Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:54

Houtkorrels zijn m.i. beter dan strokorrels; heb ooit strokorrels een tijd gehad maar ben nu geheel over op houtkorrels. Ik gebruik geautoclaveerde houtkorrels, die zijn vrij van zuren waardoor de uiteindelijke mest een zeer goede kwaliteit heeft. De houtkorrels die ik gebruik nemen ook meer vocht op dan strokorrels, hebben een constante kwaliteit en zijn zeker in het gebruik vele malen goedkoper. Voor mij niets anders meer.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:54

het is alleen zo jammer dat strokorrels zo lekker zijn....

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:56

madamX schreef:
Houtkorrels zijn m.i. beter dan strokorrels; heb ooit strokorrels een tijd gehad maar ben nu geheel over op houtkorrels. Ik gebruik geautoclaveerde houtkorrels, die zijn vrij van zuren waardoor de uiteindelijke mest een zeer goede kwaliteit heeft. De houtkorrels die ik gebruik nemen ook meer vocht op dan strokorrels, hebben een constante kwaliteit en zijn zeker in het gebruik vele malen goedkoper. Voor mij niets anders meer.

ik heb gisteren je bericht verkeerd gelezen..

Dat dacht je zei strokorrels beter dan houtkorrels.
Ik was al fan van strokorrels maar m'n paard eet de hele stal op.

Hier kun je ook aan de houtkorrel komen:
http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Cate ... isels.html

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:05

Sinds kort heb ik 1 paard op houtkorrels staan....de ander staat (nog) op strokorrels.
Ik ga het 4e jaar in met de strokorrels maar eerlijk is eerlijk, houtkorrels veroorzaken hier minder geur in de stal. Het afval uit beide stallen is nagenoeg gelijk en composteren zie ik hier ook geen verschil in.

Groot voordeel voor mij is dat ik de houtkorrels niet nat hoef te maken. Dit moet ik met de strokorrels wel, aangezien de paarden deze korrels erg lekker vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:01

Ik maak strokorrels sowieso nat omdat ze dan toch sneller een luchtig verende bodem geven. Dit weekend ga ik weer enkele zakken halen en de stallen eens grondig uitmesten. Alleen vlas is hier echt een ramp en kost me handen vol geld. De bodem strokorrel+vlas gemengd was ideaal maar die zit nu verzadigd na een maand. heb nu door hoe het het beste werkt voor mij paarden en dat is 1x 3 zakken stokorrel en 1 pak vlas er overheen. Mest en eventuele natte vlekken eruit halen en dan gedurende 2 weken om de dag (of zelfs minder) half pak vlas erbij. En na 2 weken weer pak strokorrel erin en mengen. Dit geeft hier het beste resultaat met 2 ongelooflijke smeerkezen.

roombolletje

Re: Welke stalbedekking voor paard dat heel veel plast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:05

Mijn vader gaat nu ook beginnen met het verkopen van houtkorrels.
We kregen een paar proefzakken mee, en we hebben daar een proefje mee gedaan.
1 bakje met houtkorrel en 2 bakjes met 2 soorten strokorrel.
Water erbij, en wat bleek strokorrel neemt het snelste op. Houtkorrel ongeveer 30 sec langzamer. Maar strokorrel ziet er alleen al uit als stront en stinkt ontzettend. Ook is 1 van de 2 strokorrels wat stoffig. Houtkorrels blijven netjes en die kleur maakt het ook er uitziend als een mooie schone stal. Houtkorrels stinken niet, die ruiken naar vers hout! En is bijna niet stoffig!

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:30

k zou ook veel vlas gebruiken. Neemt veel vocht op. Nadeel is wel dat je snel een aangekoekte onderlaag krijgt.

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:11

hallo,
welke houtkorrels gebruiken jullie??

