Hooibaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:47

laten jullie de open kant helemaal open, of doen jullie er ook een zeil los overheen of een plaat hout ofzo?
Wat doe je tegen inregenen? Ik vind het wel lastig om de open kant toch te beschermen tegen inregenen, maar toch luchtig open te houden zodat het niet gaat broeien..

pietiedecy

Re: Hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:52

hier laten we de openkant gewoon helemaal open. staat naast de stal, dus krijgt al minder regen (beschutting), we hebben gewoon 1/4 van de zijkant open zeg maar, paarden worden 2/3x per dag gevoerd. Als het even geregend heeft, en dus een beetje nat is (bovenste laag) vinden de paarden het nog net zo lekker! :) in de winter, met sneeuw etc. leggen we er wel een zeil overheen, en dan met stenen op de grond, zodat het nog wel kan luchten!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:56

ja idd..wij maken een flap, snijden van 1 kleine kant een luik open, 3 kanten los zodat je de flap naar boven open kunt doen, en weer laten zakken als je klaar bent. Dan leg ik er een plank tegenaan zodat die niet weer opwaait, af anders een los zijl er over maar niet afgesloten en ik heb NOOIT last van schimmel. Ik doe ongeveer 2,5 tot 3 weken ermee, jij?

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:21

wij doen er een kleine 2 weken mee. krijgen 4 paarden 2 tot 3x per dag van :)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:56

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik zal er even een poll bij maken!
Ik heb het eerst ook zo gedaan met een flap en dan een plank erover maar dat werkte bij mij niet zo geod omdat ik op gegeven moment er geen hooi meer uitkrijg en het gaat bij mij beschimmelen.

Oke ik kan dus geen poll toevoegen?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-11-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:03

roombolletje schreef:
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik zal er even een poll bij maken!
Ik heb het eerst ook zo gedaan met een flap en dan een plank erover maar dat werkte bij mij niet zo geod omdat ik op gegeven moment er geen hooi meer uitkrijg en het gaat bij mij beschimmelen.

Nee als je ronde balen hebt werkt dat idd niet, alleen bij die vierkante kan dat. Die kun je namelijk plakken vanaf halen, de ronde moet je afrollen

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:18

bij de ronde balen moet je gewoon een heel groot deel van een zijkant afsnijden, dan kun je dat eerste stuk er makkelijk afhalen, en komt de rest ook los :) evt. kun je er dan 'los' een plastic kleed over heen doen, voor het inregenen ;). hoe lang doe je ongeveer met een baal?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:04

Ik heb ronde balen
En die staan buiten
Via bokt grote zakken gekocht die precies om kunnen
En daardoor blijft t droog
Voer in netten
Stukje zeil of vuilniszak in je kruiwagen en netten erop en rijden maar, scheelt nieuwe kruiwagen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:23

die ronde balen moet je letterlijk afrollen. daar moet je dus een rondje omheen lopen en het buitenste plakje eraf halen.
vierkante balen kun je gewoon aan de voorkant een plak vanaf halen.

voor particulieren met weinig paarden zijn de vierkante over het algemeen makkelijker met voeren.

ik snij aan alle kanten het plastic eraf en leg een zeiltje over. ik doe maximaal twee weken met een pak en dat blijft gewoon goed hier :)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:33

wij hebben thuis de ronde en die moet je idd echt helemaal afwikkelen anders is het geen werken.

wij leggen een aantal balen in een box en die we open maken ligt op een pallet en volledig uit de verpakking.
dan kan je echt goed afwikkelen en normale porties pakken.