Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:15

Ik zou het dan niet in de bak doen. Kun je de omheining aan de korte kant dan niet laag houden en dan buiten de bak bakken maken waar je ze hooi uit kan voeren? Dan eten ze dus over het hek heen en van buiten de bak.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:27

Uhm.. ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dan denk ik dat er alsnog veel hooi in de bak belandt. Dan nemen ze een dikke pluk om die vervolgens in de bak te verorberen, met een hoop geknoei van dien denk ik... of niet?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:30

Dat ligt aan je paard :P Die van mij doen dat dus niet. Als ik ze maar ver genoeg uit mekaar kan voeren zeg maar. Helemaal voorkomen dat er hooi in de bak komt doe je denk ik niet..... dan moet je geen hooi in of bij de bak gaan voeren.

Had je zelf al wat in gedachten dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 11:16

Net weer de gemeente gesproken. De bak en de omheining mogen echt.

Er mag ook verlichting komen, maar de masten mogen niet hoger dan 5 meter. Dat zou wel te doen moeten zijn denk ik? Volgens mij hebben we de masten bij mijn ouders ook op 5 meter zitten.

De stallen moeten bij het woonhuis komen en er mag dus achteraan op het land geen schuilstal of iets dergelijks gebouwd worden. Dat was ook niet mijn planning dus dat komt goed uit.

Er mag niet meer dan 1m3 mest op het land liggen, dus daar moeten we een goede afvoerplek voor regelen. Wellicht een aanhanger die 1x per week ergens wordt geleegd ofzo.

Over het hooi heb ik nog niet echt een idee verder.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:20

Leorah schreef:
Ik heb net de gemeente even gebeld en het aanleggen van de bak en weide is geen probleem. Hoeft geen vergunning voor op die plek. Verlichting heb ik (nog) niet naar gevraagd, maar daar zijn vast oplossingen voor, mocht dat een probleem vormen.

Heeft iemand ideeën erover hoe hooi te voeren in of aan de bak zonder dat het een kliederzootje wordt?

Heb jij de mogelijkheid om meerdere keren per dag kleine beetjes te voeren of? Want als je het dan in grote bakken doet, dan houd je het nog redelijk schoon (wel meer onderhoud)

Iets met wielen wat je vast kan zetten/kan verrijden zou ideaal zijn.. want dan staan ze niet standaard op 1 plaats (want daar zal het modderiger worden).

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:36

In het topic over slowfeeders staan daar heel veel mooie oplossingen voor.
Is ook beter voor je paard heb ik begrepen (slowfeeden) ;-)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:37

Ik vind slowfeeders maar een hype..... :o Zou het dan ook echt niet kopen. Ik voer zelf gewoon in bultjes op de weide en dat gaat prima.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:56

Dat doen wij zelf ook, gewoon hoopjes in de wei.
Maar op de wei maakt het niet uit als er overal hooi ligt.

Maar TS wil geen geknoei van hooi in de bak....
Dan zou een slowfeeder een oplossing kunnen zijn.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:08

First things first: niets is zo veranderlijk als een gemeente, zeker als er onverhoopt toch klachten komen. Ik zou dus eerst SCHRIFTELIJK toestemming van de gemeente willen zien, niet alleen telefonisch. Want dan delf je bij problemen altijd het onderspit. Persoon die het heeft toegezegd mocht dat niet, je hebt het verkeerd begrepen, enzovoorts (ze zijn erg goed in excuses).

M.b.t. pension: dat is bedrijfsvoering, dus daar kunnen ook weer andere regels voor gelden. Als je dat serieus overweegt, dan moet je dat waarschijnlijk apart aanvragen bij de gemeente. Gezien de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, zou ik het echter niet eens overwegen.

Ik zou het weiland inderdaad achterin neerleggen, dat is eenvoudig af te sluiten en voorkomt dat je paarden er steeds doorheen moeten lopen. Daardoor hou je het weiland langer goed.
vind het idee van maringe, met de bak in het midden en daaromheen een track, heel slim. Dat geeft de paarden extra beweging. Je kunt evt. met behulp van linten evengoed een afscheiding maken, waardoor je je track in 2en deelt (zie plaatje). Indien gewenst, dan zet je de bak open en kunnen ze ook daarin lopen.
Voeren kun je in speciale voerbakken doen op het voorste deel, zodat je ook niet je hele rijbak vol eten hebt.
Heb even geprobeerd een schetsje te maken, zou dan zo eruit gaan zien:
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:09

rowo schreef:
Liefst een grote bak EN een grote wei maar 20x30 vind ik echt veel te klein. Heb jaren 16x32 gehad dus weet waar ik over praat. Ben het dus gewoon niet met je eens.

TS : heb je bij de gemeente geinformeerd wat je wel en niet mag? In onze gemeente mag zo'n beetje alles maar naast de grootte van je bak mag je bijv. ook niet zomaar verlichting plaatsen.