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:21

Kan iemand wat meer vertellen over de houtkorrels? Ziet er top uit namelijk!
1/ Financieel...wat kost het per week/maand/jaar? Ik snap dat je er 10 pakken ( = ?? kg) ingooit en dan bijstrooit - maar hoe vaak haal je alles er uit bijvoorbeeld?
2/ Eten ze er niet van?
3/ Hoe voer je 't af? Ik snap je kunt composteren - maar ik breng onze (stro)mest nu gewoon bij een akkerbouwer op het land, kan dat met houtkorrels ook?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:28

@Einafets,
Ik gebruik nu de korrels van Plospan....Als die op zijn ga ik wrs over op de GHP korrels.

@Kendra,
1. Ik heb ze gehaald bij de Hornbach, ze kosten nu 6,05 per zak.
De stal leeg halen heb ik nog niet gedaan. Als je elke dag de stal bijhoudt is dit niet nodig.
2.Mijn paard eet niet van de houtkorrels.
3.Ik breng het naar een akkerbouwer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:50

@Diana1, Grappig, bij de Hornbach...
Ho lang heb je de korrels er al in?

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:35

diana1 schreef:
@Einafets,
Ik gebruik nu de korrels van Plospan....Als die op zijn ga ik wrs over op de GHP korrels.

GHP is dat German Horse pellets?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:25

Kendra schreef:
@Diana1, Grappig, bij de Hornbach...
Ho lang heb je de korrels er al in?

Kendra,

De Hornbach is de dichtstbijzijnde verkoper voor mij....
Ik gebruik ze sinds 21 september jl.
Ik ben ze gaan mixen met de strokorrelbodem die er in lag.

Strovan
Dat klopt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:22

Ik ben sinds afgelopen weekend bij het tweede paard ook begonnen met houtkorrels.
Vorige week heb ik een pallet geleverd gekregen via het Ruiterwinkeltje.

De stal ben ik begonnen met 7 zakken German Horse Pellets.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GR7UYZIO-D.jpg

Het ligt er super bij, nu dag 4.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:31

Leuk Diana, ben benieuwd hoe het zich houdt. Heb namelijk ook van iemand gehoord die het testte dat vlas tóch beter was.

Wat kosten de pallets via het ruiterwinkeltje?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:44

Ruim 4 jaar geleden, voordat ik strokorrels ging gebruiken heb ik vlas geprobeerd.
Vlas werd hier gegeten dus dat was geen optie.
Ook vond ik dat een vieze zooi worden en het liep vreselijk uit.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:41

Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen de komende tijd!

Bedankt voor je pb ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:09

Was dit topic over houtkorrels al weer kwijt. Bevalt het nog Diana? Mag ik vragen waarom je van plospan gewisseld bent naar GHP?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:25

Vind het wel een klein beetje grappig. Paar maanden geleden was strokorrel de heilige graal. Er was absoluut niets beters dan dat. Nu maakt houtkorrel de opmars en is strokorrel zo slecht, lijkt op stront en stinkt. Grappig!

Mijn ervaring: ik gebruik strokorrel en mest iedere dag alles uit. Bij droog weer gaat er 1 zak per week bij in, bij langdurig vochtig weer 2 zakken per week. Hier ruikt niets naar ammoniak. Dat het een lichtbruine kleur heeft klopt. Maar besef dat het grotendeels tussen je oren zit dat enkel een witte stal proper is. Mijn stallen zijn kurkdroog.

Vraagje over de houtkorrels (omdat ik altijd geïnteresseerd ben in een nieuw product): van welk hout wordt het gemaakt? Wordt het milieuvriendelijk geproduceerd? Kwestie van het amazonewoud niet op de mesthoop te gooien. ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:54

Gini strokorrels ken ik al minstens 9 jaar. Ben begonnen met Dinkelpkorrels en gevolg paard in de kliniek met koliek vanwege het eten. Jaren later weer geprobeerd en ondanks nat maken enz. weer paarden met verstopping in de kliniek. Houtkorrel lijkt me eerder een product wat echt niet gegeten wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:44

