Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Negatieve energie "doorgeven" aan je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:37

Ik bekijk dat altijd heel rationeel: het is bekend dat veel paarden een dermate gevoeligheid hebben dat zij emoties van mensen kunnen spiegelen.

Hoe kun je dan verwachten wanneer jij een 'min' bent (alsin negatief, boos, verdrietig, enz.) je paard een 'plus' zal zijn en blijven? :) Juist voor je paard zul jij jezelf op moeten peppen en er voor moeten zorgen dat je allebei een plus wordt en elkaar dus versterkt in de emoties (++ ;) )

Dit is net als met rijden. Wanneer een paard bijvoorbeeld niet lekker nageeflijk is je wordt boos en gaat zitten plukken. Je bent dan zelf een 'min' en stopt er alleen maar negatieve energie in, hoe in de wereld kun je dan verwachten dat je paard een 'plus' wordt..... niet!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:33

Mijn ervaring met een nare stemming is juist niet dat het werkt om jezelf, ten behoeve van je paard, op te peppen. Wanneer je stilstaat bij je slechte humeur, eerlijk kijkt naar wat je dwars zit, is het ook goed voor je paard. Je geeft hem de erkenning van zijn gedrag: iets is niet goed, maar je luistert ernaar en doet niet net of het er niet is. Dat maakt je weer congruent en dus betrouwbaar voor je paard.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:11

maar als je je heel erg KKK voelt, en je maakt een buitenrit..........voel je je op het eind toch echt een heel ande dan die KKK...Geeft je een boel energie. Maar je moet inderdaad niet afreageren op je paar door te trekken. Lekker los teugeltje en rust..dat is het fijnste

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:13

Ja dat is wat ik bedoel, gewoon je gevoel er laten zijn en vervolgens beinvloedt(hekpt) je paard jou als je hem de kans geeft en je je niet zelf op hem afreageert!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:21

Ja.. dat heb ik meegemaakt met de mijne. (drukke energieke nrps ruin die overal op reageert wat om m heen gebeurt)
Dat was ook een vd oorzaken waardoor ik t allemaal niet meer zo leuk vond worden.
En heb m helaas uiteindelijk weg moeten doen omdat ik t niet meer trok om die paar keer dat ik lkr in me vel zat een energie-bom onder me te hebben. T was geen paard om een beetje te longeren en stil te laten staan.
Ik reed namelijk niet als ik niet lkr in me vel zat. En dat werd steeds vaker, waardoor ik ook t vertrouwen ben verloren in t paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 09-11-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:24

Voor sommigen is rijden dan echt de manier om lekker te ontspannen en dan zal het paard er niet minder door lopen.

Als ik zelf een *piep* humeur heb blijf ik er naast staan want bij mij werkt het dus juist niet :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:31

Kyarahh schreef:
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben :)

Ik merk zelf dat ik de laatste tijd heel slecht in m'n vel zit, en daardoor begint mijn paard ontzettend te kl*ten. Ik geef hem dan niet de schuld want weet dat het aan mezelf ligt, maar stap wel altijd in tranen af de laatste tijd -O- Ben een beetje aan het zoeken of er een manier is om het tijdens het rijden even van je af te zetten, anders komt er alleen maar meer en meer frustratie..

Je bent wsl gespannen. Met rijden kun je je paard daardoor erg blokkeren (dus ook dubbele siggnalen geven) en is het logisch dat het paard daar niet goed op reageerd. Daarbij heb je wsl minder geduld, wat ook niet mee werkt.

Mijn vorige paard kon het bij mij natuurlijk ook merken en was dan juist liever.Grappig, want daardoor werd ik ook bewuster van mijn gedrag en spanning. Mijn huidige paard reageerd ook minder, maar we zijn ook nog niet een echt team. Ben benieuwd straks, of er veel zal veranderen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:33

Heel herkenbaar dit allemaal! Zou er ook niet een beetje verschil zijn tussen merries en ruinen of zeg ik nu wat doms? Ik ben alleen maar merries gewend. Ik ken ruinen die, als hun baasje ongeduldig is, extra hard hun best gaan doen. Ik rijd een merrie en die verrekt het om voor me te werken als ik ongeduldig ben. Ze heeft dat sneller door dan ik zelf :+

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:35

Mijn pony reageert ook altijd heel erg op mijn stemming (is een ruin).
Is dan gewoon beter om op een slechte dag er niet op te stappen, want meestal is mijn pony dan ook echt vervelend.
Uiteindelijk raak ik dan alleen maar meer gefrustreerd en dan gaat het natuurlijk helemaal niet meer.
Af en toe ben ik daar eigenwijs in en stap ik toch op, maar achteraf heb ik dan spijt omdat ik dat beter niet had kunnen doen.

