Wie houdt er nog meer een winterstop!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Re: Wie houdt er nog meer een winterstop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:20

Ja, hier een winterstop. Mijn pony wordt wat heter in de herfst en ik ben net weer begonnen met mennen met hem, dus wil geen risico nemen dat hij in een hete bui gekke sprongen zou maken en we het kunnen vergeten. We stoppen dus op het hoogtepunt en maken een nieuwe start van het voorjaar. Daarbij heb ik zelf totaal geen zin om met het natte en koude weer aan de bak te gaan. Dan vind ik lekker tutten op stal en een wandelingetje/fietsrondje/longeren net zo prima eigenlijk. Mijn dochter rijd wel een uurtje in het weekend, maar dat is ook op zn jan-boeren-fluitjes. Hij staat overigens 24 uur per dag buiten, ook in de winter, dus ik heb makkelijk praten want beweging krijgt hij van zichzelf. Mijn pony is mijn hobby, en ik de zijne hoop ik, dus waarom onszelf martelen in de kou:-) We hebben ook geen binnenbak.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 08:02

haha inderdaad! Maar ik mis het rijden wel!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:15

winterstop, meer winterrust: zoveel mogelijk en zolang het kan, buitenrijden, wandelen, vrijheidsdressuur, en alle gewone dagelijkse werkzaamheden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:59

_suus19_ schreef:
Hebben jullie geen problemen met het terug in conditie brengen van jullie paard? Ik kan me zo voorstellen dat wanneer een paard hele jaar door regelmatig beweegt, dat de conditie toch beter is dan wanneer je iedere zomer opnieuw moet opbouwen?

Ik train bij voorkeur gewoon door. Ook hier alleen buitenbak, maar anders train ik wel wat op het bestrate paddockje (vooral veel zijgangen en buigingen aan de hand) of ik rij buiten.

Onze pony is een aantal keer hoefbevangen geweest, en ik vind het altijd zwaar tegenvallen om hem opnieuw in conditie te krijgen. Dan maar liever zo veel mogelijk door trainen.

valt vrij goed mee, de mijne lopen wel zoveel mogelijk buiten.
én ik heb het voordeel dat ik iedere dinsdag vrij ben, dus kan met elk paard minstens eens per week naar de manege gaan rijden.
en ben regelmatig de weekends ook vrij (en de maandagvoormiddag), dus op die dagen ga ik buiten gaan rijden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:08

Hier ook vaak een verplichte winterstop met de afgelopen winters. Mijn bak is helaas niet erg fijn, blijft (te) lang nat en is snel bevroren maar ontdooid langzaam. Paardlief kan gelukkig de hele dag naar buiten en verder tutten we en wandelen wat. Paard terug in conditie gaat vrij makkelijk eigenlijk. Ik ben verder lichamelijk ook actief (vind het heerlijk om in de winter met de hond op pad te gaan) dus bij mij valt het ook mee :)).

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:03

Heb noch nooit een winterstop gehouden. Ben dit jaar weer actief aan het wedstrijd rijden maar stop niet, tis wel iets minder denk ik maar heb nu een sleutel van de vereniging zodat ik naar de binnenbak kan om te gaan rijden. (nog geen 10 min. met de auto:D)
Eerder baggerde ik door weer, wind en blubber maar nu zit ik bij een pensionstal waar we heel erg slecht buitenligt hebben dus proefje oefenen kan niet. (wat wel moet want mijn voorlezer kan zelf niet rijden dus moeten toch wat oefenen haha

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:27

Met het echte slechte weer, als alle 3 de bakken waar ik gebruik van mag maken nat/bevroren zijn. Ligt het helemaal plat. Ik doe dan niet meer zoveel, behalve de verenigingsles 1keer in de 2weken. Paard komt overdag nog buiten maar het is geen knuffel paard en doe haar absoluut geen plezier met getut en gefrummel. Dus hou het dan maar bij gedag zeggen.
Na een periode van stilstand pakt ze het prima weer op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:39

Een echte winterstop houd ik niet, maar ik stop wel met (actief) mennen. Simpel weg omdat dat gewoon super koud is haha..

