dilemma stalling jaarling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:47

Ariebren schreef:
Neem van deze oude opa ook maar aan dat veulentjes, veulen moeten blijven. :7

Ik heb mijn veulens wel aan huis staan.
Heb daar de ruimte voor en er wordt heel weinig mee gedaan.
Overdag worden ze buiten gezet.
Een paar keer in de week geborsteld en hoefjes gedaan.

Meer niet.

Want juist door veel te trutten loop je het risico dat ze de verkeerde dingen leren die ze dan hun leven lang tegen je blijven gebruiken.

haha nou mijn vader vind 1 keer in de week een borstel er over heen al tutten haha en nee ik hoef haar elke dag ook niet te borstelen of hoeven uitkrabben maar haar wat leren voetje op tillen en vast staan is misschien wel handig, jong geleerd oud gedaan zeggen ze dan altijd toch haha :+

Kendra

Re: dilemma stalling jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:05

Wij doen onze jonge paarden meestal 's zomers in de opfok en halen ze 's winters naar huis - wat mij betreft 'best of both worlds'.
's Winters staan ze hier de hele dag in de wei en 's nachts binnen, gewoon in een box of met z'n tweeen in een hele grote box. Ik doe er eigenlijk niks mee, af en toe een borstel, voeten optillen (vooral handig voor de hoefsmid) en verder niks. En 2x daags dus aan het touw meelopen in en uit de wei.
's Zomers in een grote groep dag en nacht buiten bij een vast opfokadres - gaat eigenlijk altijd goed.
Er wordt weinig mee gedaan, maar ze hebben dus wel al wat meegemaakt als ze 3 zijn, dat vind ik ook niet verkeerd.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:30

Mijn ervaring is dat paarden die al jong door handen zijn gegaan (dus ook enkel 2 x per dag aan de hand lopen) veel brutaler zijn dan paarden die alleen in handen zijn geweest bij de hoefsmid en dierenarts. Maar dat is ieder zijn keus

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:38

Daisies schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die al jong door handen zijn gegaan (dus ook enkel 2 x per dag aan de hand lopen) veel brutaler zijn dan paarden die alleen in handen zijn geweest bij de hoefsmid en dierenarts. Maar dat is ieder zijn keus

Op hoeveel paarden baseer je deze mening ??

En wie heeft die veulens in handen gehad ??

Ik weet wel dat veulens die wat meer meemaken dan alleen 's zomers en 's winters in de opfok lopen wat zelfstandiger worden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:39

Ik heb weinig keus :), ze moeten de straat oversteken naar de wei...
Ik denk dat het meevalt, ze zijn inderdaad brutaal als jaarling/twenter - maar daar trekken we ons niet zoveel van aan en als 3jarige, of soms even wat later, draaien ze bij en is het zomaar klaar. Blijft een vreemd fenomeen, het gedrag in de eerste jaren zegt lang niet altijd iets over hoe ze later worden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:43

De grootste etterbakken zijn de jaarlingen en de twee jarigen.

Puberaal gedrag noemen wij dat hier.

En in de winter van 2 naar 3 jaar worden ze ineens gewoon normaal in hun gedrag.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:21

Ik hou ook altijd mijn jong goed thuis. Heb nu een jaarling merrie die loopt overdag met 3 andere volwassen merries (oma, moeder, zus) op de wei en wordt 'savonds gestald.
Zij speelt met oma (is 25 jaar oud maar 'denkt' dat ze nog 4 jaar is!) en zus (is 7 jaar maar altijd voor spelen te vinden) ... dus komt op dat gebied niets te kort. En als de 'oudjes' niet willen spelen dan gaat ze bek-vechten over het draad met mijn 3 jarige hengst!

Ben geen voorstaande van opfok ... hoor je te veel horror verhalen van ... en je hebt helemaal geen controle over wat met je veulen/jaarling gebeurt.

Aan huis is veel prettiger ... je kan de gezondheid en opgroei goed volgen ... je kan de voeding aanpassen als dat nodig is ... het veulen/jaarling heeft meer gewennen wat mensen en verzorging betreft en dat is altijd beter voor later.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:39

nou het is geregeld papa is overgehaald en gina zal aan het einde van de maand naar de stalling gaan. hoe we het de zomer periode gaan doen weten we nog niet, of ze blijft gewoon op de stalling en daar in de weide of ze gaat weer terug naar de opfok, zelf denk ik dat het misschien het beste is om haar op de stalling te laten anders moeten we haar weer gaan verslepen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:06

Ariebren schreef:
Daisies schreef:

Op hoeveel paarden baseer je deze mening ??

En wie heeft die veulens in handen gehad ??

Ik weet wel dat veulens die wat meer meemaken dan alleen 's zomers en 's winters in de opfok lopen wat zelfstandiger worden.

Ehhhh... Ik heb er hier 135 lopen.. En wie heeft ze in handen, ik? de hoefsmid? de dierenarts?

Beestjes krijgen elke dag een aai over hun bol.. en braaf dat ze zijn...