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn hoor.
Ik heb ook jaren in een kleine bak getraind, was zelfs kleiner nog, denk 15x25.
Als je wilt springen is het niet handig maar alle andere kun je prima doen, je leert er juist goed improviseren en je krijgt er een heel soepel paard van omdat je wel moet.
Groter is natuurlijk beter maar ik zou ook zoveel mogelijk weiland willen hebben.
Vind het zonde mijn paarden natuurlijk gedrag te onthouden omdat ik dat ene uurtje per dag perse in een extra grote bak wil rijden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:07

Ach zo ieder zijn ding. Ik heb de bak nu 25 x 50 ongeveer en zou nog wel groter willen :D Maar wij hebben 1,6 ha grond en huren nog 2,5 ha bij, dus ruimte zat voor de weides.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:14

ROADRACER: Jij hebt een schets gemaakt wat ik bedoelde en de track kun je gras laten, zodat ze altijd wat gras kunnen scharrelen, maar je kunt de track ook dezelfde bodem geven als de bak. Voor op de track kun je dan hooi bijvoeren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:28

Roadracer schreef:
First...overwegen.

Ik zou het weiland inderdaad achterin neerleggen, dat is eenvoudig af te sluiten en voorkomt dat je paarden er steeds doorheen moeten lopen. Daardoor hou je het weiland langer goed.
vind het idee van maringe, met de bak in het midden en daaromheen een track, heel slim. Dat geeft de paarden extra beweging. Je kunt evt. met behulp van linten evengoed een afscheiding maken, waardoor je je track in 2en deelt (zie plaatje). Indien gewenst, dan zet je de bak open en kunnen ze ook daarin lopen.
Voeren kun je in speciale voerbakken doen op het voorste deel, zodat je ook niet je hele rijbak vol eten hebt.
[ Afbeelding ]

Dit vind ik het beste idee :j En dan eventueel voor de maanden mei t/m augustus weide bijhuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:17

Als er toch een track moet komen, waarom niet helemaal buitenom leggen? Als je toch aan het graven gaat voor je bak en om bomen eruit te halen (ik zag ook fruitbomen, die zou ik zeker laten staan) is een dammetje in de sloot ook geen moeite.
Dan kunnen ze helemaal buitenom, kun je voorin een bak van 20x40 maken, daarachter nog een weide of paddock van 20x20 en achterin nog een groter weiland.
Voordeel is dat je dat pad van zand of verharding kunt maken zodat ze ook in de winter buiten kunnen en je kunt je weide's in zoveel stukken delen als je wilt, je kunt overal vanaf het pad een doorgang maken.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:42

Ik heb vroeger ook in een kleine bak gereden en daar werden ook lessen in gegeven, vandaar de optie om een wat kleiner gedeelte te gebruiken. En daar hadden ze ook wat paarden van 1.80. Maar het is aan de TS om te beslissen wat in dit geval het beste werkt. Vandaag was er ook een topic waarin een stal werd getoond met boxen en een soort uitloop er aan, per box. Deze kan per paard open en dicht.

Het idee achter een inloopstukje is dat je hooi droog en schoon blijft en dat je paard toch buiten kan lopen. Ik zou ook liever wel een box hebben en dan eventueel een extra plek waar het hooi netjes en droog blijft, zodat ze dat niet van het zand/modder hoeven te eten en waar ze bij kunnen als ze buiten staan. Dat is eigenlijk wat ik in mijn eerdere post bedoelde en niet dat ze uitsluitend in een schuilstal zouden kunnen. Dat vind ik zelf ook niet prettig. Ik wil wel altijd een eigen plek voor ieder paard hebben om te kunnen poetsen, opzadelen, etcetera. Het is ook altijd wel prettig om een goede plek voor hooi opslag te hebben, zoals een hooizolder (boven de stal bijvoorbeeld, als de stal een puntdak heeft), omdat je dan makkelijk en snel bij kan voeren. Hooi naar beneden gooien is altijd makkelijk. (Dat doe

(Het is wel heel leuk om al die ideetjes voorbij te zien komen.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:22

Als je toch een stal bouwt kun je het maken zoals je wilt natuurlijk, je kunt ook een gewoon stalgebouw bouwen met aan de kant van de paddock een overhangend dak van bv 2-3 meter, als je daar dan bestrating onder legt kun je hooivoorziening neerzetten of hangen en kunnen je paarden ook met minder mooi weer buiten staan terwijl ze binnen wel allemaal hun eigen box hebben.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:36

Gefeliciteerd met de aankoop van je huis waar je je paarden kunt gaan houden!

Oplossing voor je hooigift: aansluitend aan je bak/paddock een deel verharden (of een deel van het verharde erf erbij geven) er hierop het hooi voeren. Extra voordeel van de verharding is dat ze echt altijd droge voeten kunnen hebben. Ik zou ook zeker overwegen om sowieso een verhard pad af te zetten tussen je (nog te bouwen) stallen en de ingang naar wei/paddock/rijbak.