Dat is idd een nadeel van strokorrels, maar dat gebeurt met vlas ook en met stro. En mijn paard eet zelfs houtvezel, dus ik vrees dat ook houtkorrel niet veilig zou zijn. Maar noem ik het daarom een slecht product? Zeker niet. Wat voor de één super werkt, is voor de ander een ware hel.
Ik ben absoluut niet te spreken over stro, daar heb ik zo veel ellende mee gehad en de stallen waren absoluut niet proper. Maar is stro daarom een slecht product? Nee, het werkte gewoon niet in mijn situatie bij mijn paard.
Zo heeft strokorrel niet als eigenschap dat het stinkt. Dat het kan voorkomen, is afhankelijk van stalmanagement en paard. Maar hier wordt gepretendeerd alsof strokorrel altijd naar ammoniak ruikt en houtkorrel nooit. En dat vind ik altijd een beetje jammer.
Probeer een product aan te prijzen omwille van de eigen kwaliteiten, niet door het neerhalen van andere producten.

Maar dat is mijn mening, dit lijkt mij niet de juiste plaats voor deze discussie. Het viel me gewoon op hoe snel mensen (in het algemeen) hun kar kunnen keren. ;) Verder geen bijbedoelingen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:55

Zie het niet zo dat hier "slecht" gesproken wordt over een bepaald strooisel maar eerder dat men ervaring en zijn mening deelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:28

Ik heb ondertussen alle soorten stalstrooisels wel gebruikt bij hetzelfde paard dus een mooie vergelijking :D (madam is 27, allergisch voor stof en plast érg veel =waarschijnlijk IR)
- Stro eet ze en is vaak stoffig; neemt slecht vocht op en valt dus af
- Strokorrels eet ze, stoffen alleen 's zomers erg (beide dus niet zo'n probleem ivm veel buiten staan). Nemen héél goed vocht op (droge stalbodem), maar veel verschil in kwaliteit. Na 4 soorten geprobeerd te hebben wint Strovan overduidelijk. Helaas wel behoorlijk aan de prijs.
-Vlas wordt wel gegeten maar niet extreem, stoft niet. Bodem stal blijft wel nat, neemt dus niet zo goed op. Het is glad als het vers is en prikt gemeen als het in je sokken komt.
-Houtkrul. Wordt niet gegeten, stoft matig. Geen droge vloer.
-Houtkorrel. Wordt niet gegeten, stoft alleen bij erg droog weer (staan ze toch buiten). Neemt héél goed vocht op (droge vloer). Gunstige prijs.

Al met al wint houtkorrel het bij mij dus op alle punten.

@TS: verwacht bij een erge plassert niet dat je heel lang met houtkorrels doet. Het verbruik van korrels ten opzichte van houtkrul zal gelijk zijn (1 baal houtkrul per week is gelijk aan 2 zakken korrels per week).
De meerwaarde zit hem in de drogere vloer, minder vieze lucht, makkelijker uitmesten, lichtere verpakking (14 kg tegen 25 kilo).

Je hebt mensen die roepen dat ze er wel 2 jaar mee doen, maar die gooien er ook wekelijks een zak bij en na 2 jaar zit echt die eerste zak er niet meer in :D
Ik haal gewoon alle natte plekken er uit en roer het niet door elkaar. Als de laag te dun wordt gaat er een zakje bij.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:36

Dinopino schreef:
Was dit topic over houtkorrels al weer kwijt. Bevalt het nog Diana? Mag ik vragen waarom je van plospan gewisseld bent naar GHP?

Het bevalt nog steeds super! Geen nare geur in de stal als er een plasplek ligt.
De bodem blijft goed. Ik strooi sinds 2 wk nu elke wk 1 zak bij.

Plospan was bij wijze van voorproef op de GHP korrels.
De Plospan moet ik zelf halen en dat is heen/terug ong. 50 km rijden.
De GHP worden aan huis bezorgd en zijn per zak € ,80 goedkoper, vandaar.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 02-01-13 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:44