hoe nat mag een paddock zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe nat mag een paddock zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:58

Leem, pppft praat me er niet van, bij ons zat/zit het op een meter diep maar als je het niet loswerkt elke jaar dan maakt het weinig uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:08

Ik heb een kleine paddock ter beschikking op stal die ondanks aanleg van drainage en dikke laag zand erop nog steeds een blubberzooi is. 1 helft is droog de helft aan de poort is ook tot over de kogel diep wegzakken en zuigt vacuüm. En het droogt erg lastig, ook met een paar dagen droog weer. Vorig jaar was het al een probleem dus pensionbaas deze investering gedaan. Balen we er allemaal hard van dat het dus niet veel verschil heeft gegeven, maar we zoeken samen alweer een oplossing voor volgend winterseizoen.

Het is misschien cru en jammer, maar ik zou paardlief binnenhouden tot de mok over is. Als het op de lymfeklieren slaat kan het een flink pak ernstiger worden en zich over het hele lichaam gaan verspreiden tot zelfs in de bloedbaan. eens het in de lymfeklieren zit ben je nog verder van huis en dat wil je echt niet. Gelukkig komt dat weinig voor maar je moet maar net de pech hebben. De terugkeer van mok blijft ook telkens een aanslag op de huid en het immuunsysteem van je paard, dat kost energie. Om maar te zwijgen over mogelijke (zware) blessures als ze een foute beweging maken of bij vriesweer. Dan worden dat gewoon bevroren gaten waarin ze zich kunnen vertrappen met alle gevolgen van dien.

Hoe lastig je pensionbaas ook is, ik zou toch gaan praten en eventueel kijken wat andere stalgenoten er van zeggen. Neem eventueel advies van een DA mee of jullie kosten de afgelopen maanden. Ben je bang dat hij je de deur wijst? Zoek dan eerst een alternatief qua stalling waar je gelijk heen kan als hij het zover zou laten komen. Het is voor hem ook geen goede reclame als de buitenwereld merkt dat de helft van zijn klanten in blubber moeten staan en hij de afspraak niet nakomt dat ze vaak buiten kunnen.

Succes in elk geval, maar ik zou hier wel werk van maken.

Jessix

Re: hoe nat mag een paddock zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:18

Tot de knieën is wel heel erg. Bij mij is het ook de wel een bagger zooitje, maar meer als vieze voetjes krijgen ze er niet van. Maar mijn paddock is dan ook wel heel groot, misschien scheelt dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:33

Hier staan ze (jammer genoeg) ook best vaak op stal omdat de modder aan de ingang ook tot in de kootholte gaat. Heb er eentje met 2 witte voeten en gevoelig huidje en dan een tinkerkruising met sokken. Ik verkies nog steeds om hun voeten droog en mokvrij te houden (en blessurevrij) dan elke dag in de blub. Soms willen ze zelfs de paddock niet inlopen, zegt ook al wat. Gelukkig zoekt mijn stalbaas wel een oplossing :)

Maar ik moet dus ook al eens de voeten afspoelen voor ze op stal gaan of voor ik ga rijden. Dan zou ik in jouw geval wel helemaal gek worden vrees ik.
Wat ga je doen als het vriest deze winter (of bijna?) Een paard dat zo diep in de modder staat krijgt zachte hoeven en de benen zijn dan ook constant nat/vochtig, lijkt me niet gezellig als het rond het vriespunt schommelt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:03

De stal waar ik sinds 3 maanden sta heeft het goed opgelost vind ik.

Zomers staan de dag en nacht in de wei, tot zolang het kan ivm de regen. Dit jaar
Was dat niet erg lang jammer genoeg. Toen de wei te nat was gingen de paarden hele dag in de paddock met ruwvoer, maar na een tijdje werd de paddock ook 1 grote modderbende..
Er kregen paardjes mok, dus werd er een andere oplossing gezocht. De paarden staan nu afgewisseld de hele avond/nacht in de binnenbak en overdag nog een aantal uur in de buitenbak. Ondertussen wordt er gewerkt aan de paddocks. Want ideaal is het niet om paarden in de rijbak te zetten.

Ben er erg blij mee want er wordt zeker gezocht naar een manier om de paardjes toch lekker veel buiten te houden :)

Waar ik mee wil zeggen; ik vind dat een stal zeker zijn best moet doen om de paarden zoveel mogelijk buiten te houden (zeker als je er om die reden bent gaan staan)

En paddocks waar de paarden tot ver in de blubber staan vind ik echt not done. Dan desnoods maar op stal :n met veel beweging en ruwvoer, maar niet in die blubberzooi ..