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:32

hmmm ik ben het met de track voor een deel eens, ( de laatste schechts ) want stel er staan paarden en je wilt naar de bak :+ of naar de wei? en TS vind je het handig om ook een stuk overdekte paddock te hebben want als er niemand thuis is en paardjes op de paddock en het hoost, is het niet zo handig ( ik weet het "paarden in het wild kunnen er ook tegen enzo of " ze hebben toch een regendeken "" maar wat als het hagelt, toch niet zo fijn )

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:43

@ TS : Wat is de afstand tussen de sloot & de omheining?

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:51

Roadracer schreef:
First things first: niets is zo veranderlijk als een gemeente, zeker als er onverhoopt toch klachten komen. Ik zou dus eerst SCHRIFTELIJK toestemming van de gemeente willen zien, niet alleen telefonisch. Want dan delf je bij problemen altijd het onderspit. Persoon die het heeft toegezegd mocht dat niet, je hebt het verkeerd begrepen, enzovoorts (ze zijn erg goed in excuses).

M.b.t. pension: dat is bedrijfsvoering, dus daar kunnen ook weer andere regels voor gelden. Als je dat serieus overweegt, dan moet je dat waarschijnlijk apart aanvragen bij de gemeente. Gezien de oppervlakte die je tot je beschikking hebt, zou ik het echter niet eens overwegen.

[ Afbeelding ]

Dit vind ik tot nu toe het beste idee..

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:20

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 15:04

Bedankt voor alle tips!

Op zich is er altijd iemand thuis, dus bij noodweer worden ze gewoon naar binnen gehaald wanneer nodig. Er staan langs de sloot ook een aantal bomen die ik behouden wil en waar ze schuil en schaduw van krijgen. Daarnaast mag er achter op het land ook niet gebouwd worden, dus iets overdekts daar maken is geen optie.

Ik ga met alle ideeën aan het puzzelen, maar ik moet nog even zien of het voor de winter nog gaat lukken (we krijgen 14 december de sleutel) of erna allemaal. We moeten eerst in het huis aan het klussen, dus het zou kunnen dat de paarden pas komend voorjaar onze kant opkomen. Dat is ook geen probleem, ze staan goed waar ze nu staan en dan heb ik ruim de tijd om alle plannen uit te werken en er iets degelijks van te gaan maken. Wordt vervolgd!!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:38

Sowieso is het slim om er goed over na te denken. Eenmaal aangelegd heeft het veel geld gekost en het zou zonde zijn als je het weer aan moet passen. Heb je je omgeving ook al gevraagd voor ideeën?

En wat betreft met noodweer en paarden buiten; het is toch bijna onmogelijk om altijd iemand thuis te hebben om ze binnen te halen (of voor controle). Afgelopen jaar is het mij wel steeds gelukt vanaf mijn werk (met dank aan mijn werk), maar dat is niet overal zo. Ik ga er iig geen schuilstal ofzo voor plaatsen. Dan moeten ze maar een nat gat krijgen :+

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:56

Wat een lekker praktisch perceel Leorah. Ik zou in zo'n geval in de schuren buitenboxen maken waar ze vrij uit kunnen lopen. Op die manier hoef je niet meer spoorslags paarden binnen te zetten en kun je meteen makkelijk ruwvoer geven. Het eerste deel bestraten, dan blijft het netjes op je erf. Daarachter 20 x 40 buitenbak met track er omheen, ongeveer zoals Roadracer aangeeft. Dan kun je ze gedoseerd in je bak laten lopen, zodat die beter blijft.

Achterste deel zou ik wei laten en met prikpaaltjes in de lengte in tweeën delen. Dus twee weitjes van 11 x 50m. Op die manier kun je toch nog een beetje omweiden. Toegang tot het weitje bij de bomenrij kan dan via een nieuw bruggetje of duiker of anders voor het andere weitje langs. Ze kunnen dan overdag altijd in de stal, de (deel bestrate) paddock bij de stal en op de track. Soms ook in de bak en/of in de wei. Door ze vanuit een track 'vrijuit' op de wei te laten (en dus niet in een weitje op te sluiten) blijft een klein weitje veel beter is onze ervaring.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:15

ik zou de bak ook zo groot mogelijk houden, persoonlijk liever groter dan kleiner dan 20 x40.
dan zou ik aan de bak een stuk verharding maken waar je kunt voeren. zo kun je de bak als paddock gebruiken maar hoef je niet in de bak te voeren. want al dat hooi wat in de bodem getrapt wordt is gewoon slecht voor je bodem.

iemand hier op bokt heeft een mooi voorbeeld van hoe je om kunt gaan met zo'n klein perceel. zal zo eens kijken of ik dat terug kan vinden.

edit: gevonden!

Afbeelding

meer foto's in haar profiel
memberlist.php?mode=viewprofile&u=47231

ik zou de gemeente nog wel even het verhaal van de vergunningen per mail laten bevestigen. als er over een jaar iemand anders op die plek zit die er anders over denkt heb je geen poot om op te staan.