Ik blijf mijn pony's wel trainen aan de hand/lange lijnen en lekker op wandeling.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:43

Alleen als er echt sneeuw is en de ondergrond keihard is stop ik.. Ik had vorig jaar de beschikking over een binnenbak maar zelfs daar was het zand bevroren :s...

Tijdens een winterstop (afhankelijk van het aantal weken sneeuw/vorst) gaat ze lekker een paar uur in de paddock en als het mogelijk is ff lekker longeren en nog een wandeling maken.

Ik begin de eerste week rustig met wat laag en rond rijden daarna ga ik weer rustig aan terug naar het oude niveau :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:55

Ik heb ook een winterstop. Niet omdat de bak niet meer te bereiden is (hout snippers) maar ik heb dystrofie waardoor ik met het koude (vaak) natte weer veel pijn heb en suf ben van de pijnstillers, en niet eens meer met trapje op mijn 1.48 hoge pony kom. :o

Ze komen wel zoveel mogelijk buiten, liefst in het land (moeras :) ) Anders in de bak. Longeren doe ik 2x per week.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:58

Ik ben ook meer verplicht een winterstop te houden.. Wij hebben geen binnenbak en vorig jaar lag er 3 meter sneeuw dus kon ik niet veel rijden met een 3 jarige..

Maar nu wordt als het goed is de bak bij gehouden dus dan kan ik een beetje rijden.. maarja zie het nu daar ook niet van in..

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:05

Hier ook winterstop. Onze bak is ook al waardeloos, en bij het kleinste regenbuitje kan ik al 2 dagen niet rijden ;s

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:07

Ook hier een verplichte winterstop. Te veel sneeuw (>1 meter) en te koud (minus 40 geen uitzondering). Paarden gaan wel elke dag naar buiten in de paddock. Geen problemen gehad om ze in april weer 'op te pakken'. De dagen zijn hier ook erg kort (in december daglicht tussen 10.00 en 14.00).

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 18:08

:(
IxL schreef:
Hier ook winterstop. Onze bak is ook al waardeloos, en bij het kleinste regenbuitje kan ik al 2 dagen niet rijden ;s

haha ja dat herken ik onzewei heft soms een week nodig om een beetje te drogen en dan begint het weer te regenen

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:03

Ook hier elk jaar een winterstop. Onze bak is ook niet echt geweldig en ik ben een enórme koukleum, dus ik vindt de hele winter gewoon *** :) Ik rijd in de winter wel regelmatig buiten, maar dat ligt ook aan het weer. Als het heel koud is ben ik in 20 min. weer terug :o

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:22

Niets zo onnatuurlijk en slecht voor de algemene (psychische en fysieke) gezondheid van mens en paard als 'non stop' doorwerken / doorrijden. Elk wezen heeft periodes van rust en 'bezinning' nodig om weer tot zich zelf te kunnen komen. Een begrip (bezinning en rust) dat in onze huidige, hectische en ambitieuze maatschappij bijna niet meer bestaat, of nog voor komt, d.w.z. erkenning krijgt zoals het dat verdient.

Wat is nou mooier om toe te geven aan de grillen van de natuur, je te laten leiden door de 'wet' van de natuur, en je paard in de wintermaanden gewoon even met rust te laten? Gewoon even paard te laten zijn, zonder dat je paard daar iets voor terug hoeft te doen........

Wat kan je in die periode met je paard doen? Observeer het elke dag zo vaak als mogelijk, kijk naar zijn gedrag. Probeer te ontdekken op welke momenten hij/zij iets aangeeft. Probeer dat te vertalen naar je eigen inzichten. Probeer je paard te zien zoals hij/zij is. Kijk naar zijn ogen, de uitdrukking in zijn ogen. Kan je veranderingen daarin waarnemen. etc. etc.

