zijn stands eigenlijk verboden of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:35

loulou schreef:
mijn paard is ook geschoren :)
heb wel bewust zijn benen in de haren gelaten. maar hij heeft een goede deken op en kan binnen staan als hij wil, dus ik zie geen reden om hem niet 24/7 buiten te houden.

Er zit ook een verschil tussen.. Jou paard vind het lekker om buiten te staan?
Niet elk paard vind het fijn om zo lang buiten te staan, meeste paarden vinden 4/5uur prima.
Die van mij is binnen 10min er al klaar mee en dan laat ik hem metzin nog een uur staan omdat ik niet wil dat ie de hele dag binnen is.

Wel slim indd om de benen haar te houden als ze lang buiten staan.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:37

Ariebren schreef:
Dat rollen doen ze bij mij ook in de box.
Dat sprintje trekken ze, als ze overdag een paar uurtjes buiten gezet worden.

Ja, dat doen ze als ze dan naar buiten mogen, omdat ze de rest van de dag binnen staan en dat niet kunnen ;)
Misschien heb je heel grote boxen of een kleine pony, maar in de meeste boxen gaat mijn paard niet rollen hoor, gewoon omdat ze dat niet kan.
Je had haar moeten zien toen ze van 23/7 box naar altijd buiten ging, dat was nog eens een gelukkig paard

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:38

Yusa schreef:
Ariebren schreef:
Dat rollen doen ze bij mij ook in de box.
Dat sprintje trekken ze, als ze overdag een paar uurtjes buiten gezet worden.

Ja, dat doen ze als ze dan naar buiten mogen, omdat ze de rest van de dag binnen staan en dat niet kunnen ;)
Misschien heb je heel grote boxen of een kleine pony, maar in de meeste boxen gaat mijn paard niet rollen hoor, gewoon omdat ze dat niet kan.
Je had haar moeten zien toen ze van 23/7 box naar altijd buiten ging, dat was nog eens een gelukkig paard

Niet ELK paard word er gelukkig van..
Ik heb mijn paardje gekocht toen stond ze veel buiten, ze vind dit fijner.
Lekkere box vol heel veel stro.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:41

amarial schreef:
Niet elk paard vind het fijn om zo lang buiten te staan, meeste paarden vinden 4/5uur prima.
Die van mij is binnen 10min er al klaar mee en dan laat ik hem metzin nog een uur staan omdat ik niet wil dat ie de hele dag binnen is.

ik zeg eerder ook dat er uitzonderingen zijn ;)

maar een paard gaat daarnaast ook mee in gewoontes. in de zomer haalde ik m'n paarden iedere dag rond half 6 uit de wei naar de paddock. op een gegeven moment stonden ze om half 6 zelf al bij het hek om naar de paddock te gaan. en ik geloof echt niet dat dat was omdat ze de paddock leuker vonden dan de wei. ze wisten gewoon dat ze rond half 6 brok kregen in de paddock, dus daar stonden ze al op te wachten.

ik wil ook niet zeggen dat iedereen zijn paard 24/7 buiten moet houden (al ben ik daar zelf wel voorstander van, mits schuilmogelijkheid) maar ik vind wel dat je moet proberen binnen je mogelijkheden een paard zoveel mogelijk buiten te laten.
en dan moet een paard ook nog wel wat de doen hebben buiten. als je ze in een saaie zandpaddock gooit dan snap ik dat een paard zo klaar is en zich verveelt en net zo lief in de stal staat met een pluk hooi.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:43

De meeste paarden worden er toch wel gelukkiger van als ze kunnen kiezen uit een stal (ja, met een dikke laag stro) en een paddock waar ze nu en dan in kunnen lopen.
Maar jij doet wat jij het beste voor je paard vindt, en ik doe wat ik het beste voor mijn paard vind :)

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:45

loulou schreef:
amarial schreef:

ik zeg eerder ook dat er uitzonderingen zijn ;)

maar een paard gaat daarnaast ook mee in gewoontes. in de zomer haalde ik m'n paarden iedere dag rond half 6 uit de wei naar de paddock. op een gegeven moment stonden ze om half 6 zelf al bij het hek om naar de paddock te gaan. en ik geloof echt niet dat dat was omdat ze de paddock leuker vonden dan de wei. ze wisten gewoon dat ze rond half 6 brok kregen in de paddock, dus daar stonden ze al op te wachten.

ik wil ook niet zeggen dat iedereen zijn paard 24/7 buiten moet houden (al ben ik daar zelf wel voorstander van, mits schuilmogelijkheid) maar ik vind wel dat je moet proberen binnen je mogelijkheden een paard zoveel mogelijk buiten te laten.
en dan moet een paard ook nog wel wat de doen hebben buiten. als je ze in een saaie zandpaddock gooit dan snap ik dat een paard zo klaar is en zich verveelt en net zo lief in de stal staat met een pluk hooi.

