 honden heb ik door de DA thuis in laten slapen, en zijn dus in onze
tuin begraven.
De hond die we nu hebben wordt ook thuis ingeslapen en hier begraven..

Met ons paard weet ik het nog niet, maar iig wordt hij niet gecremeerd.
De uiteindelijke beslissing laten we aan onze dochter over.
Wel hebben we al 2 ''herinneringen op linnen'' van onze Tinker in de woonkamer hangen.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:22

Overleden kleine huisdieren achterlaten bij de DA = collectieve crematie ... tenminste in B is dat het vaakst voorkomend.
Vele DA's hier opteren voor die eindbestemming omdat het dier dan onmiddellijk gehaald wordt en niet "bewaard" moet worden tot de Rendac-service langs komt.
En in kostprijs wijkt het niet zo erg af van wat het destructiebedrijf aan de DA aanrekent per opgehaald huisdier.

In de praktijk worden zulke dieren dus in groep gecremeerd en strooit het crematorium de asse uit op zijn strooiweide.

Persoonlijk heb ik één kat laten opzetten (in 1998 en die heb ik nog steeds, maar heeft geen gevoelswaarde meer). Vier jaar geleden een kitten laten cremeren, zijn asse zijn gedeeltelijk uitgestrooid op het land en een klein beetje heb ik gehouden in zo'n kleuter-melktandenpotje.
Mijn hond is achteraan de weide begraven omdat ik haar vlak naar haar overlijden niet uit handen wou geven. Nu zou ik het anders doen en zelf met haar naar het crematorium rijden en wachten tot de crematie klaar is, om haar asse onmiddellijk terug mee te nemen.

Paardencrematie is duur. Moest ik er ooit voorstaan, zou ik liefst van al de financiële gulden middenweg bewandelen en bvb enkel het hart van mijn paard laten cremeren en die asse houden. De paardenlijf zelf mag dan mee met het destructiebedrijf. Maar ik vrees dat de praktische uitvoering illegaal is ... :x

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:23

idinn schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar het gaat niet om jou. Het gaat om je nabestaanden. Als jouw nabestaanden je een gouden kist willen geven, die ze volstorten met diamanten voordat ze jou erin leggen, wat maakt dat dan uit? Laat hen maar beslissen hoe ze afscheid van jou nemen...

Dan gaat het indirect toch nog steeds om mij? Ik weet niet wat daar gebruikelijk is, maar bij ons gaat een begrafenis op de manier vanuit hoe die persoon dat graag gezien had :j En niet hoe een nabestaande het voor zichzelf zou willen..

Nabestaanden doen dat vaak omdat ze daardoor zelf makkelijker afscheid kunnen nemen. Last wishes etc. Indirect gaat het idd om de dode. Direct niet. Een uitvaart is er voor de nabestaanden, zodat ze op hun manier afscheid kunnen nemen van iemand van wie ze hielden, en daarmee het rouwproces kunnen vergemakkelijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:25

Onze hond is gecremeerd en uitgestrooid met het as van een aantal andere honden op zee.

Paard wordt gewoon opgehaald door de Rendac tegen die tijd denk ik. Cremeren van paard vind ik absurd duur.