Zodra de bodem het weer toelaat kan je weer beginnen met grondoefeningen of het rijden in het zadel weer zoetjes aan opbouwen. Terwijl je het zorgvuldig opgebouwde contact met je paard van die winter blijft behouden / koesteren. Zo zie ik het, althans...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:29

Marin-ka3: wat bezie je als werken? is een ontspannen buitenrit voor een paard ook "werken"?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:32

ik houd een winterstop kwa wedstrijden, gewoon het rijden en het trainen thuis gaat door, tenzij het niet kan met het weer. maar dan kan ik in de weekenden naar de manege en ik heb zowiezo 1 keer per week les op de club dus dan rijd ik sowieso

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:39

'werken' betekent voor mij o.a. dat een ander je vertelt wat je moet doen en dat ook moet gaan uitvoeren.

Ik heb ook heel lang in de waan geleefd dat mijn paard niet zonder mijn actieve (lees berijden / longeren \ exclusieve,fysiek actieve aandacht) aandacht zou kunnen. Totdat iemand mij er fijntjes op wees dat een paard '...echt wel een eigen leven heeft binnen de wereld van paarden.' Oeps! Dat ik eigenlijk 'de buitenstaander' ben.... -O-

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:03

ikzit er nu wel een beetje aan te denken om ens een buitenritje te gaan proberen haha. Nog nooit gedaanmet Marijke en vandaag kwam zoveel mensen tegen die te paard door het bos gingen. en het zag er zo fijn uit deed het vroegeraltijd wel met mijn pony's maar met marijke nog nooit geprobeerd.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:05

Hier ook een soort winterstop, alleen af en toe nog iets leuks doen: kort buitenritje, springlesje, crosslesje, dressuurles, schriktraining of wat dan ook.
Conditie wordt bewust naar beneden gehaald zeg maar en mentaal wordt hij eigenlijk niet meer 'belast'.
Hij hoeft even helemaal niks te doen, alleen wat lichte, leuke dingetjes. Staat trouwens wel 24/7 buiten met vriendjes.
Lekker even vakantie en paard zijn dus.
In februari pakken we de training weer op en gaan we er allebei weer fris voor 100% tegenaan! :D

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:12

Op de stal waar ik les heb hebben we wel winterstop ivm een bevroren bak, dit doet de paarden daar niks alleen dat ze wat energie hebben:) op de andere stal hebben ze een goede bak die goed word onderhouden dus kunnen we het hele jaar door rijden (bij allebeide stallen alleen buitenbak aanwezig) daarnaast kun je ook nog rustige buitenritten maken (als je paard verkeersmak is natuurlijk) en je kan.natuurlijk ook altijd nog gaan wandelen met je paard, steeds langer, kun je goede conditie mee opbouwen!!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:02

Ik kan me helemaal vinden in de post van Marin_ka3. Maar dan moet je wel een paard hebben wat helemaal buiten staat. Anders kun je in mijn ogen je paard niet stil op stal neerzetten en met rust laten. Je zult dan toch minstens moeten gaan wandelen of fietsen. Het is dan geen training en je belast de rug van je paard niet, maar je geeft hem wel beweging. En dát heeft elk paard(en mens!) dagelijks toch nodig. Mijn pony staat de hele winter buiten, met een grote schuilstal en kan dus zijn eigen beweging bepalen. Alsnog ga ik geregeld met hem wandelen en fietsen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:15

In de winter rijd ik veel minder dan in de zomer, omdat ik echt een hekel aan die kou heb en mijn paard ook.
Hij loopt 24/7 buiten, dus hij krijgt genoeg beweging.
Kleine buitenritjes en lekker tutten doen we wel heel veel.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:15

Bij mijn oude bijrijdpaard hielden we ook winterstop. Dit omdat de bak onbegaanbaar was. Als het teveel had geregent was de bak al niet meer te doen. Wat ik dan deed was de paarden voeren, uitmesten en als het een beetje kon even longeren.
Zodra het weer wat beter was kon ik een rondje door de bak doen en zo bleef de conditie toch nog een beetje op peil. Scheelde wel dat de paarden 24/7 buiten stonden dus ze kregen sowieso genoeg beweging.