Ja ik las het!
Ik sta hier op een pensionstal waar sowiso winters niet echt veel mogelijkheid is om ze langer buiten te laten staan.
We hebben wel een stuk land voor de winter maar dat is vertrapt, en alleen maar blubber.
Dus dan komen ze even in de paddox, maar daar is inderdaad geen gras.
Dus dan gaat ze liever lekker aan het werk of in de box, (ze staat zowizo met enorm veel stro dus dat vind ze super lekker eten).

Maar bij haar vorige eigenaar stond ze wel veel buiten, maar kon niet zeggen dat ze dat echt super vond.
Nou was ik daar natuurlijk ook niet de hele dag om te kijken of ze het wel leuk vond, maar dat is mijn idee.

Ze is wel tevreden.. :j
Dan is ze wel 12, en geen 3. Een jong paard staat natuurlijk liever veel buiten.
Laatst bijgewerkt door amarial op 13-11-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:46

Yusa schreef:
De meeste paarden worden er toch wel gelukkiger van als ze kunnen kiezen uit een stal (ja, met een dikke laag stro) en een paddock waar ze nu en dan in kunnen lopen.
Maar jij doet wat jij het beste voor je paard vindt, en ik doe wat ik het beste voor mijn paard vind :)

Dat is uiteraard ook zo :D Iedereen heeft zijn eigen manier..
Ik heb het niet aan huis, dus moet zowizo maar genoegen nemen. :j
Alleen mijn punt is ook dat iedereen direct zegt "wat zielig!" terwijl dat wel wat meevalt en ze het wel goed hebben

Whupp

Re: zijn stands eigenlijk verboden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:56

Die van mij staan ook niet aan huis hoor ;) Kon ik ze maar aan huis hebben :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:58

Citaat:
Alleen mijn punt is ook dat iedereen direct zegt "wat zielig!" terwijl dat wel wat meevalt en ze het wel goed hebben

amerial: het grappige is dat jij zelf zegt dat paarden buiten zielig zijn ;) :D

olienly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:00

Yusa schreef:
Die van mij staan ook niet aan huis hoor ;) Kon ik ze maar aan huis hebben :D

leef met je mee :)

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:01

amarial schreef:
Tsja als niemand controleerd waarom zouden ze het dan niet gebruiken :D.

als het niet verboden is...valt er niet zoveel te controleren :')

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:08

loulou schreef:
Citaat:

amerial: het grappige is dat jij zelf zegt dat paarden buiten zielig zijn ;) :D

De meesten wel ja.
Die staan in de blubber zonder schuilstal.
Zonder deken met -10

Er zijn maar weinig die het goed geregeld hebben, als dat wel zo is goed geregeld, heb ik er niets op tegen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:13

amarial schreef:
De meesten wel ja.
Die staan in de blubber zonder schuilstal.
Zonder deken met -10

Er zijn maar weinig die het goed geregeld hebben, als dat wel zo is goed geregeld, heb ik er niets op tegen.

Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van paarden 24/7 buiten hebben staan... Het is echt niet zo dat het grootste deel in een blubberwei staat zonder droge voeten en op een open veld zonder enige beschutting.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:30

grappig, deze discussie, ik ben zelf een voorstander van zo veel mogelijk in de wei. Maar misschien meer uit een ander perspectief....het sociale aspect. Heerlijk om paarden met elkaar te zien stoeien of schofje kouwen. Dat kan toch niet in een stand? Ik vind het ook heerlijk als ze zich uit kunnen leven. Lekker bokkend door de wei. Immers dit willen we toch niet voor de kar of onder het zadel? Dus laat ze maar even lekker paard / pony zijn. Nee hoor in mijn ogen lekker de wei in. En stands weg ermee, ik kende een manege pony die zich heeft opgehangen. Brrrrr....liever een stal en nog beter de wei.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:33