Denk zeker wel dat je die negatieve energie doorgeeft aan je paard, maar het ene paard reageert er meer op dan een ander.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:44

Ok ruin of merrie maakt dus niks uit ;) heeeeeel herkenbaar @Claudia!
Ik denk dat elk paard weer anders reageert. Extra hun best doen / vastpakken / zichzelf afsluiten / of gewoon hun eigen ding doen zoals altijd.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:47

Muppett schreef:
Ok ruin of merrie maakt dus niks uit ;) heeeeeel herkenbaar @Claudia!
Ik denk dat elk paard weer anders reageert. Extra hun best doen / vastpakken / zichzelf afsluiten / of gewoon hun eigen ding doen zoals altijd.

Of het geslacht uitmaakt durf ik niet te zeggen maar die van mij is in ieder geval een ruin en reageert er wel op. :P

Die van mij begint echt te klooien, schrikken van dingen waar hij normaal nooit naar kijkt en dat soort dingen. }>

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:54

Muppett schreef:
Heel herkenbaar dit allemaal! Zou er ook niet een beetje verschil zijn tussen merries en ruinen of zeg ik nu wat doms? Ik ben alleen maar merries gewend. Ik ken ruinen die, als hun baasje ongeduldig is, extra hard hun best gaan doen. Ik rijd een merrie en die verrekt het om voor me te werken als ik ongeduldig ben. Ze heeft dat sneller door dan ik zelf :+

Dat is mijn ervaring ook :+ :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:58

mijn merrie was juist liever in die situatie, dan mijn ruin nu....

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:00

het heeft mij een keer opgeleverd dat ik met rodeorijden eraf geklettert ben en zo ben terechtgekomen dat mijn bekken scheef waren en ik met lichte hersenschudding had..
dit gebeurde toen ik n ander zadel oplegde en ik al neveus was, en mijn pony werdt nerveus van mij n ik werd nog nerveuzer van hem.

ik kan aan mijn pony zien hoe ik me die dag voel, ben ik rustig en koel in het hoofd en met mijn gedachten lkkr rustig dan zie ik aan mijn pony hij ook zeer ontspannen is.
maar ben ik zelf opvlieger en boos dan zie ik aan mijn pony in zijn doen en laten precies hoe ik ben.
dit was dus ook die dag gebeurd toen ik plotseling ging rodeo rijden. hij had blijkbaar mijn energie opgenomen, geeft verder niet. mijn eigen schuld.

met mijn overleden merrie had ik precies hetzelfde, ze liet me zien hoe ik me die dag voelde maar ze kon me ook altijd trooaten ala ik me biet fijn voelde. ik vlucht altijd naar de paardenstal ala ik me niet fijn voel.
mijn jonge ruin begint me nu wat te begrijpen en ik hem, en hij kan me ook auper troosten.

een paard ia idd een spiegel van jezelf. ik zie nu aan mijn pony als ik ga wandelen met hem dat hij eerat lkkr rustig is en als ik me zelf wat ga spannen dat hij het dirext overneemt. dan als ik dat door heb probeer ik me weer te ontspannen en ik merk direct dat hij weer rustig wordt.
hij is nu inmiddels bijna vijf jaar en beleerd maar nog niet doorgereden, ik ben weer ruatig aan de gang en merk dat het nu veel gemakkelijker gaat dan toen ik hem net beleerd had. hij is veel rustiger maar nog belangrijker: ik ben rustig in mijn hoofd en doen en laten. ik zie het direct aan hem.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 01:20

Muppett schreef:

Ik heb een ruin maar die gaat eeecht niet harder voor me werken als ik een slecht humeur heb, eerder het tegenovergestelde :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 04:35

mijn paard doet dan niets voor me. maar dan ook echt niets!
zelfs wat los laten rennen in de bak vertikt ze dan, dan wordt ze boos op mij :'). terwijl normaal dr staart omhoog gaat en ze niet te stoppen is!
meestal ga ik dan een beetje met haar kroelen en tutten en hoelanger ik dan bij mn paard ben hoe blijer ik word!