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:02

wel gaat ze van het zomer weer terug naar de opfok om daar weer met de kudde de wei op te gaan

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:58

Ik hoor veel dat enters en twenters etterbakken zijn.
Maar juist omdat ik mijn jaarling veel in handen heb is het geen etterbak (meer!!).
Toen ik haar net een week had, liep ze niet normaal mee aan het halster touw rende je constant voorbij, probeerde rare sprongen te maken.
Inmiddels loopt ze keurig mee, staat stil als ik stil sta, gaat pas weer lopen als ik het woord voorwaarts zeg. Wanneer ik achteruit loop, loopt zij ook achteruit.
Ik vind het zo veel voordelen hebben dat ze niet in de opfok staat.
Maar het is voor iedereen een persoonlijke keuze en natuurlijk afhangend van het paard.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:08

maar heeft het nou ook met groei te maken? merken jullie bijvoorbeeld ook dat de jaarlingen die niet in de opfok staan minder groeien dan de jaarlingen die er wel in staan? en wat voeren jullie de jaarlingen die niet in de opfok staan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:14

Mijn arabier was nooit een etterbak bij mij, niet met 1 jaar, niet met 2 jaar en niet met 3 jaar en nu met zijn 15 jaar nog steeds geen etterbak. Altijd lief en gehoorzaam.

Maar ja ik liet hem ook lekker op t land staan met zijn vrienden van verschillende leeftijden, daar kan hij lekker doen wat hij wilde en lekker veulen/paard zijn, dan heb je ook geen gedoe en problemen mee.

Hij was ook gewoon dagelijks in handen bij mij, nooit geen problemen mee gehad, juist leuk en vooral gewoon duidelijk zijn als ie iets doet wat niet mag (natuurlijk, het blijft een jong dier en doet weleens stout).

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:17

Mijn jaarling (fries) is nu ongeveer 1.55 m weet niet of het met groei iets te maken heeft.
Mijn jaarling heeft overdag gewoon een grasweiland, in de winter krijgen ze daar sochtends ook nog hooi bij.
En savonds in de stal krijgt ze een schep Pavo Podo®Grow (speciaal voor jonge paarden van 1 en 2 jaar) en hooi in de stal.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:24

oke die van mij krijgt dan morgen's kuil dan op de weide avond's kuil en nog brok, wat voor brok en hoeveel moet ik nog even bekijken

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:41

Bij mij krijgen de jaarlingen en twee jarige een kilo podogrow 3 per dag, naast het hooi.
De paardjes worden ongeveer 400 tot 500 kg op volwassen leeftijd.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:35

onze jongste hebben we bewust een jaar bij de fokker laten staan omringd met 13 ander tinkers van verschillende leeftijden, maar hij kwam weining in handen..
gezien de reistijd van bijna 2 uur gingen wij maar 1 x per maand heen, weliswaar met overnachting in een B&B zodat we de volgende dag ook nog met hem hadden..
Maar geloof me er was vaak geen land met hem te bezeilen, wild, druk, steigeren en zich achterover laten vallen. De fokster heeft ons zelfs gebeld omdat zijn halster af was of wij hem omkwamen doen, wormenkuur een ramp..
Met een jaar naar huis gehaald inmiddels verhuisd en paarden aan huis...
En er heeft een ommekeer plaats gevonden, van allemaal is hij de grootste knuffel...
Hoeven geen probleem, borstelen, wandelen, wormenkuur no problem....
Hij had waarschijnlijk als jong dier de behoefte aan een 1 op 1 baasje...
ik kan het niet verklaren, maar ben regelmatig na een bezoekje in zijn veulentijd huilend huiswaarts gekeerd.. zo van hij vind ons helemaal niet leuk!!
inmiddels is hij een halfjaar thuis en kan hem echt niet meer missen, het is niet alleen een beeldschoon mannetje hij is ook mensgericht geworden..

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 20:23

Bontekontje schreef:
onze jongste hebben we bewust een jaar bij de fokker laten staan omringd met 13 ander tinkers van verschillende leeftijden, maar hij kwam weining in handen..
gezien de reistijd van bijna 2 uur gingen wij maar 1 x per maand heen, weliswaar met overnachting in een B&B zodat we de volgende dag ook nog met hem hadden..
Maar geloof me er was vaak geen land met hem te bezeilen, wild, druk, steigeren en zich achterover laten vallen. De fokster heeft ons zelfs gebeld omdat zijn halster af was of wij hem omkwamen doen, wormenkuur een ramp..
Met een jaar naar huis gehaald inmiddels verhuisd en paarden aan huis...
En er heeft een ommekeer plaats gevonden, van allemaal is hij de grootste knuffel...
Hoeven geen probleem, borstelen, wandelen, wormenkuur no problem....
Hij had waarschijnlijk als jong dier de behoefte aan een 1 op 1 baasje...
ik kan het niet verklaren, maar ben regelmatig na een bezoekje in zijn veulentijd huilend huiswaarts gekeerd.. zo van hij vind ons helemaal niet leuk!!
inmiddels is hij een halfjaar thuis en kan hem echt niet meer missen, het is niet alleen een beeldschoon mannetje hij is ook mensgericht geworden..

wat super om te horen :D die van mij komt nu op 1 december naar huis, en dan gaat ze denk ik in mei weer terug naar de opfok om het land op te gaan, hoop dat ze ook zo vriendelijk gaat worden