Helemaal eens met Yusa, jammer dat je elk buitenpaard over 1 kam scheert. Die van mij staat wel 24/7 buiten en ik vind het heerlijk. Mocht ik naar de randstad moeten verhuizen, dan ga ik mijn paard níét binnen zetten, 23/7. Ieder zn ding. Ben in ieder geval blij dat wij de paarden nog heerlijk buiten hebben staan en ze straks áls ze naar binnen moeten overdag nog lekker een rondje weiland kunnen crossen :).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:36

bridgetF schreef:
grappig, deze discussie, ik ben zelf een voorstander van zo veel mogelijk in de wei. Maar misschien meer uit een ander perspectief....het sociale aspect. Heerlijk om paarden met elkaar te zien stoeien of schofje kouwen. Dat kan toch niet in een stand? Ik vind het ook heerlijk als ze zich uit kunnen leven. Lekker bokkend door de wei. Immers dit willen we toch niet voor de kar of onder het zadel? Dus laat ze maar even lekker paard / pony zijn. Nee hoor in mijn ogen lekker de wei in. En stands weg ermee, ik kende een manege pony die zich heeft opgehangen. Brrrrr....liever een stal en nog beter de wei.

En hoeveel minuten per dag zijn ze bezig met ?
Stoeien.
Schofje kouwen.
bokken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:41

ik heb wel eens een onderzoek gezien daarover en dan zou je schrikken hoeveel sociale contacten paarden in een groep hebben op een dag. dat was echt ongelooflijk veel :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:43

dit soort filmpjes heb ik echt heel veel van deze twee vriendjes. die spelen echt iedere dag zo :) dat is toch heerlijk om te zien <3

http://www.youtube.com/watch?v=C_-QHQXZniQ

en nee, ik heb niet alleen shetlanders. mijn kwpn merrie staat ook gewoon buiten ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:58

Ariebren: Het is algemeen bewezen dat een paard (en elk ander dier) gelukkig wordt als aan de 5 vrijheden wordt voldaan, namelijk:
1> van dorst, honger en onjuiste voeding;

2> van fysiek en fysiologisch ongerief;

3> van pijn, verwondingen en ziektes;

4> van angst en chronische stress;

5> om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen

Je mag mij vertellen hoe het dier zijn natuurlijke gedrag kan vertonen in een box :).
En ja, ik weet dat je nooit aan alles met 100% zekerheid kan voldoen. Je kán míj echter niet wijsmaken dat het gemiddelde paard gelukkiger is in een box.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 06:28

Ik heb 6 boxen met wanden van 120 cm hoog.
Dus aan punt 5 kunnen ze ook voldoen.

Maar hoe bepaal je nu dat een paard zich gelukkig voelt ??

Of is de eigenaar gelukkig en denkt dan, mijn paard is gelukkig.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:34

Het is maar net wat je met je paard doet.. Rijd je je paard recreatief, kan ik me voorstellen dat je voorkeur uit gaat naar een schuilstal en veel uitloopmogelijkheid. Mijn paarden lopen in de sport. Ze komen elke dag 2 x 45 min in de stapmolen en 1-2 uur in de paddock. Lijkt mij voldoende voor een sportpaard. En daarbij, wij vermenselijken de paarden niet, ik wil een sportpaard dat zo goed mogelijk presteert.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:13

Ik denk dat de term "gelukkig" voor een paard verkeerd gekozen is.

Een paard is "tevreden" als er aan de vijf punten van @sting voldaan wordt.

Zelfs het paard van @daisies is ook "tevreden" met zijn leef omstandigheden.
Anders zou hij niet op top nivo mee kunnen doen.

Als je nu de echte ouderwetse stands eens goed bekijkt.
Er zitten geen schotten tussen de paarden, hooguit een balk die er hangt.
Dus ook weer, de leef omstandigheden met vijf punten van @sting wordt aan voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:20

_San87_ schreef:
Mits de paarden genoeg beweging krijgen en buiten komen, heb ik niks tegen stands :).

Hier ben ik het mee eens. Beter dit dan een krappe box zoals je veel zit en de paarden er eigenlijk niet uitkomen.
Dan wel de variant met klosjes aan het halstertouw, zodat ze nog wel wat kunnen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:26

Wat dacht je, een KWPN of Shire van 180 cm hoog in een stal van 3 bij 3 meter.
Dit is nog steeds de standaard buiten maat van een stal.
Dus binnenmaat is 2,85 bij 2,85 ??

Die kunnen ook lekker bewegen en liggen in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:28

Een Shire van die maat in zo een kleine box stoppen is vrijwel hetzelfde als een pony op een stand zetten. Met als enige verschil dat deze Shire een rondje om zijn as draaien kan.